Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Ghia-mies
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Viesti
Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Joulukuu 12. 10:35:33 2003
Kävinpä tossa paikallisessa Ford-liikkeessä aikomuksena ostaa jakopään hihna ja kiristäjä 1.8 Escooni. Olisin kyllä saanut koko sarja aika hyvään hintaan, mutta korjaamopäällikkö tuli siihen väittämään että ei pysty itse vaihtamaan koska hommaan tarvitaan erikoistyökaluja niin että saadaan nokka-akseleiden ajoitus kohdallaan. Kun niitä hihnapyöriä kuulemma voi laittaa takaisin ihan missä asennossa tahansa, ja ilman sitä erikoistyökalua ajoitus ei saada paikoilleen kun ei ole ajoitusmerkkejä lainkaan... Niillä vaihto olisi maksanut 400 eskoa.
Tämä kaikki on varmasti ihan totta, mutta minkä takia niitä hihnapyöriä pitää ottaa irti nokka-akseleista? Yleensähän riittää että löysää kiristäjä(t) ja vaihtaa hihnan.
Olisko kellään kokemusta tai tietoa tästä asiasta? Vaitän että kyllä varmasti pystyy itse vaihtamaan, ihmisiähän nekin vaan tuolla Ford-huollossa ovat....

-
timppaanen
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
Viesti
Kirjoittaja timppaanen » Pe Joulukuu 12. 10:44:13 2003
pari vuotta sitte vaihdoin koulussa yhteen mondeoon jossa sama kone. niin ainaki siinä piti ottaa vanakoppa pois nokissa oli semmoset urat mistä ne lukittiin paikalleen (laitettiin rauta pala niitten väliin(erikois työkalu) ei siinä muistaakseni muuta ihmellistä ollu. tietenki kaikki muovi suojat purettiin aluks eestä pois. ja tietenki vähän tilaa

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit -->
escort mk1 2.0 -70,
escort mk2 2.0 -78
-
Ilpo
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Viesti
Kirjoittaja Ilpo » Pe Joulukuu 12. 10:47:38 2003
Se "erikoistyökalu" on lattaraudan pätkä jolla nokat lukitaan yläkuolokohtaan . Nokkien takapäässä on urat jotka on samassa linjassa kun kone on yläkuolokohdassa jolloin lattarauta voidaan työntää uraan. Hihnapyöriä ei tosiaan tarvi irrottaa. En kyllä ole moista hihnaa koskaan vaihtanut, pari Zetecciä on tullut purettua.
-
JRZ
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Viesti
Kirjoittaja JRZ » Pe Joulukuu 12. 10:53:20 2003
tota mtx-75:sta kun purin,niin aluksi katselin,että tulen tarviimaan n.20 erilaista erikoistyökalua.Nyt laatikko kokoon menossa,enkä ainuttakaan ole vielä tarvinnut.Hiukan mielikuvitusta,niin niitä erikoistyökaluja saa sovellettua miltei mistä vaan.Hae ghia-mies se paketti vaan ja vaihda itse se remmi ja säästä 400euroa.
#446
-
escomk6
- Viestit: 16
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:28:15 2001
Viesti
Kirjoittaja escomk6 » Pe Joulukuu 12. 13:27:45 2003
Omaan escoon kun vaihdettiin hihna, tehtiin se ihan samalla tavalla kuin "normaaliin" autoon. Eli merkit nokkapyöriin rengastussilla ja samaan kohtaan lohkoon. Etupyörä ja sisälokari vänkärin puolelta irti ja kamat vaihtoon. Muista ostaa samalla uudet kiristinpyörät kun vaihdat hihnaa. Tän jälkeen ajettu jo 30tkm eikä mitään ongelmaa.
-
Marja
- Viestit: 3171
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
- Paikkakunta: Vantaa
Viesti
Kirjoittaja Marja » Pe Joulukuu 12. 15:29:38 2003
escomk6 kirjoitti: Muista ostaa samalla uudet kiristinpyörät kun vaihdat hihnaa...
Tuo kohta pitää paikkaansa. Ei ole järkevä kohta säästää. Jos Fordilta olet koko pakettina hommaamassa, niin kiristäjä/t kuuluisi olla mukana.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä!

-
Ghia-mies
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Viesti
Kirjoittaja Ghia-mies » Pe Joulukuu 12. 18:17:21 2003
Jep, siihen pakettiin kuuluu vissiin 3 kpl kiristinpyörää ellen ymmärtänyt ihan väärin. 135 euroa maksais koko paketti nettona, listahinta 148 e. En tiedä onko edullista mutta en toisaalta uskalla säästää kun on näin tärkeästä osasta kyse.
Eli just näin ajattelinkin, itse pystyy varmasti vaihtamaan mutta noi Fordi-huollon miehet vaan haluaa lisämyyntiä ja pelottelee asiakasta tuomaan auton sinne korjattavaksi. 400 e on mielestäni aika verinen hinta.

Kyllä mä ymmärrän ettei ihan joka tumpelo siihen hommaan pysty, mutta jos edes pikkasen viitsii käyttää järkeä niin eiköhän homma onnistu suht vaivattomasti....
Kiitokset kaikille vastanneille neuvoista!
-
Hartza
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Hartza » Pe Joulukuu 12. 19:24:19 2003
Ghia-mies kirjoitti:Jep, siihen pakettiin kuuluu vissiin 3 kpl kiristinpyörää ellen ymmärtänyt ihan väärin. 135 euroa maksais koko paketti nettona, listahinta 148 e. En tiedä onko edullista mutta en toisaalta uskalla säästää kun on näin tärkeästä osasta kyse.
Yksi kiristin ja kaksi ohjainrullaa

Ihan kohtuu summa, esim. Motonetissa Gates/SKF paketti maksaa 84e + se pienempi "pitkän sivun" pyörä 19e Eikös Fordin orkkis remmit oo Gatesin tekemiä?
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
_Tepsu_
- Viestit: 1253
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 18:28:15 2001
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja _Tepsu_ » Ti Joulukuu 16. 18:12:26 2003
Ghia-mies kirjoitti:Kävinpä tossa paikallisessa Ford-liikkeessä aikomuksena ostaa jakopään hihna ja kiristäjä 1.8 Escooni. Olisin kyllä saanut koko sarja aika hyvään hintaan, mutta korjaamopäällikkö tuli siihen väittämään että ei pysty itse vaihtamaan koska hommaan tarvitaan erikoistyökaluja niin että saadaan nokka-akseleiden ajoitus kohdallaan. Kun niitä hihnapyöriä kuulemma voi laittaa takaisin ihan missä asennossa tahansa, ja ilman sitä erikoistyökalua ajoitus ei saada paikoilleen kun ei ole ajoitusmerkkejä lainkaan... Niillä vaihto olisi maksanut 400 eskoa.
Tämä kaikki on varmasti ihan totta, mutta minkä takia niitä hihnapyöriä pitää ottaa irti nokka-akseleista? Yleensähän riittää että löysää kiristäjä(t) ja vaihtaa hihnan.
Olisko kellään kokemusta tai tietoa tästä asiasta? Vaitän että kyllä varmasti pystyy itse vaihtamaan, ihmisiähän nekin vaan tuolla Ford-huollossa ovat....

Joo mun jakopäähän paloi 300 € ja siinä on monta kiristäjää hihna ja ruiskupumpunhihna ja kiristä kysyin eräästä firmasta niin ne sanoi kans että meillä ei oo foordiin tarvittavia työkaluja kysy Mansen autosta tai Kivitilasta ne huoltaa Fordeja -->mansen autos maksoi töineen 300€
MERCEDES BENZ 250D
Ford still ûberautomobile
-
Ghia-mies
- Viestit: 123
- Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 17:58:29 2002
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa Jäsen #431
Viesti
Kirjoittaja Ghia-mies » Ke Joulukuu 17. 15:55:38 2003
Aika mielenkiintoista... täällä olisi maksanut 400€... Mistäköhän semmonen hintaero johtuu. Olisiko täällä sitten niin epäpäteviä tai laiskoja asentajia että niiltä menee siihen ylimääräinen tunti..=

Citroën Jumper 10 2.2 HDi ´10
SAAB 9-5 3.0t V6 Vector Wagon ´02
BMW 525iA USA-edition ´90
Salarakas: Brunette C-kuppi ´83