turbolle omat öljyt...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jive
Ylläpitäjä

turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Elokuu 11. 21:18:24 2003

Pohdin tässä taasen vaihteeksi päissäni. Sanokaas viisaammat onko tässä pähkäilyssä mitä vikoja.<br><br>Eli eriytetään turbon öljynkierto koneen kierrosta. Omalla säiliöllä, sähköisellä pumpulla, suodattimella ja termostaattiohjatulla lauhduttimella.<br><br>Etuja:<br><br>+ saadaan turbolle voitelu toimimaan ennen & jälkeen koneen sammuttamisen.<br>+ voidaan käyttää speciaalilitkuja, eli esmes pienempi viskositeetti -> suurempi virtaus -> parempi jäähdytys.<br>+ korkeampi/tasainen paine turbon laakereille<br>+ öljy pysyy puhtaanpana -> tiheämpi suodatin<br>+ ei tarvitse moottorin öljynvaihtojen aikana pelätä että ahdin tärvääntyy.<br><br>haittoja?<br><br>- sähköpumpun luotettavuus?<br>- tila?<br>- hinta?<br><br>ett tämmöstä taas tälläkertaa.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja lauri » Ma Elokuu 11. 21:23:21 2003

Samaa oon pohtinu itsekkin, ja siitä lievenpää muotoa, eli sähköpumppu jauhaan vähäksi aikaa koneen sammuttamisen jälkeen öljyä ja toinen vettä.
-------------------------------------------------------------
BMW BMW DKW Commer ja jopa yksi pesty voorttikin

ckolli
Ylläpitäjä

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ma Elokuu 11. 21:41:56 2003

Että sillee. <br>Mites se viskositeetti muuttus sen myötä kun on omat oilit? Turbohan määrää yläpään viskositeettia. -60 arvoa ei muissa kuin turboissa tarvii.

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ma Elokuu 11. 22:42:42 2003

Kaikkia sitä teilläkin mieleen tulee 8)<br>Täytyy nyt sitten väittää jotain vastaan.<br><br>>+ voidaan käyttää speciaalilitkuja, eli esmes pienempi >viskositeetti -> suurempi virtaus -> parempi jäähdytys.<br>Jos pumppu pyöri vakionopeutta ja viskositeettia lasketaan, ei virtaus kasva mihinkään. Vain nesteen sisäisestä kitkasta aiheutava lämpö pienenee. Jolla taas tuskin on turbon jäähdytyksessä edes vaikutusta.<br><br>>+ korkeampi/tasainen paine turbon laakereille<br>Pumpun pitäisi olla synkrossa turbon akselin kierrosten kanssa, jotta paine olisi aina tasainen. Korkea paine kasvattaa vain häviöitä.<br><br>>+ öljy pysyy puhtaanpana -> tiheämpi suodatin<br>Mitä tiheämpi suodatin, sitä suurempi painehäviö ja pumpun tehontarve.<br><br>>+ ei tarvitse moottorin öljynvaihtojen aikana pelätä >että ahdin tärvääntyy.<br>Tuollaista en ole kuullutkaan? Mitenkäs jos auto seisoo tallissa viikon, joka on yleensä paljon pidempi aika, kuin öljynvaihtoprosesssi?<br><br><br>Suuremman muutoksen turbon jäähdytykseen saisi varmaan muuttamalla tulo- ja lähtöaukkojen suhdetta/muotoa. <br>Ja miksi sitä turboa pitäisi jäähdyttää? Eikö päämääränä ole kuitenkin saada mahdollisimman paljon energiaa siirtymään kuumasta pakokaasusta ahtimen turbiiniin. Parempia laakereita saa turboihin, jotka kestävät moottorin omallakin pumpulla.<br><br><br><br>

jive
Ylläpitäjä

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Elokuu 12. 0:04:48 2003

SiipiCozzu kirjoitti:<br>Kaikkia sitä teilläkin mieleen tulee 8)<br>Täytyy nyt sitten väittää jotain vastaan.<br><br>>+ voidaan käyttää speciaalilitkuja, eli esmes pienempi >viskositeetti -> suurempi virtaus -> parempi jäähdytys.<br>Jos pumppu pyöri vakionopeutta ja viskositeettia lasketaan, ei virtaus kasva mihinkään. Vain nesteen sisäisestä kitkasta aiheutava lämpö pienenee. Jolla taas tuskin on turbon jäähdytyksessä edes vaikutusta.<br>
<br><br>ideana olisi toteuttaa öljyn syöttö paineentasaajan kautta. Ohuemmalla öljyllä kierto märkälaakereissa on nopeampi, jolloin se siirtää lämpöä nopeammin pois sieltä, missä siitä on eniten haittaa. Kiertopumppu siis pitää mitoittaa siten, että sen tuotto ja paine riittävät ylläpitämään riittävän virtauksen voitelupiirissä.<br><br>
<br>>+ korkeampi/tasainen paine turbon laakereille<br>Pumpun pitäisi olla synkrossa turbon akselin kierrosten kanssa, jotta paine olisi aina tasainen. Korkea paine kasvattaa vain häviöitä.<br>
<br><br>tuohon olikin jo vastaus yllä...<br><br>
<br>>+ öljy pysyy puhtaanpana -> tiheämpi suodatin<br>Mitä tiheämpi suodatin, sitä suurempi painehäviö ja pumpun tehontarve.<br>
<br><br>tiheämpi suodatin takaa myös paremman suojan pienhiukkasia vastaan, mutta kaippa tääkin on vähän makukysymys, mihin haluaa panostaa.<br><br>
<br>>+ ei tarvitse moottorin öljynvaihtojen aikana pelätä >että ahdin tärvääntyy.<br>Tuollaista en ole kuullutkaan? Mitenkäs jos auto seisoo tallissa viikon, joka on yleensä paljon pidempi aika, kuin öljynvaihtoprosesssi?<br>
<br><br>eiku meinasin, että kun tuo öljynvaihto ei ole ihan sellaista turhan kliinistä hommaa. Voi meenä jotakin törkyjä paikkaan, josta eksyvät sellaiseen missä niiden ei tarttis olla ;D<br><br>
<br>Suuremman muutoksen turbon jäähdytykseen saisi varmaan muuttamalla tulo- ja lähtöaukkojen suhdetta/muotoa. <br>Ja miksi sitä turboa pitäisi jäähdyttää? Eikö päämääränä ole kuitenkin saada mahdollisimman paljon energiaa siirtymään kuumasta pakokaasusta ahtimen turbiiniin. Parempia laakereita saa turboihin, jotka kestävät moottorin omallakin pumpulla.<br>
<br><br>joo saattaa tulla ropleemia. Esmes tossa mun schwitzerissä öljyn tulo on on paineistettu, mutta poisto tapahtuu ihan vain valumalla. Voi olla hankalaa saada kierron komponentit siten että jäähdyttäjän saa painepuolelle :). Tässä ideassa lähinnä hain sitä että vähän vanhemman ahtimen eläkepäiviä voisi helpottaa...<br><br>ckolli:<br><br>taka-ajatuksena olikin, jos laakereihin syöttäisi jotakin muuta kuin moottoriöljyä.

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Elokuu 12. 0:07:49 2003

Eikös saabeissa ollut jokin turbolle öljyä kierrättävä juttu kun auto sammutetaan?
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

ckolli
Ylläpitäjä

ReNULL omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Elokuu 12. 6:01:18 2003

Mulla on just sellanen saabin systeemi. Kovan vedon jälkeen noin minuutin tyhjäkäyntiä ennen sammutusta <br>Normaaliajon jälkeen ei sitä turboa tarvi sen kummemmin jäähdytellä sillä esim kaupunkiajossa mulla on pakokaasulämmöt 400-500 astetta ja tyhjäkäynnillä putoaa siitäkin.

jive
Ylläpitäjä

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Elokuu 12. 10:33:14 2003

kumminkaspäin se nyt oli, laiha seos palaa kuumemmin? Ilmeisesti kannaattaa keskittää energia johonkin parempaan ideaan :-\

