Sieran Vetari..????

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

makeN
Ylläpitäjä

Sieran Vetari..????

Viesti Kirjoittaja makeN » Pe Tammikuu 23. 21:17:06 2004

Eli miten lähtee ulompi nivel vetoakselista irti..??? Vai lähteekö ollenkaan... Ku pitäs kumi vaihtaa.. Ja autohan on 1,6 -84 siera... :?:

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Tammikuu 23. 21:35:48 2004

Korjauskirjojen mukaan se purkki pitää pilkkoa, että saa purettua.
Sukkahousua päälle ja kyllästää jollain spray-mönjällä?
Jos ei onnistu niin mulla olisi pari ehjää vetari erittäin pienestä vm. -84 perästä ylimääräisenä.

makeN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja makeN » Pe Tammikuu 23. 23:35:47 2004

Siis ny ei jymmärrä mitä toi sukkahousu juttu on....?? Siis se ei lähe ehjänä irti siis se nivel akselista.. ESIM: vetämällä kuten fiestassa...missä on vaan semmonen rengas lukitus...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 24. 7:18:58 2004

Koko vetoakselihan lähtee irti, kun avaa neljä pulttia jarrurummun alta ja vetää, vetolaippa ja laakeri, kun on avannut sen ison mutterin siitä akselin päästä ensin. Ne neljä pulttia napsahtaa tosi nätisti poikki vaikka olisi hyvin uitettu öljyssä etukäteen, testattu on.
Vetäviä osia ei saa näkyviin ja kumia vaihdettua jos ei avaa sitä kuppia, jonka sisällä nivelet pyörii. Kuppi on puristettu kiinni ja ihan varmasti tukevasti ruosteessa ja korjauskäsiksenkin mukaan se avataan rikkomalla.
Jos vasta kumi on rikki niin sitä voi yrittää paikata, sukkiksista saa helposti venyvän putken siihen päälle ja sitten kyllästää sen veden pitäväksi. Kestää minkä kestää, yhdessä omassa jo aika monta kuukautta, Motonetissä maksaa vetoakseli n. 100€ ja Fordilla varmaan 300-400€ ?

Moottorin koosta ja auton iästä päättelin, että siinä on rumpujarrut ja pieni perä em. koskee vain sellaista. Sitten kun osat on hajoitettu niin mulla on pari ehjää vetoakselia.

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » La Tammikuu 24. 12:41:57 2004

kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Tammikuu 24. 12:58:48 2004

GYRUS kirjoitti:kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....
Millaiset kumit/mistä ne on ollut jotka siihen on saanut venytettyä?
Akseli on n. 20mm ja klöntti 70mm niiden kumien täytyy olla aika purkkaa, että leviää ja saa paikalleen?

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » La Tammikuu 24. 14:39:58 2004

en tiedä mitä kumia ovat olleet tai edes merkkiä kuin että joku tarvike kumi se on ollut... yksi entinen tuttu vaan sanoi että oli vaihtanut kumit noin...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » La Tammikuu 24. 15:45:38 2004

GYRUS kirjoitti:kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....
Pistetääs lisää mutua, olen myös kuullut että joissain renault malleissa kumi vaihdetaan vetämällä uusi kumi koko nivelen yli :roll:
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Tammikuu 24. 15:58:19 2004

Spuler kirjoitti:
GYRUS kirjoitti:kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....
Pistetääs lisää mutua, olen myös kuullut että joissain renault malleissa kumi vaihdetaan vetämällä uusi kumi koko nivelen yli :roll:
No näitä "ylivedettäviä" yleismallisia suojakumeja saa ihan paikallisesta autovaraosaliikkeestä. Tämmöinen kapistus asennettiin Fiestaan viime huollon yhteydessä, ei tarvinnut vetoniveltä irroittaa. On muuten joustavaa materiaalia, kuulemma kestävä systeemi.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

EK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja EK » La Tammikuu 24. 16:03:14 2004

Olen joskus kaverin poloon vaihtanu vetarin kumin siten, että se vedettiin nivelen yli. Ne on sellaisia yleismallisia kumeja, jotka on tarkoitettu juuri tuollaiseen asennukseen. Niveltä vasten pistetään kartio ja voidellaan osat hyvin. Ja ei muuta kun voimalla kumi nivelen yli.

makeN
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja makeN » La Tammikuu 24. 16:48:12 2004

juu eli laitoin siihen nyt jonkun kumin minkä hyllystä löysin, just tollain vetämällä nivelen yli ja sit vaa nippusiteet, se on kyl vähän isompi ku orkkis mut ei kai se menoo haittaa. motonetistä ostin tarvike kumin, se on kyl nii jäykkää kumii et ei veny tarpeeks.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Su Tammikuu 25. 18:59:11 2004

joo se on totta että ylivedettäviä kumeja löytyy
ATOY aikoinaan toi sellaisia ensin suomeen.
tutustuin tuotteesen 10 vuota sitten.
Homma toimii kyllä jos kumin laitto on muuten hankalaa
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sieran Vetari..????

Viesti Kirjoittaja Zipi » To Heinäkuu 24. 14:45:48 2014

Kun en oikein parempaakaan vetarikeskustelua täältä löytänyt niin kommentoin omat tutkielmani tähän... Eli purin 1,6 CVH Sierran uloimman vetonivelen pois ja uskoakseni sain sen niin että takaisinlaittaminen ei olisi mikään ongelma. Kyseessä siis tökättävillä vetareilla oleva perä ja ohuet kepit.

Se vetonivelen suojakuori irtoaa aika helposti kun tuikkaa koko vetarin ruuvipenkkiin kiinni ja alkaa hissukseen kampeamaan peltistä suojakuorta pyörän puoleisesta reunasta. Kun koko matka on suunnilleen kierretty niin pyörän napaan menevästä tumpista kiinni ja nykäisy. Itsellä oli kaikki navat ja laakeripukitkin vielä paikoillaan kun tätä tein.

Välittömästi irroituksen jälkeen pyyhkäisin enimmät vaseliinit siitä kolmen laakerin systeemistä joka vielä siis siinä vetarin akselissa kiinni. Sitten vaan pari kiekkaa erkkaria ympärille ettei laakerit irtoa itsekseen ja ripottele neuloja pitkin pajaa.

Minulla ei ole tarkoitus tätä vetaria enää entiselleen kasata, mutta jos tarvis olisi niin luultavasti en yrittäisi paljoa sitä peltistä suojakuorta rymppäillä paikoilleen puristuskiinnityksellä kuten se on ollut. Jos varovasti tekisi ja ei liikaa takoisi niin saattaisi onnistua puristaa takaisinkin. Itse todennäköisesti puhdistaisin nuo puristuspinnat huolellisesti ja käyttäisin jotain sopivaa liimaa kiinnittämiseen, esim. Sikaflex 521 UV, vaikkei tuonne paljoa aurinko pääse paistamaankaan.... Mutta on sen verran vahvaa kamaa että uskoisin sen rasituksen kestävän mitä vetarin suojakuoreen kohdistuukaan. Liiman kuivumisen ajaksi todennäköisesti puristaisin klemmarilla paketin niin tiukkaan kuin mahdollista.

Valokuviakin otin, mutten nyt puhelimella viitsi latailla. Koitan kirjoitella tästä jotakin jossain välissä sivuilleni ja linkittää tännekin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin