Ilokaasun laillisuus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vieras
Ylläpitäjä

Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 10:40:04 2003

Asiasta on ollut paljon jorinaa ja mutua ym paskanjauhantaa täällä ja ffp:n foorumissa.

Nyt on sitten faktaa ja ei faktaa.

Asia oli niin kuin sen muistin aikanaan voimaantulleen.

Vanha laki ajoneuvon muuttamisesta KIELSI ILOKAASULAITTEIDEN asentamisen eli ei myöskään SAANUT olla SUUTTIMIA eikä PULLOJA paikallaan, on edelleen voimassa.
Nyt on tullut uusi laki ajoneuvon rakentamisesta ja muuttamisesta jonka tulkinta voi olla toinen.
Ilokaasupullo EI EDELLEEN SAA OLLA AUTOSSA tieliikenteessä.

Joka tapauksessa ilokaasu on veroton polttoaine ja siitä kiinnijäädessä voi tulla kovat sanktiot.

Soitan tänään AKE:n tekniseen neuvontaan ja kysyn mikä tulee olemaan tulkinta ILOKAASULAITTEIDEN (ei pullon edelleen kielletty) asentamisesta tieliikenteeseen tarkoitettuun autoon.

Lähde: Suomen Autokatsastuksen tekninen neuvonta

Edit laitan tämän myös faq:n lukittuna joten turistaan täällä itse aiheesta.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 11:34:44 2003

Tuo "veroton polttoaine" kummastuttaa ja on kummastuttanut kaikkia irc kanavalla sillä ilokaasu ei ole polttoaine. Sama ois jos ilmaa verotettaisiin polttoaineena, MUTTA näin tuo vaan käsitetään viranomaistahoilta ja näin se mulle kahteen kertaan puhelimessa sanottiin kun kysyin TÄH kuultuani tuon.<br><br>On kuulemma olemassa ennakkotapaus jossa ilokaasuista kiinnijäänyt tieliikenteessä joutui maksamaan auton ostohetkestä lähtien dieselveroa jälkikäteen koska ei voinut näyttää toteen että oli myöhemmin kaasut asentanut. Kummaa touhua kuten koko ilokaasun kieltäminen.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 12:18:44 2003

Ja nyt tuli sitten täyttä faktaa.<br>Uuden lain puitteissa ilokaasulaitteiden putkisto saa olla kiinni sekä pulloteline mutta SUUTTIMET JA PULLO EI SAA OLLA KIINNI tieliikenteessä.<br>Sanktioista päättää valvova viranomainen eli poliisi / verottaja<br><br>Lähde AKE:n Ajoneuvotekniikan puhelinpalvelu (maksullinen).

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Tharkad » To Syyskuu 4. 13:26:58 2003

Mitenkäs nämä suuttimet yleensä on kiinni (/fiksuin tapa), eli käytännössä minkälainen projekti on varikolla laittaa kaasut toiminta kuntoon?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 16:31:51 2003

[quote author=Tharkad link=board=2;threadid=14165;start=0#106352 date=1062671218]<br>Mitenkäs nämä suuttimet yleensä on kiinni (/fiksuin tapa), eli käytännössä minkälainen projekti on varikolla laittaa kaasut toiminta kuntoon?<br>[/quote]<br><br>Oikein kun ton homman on tehnyt niin sokeatulppa/tulpat irti ja suutin / suuttimet kiinni. Pullo ja letkun kierreliitin kiinni. Noin 2-5 min.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Tharkad » To Syyskuu 4. 17:31:05 2003

Jeps, elikkä periaatteessahan tollanen vois olla ihan järkeväkin tehon lisäys keino radalle / vartille.

Mitenkäs vakuutusyhtiö muuten suhtautuu siihen että on ns.ajoharjoittelussa pullot kiinni ja heittää kärryn metikköön (ja auto menee lunastus kuntoon).

Tietääkö kukaan saako pullo ja suutin olla mukana kyydissä (huom ei kiinni!) jos on yleisillä teillä matkalla ns. ajoharjoitteluun?

Vielä tuli mieleen että suostuuko kukaan suomessa täyttämään noita yksityisten pulloja?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja prostreet » To Syyskuu 4. 18:47:05 2003

[quote author=Tharkad link=board=2;threadid=14165;start=0#106411 date=1062685865]<br>Jeps, elikkä periaatteessahan tollanen vois olla ihan järkeväkin tehon lisäys keino radalle / vartille.<br><br>....<br><br>Vielä tuli mieleen että suostuuko kukaan suomessa täyttämään noita yksityisten pulloja?<br><br>[/quote]<br><br>aivan, yksi helpoimpia ja nopeimpia virityskeinoja<br><br>täyttöasemalla voi täyttää itse suomipullosta <br><br>ks nettisivuiltamme www.prostreet.fi ZEX laitteistoista, jotka ottavat huomioon pullopaineen ts onko kylmä vai lämmin ilma

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Hannez » To Syyskuu 4. 21:21:27 2003

[quote author=Tharkad link=board=2;threadid=14165;start=0#106411 date=1062685865]<br>Jeps, elikkä periaatteessahan tollanen vois olla ihan järkeväkin tehon lisäys keino radalle / vartille.<br><br>Mitenkäs vakuutusyhtiö muuten suhtautuu siihen että on ns.ajoharjoittelussa pullot kiinni ja heittää kärryn metikköön (ja auto menee lunastus kuntoon).<br><br>Tietääkö kukaan saako pullo ja suutin olla mukana kyydissä (huom ei kiinni!) jos on yleisillä teillä matkalla ns. ajoharjoitteluun?<br><br>Vielä tuli mieleen että suostuuko kukaan suomessa täyttämään noita yksityisten pulloja?<br>[/quote]<br><br>Radalla ajaessasi auton pitää olla tieliikennelain mukainen, joten ei, jos radalla on muitakin siviililiikenteeseen tarkoitettuja autoja. Kilpureiden vuoroilla toki voit mennä kaasujen kanssa ajamaan.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Syyskuu 4. 22:30:03 2003

Verottaja nyt voi tehdä mitä lystää, mutta jossain oikeusasteessa toi "veroton polttoaine" ja "dieselvero" kyllä kaatuisi. Autoiluverotuksen luvatussa maassa voi tietenkin olla työn alla kaikkien moottoreiden dieselvero jos ne ottavat sisäänsä typpeä ja happea, pitäähän tietenkin noi ajoneuvoverotuksen alennukset kattaa >:(
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Syyskuu 4. 23:49:38 2003

Ns suomipullojen täyttö onnistuu esim woikoskella. <br><br>Kirjallinen allekirjoitettu ilmoitus vaan siitä että kys ainetta käytetään radalla eli suljetulla alueella, jos ei irtoo niin liityt johonkin rallikerhoon tms

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Syyskuu 5. 14:59:58 2003

Suomipullon saa liittettyä US-pulloletkuun adapterilla, jonka saa AGA:lta<br><br>tarkista että pullossa / sen liittimen yhteydessä ennen hanaa on ylipainesuojaventtiili, joka päästää kaasun turvallisesti ulos jos pullon paine nousisi liian ylös<br><br>normaaliolosuhteissa höyrystymispaine on 50-60bar eli pullopaine on max se, <br>ko ylipaineventtiilin laukeaminen eli hyvin epätodennäköinen tapahtuma, mutta siihen täytyy varautua, _Safety First_<br><br>muista käyttää varsinkin HB- ja farmariautossa turva-putkea/letkua joka laskee pullon em ylipainesuojaventtiilistä kaasun auton ulkopuolelle, <br>sen alle, pois pakoputkista tms <br>koska ilokaasu on tainnuttavaa ja hyvin kylmää purkautuessaan ulos pullosta<br> (N20 kaasu on ilmaa painavampaa, ei pala yksinään mutta kiihdyttää huomattavasti paloa jos joku muu palaa ts on hapetin)<br><br>huomaa: kaikki letkut tulee olla teflon sisustalla ja koepaine ylimitoitettu esim 300bar!<br><br>huomaa: liittimien kierteitä _ei saa ikinä rasvata_!

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ma Syyskuu 8. 22:47:37 2003

Cossu-klubin sivuilla oli teksti:<br><br>"Uuden lain puitteissa ilokaasulaitteiden putkisto saa olla kiinni sekä pulloteline mutta SUUTTIMET JA PULLO EI SAA OLLA KIINNI tieliikenteessä.<br>Sanktioista päättää valvova viranomainen eli poliisi / verottaja"<br><br>tiedustelimme tarkennusta ylläolevaan asiaan AKE:sta e-maililla<br><br>asiantuntija AKE:sta sanoi että muuttaisi hieman ylläolevaa tekstiä<br>ohessa vastauksen olennaisimmat osat:<br><br>"Lainsäädännössä ei mainita typpioksiduulista mitään, mainittu kanta on AKEn kanta ja perustuu vanhaan ARK:n kirjeeseen."<br><br>"kun kysyttiin sanktioista, siihen vastasin että niistä päättää poliisi." <br><br>"Typpioksiduuli ei ole polttoaine."<br>

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 9. 4:10:48 2003

[quote author=prostreet link=board=2;threadid=14165;start=0#107200 date=1063050457]
Cossu-klubin sivuilla oli teksti:

"Uuden lain puitteissa ilokaasulaitteiden putkisto saa olla kiinni sekä pulloteline mutta SUUTTIMET JA PULLO EI SAA OLLA KIINNI tieliikenteessä.
Sanktioista päättää valvova viranomainen eli poliisi / verottaja"

tiedustelimme tarkennusta ylläolevaan asiaan AKE:sta e-maililla

asiantuntija AKE:sta sanoi että muuttaisi hieman ylläolevaa tekstiä
ohessa vastauksen olennaisimmat osat:

"Lainsäädännössä ei mainita typpioksiduulista mitään, mainittu kanta on AKEn kanta ja perustuu vanhaan ARK:n kirjeeseen."

"kun kysyttiin sanktioista, siihen vastasin että niistä päättää poliisi."

"Typpioksiduuli ei ole polttoaine."

[/quote]

Hmm näyttää olevan siellä eri kanta riippuen siitä kuka vastaa. Tuota hieman epäilinkin. Kolmen eri hemmon kanssa olen aiheesta keskustellut eri instansseissa.

Ainut ero ns vanhaan lakiin on nyt sitten se että putkisto ja pulloteline saa olla kiinni.
Hieman ihmettelen sitä että mistä ne tietää mikä putkisto se on jos ei nyt isoa lappua niihin kirjota että tää on ilokaasuputkisto ja pulloteline.

Taitavat olla sekaisin kuin seinäkellot kun käytäntö taas muuttui. Helpompi ehkä olisi ollut vanhalla systeemillä mennä, mutta näin parempi virittelijöille. Sekotelkoot pakkaa lisää :)
Suomen autokatsastuksen teknisestä neuvonnasta sanoivat että kiinnostavaa tulee olemaan AKE:n tulkinta näissä asioissa.

Typpioksiduuli ei ole polttoaine mutta sanktioista kun kysyin oli vastaus aika mielenkiintoinen. Sen päättää valvova viranomainen eli poliisi / verottaja. Ois pitäny ottaa kaikkien kolmen hemmon nimet joiden kanssa asiasta keskustelin eri instansseissa.

IRC kanavalla joku aika hyvin sanoi että yhtä hyvin ahdetuissa autoissa voitaisiin alkaa verottaa lisäilmasta polttoaineena jos ilokaasusta lyödään polttoaineveroa ns sakkona :)

Viime vuonna kun tätä samaa asiaa sanktioiden osalta selvitellessäni soittelin poliisin eri jaoksiin ja lopulta pitkän rumban jälkeen minut ohjattiin liikkuvan poliisin puolelle. Sieltä tulikin sitten paljon sanktioita kunhan ukko ensin tajusi (tajusiko) mistä oli kyse.

Joka tapauksessa olen varma että jos esim kadulla sulla on suuttimet ja muut helppeet kiinni pulloa lukuunottamatta ei kukaan tajua mitään. Sama koskee kolaritapauksissa kunhan se pullo ei ole kiinni.
HUOM tämä on oma mielipiteeni.

Jos taas pullo on kiinni ja polliisi sattuu jostain kumman syystä huomaamaan sen niin on varmaa että sanktioita tulee. Sama kolaritapauksissa. Kukin miettiköön mitä ne voi olla.
Minulle ne on kerrottu enkä lähtisi urheilemaan niiden kanssa.

Sen verta mielenkiintosen epäselväksi on tilanne tehty että alkaa aihe kiinnostamaan sillä kukaan ei tiedä mikä on käytäntö ja miten sovelletaan :)

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ti Syyskuu 9. 9:28:26 2003

Edellisen mietteesi pohjalta ckolli, koskas cosas nähdään ilokaasuvermeet?
jäsen # 315

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 9. 9:54:18 2003

[quote author=kilpijoki link=board=2;threadid=14165;start=0#107268 date=1063088906]<br>Edellisen mietteesi pohjalta ckolli, koskas cosas nähdään ilokaasuvermeet?<br>[/quote]<br><br>Jos paukkuu ilman kaasua niin paukkuu kahta kauheemmin kaasun kanssa.<br>
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

kilpijoki
Viestit: 918
Liittynyt: To Marraskuu 14. 10:28:56 2002
Paikkakunta: Jämsä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja kilpijoki » Ti Syyskuu 9. 10:13:11 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14165;start=0#107273 date=1063090458]<br>Jos paukkuu ilman kaasua niin paukkuu kahta kauheemmin kaasun kanssa.<br><br>[/quote]<br><br>Näinhän se menee...
jäsen # 315

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 9. 10:25:19 2003

Eipä taida mulle tulla niitä vermeitä.<br><br>Muistakaa että jos alatte jotain rakentelemaan ottakaa AKE:lta kirjallinen paperi missä asiat lukee taatusti oikein allekirjoitusten kanssa.<br>Ois ikävää jos kanta, käytäntö ym sovellettavuus on muuttunut matkan varrella.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Syyskuu 9. 14:58:23 2003

AKE:n kanta 9.9.2003, saatu pyynnöstä e-maililla AKE:n asiantuntijalta:<br><br>"AKE:n kanta ilokaasulaitteistoihin tieliikennekäytössä oleviin ajoneuvoissa:<br>Ilokaasulaitteiden putkisto saa olla kiinni sekä pulloteline mutta suuttimet ja pullo eivät saa olla kiinni autossa tieliikenteessä. Typpioksiduuli ei ole polttoaine. Sanktioista päättää valvova viranomainen eli poliisi<br>Pullo ei saa olla kytkettynä järjestelmään. Kyllähän sitä voidaan kuljettaa autossa ja jopa sen telineessä, mutta liittimet eivät saa olla kytkettyinä.<br>Katsoisin, että sumutin voi olla paikoillaan, mutta suuttimet tulee olla irti." <br>

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 9. 15:08:54 2003

No niin. Nyt tää alkaa olee reilassa eli ei tarvii enää mutuilla asioista.<br><br>Mitenhän on muuten pullon lämmittimien kanssa? Nehän on ne onnettomuudet pääosin aiheuttaneet.<br><br>Koitan itse vielä selvittää ne sanktiot uusien käytäntöjen myötä. Tällä kertaa otan poliisin nimen ylös joka sen kertoo. Voe voe taas sitä soittorumbaa jos on samanlainen kun viime vuonna.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Syyskuu 9. 15:41:08 2003

hmm, kannattanee kanssa kysyä vakuutusyhtiöstä mitä ne on mieltä...
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Syyskuu 9. 17:15:26 2003

vakuutusyhtiöltä tuskin tarvitsee kysyä, koska vakuutuksethan eivät ole kilpailuissa voimassa

ilokaasulaitteitahan saa siis käyttää vain suljetun alueen kilpailuissa ja testeissä

laitteistoa ei siis tarvitse purkaa irti katuautosta jolla ajetaan myös kisaa suljetulla alueella

laitteistosta tulee ottaa pullosta pulloletku irti ja suuttimet pois esim kirjekuoreen tai minigrip-pussiin hanskalokeroon, jotta sitä ei voi käyttää tieliikenteessä

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 9. 20:44:39 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14165;start=0#107376 date=1063109334]<br>No niin. Nyt tää alkaa olee reilassa eli ei tarvii enää mutuilla asioista.<br><br>Mitenhän on muuten pullon lämmittimien kanssa? Nehän on ne onnettomuudet pääosin aiheuttaneet.<br><br>Koitan itse vielä selvittää ne sanktiot uusien käytäntöjen myötä. Tällä kertaa otan poliisin nimen ylös joka sen kertoo. Voe voe taas sitä soittorumbaa jos on samanlainen kun viime vuonna.<br>[/quote]<br><br>Laitat kirjeen Sisäministeriön poliisiosastolle sieltä ne lain soveltamisohjeet pitäisi löytyä.<br>Mutta sanktiohan on jos ei vaaranneta konkreetisesti ketään käyttämällä nitroa, sama mitä saa kun laittaa liian ison koneen autoon tms. eli "epäkuntoinen ajoneuvo" päiväsakkoja, kilvet pois ja määrätään katsastukseen. Jos käytetään kaasuja eikä auto pysy hanskassa tai se on joku karsee kosla, joka ylimääräisillä tehoilla selkeesti on vaaraksi muille tien käyttäjille niin sittenhän se on liikenneturvallisuuden vaarantamista tai törkystä sellaista.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Ilokaasun laillisuus

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 10. 6:37:16 2003

[quote author=Tharkad link=board=2;threadid=14165;start=0#107384 date=1063111268]<br>hmm, kannattanee kanssa kysyä vakuutusyhtiöstä mitä ne on mieltä...<br>[/quote]<br><br>Minua kiinnostaa myös tuo vakuutuspuoli sillä aikanaan siitäkin mainittiin esim tieliikenteessä kolaritapauksissa.<br><br>Sanktioista sen verran että vuosi sitten kun niitä kyselin oli homma jotenkin näin kun kaasut oli kiinni kytkettynä.<br><br>-Ensin tuli sakkoa ja sitten lisää törkeästä tieliikenteen vaarantamisesta.<br>-Kolaritapauksissa mahdollisesti jopa linnatuomio (näin poliisin mukaan) riippuen henkilövahingoista.<br>-Auto muutoskatsastukseen josta tulee hylkäävä päätös koska auto ei ole tieliikenteeseen laillisessa kunnossa.<br>-Kaasut irti ja uudestaan muutoskatsastukseen koska se oli edellisen kerran yritetty muutoskatsastaa kaasuilla<br>jne jne<br>Vaikeeta oli.<br><br>Ymmärrätte varmaan miksi näitä mutuja yritetään korjailla.<br>Nyt on asiat hieman muuttuneet joten kysellääs uudestaan.

Vastaa Viestiin