Pakosarjan pituudesta?

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Pakosarjan pituudesta?

Viesti Kirjoittaja mk kax » Ke Marraskuu 29. 18:39:57 2006

elikkä ahdetun moottorin pakosarjan pituudesta.väliä kuinka pitkä.juu maalais järjellä ajateltuna että mitä lyhyempi niin sitä aikasemmin herää mutta lähinnä kiinnostas että kuinka paljon vaikuttaa vääntöön,vai onko mitään vaikutusta?ja tottakai se putki kokokin vaikuttaa mut suuntiaan 38 sisäreiällä ja 2l moottoriin liittyen.koittanu leikkiä sherlokkia ja tiirailla vähä millon mistäkin kuvista mut ei oikein löydy mitään viisasta.ittellä nyt suunnilleen 400mm pitkät putket.sit yleensähän pistetään 1-4 ja 2-3 yhteen mut onko mitään merkitystä että kuinka aikasin vai vasta ennen ahdinta.? ja mistäs viisain ottaa portille putki/putket eli haittaako jos ne nappaa jo matkalta vai vasta kollektorista.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Marraskuu 29. 20:31:31 2006

Joskus muistan lukeneeni, et venttiililtä 700 mm olis paras pituus tehon kannalta. Ite suosin mahollisimman lyhyttä ja jouhevaa mallia siten et 1 sylinteri tekee imun 4:een ja päinvastoin. 2 sylinteri tekee imun 3:een ja päinvastoin. Pienellä putkella. Ja portille pitäis napata siten, et 2-3 pulssit pysyy erossa 1-4 pulssista.

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » To Marraskuu 30. 17:48:28 2006

rikke kirjoitti:Joskus muistan lukeneeni, et venttiililtä 700 mm olis paras pituus tehon kannalta. Ite suosin mahollisimman lyhyttä ja jouhevaa mallia siten et 1 sylinteri tekee imun 4:een ja päinvastoin. 2 sylinteri tekee imun 3:een ja päinvastoin. Pienellä putkella. Ja portille pitäis napata siten, et 2-3 pulssit pysyy erossa 1-4 pulssista.
mitä meinaat lyhyellä?ja onko kuinka tarkkaa se putkien saman mittaisuus?eli tolla imu jutskalla meinaat et ennen kollektoria jo yhdistyy ja siitä kahdella putkella kollektoriin.sillä ei varmaan ole väliä että kumman putken laittaa kumpaan pakopesän reikään :lol:

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » To Marraskuu 30. 21:36:24 2006

Tässä olisi nyt paikka kerätä perus asiat sarjan rakennukseen!
esim.
-Putkien pituuksien vaikutus
-halkaisian vaikutus
-putkien järjestys pakopesällä (jaettu/normaali)
-hukkaportin sijoitus
-ym. huomioitavaa

Eikun "gurut" tiedot jonoon :wink: niin ei tarvitse noviisien samoja virheitä toistaa...
#295

Rstf
Xr2i

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » To Marraskuu 30. 23:58:18 2006

Lyhyt tarkottaa niin lyhyttä ku järkevästi saa tehtyä. Imun saa yksinkertasesti aikaseks ku suuntaa vierekkäiset putket siten, et kummankin virtaus on menossa kohti pakopesää eikä toisiaan vasten. Helppo testata esim. tulitikulla ja paineilmalla. Puhaltaa 1:sestä ja pitää tikkua 4:ssa, jos imee liekin sarjaan on hyvä, jos puhaltaa sammuksiin ei hyvä. Jos tarkkoo niitä putkia just saman mittasiks, kannattaa myös sit miettiä onko kaikissa just saman malliset mutkat...

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Joulukuu 1. 5:31:27 2006

http://www.passionford.com/forum/viewtopic.php?t=235174 tuolla on pari kuvaa cossun erilaisista sarjoista.

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » Su Joulukuu 3. 12:03:45 2006

fiffe kirjoitti:Tässä olisi nyt paikka kerätä perus asiat sarjan rakennukseen!
esim.
-Putkien pituuksien vaikutus
-halkaisian vaikutus
-putkien järjestys pakopesällä (jaettu/normaali)
-hukkaportin sijoitus
-ym. huomioitavaa

Eikun "gurut" tiedot jonoon :wink: niin ei tarvitse noviisien samoja virheitä toistaa...
juu tos ois kyl asiaa et mitä noi putken halkasiat ja muut vaikuttaa.jos vaan gurut jaksaa kirjotella kokemuksista.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Pakosarjan pituudesta?

Viesti Kirjoittaja TVR » Ma Joulukuu 4. 17:41:26 2006

mk kax kirjoitti:elikkä ahdetun moottorin pakosarjan pituudesta.väliä kuinka pitkä.juu maalais järjellä ajateltuna että mitä lyhyempi niin sitä aikasemmin herää mutta lähinnä kiinnostas että kuinka paljon vaikuttaa vääntöön,vai onko mitään vaikutusta?ja tottakai se putki kokokin vaikuttaa mut suuntiaan 38 sisäreiällä ja 2l moottoriin liittyen.koittanu leikkiä sherlokkia ja tiirailla vähä millon mistäkin kuvista mut ei oikein löydy mitään viisasta.ittellä nyt suunnilleen 400mm pitkät putket.sit yleensähän pistetään 1-4 ja 2-3 yhteen mut onko mitään merkitystä että kuinka aikasin vai vasta ennen ahdinta.? ja mistäs viisain ottaa portille putki/putket eli haittaako jos ne nappaa jo matkalta vai vasta kollektorista.
Tässä topiikissa nyt on jo luotu paineita kun etsitään guruja ja jne. mutta aloitan nyt kuitenkin omalla mielipiteelläni.
No se pakopesä taitaa määrätä aika paljon. Jos pulssipesä niin sitten kannattaa tehä se syttyjärjestyksen mukainen pakosarja jossa sykäykset vuorottelee puolelta toiselle.
Jos yksiosainen pakopesä niin sitten pyramidia kehiin ja koettaa saada virtaukset ylös ennen pesään menoa.
Pituudet taas ei ole välttämättä nuuka asia, riippuu mitä hakee. Maximi piikki teholle tarkka mitoitus mutta jos vähän laakeempaa toimivuutta hakee niin pikkasen eripituiset primäärit eduksi.
Sillä jos kaikkien ihanne kierrosluku sattuu juuri samaan kohtaan niin silloinhan se kovin piikki on siinä, mutta jos primäärit porrastaa paras vetoalue laajenee.
Mutta yleisesti ottaen niin harva tekee tarkkoja laskelmia optimi primäärin pituudesta/halkaisiasta johon vaikuttaa nokka-akseli, kuutiotilavuus ja tavoiteltu maximi tehon kierrosluku yms.
Liikuttaessa 2 litrasissa koneissa alle 400hv:n tehoissa eipä tuolla pakosarjan tarkalla mitoituksella ole juuri väliä, mutta ei tietenkään haittaakaan.
Pitkä pakosarja toimii matalammilla kierroksilla ja lyhyt taas kovemmilla kierroksilla.
2 litrasessa koneessa 40-60cm pitkät primäärit ja putki koko saa mielummin olla vähän pienempää kun isoa, koska virtausnopeus laskee isossa putkessa.
Monessa 700hv koneessa on ollu 42-40mm sisäreiän putkee.
Eli 38mm putkella pääsee jo aika pitkälle.
Hukkaportin lähdot kannattaa sioittaa niin että virtaus hukkaportille mahdollisimman hyvä. Jos 1-4,2-3 yhteen ja kahella turbolle niin hukkaportin lähdöt niistä 2 putkesta ennen ahdinta.
Eli mutkan ulkokaarteesta tangentin suuntaan niin parhaiten toimii.
Joskus tullut ahtopaineen rajoituksessa ongelmia kun putki lähtee sisäkurvista virtaukseen nähden takaisinpäin.
Jos 4-1 sarja kollektori ennen ahinta niin kollektorista jouheva lähtö hukkaportille.
Nyky turbot pyörii pienillä pakopaineilla ja pelkkä pakopaineen laskeminen hukkaportilla ei riitä vaan virtausta pitää saada rajattua. Siksi myös suuret hukkaportit on POP :wink:

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Joulukuu 5. 14:28:40 2006

Muistan lukeneeni Dennis Foyn kirjoittamasta viritysoppaasta (keskittyi Escortteihin) aikoinaan, että mitä lyhempi pakosarja sitä ylemmille kierroksille vääntöhuippu sijoittuu. Ja tietenkin päin vastoin, eli mitä pitempi, sitä alemmas.

Edellinen siis pääasiassa vapareille, ei ahdetuille. Toisaalta, jos katsoo esim. WRC-Focuksen pakosarjaa niin on kyllä aika pitkät putket.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 5. 14:32:34 2006

mä meinasin kokeilla 1000mm pitkiä putkia
onkohan se jo liioittelua :)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Joulukuu 5. 14:38:00 2006

sierra friikki kirjoitti:mä meinasin kokeilla 1000mm pitkiä putkia
onkohan se jo liioittelua :)
No ainakin noilla pituuksilla saa jo aikaan komian käärmeenpesän.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ti Joulukuu 5. 14:43:56 2006

Mut eikö esim 4wd kossussakin siirrytty lyhyempään pakosarjaan sen takia että saadaan ahdin heräämään paremmin ja parempi alavääntö? Vai onko noi jotain oldskool juttuja?

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ti Joulukuu 5. 14:45:36 2006

sierra friikki kirjoitti:mä meinasin kokeilla 1000mm pitkiä putkia
onkohan se jo liioittelua :)
Mutta sulla vaan ei taida enää turbon laippaa olla siellä putkien päässä.. :wink:
Toyota Supra TT

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ti Joulukuu 5. 14:48:57 2006

Yrkesman kirjoitti:Mut eikö esim 4wd kossussakin siirrytty lyhyempään pakosarjaan sen takia että saadaan ahdin heräämään paremmin ja parempi alavääntö? Vai onko noi jotain oldskool juttuja?
Joo ja samat sävelet uudessa ST-Focuksessa, jossa pakosarja / ahdinpaketti on todella kompakti.

Aika lailla ristiriitaista tietoa tuntuu olevan saatavilla ihan alan kirjallisuudestakin. Joka tapauksessa taitaa olla niin, että ahdettu ei ole lainkaan niin ronkeli kuin vapari.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 5. 14:50:28 2006

Hena kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:mä meinasin kokeilla 1000mm pitkiä putkia
onkohan se jo liioittelua :)
Mutta sulla vaan ei taida enää turbon laippaa olla siellä putkien päässä.. :wink:
ei ole turbon laippaa ei ja tuo käärmeen pesäkin taitaa mennä tuonne auton alle :)
nimittäin tutkin tässä sellaista collectoria joka menee 6-1 :) :)
muuten ei mulla ole muitakaan laippoja vielä > hena!!!!!!
hiekka vasta on sarjaa varten,muut puuttuu.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Ti Joulukuu 5. 16:32:05 2006

Yrkesman kirjoitti:Mut eikö esim 4wd kossussakin siirrytty lyhyempään pakosarjaan sen takia että saadaan ahdin heräämään paremmin ja parempi alavääntö? Vai onko noi jotain oldskool juttuja?
Cosworth 4x4 asentajan tute-esittely/korjaamo opas kertoo että:
Pakosarja: Yksiosainen pakosarja, johtuen ahtimen uudelleen sioituksesta.
Ennemminkin niistä nelikkoon tulleista muutoksista jotka vaikuttavat vääntöön/heräämiseen ovat: Ahtimen imupuolen muotoa muutettu siten, että samalla ahtopaineella saavutetaan suurempi ilmamäärä.
Sekä välijäähdytintä suurennettu paremman ahtoilman jäähdytyksen aikaansaamiseksi.

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mk kax » Pe Joulukuu 8. 21:05:34 2006

juu vähä on ristiriitasta tietoo mut pitänee tehä jotain siihen väliin :D ,ja olihan tos jo faktaaki etisot kiitokset vastanneille.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Joulukuu 15. 16:51:41 2006

Kumpaakohan kannattaisi käyttää putkena, sisähalkaisijaltaan 37mm putkea vai 43,1mm? Turbopakosarjaa siis olen tekemässä.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Pe Joulukuu 15. 17:41:35 2006

