Sierran tyhjäkäynti

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 1. 16:02:28 2003

elikkä ongelman kohteena -90 ruisku dohc katilla varustettuna ja ongelma on hirvittävä tyhjäkäynti joka on pahentunut koko ajan. Eli noin viikko sit auto kävi normaalia tyhjäkäyntiä mutta kierrosten lasku esim. taajamassa oli hidasta, nyt tyhjäkäynti on koko ajan noin 1500rpm.<br><br>onko muilla ollut vastaavia probleemia / valmiita ratkaisumalleja mistä päin vikaa etsiä. Tyhjäkäyntimoottorin avasin ja puhdistin (ja kyllä, kasasin yös ;D ) ja vika ei tullut miksikään.<br><br>

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jouni » Ma Syyskuu 1. 16:29:52 2003

Ex-autossani (Volvo 440 1.7i) auttoi ko. ongelmaan kun akku oli irti pari tuntia...Aina sitten muutaman kuukauden päästä alkoi tyhjäkäyntikierrokset taas heivata/nousta 1500rpm paikkeille. Ei kun akusta piuha taas irti pariksi tunniksi ja taas toimi normaalisti. Sitä en todellakaan tiedä miksi näin toimi...
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

lajama
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja lajama » Ma Syyskuu 1. 17:50:15 2003

[quote author=Jouni link=board=2;threadid=14074;start=0#105689 date=1062422992]<br>Ex-autossani (Volvo 440 1.7i) auttoi ko. ongelmaan kun akku oli irti pari tuntia...Aina sitten muutaman kuukauden päästä alkoi tyhjäkäyntikierrokset taas heivata/nousta 1500rpm paikkeille. Ei kun akusta piuha taas irti pariksi tunniksi ja taas toimi normaalisti. Sitä en todellakaan tiedä miksi näin toimi...<br>[/quote]<br><br>Eli kun boksi "nollautui", niin toimi taas normaalisti...<br><br>Palauttaako tossa Sierrassa kaasuvaijeri normaalisti?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 1. 18:26:14 2003

kyllä palauttaa. tuntuu kaikin puolin että toi vika on kaikkea muuta kuin mekaaninen.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Syyskuu 1. 19:38:29 2003

Etsi vaikka clubin sivuilta ja faq osio. Löytyy turninaa sivukaupalla.

Edit: Pikku vinkki. Se legendaarinen tyhjäkäyntisolenoidi kenties?

nova
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Syyskuu 1. 20:18:24 2003

Minulla on sama ongelma 2.0 ohc-ruiskussa, tyhjäkäynti on moottorin lämpeämisen jälkeen kaiken aikaa jossain 1500 rpm paikkeilla. Otin tyhjäkäyntiventtiilin irti ja yritin herkistellä sitä ruiskuttamalla sisään uutta öljyä, joka auttoikin vähän (kierrokset laskivat) mutta ei tarpeeksi. Ilmeisesti ainakin minulla vika on tuossa venttiilissä, mutta uusi maksaa sen verran paljon että kärsin ennemmin toistaiseksi tuosta tyhjäkäynnistä.<br><br>Mitenkäs sinulla sitten moottorin lämpötila-anturi, oletko yrittänyt puhdistaa sitä? Pitää yrittää tuota Jounin vinkkiä kunhan saan auton taas ajoon. Huomenna pitäisi mennä vaihtamaan uusi nokkakeppi, huoh..

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Planet » Ma Syyskuu 1. 21:36:27 2003

Tyhjäkäyntiventtiili? Onko se sama asia kuin lisäilmaventtiili?
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

nova
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nova » Ma Syyskuu 1. 22:34:39 2003

Oops sorry, aivot olivat taas jossain aivan muualla.. ;D<br><br>Lisäilmaventtiiliä tietysti tarkoitin, jotkut tosin käyttävät siitä nimitystä tyhjäkäyntiventtiili tai -solenoidi.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Syyskuu 2. 10:45:36 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14074;start=0#105750 date=1062434309]<br>Edit: Pikku vinkki. Se legendaarinen tyhjäkäyntisolenoidi kenties?<br>[/quote]<br><br>Tarkoitin tyhjäkäyntimoottorilla juuri tuota solenoidia. anteeksi virheellinen termi 8) työkaveri aina painottaa että "termeissä tulee olla tarkkana" ;D

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ke Syyskuu 3. 19:11:20 2003

...hmm...imuilmavuoto ??
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Syyskuu 3. 22:13:13 2003

merkillistä.. tinailin tuossa äsken kiekkamittarin liitoksia kuntoon niin hupskeikkaa - tuon operaation jälkeen tyhjäkäynti laski ainakin kylmänä. onpas mielenkiintoista! :o ??? ::)

nova
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nova » Ke Syyskuu 3. 23:23:57 2003

Oletko jo kokeillut, mitä tapahtuu jos repäiset lisäilmaventtiilin johdot irti? Itselläni ei auto pysy käynnissä lainkaan ilman tyhjäkäyntiventtiiliä, mutta jotkut ovat raportoineet että toimii ja ratkaisi tyhjäkäyntiongelman.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 6:31:38 2003

Se tyhjäkäyntisolenoidi toimii myös ns kylmäkäyntivenana joten lämmin auto käy ilman sitäkin. Kylmänä vaan joutuu kaasuu pitää enemmän auki koska kys vena antaa ilmaa kylmänä koneelle enemmän ohi.<br><br>Ota irti ja putsaa se niin toimii taas pari kuukautta, jos vika oli siinä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Syyskuu 4. 10:10:36 2003

ihmeellistä. nyt tyhjäkäynti täysin normaalia kun tuon kiekkamittarin tinailin.<br><br>voiko siis vika johtua tuosta vai onko pelkkää sattumaa?

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 10:46:26 2003

Ei pitäs vaikuttaa mitenkään. <br>Noin yleensä solenoidi temppuilee kun se alkaa kulahtaa. Välillä toimii ok.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Syyskuu 4. 13:27:14 2003

joo se siitä toimivuudesta. pitänee kysyä mitä uus solkku maksaa voorttikaupassa.<br><br>recaro penkin säätörulla yllätti positiivisesti: 3 EUR hintaa!

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 14:48:47 2003

Maksaa muuten ja palojon, siksi niitä harva viittii ostaa.<br>Jos en väärin muista niin noin 350€ cossuun.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Syyskuu 4. 15:38:51 2003

118 EUR voorttilla.<br><br>imuvuotoja ei ole, testailin starttipilotilla juuri äsken.

-Juho-
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja -Juho- » Pe Syyskuu 5. 12:14:01 2003

Itselläni taas laskee kierrokset liian alas ja välillä sammuu ihan kun auto on liikkeessä,alkaa pikkuhiljaa v*tuttaa... <br>Veikkaisin että on kanssa lisäilmaventtiilissä vikaa,mut miten tuota kannattaisi putsailla ja mitä öljyä laittaa sinne?<br>En ole vielä kokeillut ottaa johtoja akusta irti,pitää sitäkin kokeilla...<br>

nova
Ylläpitäjä

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja nova » Su Syyskuu 7. 11:41:09 2003

Juho, minulla tekee täsmälleen saman, jos lisäilmaventtiilin piuhat ottaa kokonaan irti. Tarkista nyt ensimmäiseksi, että liitin ja piuhat on kunnossa. <br><br>Ainakaan omassa ruiskussani (Sierra EFI) lisäilmaventtiiliä ei saa purettua muuten kuin että solenoidin saa irti itse venttiilistä, jolloin voit tutkia että venttiili varmasti liikkuu kunnolla. Öljyn tyypillä ei varmaankaan ole hirveästä väliä, kunhan voitelee, itse taisin laittaa ihan crc:tä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Syyskuu 8. 22:31:45 2003

VIKA LÖYTYI!<br><br>imuvuoto se lopuksi oli vaikka ei starttipilotinna suihkiessa ilmaissut itsestään mitään.<br><br>jarrutehostimelle menevän letkun liitos imusarjasta oli vuosien saatossa menettänyt tiiviytensä ja sen kun tilkitsi Sika Industriesin maailmankuululla massalla niin johan alkoi höpöttämään oikeaa tyhjäkäyntiä. projektikuvia tulossa...

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Re:Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Syyskuu 8. 22:41:05 2003

[quote author=samiharju link=board=2;threadid=14074;start=0#107192 date=1063049505]<br>imuvuoto se lopuksi oli<br>[/quote]<br><br><br>Ha-HAAA ! !! ! ;D<br><br><br> 8)
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

IluL
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Huhtikuu 17. 20:40:40 2006
Paikkakunta: Kotka/Elimäki

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IluL » Ti Heinäkuu 6. 17:01:02 2010

Ikivanha aihe, mutta aina tuntuu 8v dohc sierrojen tyhjäkäynnissä olevan vikaa.. :? Ongelma on se, että kylmänä sierra sammuu käynnistyksen jälkeen heti jos ei anna kaasua, ja alle 2000 kierrroksilla kierrokset vaeltelee miten sattuu. Kun on yli 2000 kierrosta, niin toimii niinku pitääkin. Lämpösenä pysyy vaivoin käynnissä, mutta kierrokset seilaa koko ajan.
Vika ilmaantu siten, että pari viikkoa sitten sierra ei reagoinut tyhjäkäynniltä kaasuun heti vaan mietti hetken ennen ku otti kierroksia. Muuten toimi normaalisti jonkun aikaa kunnes tyhjäkäynti alko ensin seilaamaan, ja enää ei pysy edes käynnissä.

Mistä tässä oikein seuraavaksi etsii vikaa? Sen lisäilmaventtiilin rasvasin ja putsailin siitä konepellin lukon vierestä ja tulpat on vaihdettu. Lisäksi kokeilin toisella lisäilmaventtiilillä (mistä ei tosin ole 100% varmuutta toimiiko sekään täysin). Toisella toimivalla lambda anturilla kokeilin myös. Imuvuotoja ei ainakaan tunnu löytyvän mistään ja polttoainesuodatin tuli myös vaihdettua uuteen. Ja auto on siis 1992 vuoden iS DOHC Sierra.
Sierra 2.0iS -92
Sierra 2.0i GL -90

vauhtipete
Viestit: 7372
Liittynyt: Ke Helmikuu 15. 18:41:31 2006
Paikkakunta: Maapallo

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja vauhtipete » Ti Heinäkuu 6. 21:32:10 2010

Lämpöanturi?
That's the craziest idea I've ever heard of . . . Let's do it!

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ke Heinäkuu 7. 23:11:46 2010

IluL kirjoitti:Ikivanha aihe, mutta aina tuntuu 8v dohc sierrojen tyhjäkäynnissä olevan vikaa.. :? Ongelma on se, että kylmänä sierra sammuu käynnistyksen jälkeen heti jos ei anna kaasua, ja alle 2000 kierrroksilla kierrokset vaeltelee miten sattuu. Kun on yli 2000 kierrosta, niin toimii niinku pitääkin. Lämpösenä pysyy vaivoin käynnissä, mutta kierrokset seilaa koko ajan.
Vika ilmaantu siten, että pari viikkoa sitten sierra ei reagoinut tyhjäkäynniltä kaasuun heti vaan mietti hetken ennen ku otti kierroksia. Muuten toimi normaalisti jonkun aikaa kunnes tyhjäkäynti alko ensin seilaamaan, ja enää ei pysy edes käynnissä.

Mistä tässä oikein seuraavaksi etsii vikaa? Sen lisäilmaventtiilin rasvasin ja putsailin siitä konepellin lukon vierestä ja tulpat on vaihdettu. Lisäksi kokeilin toisella lisäilmaventtiilillä (mistä ei tosin ole 100% varmuutta toimiiko sekään täysin). Toisella toimivalla lambda anturilla kokeilin myös. Imuvuotoja ei ainakaan tunnu löytyvän mistään ja polttoainesuodatin tuli myös vaihdettua uuteen. Ja auto on siis 1992 vuoden iS DOHC Sierra.
Sama pulma kuin minulla, paitsi että miulla ei ihan sammu vaan osaa kaasuttaa ihan issekseen lisää kiekkoja ja lämmettyään toimii kuten pitääkin. Vika alkoi täysin samalla tapaa miullakin. Koska auto meni katsastuksesta läpi ilman pienintäkään pulmaa siirsin vian selvitystä tuonnemmaksi... Kaikenlaista vaihtelin mitä hyllystä löytyi ja rassasin, mutta vika ei vielä löytynyt. Jos ei tänne foorumille ilmesty kikkaa jolla korjata, niin seuraavaksi luen vikakoodit uudemman kerran, nyt kun on oikein kunnollinen lukulaitekin ettei tarttee lediä tuijottaa (vinkkinä lediä tuijottaville, että kännyn kamera on aika kiva apuväline siinä).
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Toukokuu 20. 20:30:26 2012

Käyttis nelikkodokin tyhjäkäyntipulmat päättivät nousta pykälää huonommalle tasolle... Eli entisten oireiden lisäksi ei lämpimällä koneella tahdo laskea kierroksia alle puolentoista tonnin kuin joskus harvoin. Entiset oireet olivat käynnistyksen jälkeinen tyhjäkäynti öykköily ja itsestään lisäkierrosten kaasuttelu sammumisen estämiseksi. Parin minuutin ajon jälkeen ennen toimi hienosti, eli tyhjäkäyntikin laski normaalille tasolle.

Uusi piirre ilmaantui mielestäni kun kiihdyttelin moottoritielle täyskaasulla ja sitten yks-kaks hävis ylemmillä kierroksilla tehot. Aina kun polki yli kolmen tonnin niin alkoi hiipumaan. En sitten alkanut tutkimaan asiaa sillä kertaa sen enempää ja seuraavan kerran kun liikkeelle läksin niin toimi yhtä hienosti kuin ennenkin, paitti tyhjäkäynti ei palannut lämpimänä riittävän alas.

Voihan toi tietysti joku imuvuotokin olla, mutta jotenkaan en ihan ensiksi moiseen uskoisi... Pitäisi lukea vikakoodit ensiksi ja ottaa joku vuosi sitten hankkimani Equus 3145 käyttöön. Siihen liittyen, näinköhän tälläinen kytkentä olisi sille oikein?

Eipä pitäisi hirmuista riskiä olla kokeillakaan kun pelkällä maadoituksella pelataan, mutta silti olisi kiva jos joku varmistaisi asian ennen kuin kokeilen... Tuntuu olevan aika hankalaa löytää pinouttia tuolle isolle EEC-IV test connectorille.

Kytkentäni perustuu näiden linkkien tietoihin:

http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... ading.html
http://www.locostbuilders.co.uk/upload/testplug.jpg
http://www.thorssell.net/hbook/eectest.html
http://oldfuelinjection.com/files/self_test.pdf
Viimeksi muokannut Zipi, Ma Toukokuu 21. 19:48:13 2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 20. 21:53:32 2012

Litistä lisäilmaventtiilin letku tukkoon, kierrokset pitäs pudota joko ihan sammumisen partaalle tai sitten koneen pitäs sammua. Jos käy edelleen läheskään tyhjäkäyntikierroksia, niin etsi imuvuoto ja tuki se. Yks varteenotettava vaihtoehto on pakosarjan alla oleva huohotinventtiilin letku.

Jos taas sammuu, tai käy paria sataa, niin lisäilmaventtiili on rikki tai niin paskanen, että on jumissa.

Koita nää ensin :)

Tehojen katoaminen vois johtua bensanpaineista, syynä voi olla esim. pumppu tai suodatin. Sytytyskään ei ole poissuljettu, mutta se yleensä oireilee ihan pikkukierroksista asti.
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Su Toukokuu 20. 22:25:01 2012

Kiitos Olafu :-)

On ollut mielessä vaihtaa toi bensafilsu, se kun lienee alkuperäinen... Mutta nyt kun taas ottaa kiekkaa ihan niin kuin ennen muinoin niin ei oo ollu kiirettä sen kanssa.

Täytyy tutkia noi imuvuotomahdollisuudetkin. Tarttee saada toi tyhjäkäynti normaaliksi kun katsastuskin taas lähenee. Sen verran viasta vielä että heti käynnistyksen jälkeen se vaikuttaisi käyvän melkoisen rikkaalla. Nykyään tyhjäkäynnillä öykkiessään välillä jopa sammahtaa jota ei ennen tehnyt. Sitten parin minuutin ajon jälkeen ei öyki enää yhtään ja ainoa annoyance on korkea tyhjäkäynti. Tuon ensimmäisen parin minuutin aikana ajo on vähän mielenkiintoista kun ei taho pienillä kierroksilla innostua vetämään muuten kuin täysikaasulla nykäisemällä.

Et osaisi kommentoida tuota vikakoodinlukukytkentääni? :wink:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Toukokuu 20. 22:55:36 2012

Oliskoos ollu ne diagnoosiliittimen pinnit niin, että vilkkukoodijohto on suoraan liittimen lukitusnipsua vastapäätä. Sitten ne kaks jäljelle jäävää, mitkä on lähempänä lukitusnipsua, pannaan yhteen, toinen niistä on maa (ruskea). Nää on muistikuvia...
Siinä ecussa on myös jotain muita diagnoositoimintoja vilkkukoodien lisäks, mitkä saa aktivoitua jollain sopivilla tempuilla. Joltain wanhanliiton voorttiasentajalta saattaa saada ohjeita niihin.

Vilkkukoodiulostulo on maadoittava.
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Toukokuu 21. 9:09:13 2012

Kytkentäni vaikutti toimivan ja lukija ilmoitti koodit 20, 11 ja 10. Täytyypä illalla ihmetellä enemmän... Nyt peltitöiden kimppuun, edessä pelkääjän puolen takakyljen vaihto. :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sine » Ma Toukokuu 21. 13:37:09 2012

Eli noilla kytkennöillä sait vikakoodit ulos?

Toimiko tuo ostamasi vikakoodinlukija vai "luitko" ledillä?

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Toukokuu 21. 19:43:23 2012

Sine kirjoitti:Eli noilla kytkennöillä sait vikakoodit ulos?

Toimiko tuo ostamasi vikakoodinlukija vai "luitko" ledillä?
Noilla kytkennöillä toimi ja koodit tuli lukijalla. Ei oikein nappaa ledin kanssa leikkiä kun sitä saa tuijottaa silmät ristissä ja helepolla tulee virheitä. Tässä vielä linkki kytkikseen kertaalleen kun siirsin sen toiseen paikkaan serverilläni:

http://www.sipponen.com/gallery/showimg ... us3145.png
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

jat-79
Viestit: 1179
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 19:23:20 2008
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jat-79 » Ma Toukokuu 21. 21:49:01 2012

Zipi kirjoitti:Kytkentäni vaikutti toimivan ja lukija ilmoitti koodit 20, 11 ja 10. Täytyypä illalla ihmetellä enemmän...
Nuo tarkoittaa että ei vikoja. 20 ja 10 on jotain erotus/käsky koodeja ja 11 tarkoittaa että järjestelmä kunnossa. Mulla olis pdf:nä dokki sierran vikakoodien luku ohjeet, laittakaa yv:tä jos kiinnostaa.
Mk3 Mondeo stw
Mk1 Fiesta
Mk5 Escort XR3i

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Toukokuu 21. 22:05:52 2012

jat-79 kirjoitti:Nuo tarkoittaa että ei vikoja. 20 ja 10 on jotain erotus/käsky koodeja ja 11 tarkoittaa että järjestelmä kunnossa. Mulla olis pdf:nä dokki sierran vikakoodien luku ohjeet, laittakaa yv:tä jos kiinnostaa.
Löysin koodilistan itsekin kun tätä foorumia lueskelin. ;-)

Tulkitsisin niin että 20 tarkoittaa 4 sylinteristä konetta, kymppi on erotin ja 11 kaikki kunnossa. Taisi itseasiassa tulla juurikin tuossa järjestyksessäkin. Eli tämän perusteella tarttee sitä tyhjäkäyntivikaa sitten etsiä muualta... Tosin eipä toi boksi liene kaikkitietävä noiden koodienkaan kanssa.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Toukokuu 22. 0:09:12 2012

Tajuaako tuo myös kolmenumeroiset koodit? Ainakin käyttöohjeen mukaan näytössä on kolme numeroa:

http://www.equus.com/Content/Support/Ma ... OV2002.pdf


Aikamoinen yhteensattuma, mutta aloitin vikakoodien lukemisesta noin viikko sitten toisen topicin :)

viewtopic.php?f=26&t=154467

Edit:

Ohjeessa lukee:

Ford Diagnostic Trouble Codes are composed of two- or three-digit numbers.
* Most early model Ford vehicles (up to 1991) use a twodigit code system.
* Most late model Ford vehicles (1992 to 1995) use a three-digit code system.

eli pitäisi tajuta myös uudemmat kolmenumeroiset koodit.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Toukokuu 22. 7:40:27 2012

Sine kirjoitti:Tajuaako tuo myös kolmenumeroiset koodit?
Lukijan kun käynnistää tulee ensiksi näytölle kolme nollaa. Ja ohjekirjan mukaan tukee kolmenumeroisia koodeja sekä siitä löytyy koodilistat (mutta mielestäni ne listat ei oikein sattuneet Sierralle, tosin en vaivautunut kyseistä raamattua paljoa pläräämäänkään).

Täältä ostin aikoinaan ja voin suositella oman kokemukseni perusteella: http://www.autorepairmanuals.biz/site/5 ... /EQUUS3145
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Toukokuu 22. 11:27:31 2012

Tilasin tuolta Amazonin kautta ”Used & new” löytyneestä putiikista, jossa postikulut olivat mielestäni kohtuulliset. Jäi euroissa jotain 46€ luokkaa maksamaan. Saa nähdä pamahtaako tulliin. Toimitusajaksi arvioi kesäkuu 5.-22. eli aika pitkä vaihteluväli :D

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Toukokuu 22. 20:02:35 2012

Debuggailin tänään sen verran että litistin lisäilmaventtiilin letkun tukkoon ja kierrokset ei siitä juurikaan pudonneet. Kokeilin myös napata piuhan irti jolloin kierrokset aavistuksen laski mutta ei niinkuin joskus ennen kun vastaavaa kokeilin.

Tutkiskelin myös huohotinventtiilin letkua, mutta se ei vaikuttanut risalta. Itseasiassahan se on metalliputkea joka kahdella letkunpätkällä klemmaroitu sekä imusarjan puolelta että huohotinventtiilin puolelta.

Mutta jollain viisiin toi vaikuttaisi ylimääräistä ilmaa saavan, tarttee vaan löytää syyllinen siihen.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Toukokuu 22. 22:25:43 2012

Jarrutehostin tai mahdollisesti aktiivihiilipönttö? Imusarjan tiiviste on yks vaihtoehto kanssa, mutta joku suhteellisen iso vuoto sen täytyy olla.
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Toukokuu 22. 22:51:30 2012

olafu kirjoitti:Jarrutehostin tai mahdollisesti aktiivihiilipönttö? Imusarjan tiiviste on yks vaihtoehto kanssa, mutta joku suhteellisen iso vuoto sen täytyy olla.
Aktiivihiilipöntön letkua ja alipaineanturin letkua lutistelin kanssa, mutta ei vaikutusta... Tosin aika hätäseen ropasin, eli tarttee joskus ajan kanssa ihmetellä. Kun sais noi korihommat pajottaneeksi ensin...

Tosin hiukka hassua että kylmällä koneella toi laskee tyhjäkäyntikiekat kohilleen mitä nyt vähän öykkäilee välillä... Lämpimällä sitten kiekat pysyy ylhäällä.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Toukokuu 22. 23:48:25 2012

Kylmä kone pyörii vaikeemmin, niin kaikki vuotava ilma kuluu siihen normaalin kierrosluvun ylläpitämiseen. Joka tapauksessa dokissa ei normaalisti mene koneeseen ilmaa mistään muualta, kuin tyhjäkäyntiventtiilin kautta, kun kaasuläppä on kiinni. Se on hyvin vähän mitä huohottimesta tai muistakaan menee.

Kannattaa koittaa ihan tulpata se huohottimen letkun lähtö imusarjasta kokeeks, mulla oli halki se letkun pätkä sieltä pakosarjan alta, näytti päälle päin ehjältä. Kaikista muista purkamistani koneista se letku on katkennut tai haljennut viimeistään irrotettaessa. Samalla diagnosoituu se itse huohotinventtiili.
Jäsen #606

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Kesäkuu 11. 12:40:28 2012

Korkean tyhjäkäynnin aiheuttavat viat löydetty: Huohotinventtiilin liitosletku oli kuin olikin melkoisen hapan ja aivan varmasti vuoti. Mutta sen lisäksi huomasin kaasuläpän hiukkasen kanittavan vastaan... Eli ei palaudu "lepoasentoon" kunnolla. Koitin läpän akseleita CRC:llä suihkia sen mitä purkamatta pystyi, mutta ei auttanut. Eli tarvinnee vaihtaa toinen läppä tai sitten purkaa ja rasvailla ihan oikeasti kunnolla.
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Heinäkuu 2. 14:18:40 2012

Eli tyhjäkäynti korjautui vaihtamalla toinen kaasuläppä + huohotinputken alagummi. No piti siitä kaasuläpästä vielä ruuvailla ohivirtausruuvia pienemmälle lisäksi, mutta nyt siis se toimii.

Hyväksikäytän tätä säiettä hieman tyhjäkäyntiin liittymättömään asiaan... Jo tuossa aiemmin mainitsin että motarille kiihdytellessäni kerran kävi niin että alkoi rötäämään kesken kiihdytyksen... Nyt tuo sama "kierroksien rajoitin" vika iski päälle toistamiseen ja tuntuu olevan sitkeämmässä kuin edellisen kerran. Alta 2000 kierrosta, niin kone toimii ja vääntää kivasti, sen yli niin viimeistään kolmessa tonnissa alkaa rötäämään ja tulee putken täydeltä valkosta pössyä. Vaikuttaisi että liittyy kosteuteen, kun tähän saakka on toiminut hienosti ja nyt paskakelillä sitten alkoi kiukkuamaan pienen ajon jälkeen. Luin vikakoodit auton ollessa käynnissä (kun en malttanut sammutella sitä) ja kertoi 45. Kaikkein uskottavimpien lappusten mukaan joita miulla on toi olisi ecun nopeusanturi. Tarttee lukea koodit vielä kun auto on sammuksissakin, ihan varuiksi...

Mutta luuletteko että nopeusanturi voisi tälläistä tehdä?
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Re: Sierran tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ma Heinäkuu 2. 23:37:31 2012

Ja nyt kuivalla kelillä toimii taas loistavasti... Kaikki syttyvehkeet tulppia lukuunottamatta lienee alkuperäisessä kuosissa, joten kait sitäkin sektoria tarttee syypääksi märän kelin kierrosrajoittimeen ajatella.

[EDIT]16.7.2012: Tänään vihdoin alkoi kiinnostaa vian etsintä kun kuiva kausi vaikutti päättyneen ja loppukesän monsuunit alkaneen... Vian root causeksi paljastui oma typeryys, eli kun ajelee ilman sisäloksuja niin niin saa ilmanputsarin täyteen vettä. :oops: Koko molemmat putsaripöntöt kun irrotti ja kaatoi litran vettä ulos + uusi filsu niin kylläpä toimii taas kivasti. Niin ja toki laittelin ne sisäloksut paikoilleen ettei ole sama kohta taas edessä.[/EDIT]
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

Vastaa Viestiin