Mk2 Escortin bensamittarihuolet

Keskustelu liittyen vanhempaan Ford kalustoon.

Valvoja: CRSC Hallitus

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Mk2 Escortin bensamittarihuolet

Viesti Kirjoittaja soppa » Su Marraskuu 13. 19:07:54 2005

Auto on 1.3 L -77. Bensamittari ei näytä mitään.

Irroitin anturin, avasin ja tutkin sekä mittasin. En läytänyt langasta katkosta ja liukunastakin on kunnossa. Anturin vastusarvo muuttuu tasaisesti.

Kytkin mittarinjohdon suoraan runkoon, jolloin neula nousi reippaasti yli kolmenvartin, ei kuitenkaan täyteen asti, joten johtokin on ilmeisesti kunnossa.

Kytkin johdon anturiin ja anturinlaipan runkoon, mutta käsin kohoa käännettäessä mittari ei liikandakaan (laippa sai takuuvarmasti maata).

Liitin anturinjohdonpäässä on nyt myös tinattu kiinni johtoon, mutta sekään ei auta.

Mikä peijakas tuota mahtaa vaivata, onko mittari rikki, vai anturi.
Johtojakaan ei ole millään tavalla muuteltu tehtaan jäljiltä.

Ei sitä joka aamu viittisi kepillä tuota bensamäärää tarkistaa... kun auto on kuitenkin päivittäisessä ajossa. :roll:
Viimeksi muokannut soppa, Su Marraskuu 13. 19:26:26 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » Su Marraskuu 13. 19:17:05 2005

vaikuttaa anturi vialta,koska mittari nousee kun sen johdon tyrkää runkoon,eli mittari on kunnossa,mut anturi ei :wink:

TAp
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 1408
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Marraskuu 13. 19:28:31 2005

just Impin anturia laittelin;
kerroit mitanneesi että anturin vastusarvo muutuu, mistäs mittasit ?
Elikkä, mittasitko anturin liittimestä ?
Jotta liittimeen tulee kontakti, pitää sen vastuskelaa pitkin liukuvan laahimen saada maata jotain reittiä, olisiko hapettumaa jossain laakeritapissa tai vastaavassa ?

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Su Marraskuu 13. 19:36:48 2005

Kiitos. Laakerikontakti on mitattu ja on OK:

Tuota aluksi kanssa epäilin, mutta eikös mittarin pitäisi mennä pohjaan kun sen johdon laittaa suoraan runkoon. Onko piuhotuksessa tai mittarissa joku jippo millä mittari saadaan näyttämään oikein tai onko mallissa joku tyyppivika mikä tekee tuon.

Eikä nyt satu olemaan toista anturia ja mittaria, jolla voisi kokeilla ja paikallistaa vian. Ei viittis ostaa summanmutikassa osia ja kokeilemalla paikallistaa vikaa...

Voiko tuohon mittaristoon vaihtaa pelkän bensamittarin? Ja samalla säilyttää alkuperäisen matkamittarilukeman (vaikka saahan sen porakoneella johonkin toiseen mittaristoon).
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

MouTine
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 9624
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 13. 20:01:44 2005

Mittarin kyllä pitäs pamahtaa yli asteikon kun johdot lyö yhteen. Caprissa ainakin anturin kohon vastusarvot on tasaisesti 10-70 ohm.
Viimeksi muokannut MouTine, Su Marraskuu 13. 20:47:05 2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset:
'07 CL63
'04 Mondeo 2.5i V6


Ollut joskus:
'04 MB SLK55 AMG 5.4i V8
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i V6
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5i V6
'97 Lumina 3.1i V6
'02 Omega 2.6i V6
'97 Mondeo 2.5i V6
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Su Marraskuu 13. 20:07:19 2005

Minulla vastusarvot olivat anturissa juurikin samat (noin 10-75 ohm), elikkä katse kääntyy tuohon mittariin. Kiitos.
Voiko tuommonen mittari vanhuuttaan väsyä ja ei sitten enää toimi anturin vastusskaalalla?
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

MouTine
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 9624
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Marraskuu 13. 20:48:52 2005

Mittari taikka se metallinen pikku purkki sielä mittaristossa kääntöpuolella. Koitahan toisella mittaristolla. Luulisi noita vanhan Escortin mittaristoja olevan?

EDIT: Vai oliko se metalli purkki yhteydessä vain mittarivalaistukseen? Nyt iski muistikatkos... Mielestäni se oli nimen omaan bensa- ja lämpömittarien jonkin moinen vastus.
Nykyiset:
'07 CL63
'04 Mondeo 2.5i V6


Ollut joskus:
'04 MB SLK55 AMG 5.4i V8
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i V6
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5i V6
'97 Lumina 3.1i V6
'02 Omega 2.6i V6
'97 Mondeo 2.5i V6
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6

TAp
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 1408
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Marraskuu 13. 21:17:27 2005

Se on jännitteen stabilisaattori, jolla mittarin heilumista vähennetään, eli antaa mittarien kuormalla jotain 7V jännitettä,
mittamalla näkee onko siinä joku vastus joka välissä,
Impissä toiseen napaan 1.1 ja toiseen 117 ohmia, lienee vastaava Lucasin tötsä kun escossakin

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Su Marraskuu 13. 21:41:29 2005

Huomenna irroitan tuon mittariston ja kattelen nuo em. jutut sieltä takaa.

Koska tuli tänään mitattua tuo bensamäärä jerrykannuilla, ei tarvi sitä mittakeppiäkään heti aamusta sinne tankkiin survoa. 8)

Kiitos tähänastisista... palaan asiaan, josko vaikka vika löytyisi.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11526
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Marraskuu 13. 21:42:09 2005

Toimiiko lämpömittari?
Sama regulaattori antaa jännitteen sillekin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Su Marraskuu 13. 21:44:17 2005

Lämpömittari toimii ja näyttää oikein.
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ma Marraskuu 14. 20:24:06 2005

No niin, NYT MITTARI TOIMII. 8)

Se regulaattorin antama jännite ei ollut oikein siellä mittarin takana.

Avasin sen ja viilasin kärjet (hapettuneet) ja säädin sen noin 7 volttiin (siinä on se säätöruuvi). Samalla kalibroin molemmat mittarit, ne kun toimii kanssa bi-metalliliuskalla niinkuin toi regulaattorikin.

Mittareissa voi näköjään säätää sekä jousen voimaa, että bi-metallin liikerataa.

Nyt bensamittari näyttää oikein myös osatankillisilla, ja oli helppo säätää samalla kun anturi oli tankista irti.

Onneksi näissä vanhoissa vehkeissä pystyy tekemään korjauksia ja säätöjä. Nykyautossa joutuu ottamaan vikadiaknoosin ja sen jälkeen menee osaa vaihtoon, jos sekään yleensä auttaa...

Kiitoksia kaikille vastauksista sekä vastus- ja jännitearvoista. :D
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

MouTine
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 9624
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Marraskuu 14. 20:34:56 2005

Hienoa. Näin tämä homma pelaa. =)
Nykyiset:
'07 CL63
'04 Mondeo 2.5i V6


Ollut joskus:
'04 MB SLK55 AMG 5.4i V8
'01 Maxima 3.0i V6
'00 Passat 2.8i V6
'99 S80 2.9i I6
'00 300M 3.5i V6
'97 Lumina 3.1i V6
'02 Omega 2.6i V6
'97 Mondeo 2.5i V6
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6

soppa
Viestit: 211
Liittynyt: To Lokakuu 13. 17:57:37 2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja soppa » Ma Marraskuu 14. 21:02:33 2005

Kyllä jäseneksi liittyminen kannatti. Jäsenmaksu on jo tienattu moneen kertaan jo pelkästään hakua käyttämällä. :wink:
Mm. 8 litran alumiini Ford FE

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Re: Mk2 Escortin bensamittarihuolet

Viesti Kirjoittaja pablo » Ke Elokuu 19. 21:20:55 2009

Onkos noissa Esen bensamittareissa ohmi eroja? Itsellä on turvatankissa Saabin putkianturi jossa ohmi haarukka 70-10. Nyt kun laittaa piuhan runkoon viisari nousee tappiin mut ~puolella tankilla ja (ohmit anturista mitattu ~45) niin viisari nousee puna-alueen yläviivaan.

Mittari ilmeisesti Sportin tms :roll: KUVA

Ton regulaattorin rakennetta en tunne ja mistäs se 7 volttia mitataan jos siinä piilee vika?
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

fiesta boy
CRSC Jäsen 2020
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Mk2 Escortin bensamittarihuolet

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » To Syyskuu 29. 18:45:48 2011

Lainataan vähän aihetta. Mitkäs on tommosen mk1 escortin gt mittariston bensamittarin vastus arvot?
Ford Escort mk1

Vastaa Viestiin