Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 10. 16:46:47 2003

Eli kaasuläpän anturi itsesään antaa liikutettaessa tälläiset arvot(kokeiltu myös toisesta vastaavasta,ylin ja kesk. nastat) <br>Tyhjäkäynti: ääretön<br>Läpän liikeen alussa: n.500 ohm.<br>Täyskaasu asennossa: n.0 ohm<br>Sitten kun kytkee anturin johdon kiinni ja mittaa boxin liitimestä (17 ja 30) niin antaa samat arvot kun pitäisi olla päin vastoin(ainakin toisessa autossa tekee näin).<br><br>Autossa on 2wd:n boxi,kaasuläpän anturi,4wd johtosarja,2bar map.<br>Mistä lähteä etsimään vikaa.Auto toimii muuten normaalisti mutta seoksia ei saa pysymään kurissa tasa kaasulla ajettaessa vaan ovat joko liian laihalla tai mittarin tapissa.B-painetta tiputtamalla seokset tippuu alle mittarin näytön matka ajossa pinta kaasulla ja nostettaessa jäävät ylös vaikka tyhjäkäynnillä olisivat ok.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Su Elokuu 10. 16:53:15 2003

Tasakaasulla matka-ajossa pitääkin seokset mennä laihan puolelle, jopa niin että esim autometerissä juuri ja juuri eka punanen ledi vilkkuu.<br>Jos ei mitään nykimis tai kuumenemisoireita ole niin anna olla siellä laihalla sillä ei se polta mitään kun ei vastustakaan juuri ole eikä tehoja tapiteta.<br><br>Mulla on matka-ajossa tasakaasulla noin 800 astetta pakokaasulämmöt 120km/h<br><br>Mites se oli, käykö 4wd:n johtosarja 2wd boxiin?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Elokuu 10. 16:58:29 2003

Vaikuttaa olevan nelivedon läppäanturi (toimii päinvastoin kun takavetoisen)
Kyllä nelivedon johtosarja sopii takavedon boxiin (jää vaan ylimääräisiä johtoja käyttämättä)

Muuten arvot mitataan boxin nastoista 11 (maa) ja 17 (signaali) nastasta 30 tulee käyttöjännite antureille
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Su Elokuu 10. 17:02:58 2003

Kah käsitin että ois ollu 2wd läppä.<br>Joka tapauksessa ns keskialueen kuuluukin olla laihalla.<br>

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 10. 17:04:20 2003

Mutta "siipicossun" seos mittari tiputtaa kaikki ledin näytöstä.Ei ole viitsinyt pitempää matkaa kokeille onko männässä tilaa reijälle.<br>
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Su Elokuu 10. 20:08:51 2003

Osakaasulla voi ajaa niin laihalla kuin kone nykimättä toimii kuten ckolli jo totesikin eikä mitään mene rikki. Vasta kun konetta kuormitetaan enemmän olisi seoksen suotavaa olla enemmän rikkaan puolella. <br><br>Ja tuollainen yksinkertainen lambda-mittari ei edes ole kovin tarkka, näyttää lähinnä vaan ollaanko laihalla vai rikkaalla mutta ei välttämättä kovin tarkasti kuinka paljon siellä laihan tai rikkaan puolella ollaan.
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Elokuu 10. 22:25:31 2003

[quote author=siipicossu link=board=2;threadid=13332;start=0#100823 date=1060523909]<br>Vaikuttaa olevan nelivedon läppäanturi (toimii päinvastoin kun takavetoisen)<br>Kyllä nelivedon johtosarja sopii takavedon boxiin (jää vaan ylimääräisiä johtoja käyttämättä)<br><br>Muuten arvot mitataan boxin nastoista 11 (maa) ja 17 (signaali) nastasta 30 tulee käyttöjännite antureille<br>[/quote]<br>Mitenkäs kun tuolla klubin sivulla oli liikuvan kontaktin tarkastus ohje niin senkin mukaan pitäisi tulla toisin päin noi arvot ja siellä on noi 17,30 nastat ?<br>Ja pitäisi olla 2wd:n anturi,mittasin toisesta autosta anturin ja antaa samat arvot suoraan anturista mutta kun mittaa siitäkin boxin liitimestä niin arvot ovat just mitä klubin sivuilla annetaan.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Elokuu 10. 22:31:46 2003

Riippuu varmaan ohjeista miten mitataan , yleensä kyllä mitataan maata vasten .
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 11. 0:11:41 2003

Mutta miksi kahdessa autossa samalla mittaus tavalla tulee päin vastaiset arvot ?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ma Elokuu 11. 1:21:19 2003

[quote author=Aksu link=board=2;threadid=13332;start=0#100885 date=1060549901]<br>Mutta miksi kahdessa autossa samalla mittaus tavalla tulee päin vastaiset arvot ?<br>[/quote]<br><br>4wd:n ja 2wd:n anturit ?
Tässähän se menee...

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 11. 2:09:33 2003

Entäs miksi sitten suoraan anturin keski ja ylä navoista mitattaessa tulee samat arvot ?<br>Äsken pienellä lenkillä kävi ilmi että kylmänä kun painaa kaasua sen verran että anturi reakoi niin tahtoo tukehtua mut enemmän painettaessa ei.Luuleeko nyt boxi että kaasu olisi pohjassa ja syötää enemmän menovettä.Tuota prötäämistä ei tapahdu kun kaasuläpän johto on irti.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Elokuu 11. 9:28:12 2003

Clubin sivuilta Ford tietoutta ja Sierra Cosworth Weber Marelli moottorinohjausyksikköön (ECU) kytkettyjen sähkölaitteiden pikatestaus (PDF).

Löytyy oikeet nastat mistä mitata. HUOM asentotunnistimesta mitataan kahta asiaa eli sen toiminta ja myös sitten toiminta kun kaasua painetaan eli muuttuva arvo. Ne mitataan eri nastoista.

Asentotunnistin kontakti 11 ja 30.
Asentotunnistin liikkuva kontakti nastat 30 ja 17.

Huom: mittarin plusnapa mainittu ensin.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 11. 12:23:26 2003

Aivan kuten Ckolli mainitsi niin on toimittu ja omassa autossa hypää heti 500 ohm. ja täys kaasulla tippuu melkein nollaan.Kun taas emännän autossa tapahtuu päin vastoin.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Elokuu 11. 12:28:01 2003

Hetko käyn mittaamassa oman kun ei enää muista.

Edit: Hmm oman ja oman :)

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Elokuu 11. 12:54:26 2003

Dodiih<br>Mittarin plus nasta 11 ja - nasta 30 <br>Kontaktit 11 ja 30 <br><br>Kontaktit 30 ja 17 Kaasu pohjassa.<br><br>Kaasu puolivälissä<br><br>Karva kaasua<br><br>Tsiinnä

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 11. 13:37:00 2003

Aivan muuten hyvä mutta mulla menee kaasu karvalla het 450 ja sitten pohjassa on ton 100.<br>
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Elokuu 11. 13:46:26 2003

Eli nelikon anturi kyseessä.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Elokuu 11. 13:52:02 2003

Se on se sitten

Ei ole ihme jos seokset mitä sattuu kun ecua tuollalailla hämätään
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Elokuu 11. 18:59:25 2003

Anturi punainen ja Weber BF01,aivan samanlainen kuin emännän autossa.<br>Kokeilin kääntää johdot eri päin jolloin arvot kylläkin ovat kohdallaan mutta siten ei suostu enää käyntiin,bensa kyllä alkaa haisemaan,hermo :-[
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Elokuu 11. 21:49:08 2003

Otas ennen hermoa ihan oikea 2wd anturi ja paa kiinni. <br><br>Missähän sulla b-paineet seikkailee? 3,8bar frg2 lastulla imuletku kiini.<br>Älä vedä yli 4 bar cossun orkkis säätimellä. Jumittuu.

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ma Elokuu 11. 22:37:02 2003

Kyllä anturi on 2WD:stä, se on todettu nyt moneen kertaan ja kolmella anturilla. Vika on jossain johtosarjassa, olisko niin ettei 4WD johtosarja toimi kuitenkaan sellaisenaan ihan oikein L6 boxin ja antureiden kanssa? (mikäli muistin oikein Aksu, että sulla on L6 boxi?)
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Elokuu 11. 23:05:26 2003

Ainakaan boxin liittimessä ei ole eroa ja johdinjärjestys on sama siellä päässä ,ainoastaan nelarin johtosarjassa enemmän piuhoja mutta onko jossain kauempana eroa siitä en ole tietoinen.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ckolli
Ylläpitäjä

ReNULL anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Elokuu 12. 6:04:09 2003

Kun kerran nelarin anturi antaa arvot väärinpäin niin nelarin johtosarja tekee sen myös eli kääntää ilm. Eli jos 2WDNULL anturi antaa anturista mitattuna arvot oikein niin johtosarja kääntää ne. Näin mun mielestä.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Elokuu 12. 16:22:23 2003

Ja taas tänään testattu 3:nella anturilla ja tulos edelleen sama.Eli johtosarja täytyy seuraavaksi vaihtaa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ckolli
Ylläpitäjä

Re:Kaasuläpän anturin arvot väärinpäin

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Elokuu 12. 16:28:26 2003

Sitä mä vähä ounastelinki jo aikasemmin.

Vastaa Viestiin