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Elokuu 12. 15:16:12 2003

laiha seos on kuumempaa

eikö öljyä voi jäähdyttää hieman jos tekee siitä paluuputkesta sellaisen kierukan niin kestää kauemmin valua alas
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Elokuu 12. 17:33:44 2003

Tuollaiseen kiertoon tarvittava ö-pumppu on kallis, tulee paljon halvemmaksi laittaa isompi syyläri ja jäähdyttää öljyä ja turboa vedellä. Halvimmat (nekin kalliita 200-250€) pumput ei ole tarkoitettu öljynkierron paineistamiseen vaan öljyn kierrättämiseen perien ja laatikoiden jäähdyttämiseksi.<br>Jäähdytysvettä jos ruvetaan kierrättelemään sähköllä sammuttamisen jälkeen niin siihen sopivat asialliset pumput maksaa noin 120€. Jostain vanhasta Webasto yms. laitteesta saa pumpun evakuoitua tietenkin paljon halvemmalla. Pienimmät pumput on yleensä magneettivedolla, joten ne kestää todella pitkään, kun ei ole mitään kuluvia akselistefoja.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Elokuu 12. 17:38:31 2003

[quote author=siipicossu link=board=2;threadid=13380;start=0#101221 date=1060690572]<br>laiha seos on kuumempaa<br><br>eikö öljyä voi jäähdyttää hieman jos tekee siitä paluuputkesta sellaisen kierukan niin kestää kauemmin valua alas<br>[/quote]<br>Paluuöljynhän pitäisi valua pois ahtimesta ilman, että syntyy painetta. Matkaa tosin voi pidentää, mutta ainakin mulla paluuputki on halkaisijaltaan jotain 20mm, joten ei taida kierukointi paljon helpottaa?
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Elokuu 12. 17:47:37 2003

Öljynlauhdutin (joka ei ole lauhdutin :p ) on keksitty jo kauan sitten ;) Ahtimen paluuöljyn pitää saada valua esteettömästi.
Tässähän se menee...

jive
Ylläpitäjä

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Elokuu 12. 18:46:31 2003

ajattelin jos tuollaista ihan tuollaista perus ruiskun bensapumppua voisi käyttää. Jos öljyn viskositeetti olisi riittävän pieni voisi toimiakin ::) <br>Joku silikonipohjainen hydrauliöljy ehkä...<br><br>Tarttis olla pumpun imevää ja tankin ulkopuolelle kiinnitettävää mallia.<br><br>kierto onnistunee kiertojärjestyksellä <br>kerääjä -> jäähdytin -> suodatin -> pumppu -> ahdin -> kerääjä

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja cossuesco » Ti Elokuu 12. 19:02:17 2003

Jos nyt kumminkin ensiksi laittais kunnon öljyt sisään jo mainittu lauhdutin ja vesikierto kuntoon, sillä pärjää jo pitkälle. Saa noita pikku suodattimia turbon tulo-letkuun jos pelkää mömmöjä ;)

ckolli
Ylläpitäjä

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Elokuu 12. 19:20:01 2003

Minkä ihmeen takia pitäs lisähärpäkkeitä laittaa kun on jo olemassa öljyt ja pumppu, ö-jäähdytin lisäks jos tuntuu siltä<br>

jive
Ylläpitäjä

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja jive » Ti Elokuu 12. 23:53:22 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=13380;start=0#101298 date=1060705201]<br>Minkä ihmeen takia pitäs lisähärpäkkeitä laittaa kun on jo olemassa öljyt ja pumppu, ö-jäähdytin lisäks jos tuntuu siltä<br>[/quote]<br><br>se on sitä tuuninkia ! ;D

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:turbolle omat öljyt...

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Elokuu 14. 22:54:27 2003

Tänään parturissa istuessa TM:ää lukiess pisti silmään pösön naku jossa oli ohjaus tehostin tehty sähkömootorilla hoidettuna.Siitä vaan pumppu ja rakentamaan jos innostusta riittää pitemmälle.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin