
Sieran Vetari..????
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Sieran Vetari..????
Eli miten lähtee ulompi nivel vetoakselista irti..??? Vai lähteekö ollenkaan... Ku pitäs kumi vaihtaa.. Ja autohan on 1,6 -84 siera... 

-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Koko vetoakselihan lähtee irti, kun avaa neljä pulttia jarrurummun alta ja vetää, vetolaippa ja laakeri, kun on avannut sen ison mutterin siitä akselin päästä ensin. Ne neljä pulttia napsahtaa tosi nätisti poikki vaikka olisi hyvin uitettu öljyssä etukäteen, testattu on.
Vetäviä osia ei saa näkyviin ja kumia vaihdettua jos ei avaa sitä kuppia, jonka sisällä nivelet pyörii. Kuppi on puristettu kiinni ja ihan varmasti tukevasti ruosteessa ja korjauskäsiksenkin mukaan se avataan rikkomalla.
Jos vasta kumi on rikki niin sitä voi yrittää paikata, sukkiksista saa helposti venyvän putken siihen päälle ja sitten kyllästää sen veden pitäväksi. Kestää minkä kestää, yhdessä omassa jo aika monta kuukautta, Motonetissä maksaa vetoakseli n. 100€ ja Fordilla varmaan 300-400€ ?
Moottorin koosta ja auton iästä päättelin, että siinä on rumpujarrut ja pieni perä em. koskee vain sellaista. Sitten kun osat on hajoitettu niin mulla on pari ehjää vetoakselia.
Vetäviä osia ei saa näkyviin ja kumia vaihdettua jos ei avaa sitä kuppia, jonka sisällä nivelet pyörii. Kuppi on puristettu kiinni ja ihan varmasti tukevasti ruosteessa ja korjauskäsiksenkin mukaan se avataan rikkomalla.
Jos vasta kumi on rikki niin sitä voi yrittää paikata, sukkiksista saa helposti venyvän putken siihen päälle ja sitten kyllästää sen veden pitäväksi. Kestää minkä kestää, yhdessä omassa jo aika monta kuukautta, Motonetissä maksaa vetoakseli n. 100€ ja Fordilla varmaan 300-400€ ?
Moottorin koosta ja auton iästä päättelin, että siinä on rumpujarrut ja pieni perä em. koskee vain sellaista. Sitten kun osat on hajoitettu niin mulla on pari ehjää vetoakselia.
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Millaiset kumit/mistä ne on ollut jotka siihen on saanut venytettyä?GYRUS kirjoitti:kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....
Akseli on n. 20mm ja klöntti 70mm niiden kumien täytyy olla aika purkkaa, että leviää ja saa paikalleen?
-
- Viestit: 730
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
- Paikkakunta: Vaasa
en tiedä mitä kumia ovat olleet tai edes merkkiä kuin että joku tarvike kumi se on ollut... yksi entinen tuttu vaan sanoi että oli vaihtanut kumit noin...
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70
Plymouth Duster -70
-
- Viestit: 192
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
- Paikkakunta: Pori
Pistetääs lisää mutua, olen myös kuullut että joissain renault malleissa kumi vaihdetaan vetämällä uusi kumi koko nivelen yliGYRUS kirjoitti:kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....

Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
No näitä "ylivedettäviä" yleismallisia suojakumeja saa ihan paikallisesta autovaraosaliikkeestä. Tämmöinen kapistus asennettiin Fiestaan viime huollon yhteydessä, ei tarvinnut vetoniveltä irroittaa. On muuten joustavaa materiaalia, kuulemma kestävä systeemi.Spuler kirjoitti:Pistetääs lisää mutua, olen myös kuullut että joissain renault malleissa kumi vaihdetaan vetämällä uusi kumi koko nivelen yliGYRUS kirjoitti:kuulin tällaisen jutun että oikean merkkiset kumit olisivat riittävän joustavia että sen saisi pujotettua klöntin yli rikkomatta mitään, mutta kuulostaa aika ihmeelliseltä mutta hyvä jos toimii....
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Ylläpitäjä
-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Re: Sieran Vetari..????