Sultzi kirjoitti:Kumpaakohan kannattaisi käyttää putkena, sisähalkaisijaltaan 37mm putkea vai 43,1mm? Turbopakosarjaa siis olen tekemässä.
Mieluummin sitä 37mm putkea. Virtausnopeus suurempi, toimii paremmin.
Toyota Supra TT

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Pe Joulukuu 15. 18:42:23 2006

Sultzi kirjoitti:Kumpaakohan kannattaisi käyttää putkena, sisähalkaisijaltaan 37mm putkea vai 43,1mm? Turbopakosarjaa siis olen tekemässä.
Riippuu hyvin paljon siitä millanen kansi laitteessa on ja mitä muuten hengittää.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Joulukuu 15. 18:45:52 2006

No tuskin ainakaan alle 300hv tehoilla rupeaa 37mm putki ahdistamaan? Ihan normi OHC IS kansi kyseessä.

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Pe Joulukuu 15. 20:52:56 2006

-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » La Joulukuu 16. 12:57:25 2006

mettis kirjoitti:http://www.spc-net.dk/images/DSC00318.JPG
siinä mallia :roll:
180hv ja 280nm. Ei noilla vielä esson baariin lähdetä :roll:

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Joulukuu 16. 17:13:35 2006

Ei sen enempää vaikka on noin kiiltävä imusarjakin...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Joulukuu 16. 19:27:36 2006

glue kirjoitti:
mettis kirjoitti:http://www.spc-net.dk/images/DSC00318.JPG
siinä mallia :roll:
180hv ja 280nm. Ei noilla vielä esson baariin lähdetä :roll:
Kyllähän tolla on hyvä "essoilla" kun se on kuitenkin niin erikoinen :shock:
Harvemmin tuplaturbo oohooceeta tulee vastaan 8)
Sais varmaan paremmin pelaa (alempaa herään) kun tekis noi pakosarjat oikein, eli sykejärjestyksen mukaan.

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 16. 19:56:47 2006

ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö? :)

Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » La Joulukuu 16. 21:32:34 2006

Taas puhutaan mutua ja paljon.
Onko pulssipesä kyseessä?

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Joulukuu 16. 23:12:02 2006

No eikös se olis parempi että pulssit tulee tasasin välein ahtimelle, eikä kax ja sitte kahden pulssin tauko? Varsinkin pieni ahdin joka herkemmin reagoi (myös pysähtyy) pakokaasujen virtauksiin.
En oo tollasta tehny, mutta jos tekisin niin silloin vaihtasin putkenpaikkoja.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Joulukuu 17. 9:21:32 2006

Mielestäni TVR kiteytti asian oikein tuolla ensimmäisessä viestissään.
Mettikselle: 1 ja 4 toiselle ja 3 ja 2 toiselle ahtimelle olisi parempi.
Voodoolle: Kuinka isoa tuo teidän käyttämä putki on,olen vain utelias?
38mm. sisäreijällä oleva toimii parhaiten n.400hv koneessa, ihan niinkuin TVR mainitsi. Jos teillä on jaettu pakopesä homma kusee ahtimen laipan kanssa, muuten ok.
Ps. hienosti tehty pakosarja.
Ckolli: Mikä puhe on mutua? Voisitko korjata jos tiedät paremmin ettei tarvitse enää arvuutella. Tästä olisi oikeasti hienoa saada sellainen johon voisi kerätä kaikki faktat..
Viimeksi muokannut KIP, Su Joulukuu 17. 17:00:28 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » Su Joulukuu 17. 15:59:43 2006

Mettikselle: 1 ja 4 toiselle ja 3 ja 2 toiselle ahtimelle olisi parempi.

tiedän, olen kohta kymmenen pakosarjaa tehnyt cossuun ja ohc turboihin pulssipesäisille ahtimille......
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Su Joulukuu 17. 16:55:57 2006

Kyllä kyllä. En pahalla sanonut :D

Itsekkin janoan tietoa koska oma pakosarja on vasta laippa asteella..
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Pusa
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
Paikkakunta: Nousiainen

Viesti Kirjoittaja Pusa » Ma Joulukuu 18. 18:20:56 2006

VooDoo kirjoitti:ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö? :)

Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa :)
Tuota tuota... :roll:

Mikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » Ti Joulukuu 19. 14:17:55 2006

:?: kertokaa lisää

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Tammikuu 2. 22:44:08 2007

Ajattelin tehdä tuolle pakosarjalle tuen seuraavasti: Moottorikiinnikkeen pultin alle (lohkoon) huonekaluputkea kiinni, putki poikki ja sisälle sopivaa kierretankoa ja hitsaa kiinni alaosasta putkeen (joka kiinni moottorikiinnikkeessä) ja yläpään putki hitsattu kollektoriin kiinni ja mutteri kierretangossa. Tuolla sitten säätäisi pienen jännityksen pakosarjaan ylöspäin.

