kardaanikulman vaikutus

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

kardaanikulman vaikutus

Viesti Kirjoittaja vordson » Su Huhtikuu 26. 16:52:24 2015

Kardaanin nivelien kulma vaikuttaa:

https://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

ohcit!
Viestit: 40
Liittynyt: Su Joulukuu 27. 1:54:16 2009

Re: kardaanikulman vaikutus

Viesti Kirjoittaja ohcit! » Su Huhtikuu 26. 18:38:53 2015

Tämänkin asian helpottaimseksi on toki keksitty sovellus, joka löytyy tuolta: http://www.tremec.com/menu.php?m=154. Valitettavasti toimii vain yksiosaisiin kardaaneihin.

MikkoJayEm
Viestit: 1750
Liittynyt: Su Kesäkuu 20. 22:02:54 2010

Re: kardaanikulman vaikutus

Viesti Kirjoittaja MikkoJayEm » To Huhtikuu 30. 11:00:48 2015

Niin eikös siinä tule sitä enemmän tehohävikkiä mitä suurempia kulmia kardaanissa on?
Sierra 87' 16v DOHC -käyttöauto (linkki)
Sierra 91' 2.0 DOHC -Ex-käyttöauto
Mondeo ST200 '00 Projekti (linkki)
Sierra IS 2.0 '86 -rakentamista vailla
Mondeo Mk2 STW 2.5 '00 -konerikko, purettu
Ex-Escort 1.6 '94

RD
Viestit: 1863
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 14:15:38 2008
Paikkakunta: Turku

Re: kardaanikulman vaikutus

Viesti Kirjoittaja RD » To Huhtikuu 30. 12:38:01 2015

Sierran 2-osaisessa kardaanissa jonkinasteinen kulma on hyvä asia nivelten kannalta, eivät jumiudu niin herkästi. Yhdestä iS:stä korjaantui jurina, kun niveltä vähän vetristeli vasaralla ja laittoi pari prikkaa keskimmäisen kannakkeen alle.

TTY:llä olivat tehneet täysin vakionopeuksisen kulmanivelen, mutta oli sitämyöden monimutkainen ratkaisu, ettei ihan sarjatuotantoon ole mahdollisuutta....
Sierra Cosworth ´89
Mondeo ST220 '06
Fiesta ST ´19

Vastaa Viestiin