Kun en oikein parempaakaan vetarikeskustelua täältä löytänyt niin kommentoin omat tutkielmani tähän... Eli purin 1,6 CVH Sierran uloimman vetonivelen pois ja uskoakseni sain sen niin että takaisinlaittaminen ei olisi mikään ongelma. Kyseessä siis tökättävillä vetareilla oleva perä ja ohuet kepit.
Se vetonivelen suojakuori irtoaa aika helposti kun tuikkaa koko vetarin ruuvipenkkiin kiinni ja alkaa hissukseen kampeamaan peltistä suojakuorta pyörän puoleisesta reunasta. Kun koko matka on suunnilleen kierretty niin pyörän napaan menevästä tumpista kiinni ja nykäisy. Itsellä oli kaikki navat ja laakeripukitkin vielä paikoillaan kun tätä tein.
Välittömästi irroituksen jälkeen pyyhkäisin enimmät vaseliinit siitä kolmen laakerin systeemistä joka vielä siis siinä vetarin akselissa kiinni. Sitten vaan pari kiekkaa erkkaria ympärille ettei laakerit irtoa itsekseen ja ripottele neuloja pitkin pajaa.
Minulla ei ole tarkoitus tätä vetaria enää entiselleen kasata, mutta jos tarvis olisi niin luultavasti en yrittäisi paljoa sitä peltistä suojakuorta rymppäillä paikoilleen puristuskiinnityksellä kuten se on ollut. Jos varovasti tekisi ja ei liikaa takoisi niin saattaisi onnistua puristaa takaisinkin. Itse todennäköisesti puhdistaisin nuo puristuspinnat huolellisesti ja käyttäisin jotain sopivaa liimaa kiinnittämiseen, esim. Sikaflex 521 UV, vaikkei tuonne paljoa aurinko pääse paistamaankaan.... Mutta on sen verran vahvaa kamaa että uskoisin sen rasituksen kestävän mitä vetarin suojakuoreen kohdistuukaan. Liiman kuivumisen ajaksi todennäköisesti puristaisin klemmarilla paketin niin tiukkaan kuin mahdollista.
Valokuviakin otin, mutten nyt puhelimella viitsi latailla. Koitan kirjoitella tästä jotakin jossain välissä sivuilleni ja linkittää tännekin.
Se vetonivelen suojakuori irtoaa aika helposti kun tuikkaa koko vetarin ruuvipenkkiin kiinni ja alkaa hissukseen kampeamaan peltistä suojakuorta pyörän puoleisesta reunasta. Kun koko matka on suunnilleen kierretty niin pyörän napaan menevästä tumpista kiinni ja nykäisy. Itsellä oli kaikki navat ja laakeripukitkin vielä paikoillaan kun tätä tein.
Välittömästi irroituksen jälkeen pyyhkäisin enimmät vaseliinit siitä kolmen laakerin systeemistä joka vielä siis siinä vetarin akselissa kiinni. Sitten vaan pari kiekkaa erkkaria ympärille ettei laakerit irtoa itsekseen ja ripottele neuloja pitkin pajaa.
Minulla ei ole tarkoitus tätä vetaria enää entiselleen kasata, mutta jos tarvis olisi niin luultavasti en yrittäisi paljoa sitä peltistä suojakuorta rymppäillä paikoilleen puristuskiinnityksellä kuten se on ollut. Jos varovasti tekisi ja ei liikaa takoisi niin saattaisi onnistua puristaa takaisinkin. Itse todennäköisesti puhdistaisin nuo puristuspinnat huolellisesti ja käyttäisin jotain sopivaa liimaa kiinnittämiseen, esim. Sikaflex 521 UV, vaikkei tuonne paljoa aurinko pääse paistamaankaan.... Mutta on sen verran vahvaa kamaa että uskoisin sen rasituksen kestävän mitä vetarin suojakuoreen kohdistuukaan. Liiman kuivumisen ajaksi todennäköisesti puristaisin klemmarilla paketin niin tiukkaan kuin mahdollista.
Valokuviakin otin, mutten nyt puhelimella viitsi latailla. Koitan kirjoitella tästä jotakin jossain välissä sivuilleni ja linkittää tännekin.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja