Garret T03 vesikierto.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja wekku » To Helmikuu 25. 18:16:16 2010

Pähkäilin tuota turbon vesikiertoa Capriin ja tuli mieleen että onko mitään järkeä ratkaista asia niin että lämppärinkennolta tuleva letku turboon ja turbolta vesipumpulle.

Toinen vaihtoehto on ottaa vesipumpulta siitä pienestä liittimestä vesi turbolle ja poisto erilliseen paisariin.
Mutta jos laitan 320 bemarin syylärin jossa on integroitu paisari, niin en saa laitettua poistoa kun syylärissä ei ole sille liitäntää..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja henu » To Helmikuu 25. 18:44:55 2010

Eikös jotkut oo jättäny tuon vesihomman kokonaan pois ja rokkaa hyvin ?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Helmikuu 25. 19:43:08 2010

Ei itellä ainakaan ole tossa mitsubishin pikkurinkulassa ollut käytössä, siinähän tuo pyörii ja eipä ainakaa vesiä turhaan kuumenna kesähelteellä, tiedä sitten oisko hyvä olla vai ei...

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Artery » To Helmikuu 25. 20:18:03 2010

Ite koitin lämppärinkennolta tulevasta letkusta haaroittaa, mutta ei suostunut virtaamaan kunnolla. Otin sitten termarin kopasta ilmausruuvista, jolloin virtasi hienosti. Paluu paisariin.
Eikait se välttämätön ole, mutta jäähdyttäähän se turboa.
"Mieluiten ihan sama."

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja wekku » To Helmikuu 25. 20:59:01 2010

Ajattelin että ohjais sen kennolta tulevan nesteen kokonaan turbon läpi, varmaankin virtausta olis ihan riittävästi.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Helmikuu 25. 21:32:12 2010

No en nyt tiä, mut ei kait sitä vesijäähdytystä siihen turboon ole ihan turhaankaan laitettu? Jotenkin menee yli hilseen et tehdään vesijäähdytetty turbo ja sit sitä vesijäähyä ei kannata käyttää :shock: Ainakin bb ahtimissa on erittäin suotavaa vesi jäähdytys kun niissä ei kierrä öljykään isommalti joka jäähdyttää. Kai se on sen keston takia siihen suuniteltu, ei mene yhtä herkästi laakerit, kuin mitä noi vanhemmat joissa ei o vesi jäähdytystä.
Termarikotelosta paisariin ns. paineettomaan tilaan ja toimii. En laittais kennon letkun väliin ite.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja wekku » To Helmikuu 25. 22:23:51 2010

Niin, järkevintähän se on laittaa termarikotelosta paisariin, ei vaan taida onnistua sen bimmerin jäähdyttimen kanssa.

Täytyy tutkia asiaa tarkemmin huomenna.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Helmikuu 25. 22:27:02 2010

BlackEscort kirjoitti:No en nyt tiä, mut ei kait sitä vesijäähdytystä siihen turboon ole ihan turhaankaan laitettu? Jotenkin menee yli hilseen et tehdään vesijäähdytetty turbo ja sit sitä vesijäähyä ei kannata käyttää :shock: Ainakin bb ahtimissa on erittäin suotavaa vesi jäähdytys kun niissä ei kierrä öljykään isommalti joka jäähdyttää. Kai se on sen keston takia siihen suuniteltu, ei mene yhtä herkästi laakerit, kuin mitä noi vanhemmat joissa ei o vesi jäähdytystä.
Termarikotelosta paisariin ns. paineettomaan tilaan ja toimii. En laittais kennon letkun väliin ite.
Kyllä se paine on sama koko järjestelmässä.
Ja ei missään tapauksessa Jäähdyttimen letkun väliin. Jäähdyttimen letkuthan on n. 32mm ihan syystä ja turbon vesikierron banjon reikä varmaan 4mm...
Vesikiertoa en ole itse suosinut ylimääräisten letkujen ja jäähdytysjärjestelmän lämpökuorman takia. Ei kiinnosta pätkääkään jos ahtimen n. 150000km huoltoväli on pienentynyt puoleen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Pe Helmikuu 26. 8:52:47 2010

Samat ajatukset.. ja jos laittaa niin sit erillinen jäähdytys sähköisellä vesipumpulla ja pienellä kennolla.

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Artery » Pe Helmikuu 26. 9:34:56 2010

En kyllä itse usko, että kovin paljon järjestelmän lämpötilaa nostaa se, että vesi kiertää turbon kautta. Laakerit ainakin tykkäävät, kun öljyn lisäksi myös vesi on jäähdyttämässä. Ainakin tuolla mun konstilla todella nopea laittaa vesikierto. Ainahan voit kokeilla, että miten vörkkii ja vaikka verrata vedenlämpöjä turbon vesikierrolla ja ilman. Kiinnostaisi tietää, että miten paljon se vaikuttaa.

Toisaalta, jos käytössä on käytetty t03 (niinkuin itselläkin toistaiseksi) Garretti (joka nyt ei kalliimmasta päästä ole), niin lue allekirjoitukseni.. :wink:
"Mieluiten ihan sama."

Antti O
Viestit: 651
Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Antti O » Pe Helmikuu 26. 10:54:48 2010

Mikitic kirjoitti:Samat ajatukset.. ja jos laittaa niin sit erillinen jäähdytys sähköisellä vesipumpulla ja pienellä kennolla.
Tämä kiinnostaisi itseäni. Minkälaisilla kustannuksilla pystyisi toteuttamaan tollaiseen Mitsun ahtimeen erillisen vesikierron irti auton omasta jäähdytysjärjestelmästä? Kennoja nyt varmaan löytyy nurkista mutta käykö siihen normaali auton lämppärin kenno? Entä pitääkö se saada ajoviimaan? Millainen vesipumppu siihen sopii?
Omassa autossa nesteitten lämmöt suuri ongelma helteellä ajettaessa ja Mitsun ahtimessa on vesikierto käytössä.

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja koskar » Pe Helmikuu 26. 11:10:18 2010

Antti O kirjoitti:Millainen vesipumppu siihen sopii?
Hieman ehkä kallis vaihtoehto, mutta varmaan parempi kuin mikään lasinpesunestepumppu pidemmän päälle.
Escort Mk4 "RS2300i"

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Pe Helmikuu 26. 13:10:42 2010

Joku ihan tavallinen auton kiertovesipumppu, joku pieni vesisäiliö ja just vaikka lämppärin kenno keulalle, en keksi mitään syytä miksei toimis.
Jos sillä lämppärin kennolla saa moottorin lämpöjäkin hillittyä paikallaan täydellä puhalluksella niin kyllä se yhden turbon jäähdyttää.
Purkuosista tekee niin jonkun kympin maksaa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Helmikuu 26. 13:14:33 2010

koskar kirjoitti:
Antti O kirjoitti:Millainen vesipumppu siihen sopii?
Hieman ehkä kallis vaihtoehto, mutta varmaan parempi kuin mikään lasinpesunestepumppu pidemmän päälle.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-6750
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-9000
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Jape105 » Pe Helmikuu 26. 18:51:03 2010

Ei saabin TO3 ahtimessakaan ole vesikiertoa.
Mä tein semmosen kombinaation kun oli cossun oma ahdin ihan loppu.
Sain tommosen uuden saabin ahtimen käsiin,ja vaihdoin siihen cossusta imu ja pako pesät..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Helmikuu 26. 22:03:12 2010

Jape105 kirjoitti:Ei saabin TO3 ahtimessakaan ole vesikiertoa.
Mä tein semmosen kombinaation kun oli cossun oma ahdin ihan loppu.
Sain tommosen uuden saabin ahtimen käsiin,ja vaihdoin siihen cossusta imu ja pako pesät..
Saabeissa on pienempi kompurasiipi. Ei kai jäänyt tyhjää väliin?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Helmikuu 26. 23:39:31 2010

En aivan sata varmaks muista, mutta taisin turboescortissa kytkee ton vesikierron lämppärin kennon rinnalle, jolloin lakkas tulemasta lämmintä sisälle. Sitten pistin sen kennon kanssa jonoon niin että kennon paluu meni ahtimen kautta, niin alko taas tuleen lämmintä :) Eli on siinä aika hyvä se läpäisy. Ahdin oli jostain volvosta.
Jäsen #606

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja wekku » La Helmikuu 27. 8:20:53 2010

Mulla tulee Capriin Bemarin syyläri ja siihen ei tosiaan voi tuoda turbolta jäähdytys paluuta, joten kokeilen tuota Olafun konstia, eli turbo lämppärin letkun väliin ja vielä paluu puolelle.

Ainakin noissa bnjoissa mitä Hytarilta saa on 3 x 5mm reijät, kierrehän niissä on 18 x1.5mm.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 27. 9:53:32 2010

Kun sulla kerran ilmeisesti OHC mylly siellä on, niin toinen, ehkä parempi vaihtoehto on ottaa sieltä lohkon alanurkasta ja paluu alavesiletkuun/lämppärin paluuletkuun t-haaralla. Tulee samalla vähän vesikiertoa sinne viimeseenkin pyttyyn.
Jäsen #606

Jape105
Viestit: 1542
Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
Viesti:

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Jape105 » La Helmikuu 27. 11:20:09 2010

JesseT kirjoitti:
Jape105 kirjoitti:Ei saabin TO3 ahtimessakaan ole vesikiertoa.
Mä tein semmosen kombinaation kun oli cossun oma ahdin ihan loppu.
Sain tommosen uuden saabin ahtimen käsiin,ja vaihdoin siihen cossusta imu ja pako pesät..
Saabeissa on pienempi kompurasiipi. Ei kai jäänyt tyhjää väliin?
Ei mun mielestä..En kyä ihan tarkkaan muista mut kyllä niitä paljon vertailin sillon..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja wekku » La Helmikuu 27. 12:24:43 2010

olafu kirjoitti:Kun sulla kerran ilmeisesti OHC mylly siellä on, niin toinen, ehkä parempi vaihtoehto on ottaa sieltä lohkon alanurkasta ja paluu alavesiletkuun/lämppärin paluuletkuun t-haaralla. Tulee samalla vähän vesikiertoa sinne viimeseenkin pyttyyn.
Ilmeisesti tarkoitat sitä lohkon tyhjennysproppua..
Tuota järjestelyä pitää kokeilla, helpointa on liittää sitten se paluu lämppärin letkuun, ei tarvii alavesiletkua leikellä sen takia.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja olafu » La Helmikuu 27. 16:35:53 2010

wekku kirjoitti:...ei tarvii alavesiletkua leikellä sen takia.
Juu samaan paikkaanhan ne menee molemmat. Ja juuri se kyseinen roppu.
Jäsen #606

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Su Helmikuu 28. 5:44:20 2010

JesseT kirjoitti:
BlackEscort kirjoitti:No en nyt tiä, mut ei kait sitä vesijäähdytystä siihen turboon ole ihan turhaankaan laitettu? Jotenkin menee yli hilseen et tehdään vesijäähdytetty turbo ja sit sitä vesijäähyä ei kannata käyttää :shock: Ainakin bb ahtimissa on erittäin suotavaa vesi jäähdytys kun niissä ei kierrä öljykään isommalti joka jäähdyttää. Kai se on sen keston takia siihen suuniteltu, ei mene yhtä herkästi laakerit, kuin mitä noi vanhemmat joissa ei o vesi jäähdytystä.
Termarikotelosta paisariin ns. paineettomaan tilaan ja toimii. En laittais kennon letkun väliin ite.
Kyllä se paine on sama koko järjestelmässä.
Ja ei missään tapauksessa Jäähdyttimen letkun väliin. Jäähdyttimen letkuthan on n. 32mm ihan syystä ja turbon vesikierron banjon reikä varmaan 4mm...
Vesikiertoa en ole itse suosinut ylimääräisten letkujen ja jäähdytysjärjestelmän lämpökuorman takia. Ei kiinnosta pätkääkään jos ahtimen n. 150000km huoltoväli on pienentynyt puoleen.
HV, täytyykö aina päteä vaik kuinka hyvin tajuu asia???
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Artery » Ma Maaliskuu 1. 23:08:05 2010

Mitäs porukka mieltä seuraavanlaisesta ratkaisusta ahdettuun ohc sierraan:

Imusarjasta lähtevä vesikierto lämppärille kokonaan pois. Vesi lämppärille otettaisiin juurikin kyseisestä propusta joka sijaitsee lohkon takaosassa alhaalla. Samasta lähdöstä haaroitus turbon vesikierrolle ja turbolta vesi kierrätettäisiin sitten lämppäriltä tulevaan letkuun. Tuohon proppuun vaan ei halkaisijaltaan kovin isoa lähtöä saa, mutta riittääkö 8-10mm?
Eli nyt vesi kiertäisi koko lohkon läpi, myös tuolle nelospytylle toivottavasti paremmin.
"Mieluiten ihan sama."

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 2. 8:11:59 2010

Artery kirjoitti:Mitäs porukka mieltä seuraavanlaisesta ratkaisusta ahdettuun ohc sierraan:

Imusarjasta lähtevä vesikierto lämppärille kokonaan pois. Vesi lämppärille otettaisiin juurikin kyseisestä propusta joka sijaitsee lohkon takaosassa alhaalla. Samasta lähdöstä haaroitus turbon vesikierrolle ja turbolta vesi kierrätettäisiin sitten lämppäriltä tulevaan letkuun. Tuohon proppuun vaan ei halkaisijaltaan kovin isoa lähtöä saa, mutta riittääkö 8-10mm?
Eli nyt vesi kiertäisi koko lohkon läpi, myös tuolle nelospytylle toivottavasti paremmin.
Itseäni huolettaisi se, että mikä saa veden kiertämään ahtimen läpi. Vesipumppu ei oikein osu hyvin tuohon kuvioon. Seisova vesi on suuri riski ahtimessa kun paikallinen lämpökuorma on suuri ja riski kaasuuntumiseen. Jos erillisen pumpun meinaa laittaa, niin sitten ei ole niin väliä, mutta muuten pitäisi olla joko orkkispumpun imun lähellä poisto tai muuten vaan suuri lämpögradientti ahtimen jäähdytyksen tulon ja poiston välillä jotta vesi kiertää.
Yleinen vakioratkaisu on tosiaan laittaa turbon kierto jäähdyttimen ylä- ja alavesiletkujen väliin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Maaliskuu 2. 16:02:33 2010

Eikös se lämppäriltä tuleva letku tule juurikin orkkispumpun imulle.? Se vaan, että riittäisikö se sitten kierrättämään vettä turbon läpi niin en tiedä.
Joku järkevä ratkaisu tuohon pitäisi keksiä.
"Mieluiten ihan sama."

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Maaliskuu 2. 23:05:26 2010

Artery kirjoitti:Mitäs porukka mieltä seuraavanlaisesta ratkaisusta ahdettuun ohc sierraan:

Imusarjasta lähtevä vesikierto lämppärille kokonaan pois. Vesi lämppärille otettaisiin juurikin kyseisestä propusta joka sijaitsee lohkon takaosassa alhaalla. Samasta lähdöstä haaroitus turbon vesikierrolle ja turbolta vesi kierrätettäisiin sitten lämppäriltä tulevaan letkuun. Tuohon proppuun vaan ei halkaisijaltaan kovin isoa lähtöä saa, mutta riittääkö 8-10mm?
Eli nyt vesi kiertäisi koko lohkon läpi, myös tuolle nelospytylle toivottavasti paremmin.
Tilanne on varmaan sama mikä tulee kun lähdön laittaa kenteen. Lohko on paineinen tila samalla tavalla kuin kansikin ja se lämppärin paluunatsa paineeton , eli pumpun imupuoli (no joo, onhan se koko paska paineistettu). Vesi kiertää todennäkösesti enimmäkseen ahtimen läpi kennon vastuksen takia, eikä taaskaan tule lämmintä lämppäristä. Kansikin käy suotta turhan kuumana kun siellä ei kierrä vesi kunnolla.
Nyt kun muistelen niin mulla oli taunuksessa sen mitsun td04:n kanssa vesi siitä termarikotelon pienestä ilmausnatsasta. Sehän tulee termarin takaa, eli "paine" puolelta. Paluu ahtimelta meni johonkin päin syyläriä. Järkevintähän se paluu olis laittaa sellaseen paikkaan mistä se ei kierrä syylärin läpi, ettei suotta kone jäähdy liikaa. Termari kyllä pitää huolen siitä että kone jäähtyy riittävästi.

Mutta siinähän saa kaks kärpästä samalla laakilla kun ottaa pelkästään ahtimelle veden siitä takanurkan ropusta ja laittaa paluun t-haaralla siihen lämppärin paluuseen, joka taas on alavesiletkun kanssa samassa tilassa. Lämppärille normaalisti kannesta tulo. Sillon vesi kiertää ahtimen läpi ja kannen läpi, ahdin jäähtyy, kansi jäähtyy ja lohkon takapää jäähtyy.

Syylärin ylä ja alavesiletkun välillä ei juurikaan ole paine-eroa, joten ahtimen läpi vesi kiertää "kahvinkeitin" periaattella. Itte en kyllä laittas niin.
Jäsen #606

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Artery » Ti Maaliskuu 2. 23:14:16 2010

Kiitoksia olafulle! :)

Itsellä oli juurikin siitä ilmausnipasta lähtö turbolle, mutta paluu paisariin ja tuntui, ettei kone lämmennyt vedossakaan kunnolla.
"Mieluiten ihan sama."

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Maaliskuu 2. 23:18:39 2010

Artery kirjoitti:Kiitoksia olafulle! :)

Itsellä oli juurikin siitä ilmausnipasta lähtö turbolle, mutta paluu paisariin ja tuntui, ettei kone lämmennyt vedossakaan kunnolla.
Oliko se t-haaralla siinä paisarin pikkuletkussa (sierra)? Siinä paisarin nipassahan on aika tiukka kuristus ja alunperin se menee siitä ylävesiletkuun, niin suurin osa ahtimen läpi menevästä vedestä on mennyt ylävesiletkun kautta syyläriin, jäähtynyt siellä ja jäähdyttänyt sitä kautta sitten konetta liikaa. Cossussahan ongelma on ratkastu laittamalla oma nippa sille ahtimen paluulle.

Selvennyksenä tosta ylemmästä viestistä, että tarkotin tolla viimesellä rivillä sitä mallia missä ahdin on kytketty ylä ja alavesiletkun väliin.
Jäsen #606

Artery
CRSC jäsen 2016
Viestit: 1631
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
Paikkakunta: Nivala

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Artery » Ke Maaliskuu 3. 0:12:05 2010

olafu kirjoitti:
Artery kirjoitti:Kiitoksia olafulle! :)

Itsellä oli juurikin siitä ilmausnipasta lähtö turbolle, mutta paluu paisariin ja tuntui, ettei kone lämmennyt vedossakaan kunnolla.
Oliko se t-haaralla siinä paisarin pikkuletkussa (sierra)? Siinä paisarin nipassahan on aika tiukka kuristus ja alunperin se menee siitä ylävesiletkuun, niin suurin osa ahtimen läpi menevästä vedestä on mennyt ylävesiletkun kautta syyläriin, jäähtynyt siellä ja jäähdyttänyt sitä kautta sitten konetta liikaa. Cossussahan ongelma on ratkastu laittamalla oma nippa sille ahtimen paluulle.

Selvennyksenä tosta ylemmästä viestistä, että tarkotin tolla viimesellä rivillä sitä mallia missä ahdin on kytketty ylä ja alavesiletkun väliin.
Autossa paikallaan 1.8td sierran paisari, joten siinä myös oma nippa ahtimen paluulle. Tässä nyt kahden vaiheilla, joko ahtimelta paluu lämppärin paluuseen, tai sitten suoraan paisariin omalla nipalla, kuten aijemmin oli.
"Mieluiten ihan sama."

wekku
CRSC jäsen 2014
Viestit: 3417
Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
Paikkakunta: JKL

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja wekku » Ke Maaliskuu 3. 8:38:31 2010

Itse meinaan tehdä tuon turbon vesikierron olafun mallin mukaan, mutta mites tuon Penarin syylärin kanssa toimisi..
Siinä paisari on tosiaan kiinteänä ns. ylävesiletkun puolella ja sen alareunaan on noin 20mm letkulle paikka, ylhäältä korkin välistä taas menee pieni reikä normi vesitilaan, Bimmerissä tuohon liittimeen tulee letku lohkosta, joten minstä otan itse siihen tulon.
Mieleen tuli että jos haaroitan lämppärille lähtevästä letkusta paisarille tulon.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ma Toukokuu 11. 22:47:02 2015

Herätellään vanha topic.

Kyseessä toi v6 kahdella ahtimella joissa vesijäähdytys. Mietin että toimiskohan niin että ylävesiletkusta lähtee lämppärin kierto (2.8l efi imusarja) josta ekan ahtimen läpi josta kennon kautta toiselle ahtimelle ja sieltä syylärin kylmään päätyyn? Näin saisi vain reilusti yksinkertaisemman kierron ja sitäkautta siistimmän asennuksen. Ahtimissahan on m14 kierre, tarkoitus vetää koko vesikierto an10 liittimillä ja letkulla.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Toukokuu 12. 9:17:43 2015

Sultzi kirjoitti:Herätellään vanha topic.

Kyseessä toi v6 kahdella ahtimella joissa vesijäähdytys. Mietin että toimiskohan niin että ylävesiletkusta lähtee lämppärin kierto (2.8l efi imusarja) josta ekan ahtimen läpi josta kennon kautta toiselle ahtimelle ja sieltä syylärin kylmään päätyyn? Näin saisi vain reilusti yksinkertaisemman kierron ja sitäkautta siistimmän asennuksen. Ahtimissahan on m14 kierre, tarkoitus vetää koko vesikierto an10 liittimillä ja letkulla.
Mites sit, kun sulla ei oo kennolla kiertoa?
Vai onko korttiinassa tarve pitää lämppäri täysillä kesälläkin.. :green:

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ti Toukokuu 12. 13:55:43 2015

Siellä kiertää koko ajan muutenkin, ilmaa ohjataan läpillä. En mä niin tyhmä ole, vaikka näytänkin siltä :D

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ti Toukokuu 12. 14:02:50 2015

Jatkeessa on kato insinööri laittanu venttiilin konehuoneeseen.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re: Garret T03 vesikierto.

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ti Toukokuu 12. 14:06:01 2015

Sultzi kirjoitti:Siellä kiertää koko ajan muutenkin, ilmaa ohjataan läpillä. En mä niin tyhmä ole, vaikka näytänkin siltä :D
Mä arvelinkin, että täs on joku tällanen juttu.. mut ajattelin silti päteä! :green: :lol:

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Vastaa Viestiin