Kuvia DOHC kiertokangista?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Joulukuu 14. 21:55:47 2012

Tuli pikkuinen probleema tuon oman DOHCin kankipolitiikan kanssa, ja nyt olisi tarvetta saada kuvia DOHC moottoreiden veiveistä.. Eli jos on purettuna joko 2,0 8v, 2,0 16v tai 2,3 16v Dohc pannu (Sierra, scorpio, escort, galaxy, kaikki käy!), niin tarvisin kiireen vilkkaa kuvia veiveistä, yksi suht. tarkka kuva veivin varren kummaltakin puolelta riittäisi..

Lisäksi kiinnostaisi tietää keino millä saa turvallisesti lämposovitteisen männäntapin irti veivistä rikkomatta mäntää. Vain männän tulisi säilyä ehjänä, kangella ei väliä.

Kiitokset etukäteen.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja hanta » Pe Joulukuu 14. 22:40:18 2012

Tässä jonkinlaisia kuvia Galaxyn 2,3l kangista joissa männät kiinni: 1, 2, 3 ja 4

Omia kokemuksia männäntappien irroittamista ei ole, mutta tuolla rs2000-16v foorumilla ohjeistavat että varovasti prässiä ja lämpöä mukaan.

Minkälaisia veivejä meinasit moottoriin laittaa?

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Pe Joulukuu 14. 22:49:49 2012

hanta kirjoitti:Tässä jonkinlaisia kuvia Galaxyn 2,3l kangista joissa männät kiinni: 1, 2, 3 ja 4

Omia kokemuksia männäntappien irroittamista ei ole, mutta tuolla rs2000-16v foorumilla ohjeistavat että varovasti prässiä ja lämpöä mukaan.

Minkälaisia veivejä meinasit moottoriin laittaa?
Kiitokset kuvista!

Mulla on 3 kpl Sultzilta tulleita Galaxyn veivejä, ja 1 kpl Scorpion (?) veivi joka omasta takaa. Nyt sitten punnitessa kävi ilmi että Scorpin veivi/mäntä -setti n. 45 grammaa kevyempi kuin nuo toiset 3 kpl. Siinä sitten veivejä vertaillessa huomasin että, että nuo on melko varmasti eri valulla tehty kokonaan, Scorpion veivi on varresta n. 0,5mm kapeampi, ja alasilmän ympäristössä vahemmän tavaraa. Nyt sitten pitäisi löytää yksi veivi joka samaa valua kun nuo Sultzilta tulleet veivit. Löytyy yksi varamäntä (kierossa kangessa kiinni, mäntä ok) Jota ajattelin kokeilla asennuttaa toiseen kankeen. Jos menee pieleen, niin kevennän nuo Sultzilta hankitut.. 40 grammaa vaan on aika paljon vakiosta valuveivistä otettavaksi..

Sun 2,3 veivit näyttävät samalta kuin tuo mulla oleva, yksittäinen, oletettavasti Scorpiosta peräisin oleva yksilö. Samanlaiset veivit ilmeisesti myös jossain RS2000 koneessa kun selailin brittifoorumia kuvia etsien. Haussa on kiertokanki jossa on tuon "öljyruiskupatin" kohdalla valussa + merkki.

EDIT: Niinjoo, lisää kuvia vaan tulemaan jos löytyy purettuja alakertoja!
Viimeksi muokannut Posmo, La Joulukuu 15. 3:14:48 2012. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

hanta
Viestit: 616
Liittynyt: To Heinäkuu 10. 0:11:26 2003
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja hanta » Pe Joulukuu 14. 23:54:51 2012

Mites olis suoraan tälläiset taotut kanget, ei ainakaan hinnalla pilattu. Toki noihan on kyllä taattua kiina kamaa...

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Posmo » La Joulukuu 15. 0:06:10 2012

hanta kirjoitti:Mites olis suoraan tälläiset taotut kanget, ei ainakaan hinnalla pilattu. Toki noihan on kyllä taattua kiina kamaa...
Noita on pohdittu, mutta tulee probleemia männän kiinnityksen kanssa, kun noissa pitäisi olla sokkakiinnitteiset männät. Lisäksi ARP:it jo ostettu noihin vakioihin, niin pitää niillä mennä.
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja TAp » La Joulukuu 15. 10:00:33 2012

Joskus otettiin OHC:n männät irti laittamalla kiinnitys puristimella vain kangesta ja prässiin.
Männät oli aika lyhyet, jolloin päästiin tukemaan läheltä tappia. kanget vääntyi silti jonkin verran

Jos on tilaa, niin voihan Dermelin katkaisulaikalla hioa yläpään silmän halki :D

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 15. 10:29:34 2012

pillillä yläsilmä punaseks ja tapin sisään lunta niin tod näk putoo itekseen pihalle.

Kanget saakin sen jälkeen pistää metallinkeräykseen.

Tai sitten dremelillä yläsilmä varovasti halki kuten jo ehdotettiinkin.
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

Sultzi
Viestit: 4852
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Joulukuu 15. 10:33:16 2012

Mulla olis ne kiertokanget ja männät vielä posmo hyllyssä, wink wink :wink:

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja jat-79 » La Joulukuu 15. 11:20:26 2012

Jos prässillä meinaat irrottaa niin tee hyvä vastin joka vastaa mäntään tapinreiän reunoilta.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Posmo » La Joulukuu 15. 16:30:15 2012

Onko jollain oikeasti kokemusta tuon yläsilmän leikkauksesta dremelillä? Pitääkö vetää loppuun asti (vaara sohaista männäntappiin?) Vai siihen asti, että saa jonkinlaisen kiilan väliin?->halkaisu? Kysyn vielä koneistamolta josko heiltä onnistuisi. Mutta ennen tätä pitäisi löytää se veivi! Eli haussa sellainen DOHC moottorin kiertokanki, jossa on + -merkki valussa öljyruiskun "patin" vieressä!
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Joulukuu 16. 10:06:54 2012

Jaa, jos tappikin pitää säästää, homma vaikeutuu;

jos tapissa on iso reikä,niin sitäkautta vois laittaa jonkun sopivan pultin läpi ja ruuvipenkkiin, jotta on joku tuki mitä vastaan voi koittaa taltalla halkaista. Jos vaikka joku M16 pultti, olis jo varmaan riittävän tukeva. Silti saa aika tarkasti kaivaa dremelillä

Seppo
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulukuu 24. 14:11:31 2001

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Seppo » Su Joulukuu 16. 11:52:19 2012

Ei ollut DOHC:n kiertokanki, mutta näin tein itse, pääasia ettei pelkää. :wink:
Tein kovasta puusta vastinkappaleen kaivertamalla siihen puolipyöreän vastinpinnan männälle ja poraamalla reiän männäntappia varten. Tapin irrotusta varten sorvasin tangon, joka meni osittain tapin sisään (tukeva vastinpinta, eikä pääse vaurioittamaan mäntää eikä kiertokankea). Riittävän ISOLLA moskalla muutama terävä isku ilman kuumennusta ja tappi oli irti. Mäntä, tappi ja kiertokanki pysyivät ehjinä joten ne pystyi asentamaan takaisin. Asennuksen tein kiertokangen silmää kuumentamalla ja männäntapit oli hetken pakkasessa. Tappi menee paikalleen helposti, pitää vaan keskittää tappi kiertokankeen, ennenkuin lämpötilat tasaantuu.
Männän sivujen muoto tapin ympärillä vaikuttaa kylläkin siihen, miten hyvin männän saa tuettua vastinkappaleeseen.
Jäsen #72
Keep the Legend Alive

Maksalaatikko
Viestit: 1330
Liittynyt: Ma Huhtikuu 22. 19:14:42 2002
Paikkakunta: Espoo

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Maksalaatikko » Ma Joulukuu 17. 12:27:20 2012

Mulla pitäis olla 2.0 8v kanget jossain. Meen huomenna tallille, niin yritän muistaa ottaa kuvan..

Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ma Joulukuu 17. 13:19:08 2012

Maksalaatikko kirjoitti:Mulla pitäis olla 2.0 8v kanget jossain. Meen huomenna tallille, niin yritän muistaa ottaa kuvan..

Kiitokset!
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport


Posmo
Viestit: 2397
Liittynyt: Su Huhtikuu 22. 20:22:20 2007
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Kuvia DOHC kiertokangista?

Viesti Kirjoittaja Posmo » Ke Joulukuu 19. 16:06:17 2012

Kiitokset kuvista, eivät ole samanlaiset kuin 16v koneissa. Eli etsintä jatkuu, kuvia tulemaan! Jos löytyy oikeanlainen kiertokanki, niin voin ostaa pois!
'86 iS -> Gr.A
'70 Cortina Deluxe –> "GT" –> 2.3 itb
'73 Escort 1300 Sport

Vastaa Viestiin