Pakosarjan pituudesta?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Pakosarjan pituudesta?
elikkä ahdetun moottorin pakosarjan pituudesta.väliä kuinka pitkä.juu maalais järjellä ajateltuna että mitä lyhyempi niin sitä aikasemmin herää mutta lähinnä kiinnostas että kuinka paljon vaikuttaa vääntöön,vai onko mitään vaikutusta?ja tottakai se putki kokokin vaikuttaa mut suuntiaan 38 sisäreiällä ja 2l moottoriin liittyen.koittanu leikkiä sherlokkia ja tiirailla vähä millon mistäkin kuvista mut ei oikein löydy mitään viisasta.ittellä nyt suunnilleen 400mm pitkät putket.sit yleensähän pistetään 1-4 ja 2-3 yhteen mut onko mitään merkitystä että kuinka aikasin vai vasta ennen ahdinta.? ja mistäs viisain ottaa portille putki/putket eli haittaako jos ne nappaa jo matkalta vai vasta kollektorista.
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Joskus muistan lukeneeni, et venttiililtä 700 mm olis paras pituus tehon kannalta. Ite suosin mahollisimman lyhyttä ja jouhevaa mallia siten et 1 sylinteri tekee imun 4:een ja päinvastoin. 2 sylinteri tekee imun 3:een ja päinvastoin. Pienellä putkella. Ja portille pitäis napata siten, et 2-3 pulssit pysyy erossa 1-4 pulssista.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
mitä meinaat lyhyellä?ja onko kuinka tarkkaa se putkien saman mittaisuus?eli tolla imu jutskalla meinaat et ennen kollektoria jo yhdistyy ja siitä kahdella putkella kollektoriin.sillä ei varmaan ole väliä että kumman putken laittaa kumpaan pakopesän reikäänrikke kirjoitti:Joskus muistan lukeneeni, et venttiililtä 700 mm olis paras pituus tehon kannalta. Ite suosin mahollisimman lyhyttä ja jouhevaa mallia siten et 1 sylinteri tekee imun 4:een ja päinvastoin. 2 sylinteri tekee imun 3:een ja päinvastoin. Pienellä putkella. Ja portille pitäis napata siten, et 2-3 pulssit pysyy erossa 1-4 pulssista.

-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1043
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
- Paikkakunta: Laukaa
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Lyhyt tarkottaa niin lyhyttä ku järkevästi saa tehtyä. Imun saa yksinkertasesti aikaseks ku suuntaa vierekkäiset putket siten, et kummankin virtaus on menossa kohti pakopesää eikä toisiaan vasten. Helppo testata esim. tulitikulla ja paineilmalla. Puhaltaa 1:sestä ja pitää tikkua 4:ssa, jos imee liekin sarjaan on hyvä, jos puhaltaa sammuksiin ei hyvä. Jos tarkkoo niitä putkia just saman mittasiks, kannattaa myös sit miettiä onko kaikissa just saman malliset mutkat...
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
http://www.passionford.com/forum/viewtopic.php?t=235174 tuolla on pari kuvaa cossun erilaisista sarjoista.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
juu tos ois kyl asiaa et mitä noi putken halkasiat ja muut vaikuttaa.jos vaan gurut jaksaa kirjotella kokemuksista.fiffe kirjoitti:Tässä olisi nyt paikka kerätä perus asiat sarjan rakennukseen!
esim.
-Putkien pituuksien vaikutus
-halkaisian vaikutus
-putkien järjestys pakopesällä (jaettu/normaali)
-hukkaportin sijoitus
-ym. huomioitavaa
Eikun "gurut" tiedot jonoonniin ei tarvitse noviisien samoja virheitä toistaa...
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Re: Pakosarjan pituudesta?
Tässä topiikissa nyt on jo luotu paineita kun etsitään guruja ja jne. mutta aloitan nyt kuitenkin omalla mielipiteelläni.mk kax kirjoitti:elikkä ahdetun moottorin pakosarjan pituudesta.väliä kuinka pitkä.juu maalais järjellä ajateltuna että mitä lyhyempi niin sitä aikasemmin herää mutta lähinnä kiinnostas että kuinka paljon vaikuttaa vääntöön,vai onko mitään vaikutusta?ja tottakai se putki kokokin vaikuttaa mut suuntiaan 38 sisäreiällä ja 2l moottoriin liittyen.koittanu leikkiä sherlokkia ja tiirailla vähä millon mistäkin kuvista mut ei oikein löydy mitään viisasta.ittellä nyt suunnilleen 400mm pitkät putket.sit yleensähän pistetään 1-4 ja 2-3 yhteen mut onko mitään merkitystä että kuinka aikasin vai vasta ennen ahdinta.? ja mistäs viisain ottaa portille putki/putket eli haittaako jos ne nappaa jo matkalta vai vasta kollektorista.
No se pakopesä taitaa määrätä aika paljon. Jos pulssipesä niin sitten kannattaa tehä se syttyjärjestyksen mukainen pakosarja jossa sykäykset vuorottelee puolelta toiselle.
Jos yksiosainen pakopesä niin sitten pyramidia kehiin ja koettaa saada virtaukset ylös ennen pesään menoa.
Pituudet taas ei ole välttämättä nuuka asia, riippuu mitä hakee. Maximi piikki teholle tarkka mitoitus mutta jos vähän laakeempaa toimivuutta hakee niin pikkasen eripituiset primäärit eduksi.
Sillä jos kaikkien ihanne kierrosluku sattuu juuri samaan kohtaan niin silloinhan se kovin piikki on siinä, mutta jos primäärit porrastaa paras vetoalue laajenee.
Mutta yleisesti ottaen niin harva tekee tarkkoja laskelmia optimi primäärin pituudesta/halkaisiasta johon vaikuttaa nokka-akseli, kuutiotilavuus ja tavoiteltu maximi tehon kierrosluku yms.
Liikuttaessa 2 litrasissa koneissa alle 400hv:n tehoissa eipä tuolla pakosarjan tarkalla mitoituksella ole juuri väliä, mutta ei tietenkään haittaakaan.
Pitkä pakosarja toimii matalammilla kierroksilla ja lyhyt taas kovemmilla kierroksilla.
2 litrasessa koneessa 40-60cm pitkät primäärit ja putki koko saa mielummin olla vähän pienempää kun isoa, koska virtausnopeus laskee isossa putkessa.
Monessa 700hv koneessa on ollu 42-40mm sisäreiän putkee.
Eli 38mm putkella pääsee jo aika pitkälle.
Hukkaportin lähdot kannattaa sioittaa niin että virtaus hukkaportille mahdollisimman hyvä. Jos 1-4,2-3 yhteen ja kahella turbolle niin hukkaportin lähdöt niistä 2 putkesta ennen ahdinta.
Eli mutkan ulkokaarteesta tangentin suuntaan niin parhaiten toimii.
Joskus tullut ahtopaineen rajoituksessa ongelmia kun putki lähtee sisäkurvista virtaukseen nähden takaisinpäin.
Jos 4-1 sarja kollektori ennen ahinta niin kollektorista jouheva lähtö hukkaportille.
Nyky turbot pyörii pienillä pakopaineilla ja pelkkä pakopaineen laskeminen hukkaportilla ei riitä vaan virtausta pitää saada rajattua. Siksi myös suuret hukkaportit on POP

-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Muistan lukeneeni Dennis Foyn kirjoittamasta viritysoppaasta (keskittyi Escortteihin) aikoinaan, että mitä lyhempi pakosarja sitä ylemmille kierroksille vääntöhuippu sijoittuu. Ja tietenkin päin vastoin, eli mitä pitempi, sitä alemmas.
Edellinen siis pääasiassa vapareille, ei ahdetuille. Toisaalta, jos katsoo esim. WRC-Focuksen pakosarjaa niin on kyllä aika pitkät putket.
Edellinen siis pääasiassa vapareille, ei ahdetuille. Toisaalta, jos katsoo esim. WRC-Focuksen pakosarjaa niin on kyllä aika pitkät putket.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Joo ja samat sävelet uudessa ST-Focuksessa, jossa pakosarja / ahdinpaketti on todella kompakti.Yrkesman kirjoitti:Mut eikö esim 4wd kossussakin siirrytty lyhyempään pakosarjaan sen takia että saadaan ahdin heräämään paremmin ja parempi alavääntö? Vai onko noi jotain oldskool juttuja?
Aika lailla ristiriitaista tietoa tuntuu olevan saatavilla ihan alan kirjallisuudestakin. Joka tapauksessa taitaa olla niin, että ahdettu ei ole lainkaan niin ronkeli kuin vapari.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
ei ole turbon laippaa ei ja tuo käärmeen pesäkin taitaa mennä tuonne auton alleHena kirjoitti:Mutta sulla vaan ei taida enää turbon laippaa olla siellä putkien päässä..sierra friikki kirjoitti:mä meinasin kokeilla 1000mm pitkiä putkia
onkohan se jo liioittelua

nimittäin tutkin tässä sellaista collectoria joka menee 6-1


muuten ei mulla ole muitakaan laippoja vielä > hena!!!!!!
hiekka vasta on sarjaa varten,muut puuttuu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Cosworth 4x4 asentajan tute-esittely/korjaamo opas kertoo että:Yrkesman kirjoitti:Mut eikö esim 4wd kossussakin siirrytty lyhyempään pakosarjaan sen takia että saadaan ahdin heräämään paremmin ja parempi alavääntö? Vai onko noi jotain oldskool juttuja?
Pakosarja: Yksiosainen pakosarja, johtuen ahtimen uudelleen sioituksesta.
Ennemminkin niistä nelikkoon tulleista muutoksista jotka vaikuttavat vääntöön/heräämiseen ovat: Ahtimen imupuolen muotoa muutettu siten, että samalla ahtopaineella saavutetaan suurempi ilmamäärä.
Sekä välijäähdytintä suurennettu paremman ahtoilman jäähdytyksen aikaansaamiseksi.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö? 
Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa

Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa

Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
-
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Mielestäni TVR kiteytti asian oikein tuolla ensimmäisessä viestissään.
Mettikselle: 1 ja 4 toiselle ja 3 ja 2 toiselle ahtimelle olisi parempi.
Voodoolle: Kuinka isoa tuo teidän käyttämä putki on,olen vain utelias?
38mm. sisäreijällä oleva toimii parhaiten n.400hv koneessa, ihan niinkuin TVR mainitsi. Jos teillä on jaettu pakopesä homma kusee ahtimen laipan kanssa, muuten ok.
Ps. hienosti tehty pakosarja.
Ckolli: Mikä puhe on mutua? Voisitko korjata jos tiedät paremmin ettei tarvitse enää arvuutella. Tästä olisi oikeasti hienoa saada sellainen johon voisi kerätä kaikki faktat..
Mettikselle: 1 ja 4 toiselle ja 3 ja 2 toiselle ahtimelle olisi parempi.
Voodoolle: Kuinka isoa tuo teidän käyttämä putki on,olen vain utelias?
38mm. sisäreijällä oleva toimii parhaiten n.400hv koneessa, ihan niinkuin TVR mainitsi. Jos teillä on jaettu pakopesä homma kusee ahtimen laipan kanssa, muuten ok.
Ps. hienosti tehty pakosarja.
Ckolli: Mikä puhe on mutua? Voisitko korjata jos tiedät paremmin ettei tarvitse enää arvuutella. Tästä olisi oikeasti hienoa saada sellainen johon voisi kerätä kaikki faktat..
Viimeksi muokannut KIP, Su Joulukuu 17. 17:00:28 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
Audi 2.0Tfsi quattro
-
- Viestit: 837
- Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
- Paikkakunta: täällä jossain..
Mettikselle: 1 ja 4 toiselle ja 3 ja 2 toiselle ahtimelle olisi parempi.
tiedän, olen kohta kymmenen pakosarjaa tehnyt cossuun ja ohc turboihin pulssipesäisille ahtimille......
tiedän, olen kohta kymmenen pakosarjaa tehnyt cossuun ja ohc turboihin pulssipesäisille ahtimille......
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Tuota tuota...VooDoo kirjoitti:ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö?
Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa

Mikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 295
- Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
- Paikkakunta: Vaala
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Ajattelin tehdä tuolle pakosarjalle tuen seuraavasti: Moottorikiinnikkeen pultin alle (lohkoon) huonekaluputkea kiinni, putki poikki ja sisälle sopivaa kierretankoa ja hitsaa kiinni alaosasta putkeen (joka kiinni moottorikiinnikkeessä) ja yläpään putki hitsattu kollektoriin kiinni ja mutteri kierretangossa. Tuolla sitten säätäisi pienen jännityksen pakosarjaan ylöspäin.
Mietteitä tuollasesta tuesta?
Mietteitä tuollasesta tuesta?
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Noo, eka turbosarja mitä tullu tehtyä.. Harjottelun merkeissä MeneeMikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.

Älä ymmärrä, itke ja raivoa.
-
- Ylläpitäjä
Kyllä kai tuo ajaa asiansa.Pusa kirjoitti:Tuota tuota...VooDoo kirjoitti:ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö?
Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa![]()
Mikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Niin ja konepellin ja pakopesän väliin ei kyllä voi ainakaan alkuperästä äänieristettä jättää. Suosittelisin vielä kuumankestomaalia konepeltiinkin tai joku hyvin eristävä lämpöeriste väliin, kun tulee tuo puhallin aikas korkeelle ja lähelle peltiä...Pusa kirjoitti:Tuota tuota...VooDoo kirjoitti:ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö?
Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa![]()
Mikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Pakosarjan pituudesta?
Nostellaas välillä tätäkin. Löysin mielenkiintosen ja ajatuksia herättävän postauksen holysmokelta:
Lenny kirjoitti:ruotsalaisen Erland Coxin kirjotuksia lueskellut turbopakosarjojen teoriasta ja myös käytännön kokemuksista. Erlandin mukaan turbon pakopesä käyttäytyy kuin 2-tahtimoottorin "paisuntasäiliön" supistuva kartio eli lähettää positiivisen paineaallon takaisin positiivisena. Jos pakosarja on suunniteltu vapariohjeiden mukaan niin positiivinen paineaalto osuu juuri väärään aikaan pakoventtiilille ja työntää pakokaasut takaisin sylinteriin juuri pahimmassa vaiheessa eli kun mäntä on lähellä YKK. Jos putkista tehdään mahdollisimman lyhyet niin paineaalto käy venttilillä jo ennenkuin se aukeaa tai sitten juuri kun se on auennut jolloin sylinterin paine on niin kova että pienet vastapaineet ei paljoa haittaa.
Lisähyötynä saadaan tietenkin voimakkaammat pulssit ja kovempi virtaus turbiinille koska pienempi tilavuus ja putkien pinta-ala ei heikennä pulssienergiaa tai hukkaa lämpöä ennen turbiinia.
Jäsen #606