Mietteitä tuollasesta tuesta?

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » Ti Tammikuu 2. 23:45:49 2007

Mikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.
Noo, eka turbosarja mitä tullu tehtyä.. Harjottelun merkeissä Menee :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Tammikuu 3. 21:43:56 2007

Pusa kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö? :)

Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa :)
Tuota tuota... :roll:

Mikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.
Kyllä kai tuo ajaa asiansa.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ke Kesäkuu 6. 10:39:35 2007

mitenkä tuommoinen pulssipesällinen ahdin toimii sarjassa mitä ei ole jaettu? perk tarvis uus ahdin saada kiinni mutta ei ehdi heti vielä tekemään sarjaa :evil:

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Kesäkuu 8. 11:45:06 2007

Mikitic kirjoitti:mitenkä tuommoinen pulssipesällinen ahdin toimii sarjassa mitä ei ole jaettu? perk tarvis uus ahdin saada kiinni mutta ei ehdi heti vielä tekemään sarjaa :evil:
kyllä se siinä pyörii mut ainahan toki paremmin jos ois pulssisarjakin.

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ma Kesäkuu 11. 0:10:23 2007

Pusa kirjoitti:
VooDoo kirjoitti:ja muutenkin toi 2->1 Liitos on vähä epämääränen virtauksen kannalta, eikö? :)

Meki saatiin pakosarja aikalailla valmiiksi, jotain kuvatuksia http://voodoon.dyndns.org/rojektit/riesa jos jotain kiinnostaa :)
Tuota tuota... :roll:

Mikä sai teidät laittamaan tuon hukkaportin lähdön noin? Jos näkee noin paljon vaivaa sarjan eteen niin itse olisin kyllä tehnyt sen vimpan päälle loppuun asti ja sijoittanut tuon hukkiksen lähdön virtauksen kannalta paremmin. Vastaavanlaisista hukkiksen sijoitteluista seuraavista ongelmista on keskusteltu täällä foorumillakin muutamaan otteeseen.
Niin ja konepellin ja pakopesän väliin ei kyllä voi ainakaan alkuperästä äänieristettä jättää. Suosittelisin vielä kuumankestomaalia konepeltiinkin tai joku hyvin eristävä lämpöeriste väliin, kun tulee tuo puhallin aikas korkeelle ja lähelle peltiä... :shock:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Pakosarjan pituudesta?

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Toukokuu 17. 20:14:32 2011

Nostellaas välillä tätäkin. Löysin mielenkiintosen ja ajatuksia herättävän postauksen holysmokelta:
Lenny kirjoitti:ruotsalaisen Erland Coxin kirjotuksia lueskellut turbopakosarjojen teoriasta ja myös käytännön kokemuksista. Erlandin mukaan turbon pakopesä käyttäytyy kuin 2-tahtimoottorin "paisuntasäiliön" supistuva kartio eli lähettää positiivisen paineaallon takaisin positiivisena. Jos pakosarja on suunniteltu vapariohjeiden mukaan niin positiivinen paineaalto osuu juuri väärään aikaan pakoventtiilille ja työntää pakokaasut takaisin sylinteriin juuri pahimmassa vaiheessa eli kun mäntä on lähellä YKK. Jos putkista tehdään mahdollisimman lyhyet niin paineaalto käy venttilillä jo ennenkuin se aukeaa tai sitten juuri kun se on auennut jolloin sylinterin paine on niin kova että pienet vastapaineet ei paljoa haittaa.

Lisähyötynä saadaan tietenkin voimakkaammat pulssit ja kovempi virtaus turbiinille koska pienempi tilavuus ja putkien pinta-ala ei heikennä pulssienergiaa tai hukkaa lämpöä ennen turbiinia.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin