Garret T03 vesikierto.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Garret T03 vesikierto.
Pähkäilin tuota turbon vesikiertoa Capriin ja tuli mieleen että onko mitään järkeä ratkaista asia niin että lämppärinkennolta tuleva letku turboon ja turbolta vesipumpulle.
Toinen vaihtoehto on ottaa vesipumpulta siitä pienestä liittimestä vesi turbolle ja poisto erilliseen paisariin.
Mutta jos laitan 320 bemarin syylärin jossa on integroitu paisari, niin en saa laitettua poistoa kun syylärissä ei ole sille liitäntää..
Toinen vaihtoehto on ottaa vesipumpulta siitä pienestä liittimestä vesi turbolle ja poisto erilliseen paisariin.
Mutta jos laitan 320 bemarin syylärin jossa on integroitu paisari, niin en saa laitettua poistoa kun syylärissä ei ole sille liitäntää..
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 6809
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
- Paikkakunta: kuopio
Re: Garret T03 vesikierto.
Eikös jotkut oo jättäny tuon vesihomman kokonaan pois ja rokkaa hyvin ?
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Garret T03 vesikierto.
Ei itellä ainakaan ole tossa mitsubishin pikkurinkulassa ollut käytössä, siinähän tuo pyörii ja eipä ainakaa vesiä turhaan kuumenna kesähelteellä, tiedä sitten oisko hyvä olla vai ei...
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Garret T03 vesikierto.
Ite koitin lämppärinkennolta tulevasta letkusta haaroittaa, mutta ei suostunut virtaamaan kunnolla. Otin sitten termarin kopasta ilmausruuvista, jolloin virtasi hienosti. Paluu paisariin.
Eikait se välttämätön ole, mutta jäähdyttäähän se turboa.
Eikait se välttämätön ole, mutta jäähdyttäähän se turboa.
"Mieluiten ihan sama."
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Garret T03 vesikierto.
Ajattelin että ohjais sen kennolta tulevan nesteen kokonaan turbon läpi, varmaankin virtausta olis ihan riittävästi.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Garret T03 vesikierto.
No en nyt tiä, mut ei kait sitä vesijäähdytystä siihen turboon ole ihan turhaankaan laitettu? Jotenkin menee yli hilseen et tehdään vesijäähdytetty turbo ja sit sitä vesijäähyä ei kannata käyttää
Ainakin bb ahtimissa on erittäin suotavaa vesi jäähdytys kun niissä ei kierrä öljykään isommalti joka jäähdyttää. Kai se on sen keston takia siihen suuniteltu, ei mene yhtä herkästi laakerit, kuin mitä noi vanhemmat joissa ei o vesi jäähdytystä.
Termarikotelosta paisariin ns. paineettomaan tilaan ja toimii. En laittais kennon letkun väliin ite.

Termarikotelosta paisariin ns. paineettomaan tilaan ja toimii. En laittais kennon letkun väliin ite.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Garret T03 vesikierto.
Niin, järkevintähän se on laittaa termarikotelosta paisariin, ei vaan taida onnistua sen bimmerin jäähdyttimen kanssa.
Täytyy tutkia asiaa tarkemmin huomenna.
Täytyy tutkia asiaa tarkemmin huomenna.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Garret T03 vesikierto.
Kyllä se paine on sama koko järjestelmässä.BlackEscort kirjoitti:No en nyt tiä, mut ei kait sitä vesijäähdytystä siihen turboon ole ihan turhaankaan laitettu? Jotenkin menee yli hilseen et tehdään vesijäähdytetty turbo ja sit sitä vesijäähyä ei kannata käyttääAinakin bb ahtimissa on erittäin suotavaa vesi jäähdytys kun niissä ei kierrä öljykään isommalti joka jäähdyttää. Kai se on sen keston takia siihen suuniteltu, ei mene yhtä herkästi laakerit, kuin mitä noi vanhemmat joissa ei o vesi jäähdytystä.
Termarikotelosta paisariin ns. paineettomaan tilaan ja toimii. En laittais kennon letkun väliin ite.
Ja ei missään tapauksessa Jäähdyttimen letkun väliin. Jäähdyttimen letkuthan on n. 32mm ihan syystä ja turbon vesikierron banjon reikä varmaan 4mm...
Vesikiertoa en ole itse suosinut ylimääräisten letkujen ja jäähdytysjärjestelmän lämpökuorman takia. Ei kiinnosta pätkääkään jos ahtimen n. 150000km huoltoväli on pienentynyt puoleen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Garret T03 vesikierto.
Samat ajatukset.. ja jos laittaa niin sit erillinen jäähdytys sähköisellä vesipumpulla ja pienellä kennolla.
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Garret T03 vesikierto.
En kyllä itse usko, että kovin paljon järjestelmän lämpötilaa nostaa se, että vesi kiertää turbon kautta. Laakerit ainakin tykkäävät, kun öljyn lisäksi myös vesi on jäähdyttämässä. Ainakin tuolla mun konstilla todella nopea laittaa vesikierto. Ainahan voit kokeilla, että miten vörkkii ja vaikka verrata vedenlämpöjä turbon vesikierrolla ja ilman. Kiinnostaisi tietää, että miten paljon se vaikuttaa.
Toisaalta, jos käytössä on käytetty t03 (niinkuin itselläkin toistaiseksi) Garretti (joka nyt ei kalliimmasta päästä ole), niin lue allekirjoitukseni..
Toisaalta, jos käytössä on käytetty t03 (niinkuin itselläkin toistaiseksi) Garretti (joka nyt ei kalliimmasta päästä ole), niin lue allekirjoitukseni..

"Mieluiten ihan sama."
-
- Viestit: 651
- Liittynyt: Pe Toukokuu 14. 14:04:34 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Garret T03 vesikierto.
Tämä kiinnostaisi itseäni. Minkälaisilla kustannuksilla pystyisi toteuttamaan tollaiseen Mitsun ahtimeen erillisen vesikierron irti auton omasta jäähdytysjärjestelmästä? Kennoja nyt varmaan löytyy nurkista mutta käykö siihen normaali auton lämppärin kenno? Entä pitääkö se saada ajoviimaan? Millainen vesipumppu siihen sopii?Mikitic kirjoitti:Samat ajatukset.. ja jos laittaa niin sit erillinen jäähdytys sähköisellä vesipumpulla ja pienellä kennolla.
Omassa autossa nesteitten lämmöt suuri ongelma helteellä ajettaessa ja Mitsun ahtimessa on vesikierto käytössä.
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Re: Garret T03 vesikierto.
Hieman ehkä kallis vaihtoehto, mutta varmaan parempi kuin mikään lasinpesunestepumppu pidemmän päälle.Antti O kirjoitti:Millainen vesipumppu siihen sopii?
Escort Mk4 "RS2300i"
-
- Viestit: 7372
- Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
- Paikkakunta: Maapallo
Re: Garret T03 vesikierto.
Joku ihan tavallinen auton kiertovesipumppu, joku pieni vesisäiliö ja just vaikka lämppärin kenno keulalle, en keksi mitään syytä miksei toimis.
Jos sillä lämppärin kennolla saa moottorin lämpöjäkin hillittyä paikallaan täydellä puhalluksella niin kyllä se yhden turbon jäähdyttää.
Purkuosista tekee niin jonkun kympin maksaa.
Jos sillä lämppärin kennolla saa moottorin lämpöjäkin hillittyä paikallaan täydellä puhalluksella niin kyllä se yhden turbon jäähdyttää.
Purkuosista tekee niin jonkun kympin maksaa.
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Re: Garret T03 vesikierto.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=38-6750koskar kirjoitti:Hieman ehkä kallis vaihtoehto, mutta varmaan parempi kuin mikään lasinpesunestepumppu pidemmän päälle.Antti O kirjoitti:Millainen vesipumppu siihen sopii?
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=30-9000
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Garret T03 vesikierto.
Ei saabin TO3 ahtimessakaan ole vesikiertoa.
Mä tein semmosen kombinaation kun oli cossun oma ahdin ihan loppu.
Sain tommosen uuden saabin ahtimen käsiin,ja vaihdoin siihen cossusta imu ja pako pesät..
Mä tein semmosen kombinaation kun oli cossun oma ahdin ihan loppu.
Sain tommosen uuden saabin ahtimen käsiin,ja vaihdoin siihen cossusta imu ja pako pesät..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Garret T03 vesikierto.
Saabeissa on pienempi kompurasiipi. Ei kai jäänyt tyhjää väliin?Jape105 kirjoitti:Ei saabin TO3 ahtimessakaan ole vesikiertoa.
Mä tein semmosen kombinaation kun oli cossun oma ahdin ihan loppu.
Sain tommosen uuden saabin ahtimen käsiin,ja vaihdoin siihen cossusta imu ja pako pesät..
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Garret T03 vesikierto.
En aivan sata varmaks muista, mutta taisin turboescortissa kytkee ton vesikierron lämppärin kennon rinnalle, jolloin lakkas tulemasta lämmintä sisälle. Sitten pistin sen kennon kanssa jonoon niin että kennon paluu meni ahtimen kautta, niin alko taas tuleen lämmintä
Eli on siinä aika hyvä se läpäisy. Ahdin oli jostain volvosta.

Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Garret T03 vesikierto.
Mulla tulee Capriin Bemarin syyläri ja siihen ei tosiaan voi tuoda turbolta jäähdytys paluuta, joten kokeilen tuota Olafun konstia, eli turbo lämppärin letkun väliin ja vielä paluu puolelle.
Ainakin noissa bnjoissa mitä Hytarilta saa on 3 x 5mm reijät, kierrehän niissä on 18 x1.5mm.
Ainakin noissa bnjoissa mitä Hytarilta saa on 3 x 5mm reijät, kierrehän niissä on 18 x1.5mm.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Garret T03 vesikierto.
Kun sulla kerran ilmeisesti OHC mylly siellä on, niin toinen, ehkä parempi vaihtoehto on ottaa sieltä lohkon alanurkasta ja paluu alavesiletkuun/lämppärin paluuletkuun t-haaralla. Tulee samalla vähän vesikiertoa sinne viimeseenkin pyttyyn.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1542
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 13. 11:34:31 2009
- Viesti:
Re: Garret T03 vesikierto.
Ei mun mielestä..En kyä ihan tarkkaan muista mut kyllä niitä paljon vertailin sillon..JesseT kirjoitti:Saabeissa on pienempi kompurasiipi. Ei kai jäänyt tyhjää väliin?Jape105 kirjoitti:Ei saabin TO3 ahtimessakaan ole vesikiertoa.
Mä tein semmosen kombinaation kun oli cossun oma ahdin ihan loppu.
Sain tommosen uuden saabin ahtimen käsiin,ja vaihdoin siihen cossusta imu ja pako pesät..
Ford Sierra Xr4i '83
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
Ford Scorpio Cosworth '91
Ford Cortina '66
Ford Focus 2.0 '00
Chevrolet Lumina LE '95&'97
Opel Kadett C Coupe '75
Zündapp M50 '66
Solifer SM '80
Peugeot SV50 Executive '97
Pocket Mini Bike '08
Murray 12ic/38 '95
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Garret T03 vesikierto.
Ilmeisesti tarkoitat sitä lohkon tyhjennysproppua..olafu kirjoitti:Kun sulla kerran ilmeisesti OHC mylly siellä on, niin toinen, ehkä parempi vaihtoehto on ottaa sieltä lohkon alanurkasta ja paluu alavesiletkuun/lämppärin paluuletkuun t-haaralla. Tulee samalla vähän vesikiertoa sinne viimeseenkin pyttyyn.
Tuota järjestelyä pitää kokeilla, helpointa on liittää sitten se paluu lämppärin letkuun, ei tarvii alavesiletkua leikellä sen takia.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Garret T03 vesikierto.
Juu samaan paikkaanhan ne menee molemmat. Ja juuri se kyseinen roppu.wekku kirjoitti:...ei tarvii alavesiletkua leikellä sen takia.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Garret T03 vesikierto.
HV, täytyykö aina päteä vaik kuinka hyvin tajuu asia???JesseT kirjoitti:Kyllä se paine on sama koko järjestelmässä.BlackEscort kirjoitti:No en nyt tiä, mut ei kait sitä vesijäähdytystä siihen turboon ole ihan turhaankaan laitettu? Jotenkin menee yli hilseen et tehdään vesijäähdytetty turbo ja sit sitä vesijäähyä ei kannata käyttääAinakin bb ahtimissa on erittäin suotavaa vesi jäähdytys kun niissä ei kierrä öljykään isommalti joka jäähdyttää. Kai se on sen keston takia siihen suuniteltu, ei mene yhtä herkästi laakerit, kuin mitä noi vanhemmat joissa ei o vesi jäähdytystä.
Termarikotelosta paisariin ns. paineettomaan tilaan ja toimii. En laittais kennon letkun väliin ite.
Ja ei missään tapauksessa Jäähdyttimen letkun väliin. Jäähdyttimen letkuthan on n. 32mm ihan syystä ja turbon vesikierron banjon reikä varmaan 4mm...
Vesikiertoa en ole itse suosinut ylimääräisten letkujen ja jäähdytysjärjestelmän lämpökuorman takia. Ei kiinnosta pätkääkään jos ahtimen n. 150000km huoltoväli on pienentynyt puoleen.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Garret T03 vesikierto.
Mitäs porukka mieltä seuraavanlaisesta ratkaisusta ahdettuun ohc sierraan:
Imusarjasta lähtevä vesikierto lämppärille kokonaan pois. Vesi lämppärille otettaisiin juurikin kyseisestä propusta joka sijaitsee lohkon takaosassa alhaalla. Samasta lähdöstä haaroitus turbon vesikierrolle ja turbolta vesi kierrätettäisiin sitten lämppäriltä tulevaan letkuun. Tuohon proppuun vaan ei halkaisijaltaan kovin isoa lähtöä saa, mutta riittääkö 8-10mm?
Eli nyt vesi kiertäisi koko lohkon läpi, myös tuolle nelospytylle toivottavasti paremmin.
Imusarjasta lähtevä vesikierto lämppärille kokonaan pois. Vesi lämppärille otettaisiin juurikin kyseisestä propusta joka sijaitsee lohkon takaosassa alhaalla. Samasta lähdöstä haaroitus turbon vesikierrolle ja turbolta vesi kierrätettäisiin sitten lämppäriltä tulevaan letkuun. Tuohon proppuun vaan ei halkaisijaltaan kovin isoa lähtöä saa, mutta riittääkö 8-10mm?
Eli nyt vesi kiertäisi koko lohkon läpi, myös tuolle nelospytylle toivottavasti paremmin.
"Mieluiten ihan sama."
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Garret T03 vesikierto.
Itseäni huolettaisi se, että mikä saa veden kiertämään ahtimen läpi. Vesipumppu ei oikein osu hyvin tuohon kuvioon. Seisova vesi on suuri riski ahtimessa kun paikallinen lämpökuorma on suuri ja riski kaasuuntumiseen. Jos erillisen pumpun meinaa laittaa, niin sitten ei ole niin väliä, mutta muuten pitäisi olla joko orkkispumpun imun lähellä poisto tai muuten vaan suuri lämpögradientti ahtimen jäähdytyksen tulon ja poiston välillä jotta vesi kiertää.Artery kirjoitti:Mitäs porukka mieltä seuraavanlaisesta ratkaisusta ahdettuun ohc sierraan:
Imusarjasta lähtevä vesikierto lämppärille kokonaan pois. Vesi lämppärille otettaisiin juurikin kyseisestä propusta joka sijaitsee lohkon takaosassa alhaalla. Samasta lähdöstä haaroitus turbon vesikierrolle ja turbolta vesi kierrätettäisiin sitten lämppäriltä tulevaan letkuun. Tuohon proppuun vaan ei halkaisijaltaan kovin isoa lähtöä saa, mutta riittääkö 8-10mm?
Eli nyt vesi kiertäisi koko lohkon läpi, myös tuolle nelospytylle toivottavasti paremmin.
Yleinen vakioratkaisu on tosiaan laittaa turbon kierto jäähdyttimen ylä- ja alavesiletkujen väliin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Garret T03 vesikierto.
Eikös se lämppäriltä tuleva letku tule juurikin orkkispumpun imulle.? Se vaan, että riittäisikö se sitten kierrättämään vettä turbon läpi niin en tiedä.
Joku järkevä ratkaisu tuohon pitäisi keksiä.
Joku järkevä ratkaisu tuohon pitäisi keksiä.
"Mieluiten ihan sama."
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Garret T03 vesikierto.
Tilanne on varmaan sama mikä tulee kun lähdön laittaa kenteen. Lohko on paineinen tila samalla tavalla kuin kansikin ja se lämppärin paluunatsa paineeton , eli pumpun imupuoli (no joo, onhan se koko paska paineistettu). Vesi kiertää todennäkösesti enimmäkseen ahtimen läpi kennon vastuksen takia, eikä taaskaan tule lämmintä lämppäristä. Kansikin käy suotta turhan kuumana kun siellä ei kierrä vesi kunnolla.Artery kirjoitti:Mitäs porukka mieltä seuraavanlaisesta ratkaisusta ahdettuun ohc sierraan:
Imusarjasta lähtevä vesikierto lämppärille kokonaan pois. Vesi lämppärille otettaisiin juurikin kyseisestä propusta joka sijaitsee lohkon takaosassa alhaalla. Samasta lähdöstä haaroitus turbon vesikierrolle ja turbolta vesi kierrätettäisiin sitten lämppäriltä tulevaan letkuun. Tuohon proppuun vaan ei halkaisijaltaan kovin isoa lähtöä saa, mutta riittääkö 8-10mm?
Eli nyt vesi kiertäisi koko lohkon läpi, myös tuolle nelospytylle toivottavasti paremmin.
Nyt kun muistelen niin mulla oli taunuksessa sen mitsun td04:n kanssa vesi siitä termarikotelon pienestä ilmausnatsasta. Sehän tulee termarin takaa, eli "paine" puolelta. Paluu ahtimelta meni johonkin päin syyläriä. Järkevintähän se paluu olis laittaa sellaseen paikkaan mistä se ei kierrä syylärin läpi, ettei suotta kone jäähdy liikaa. Termari kyllä pitää huolen siitä että kone jäähtyy riittävästi.
Mutta siinähän saa kaks kärpästä samalla laakilla kun ottaa pelkästään ahtimelle veden siitä takanurkan ropusta ja laittaa paluun t-haaralla siihen lämppärin paluuseen, joka taas on alavesiletkun kanssa samassa tilassa. Lämppärille normaalisti kannesta tulo. Sillon vesi kiertää ahtimen läpi ja kannen läpi, ahdin jäähtyy, kansi jäähtyy ja lohkon takapää jäähtyy.
Syylärin ylä ja alavesiletkun välillä ei juurikaan ole paine-eroa, joten ahtimen läpi vesi kiertää "kahvinkeitin" periaattella. Itte en kyllä laittas niin.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Garret T03 vesikierto.
Kiitoksia olafulle!
Itsellä oli juurikin siitä ilmausnipasta lähtö turbolle, mutta paluu paisariin ja tuntui, ettei kone lämmennyt vedossakaan kunnolla.

Itsellä oli juurikin siitä ilmausnipasta lähtö turbolle, mutta paluu paisariin ja tuntui, ettei kone lämmennyt vedossakaan kunnolla.
"Mieluiten ihan sama."
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Garret T03 vesikierto.
Oliko se t-haaralla siinä paisarin pikkuletkussa (sierra)? Siinä paisarin nipassahan on aika tiukka kuristus ja alunperin se menee siitä ylävesiletkuun, niin suurin osa ahtimen läpi menevästä vedestä on mennyt ylävesiletkun kautta syyläriin, jäähtynyt siellä ja jäähdyttänyt sitä kautta sitten konetta liikaa. Cossussahan ongelma on ratkastu laittamalla oma nippa sille ahtimen paluulle.Artery kirjoitti:Kiitoksia olafulle!![]()
Itsellä oli juurikin siitä ilmausnipasta lähtö turbolle, mutta paluu paisariin ja tuntui, ettei kone lämmennyt vedossakaan kunnolla.
Selvennyksenä tosta ylemmästä viestistä, että tarkotin tolla viimesellä rivillä sitä mallia missä ahdin on kytketty ylä ja alavesiletkun väliin.
Jäsen #606
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 1631
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 18:42:19 2007
- Paikkakunta: Nivala
Re: Garret T03 vesikierto.
Autossa paikallaan 1.8td sierran paisari, joten siinä myös oma nippa ahtimen paluulle. Tässä nyt kahden vaiheilla, joko ahtimelta paluu lämppärin paluuseen, tai sitten suoraan paisariin omalla nipalla, kuten aijemmin oli.olafu kirjoitti:Oliko se t-haaralla siinä paisarin pikkuletkussa (sierra)? Siinä paisarin nipassahan on aika tiukka kuristus ja alunperin se menee siitä ylävesiletkuun, niin suurin osa ahtimen läpi menevästä vedestä on mennyt ylävesiletkun kautta syyläriin, jäähtynyt siellä ja jäähdyttänyt sitä kautta sitten konetta liikaa. Cossussahan ongelma on ratkastu laittamalla oma nippa sille ahtimen paluulle.Artery kirjoitti:Kiitoksia olafulle!![]()
Itsellä oli juurikin siitä ilmausnipasta lähtö turbolle, mutta paluu paisariin ja tuntui, ettei kone lämmennyt vedossakaan kunnolla.
Selvennyksenä tosta ylemmästä viestistä, että tarkotin tolla viimesellä rivillä sitä mallia missä ahdin on kytketty ylä ja alavesiletkun väliin.
"Mieluiten ihan sama."
-
- CRSC jäsen 2014
- Viestit: 3417
- Liittynyt: Ke Joulukuu 7. 9:45:37 2005
- Paikkakunta: JKL
Re: Garret T03 vesikierto.
Itse meinaan tehdä tuon turbon vesikierron olafun mallin mukaan, mutta mites tuon Penarin syylärin kanssa toimisi..
Siinä paisari on tosiaan kiinteänä ns. ylävesiletkun puolella ja sen alareunaan on noin 20mm letkulle paikka, ylhäältä korkin välistä taas menee pieni reikä normi vesitilaan, Bimmerissä tuohon liittimeen tulee letku lohkosta, joten minstä otan itse siihen tulon.
Mieleen tuli että jos haaroitan lämppärille lähtevästä letkusta paisarille tulon.
Siinä paisari on tosiaan kiinteänä ns. ylävesiletkun puolella ja sen alareunaan on noin 20mm letkulle paikka, ylhäältä korkin välistä taas menee pieni reikä normi vesitilaan, Bimmerissä tuohon liittimeen tulee letku lohkosta, joten minstä otan itse siihen tulon.
Mieleen tuli että jos haaroitan lämppärille lähtevästä letkusta paisarille tulon.
Focus 1.6 STW -03
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
Escort RS2000 F1 -95
Taunus 3.5 V8 -82
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Garret T03 vesikierto.
Herätellään vanha topic.
Kyseessä toi v6 kahdella ahtimella joissa vesijäähdytys. Mietin että toimiskohan niin että ylävesiletkusta lähtee lämppärin kierto (2.8l efi imusarja) josta ekan ahtimen läpi josta kennon kautta toiselle ahtimelle ja sieltä syylärin kylmään päätyyn? Näin saisi vain reilusti yksinkertaisemman kierron ja sitäkautta siistimmän asennuksen. Ahtimissahan on m14 kierre, tarkoitus vetää koko vesikierto an10 liittimillä ja letkulla.
Kyseessä toi v6 kahdella ahtimella joissa vesijäähdytys. Mietin että toimiskohan niin että ylävesiletkusta lähtee lämppärin kierto (2.8l efi imusarja) josta ekan ahtimen läpi josta kennon kautta toiselle ahtimelle ja sieltä syylärin kylmään päätyyn? Näin saisi vain reilusti yksinkertaisemman kierron ja sitäkautta siistimmän asennuksen. Ahtimissahan on m14 kierre, tarkoitus vetää koko vesikierto an10 liittimillä ja letkulla.
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Garret T03 vesikierto.
Mites sit, kun sulla ei oo kennolla kiertoa?Sultzi kirjoitti:Herätellään vanha topic.
Kyseessä toi v6 kahdella ahtimella joissa vesijäähdytys. Mietin että toimiskohan niin että ylävesiletkusta lähtee lämppärin kierto (2.8l efi imusarja) josta ekan ahtimen läpi josta kennon kautta toiselle ahtimelle ja sieltä syylärin kylmään päätyyn? Näin saisi vain reilusti yksinkertaisemman kierron ja sitäkautta siistimmän asennuksen. Ahtimissahan on m14 kierre, tarkoitus vetää koko vesikierto an10 liittimillä ja letkulla.
Vai onko korttiinassa tarve pitää lämppäri täysillä kesälläkin..

-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Re: Garret T03 vesikierto.
Siellä kiertää koko ajan muutenkin, ilmaa ohjataan läpillä. En mä niin tyhmä ole, vaikka näytänkin siltä 

-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Re: Garret T03 vesikierto.
Jatkeessa on kato insinööri laittanu venttiilin konehuoneeseen.
-
- Viestit: 5172
- Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
- Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
- Viesti:
Re: Garret T03 vesikierto.
Mä arvelinkin, että täs on joku tällanen juttu.. mut ajattelin silti päteä!Sultzi kirjoitti:Siellä kiertää koko ajan muutenkin, ilmaa ohjataan läpillä. En mä niin tyhmä ole, vaikka näytänkin siltä


-Timo
BMW - Elämää ohituskaistalla. 
Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--