IS:n säädöt

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Syyskuu 9. 15:00:22 2003

Eli mistäs tota 2.0IS OHC koneen rikastinta saa sääjettyä?
Pitääkö ruveta tonkiin esille se efi:n boksi?
Tulppia vaihtaessa huomattiin että vähän laihalla käy....

Ja mitäs muuta siitä saa noin maalaistollon ymmärryksellä sääjeltyä?

Sitten eräs outo juttu...kun kiekat nousee hetkellisesti tappiin(eli onkos se tässä n.6000rpm) niin kuuluu ikävä ratina/raapiminen mottihuoneesta...
Onko tää joku malli vika?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja Newis » Ti Syyskuu 9. 22:08:53 2003

Ettei vaan nakuttaisi kun tuollaista ääntä pitää?<br><br>Melkein kannattaisi viedä se säädettäväksi Fjoordille. Jossei oo itsellä mitään mittareita.<br><br>Lues tämä topikki jatämä t , jos nyt noista ois jotain apua.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Syyskuu 10. 15:24:49 2003

Eli missäs tää ilmämäärämittari on?<br>Ja siis boxistakin voi sääjellä?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Syyskuu 10. 16:39:40 2003

[quote author=fomoco3 link=board=2;threadid=14309;start=0#107665 date=1063196689]<br>Eli missäs tää ilmämäärämittari on?<br>Ja siis boxistakin voi sääjellä?<br>[/quote]<br><br>Ilmansuodattimen kannessa semmonen alumiininen mötikkä. Sisällä on semmoinen pienipuikko joka kannattaa putsata puhtaalla alkoholilla tjsp. <br><br>Yleensä tuo ilmamäärämittari on aika täynnä kakkaa jossei vähään aikaan oo koskettu.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Syyskuu 11. 18:23:58 2003

Tarkoitatko nyt sitä ennen ensimmäistä läppää olevaa puikkoa(puikossa reikiä),joka näkyy heti kun katsoo ilmansuotimen päästä sisälle?<br>Pitäskös se aukaista tuo alaosa,missä se säätö sydeemi on, ja putsata sieltäkin?<br><br>Kyllä tää on mulle melko monimutkanen härveli kun on nuihin vanhoihin kaasari vehkeisiin tottunu...erilaisia antureita tusina ja 2kilometriä liikaa sähköjohtoja... :P<br><br>Eiköhän tää tästä...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja Newis » To Syyskuu 11. 22:32:29 2003

Juurikin se on se!<br><br>Putsaa se luukku hyvin, mutta tuskin sitä muovia tarvii välttämättä avata ja putsata. Sen pitäisi olla pölytiivis ja vissiin jopa vesitiiviskin, mutta suosittelen edelleen viemään sen jonnekkin fjoordille säädettäväksi, koska heillä on vehkeet sitä varten.<br><br>Samalla kannattaa kyllä katsoa, ettei ole missään imuilmassa vuotoja etc.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Syyskuu 12. 16:17:15 2003

Eli kaadanko mä sinne sitä tinneriä tai alkoholia whatever,vai putsaanko varovasti esim. vanupuikolla?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja Newis » Pe Syyskuu 12. 20:27:08 2003

Putsaa vaiks vanupuikolla, jos pelkäät että rikot jotain

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Syyskuu 12. 20:39:08 2003

Pitääkö siinä imusarjan ja ilmamäärämittarin välisessä letkussa olla öljyä sisällä? ???<br>Se on niinku kostea/limainen ja öljylle se haisee...<br>Tuleeko se sieltä letkusta mikä menee lohkon kylkeen?<br><br>
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

nova
Ylläpitäjä

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Syyskuu 12. 23:02:14 2003

Tarkoitat siis sitä paksua putkea, joka on imusarjan ja ilmamäärämittarin välissä?<br><br>Siellä ei tosiaankaan "kuuluisi" olla öljyä, mutta kyllä se ihan normaalia on että sitä kertyy sinne jonkin verran tuon mainitsemasi huohotusjärjestelmän kautta. Juuri tuon vuoksi se ilmamäärämittarin lankakin on mahdollisesti öljyisen karstan peitossa.<br><br>Saitkohan langan muuten putsattua? Itse käytin menestyksekkäästi crc:tä ja paineilmaa, mutta kyllä sen vanupuikolla + bensallakin puhtaaksi saa. Sitä ilmamäärämittarin päällä olevaa luukkua ei kannata rikkoa ja avata, jollei sinulla ole asiaa sinne, sillä siellä tuskin on mitään puhdistettavaa. Jollet saa seoksia kohdalleen pelkästään potentiometriä kääntämällä, joudut avaamaan luukun ja siirtämään sisällä olevaa jousta, mutta tuskin siihen kuitenkaan on tarvetta.<br><br>Kyllä se siitä!

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Syyskuu 12. 23:09:32 2003

Kiitos neuvoista ja tiedoista!<br><br>Ne tulevat tarpeeseen.... ;D<br><br><br>
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Syyskuu 12. 23:14:32 2003

Tänne saa (ja pitää) pistää tietoa kyseisetä moottorista,ihan mitä vaan(säätöarvoja,huolto-ohjeita,viritysohjeita,tarinoita,juttuja jne.)<br><br>Kaikki lörinä on tervetullutta,kun pitäs oppia ymmärtään tätä härveliä.... :D
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

nova
Ylläpitäjä

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Syyskuu 12. 23:29:18 2003

Jep jep, näinhän se homma toimii! ;)<br><br>Lueskelin nuo aikaisemmat viestisi uudelleen, ja huomasin että mainitsit tuon moottorista tietyllä kierrosalueella kuuluvan ikävän ratinan. Ääntä kuulematta on mahdotonta sanoa varmasti, mutta minustakin kuulostaisi siltä kuin moottori nakuttaisi. Tuo vika kannattaa kyllä hoitaa ensi tilassa kuntoon (sytkää myöhäisemmälle), hyvää tuo nakutus ei nimittäin moottorille missään tapauksessa tee..

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Syyskuu 12. 23:54:59 2003

Eli kröhm... :-[ :P <br><br>Miten tästä sääjetään sytkää?<br>Ihan vaan kääntämällä virranjakajankantta vai?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja ukormi » La Syyskuu 13. 0:01:14 2003

[quote author=fomoco3 link=board=2;threadid=14309;start=0#108308 date=1063400099]<br>Eli kröhm... :-[ :P <br><br>Miten tästä sääjetään sytkää?<br>Ihan vaan kääntämällä virranjakajankantta vai?<br>[/quote]<br><br>Siis, ei ohc -ruiskustakaan säädellä normaalisti sytkää kääntelämmällä jakajaa. Laitetaan kerran kohdalleen ja se on siinä.<br><br>Ovat noihin turbo is peleihin laitelleet lisäsuuttimia tai cossun ruiskuja. Niin sen saa toimimaan.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

nova
Ylläpitäjä

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja nova » La Syyskuu 13. 0:13:25 2003

ukormi puhuu asiaa, kyllä se sytkä pitäisi saada kohdalleen strobolla tms. ja se on sitten siinä.<br><br>Jos hätä on kova eikä apuvälineitä ole, niin sytkän saa suurinpiirtein kohdalleen vanhalla konstilla. Autolla liikenteeseen, kunnon kiihdytys ja jos nakuttaa, sytkää myöhäisemmälle (löysäät virranjakajan pultin ja käännät myötäpäivään VÄHÄN, pari astetta). Jos ei nakuta, sitten päinvastoin. Tuolla konstilla sytkää ei tietenkään saa tarkasti säädettyä, mutta ainakin auton saa ajokuntoiseksi remontin jälkeen.. ;)

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » La Syyskuu 13. 0:17:18 2003

Eikö prkl..niinhän se olikin...eihän sitä v.jakajan kantta väännelty...<br>Tankke...huomenna armotonta säätöä luvassa...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja Newis » La Syyskuu 13. 12:28:58 2003

[quote author=fomoco3 link=board=2;threadid=14309;start=0#108319 date=1063401438]<br>Eikö prkl..niinhän se olikin...eihän sitä v.jakajan kantta väännelty...<br>Tankke...huomenna armotonta säätöä luvassa...<br>[/quote]<br><br>Fomoco: Melkeen suosittelisin hommaamaan Sierran korjausoppaan, siellä on kaikki nuo säädöt ja tiedot hyvin kerrottuna :)

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » La Syyskuu 13. 15:39:40 2003

Hyvä idis... ;D
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Su Syyskuu 14. 15:21:32 2003

Ha ha!<br><br>Nykiminen tasaisella kaasulla loppu kun puhistettiin se ilmamäärämittari täydellisesti ja teipattiin niitä letkujen ja putkien murtumia kiinni.<br><br>Ei ruvettu häslää sen sytkän kanssa kun ei ainakaan omaan korvaan nakutusta liiemmin kuulunut...<br>Siitä äänestä joka siis tuli 6000rpm,niin se taisi olla se pakosarjan päällä oleva pelti(lämpösuojus?)joka oli vähän löysällä ja pääsi heiluun... ;D<br><br>Että semmosta...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Su Syyskuu 14. 18:55:13 2003

<br>Vähän off topiccia mutta nyt tuli tilattua niitä kirjojakin...<br><br>Ford Sierra 82-93<br>Tuotenro: H903<br>ISBN: 1859600905<br>Kieli: englanti <br>Hinta: 27,9 e <br><br>Saatavuus: aina varastossa, toimitus 3-4 päivää<br><br><br>4 cyl., Hatchback, Saloon (Sapphire) & Estate, and P100 Pick-up (not 4x4 or RS Cosworth), 1294, 1593, 1596, 1597, 1769, 1796, 1993 & 1998cc sohc, dohc & CVH petrol, 82 - 93, up to K <br>Haynesin englanninkieliset korjausoppaat on kirjoitettu käytännön kokemuksiin pohjautuen. Koko auto on purettu ja jälleen koottu ilman erikoistyökaluja. Vaiheittaiset työkuvaukset, satoja valokuvia ja piirroksia. <br><br>Oppaissa on selkeät kuvitetut ohjeet eri osajärjestelmistä: purkaminen, tarkastus, korjaaminen ja asennus.Lisäksi oppaissa on huolto-ohjeet, tekniset tiedot sekä vianetsintätaulukot.<br><br>JA...<br><br>Kim Henson<br>Ford Escort & Cortina Mk1 & Mk2 Restoration Manual<br>Tuotenro: HH978<br>ISBN: 1859609783<br>Kieli: englanti <br>Hinta: 41,5 e <br><br>Saatavuus: aina varastossa, toimitus 3-4 päivää<br><br><br>Kattava korjaus-ja entisöintiopas. Yli 900 mvkuvaa. <br><br><br>Pittää ruveta kaivaa kuvetta sukasta.... ;D<br><br><br><br><br><br>
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Syyskuu 25. 0:13:08 2003

hmmmm sytkän säätöä ei tehdä ohc iivarissa pelkästään virranjakaa säätämällä.<br>teidän pitää lukita ennakot tietylle arvolle ja se arvo on sama jonka voit lukea papereista.<br>se lukitaan sille ottamalla kaasuläppä anturin liitin irti ja käynnistämällä moottori.<br>säädä kohdalleen ja samalla voit tarkistaa tyhjäkäynti kierrokset.<br>että silleen ja sammuta ja liitin takas ja ajoon
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nova
Ylläpitäjä

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Syyskuu 30. 15:06:00 2003

Tuosta ruutan sytkän säädöstä, onko näin tosiaankin?<br><br>Säädin sytkän ihan perinteisin konstein strobolla, mutta tuollaisesta en ole kuullutkaan.. :) Eli siis mihin tuo kaasuläpän liittimen irroitus vaikuttaa?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 30. 15:38:10 2003

liittimen irroitus siirtää eec4 ohjelmointi tilaan jossa säätö on mahdollinen<br>kattlen tänään illalla vähän matskua siihen ja koetan skannata huomenna ne koneelle<br>ja laitan ne haluaville
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nova
Ylläpitäjä

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Syyskuu 30. 17:15:54 2003

Jesh kuulostaa oikein hyvältä, minua ainakin kiinnostaa!

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 30. 18:47:01 2003

laitan illan aikana vähä tekstiä tänne ja huomiseks yritän laittaa skannauksia
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ti Syyskuu 30. 22:25:31 2003

Mulle ja...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Lokakuu 1. 1:43:03 2003

valitettavasti en löytäny kirjastosta issän ohjeita<br>joudun kertomaan ne muistista<br>sammuta käynti lämmin moottori<br>irroita kaasuläpän liitin<br>käynnitä moottori ja tarkasta strobolla sytkä<br>samalla voit tarkastaa tyhjäkäynnin(1050 rpm)<br>säärä molemmat tarvittaessa siten että molemmat arvot ovat oikeat.<br>sammuta moottori ja liitä liitin takasiin<br>käynnistä moottori.<br>jos nyt seuraat strobolla sytkää niin huomaat miten se vaeltaa koko ajan ja säätö on mahdotonta.<br>
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Lokakuu 1. 16:29:57 2003

Mulla mitään stroboja ole...<br>Eihän niitä oo ku discossa... :D<br><br>Eikä ku minkä näkönen härveli se on?<br>Ku ei oo vielä tullu vastaan semmosta...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Lokakuu 1. 17:52:33 2003

strobolla tarkoitan ajoituksen sääätö lamppua<br>se yksi lamppuinen discovalo<br> ;Dtaisit kyllä laskea leikkiä ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nova
Ylläpitäjä

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja nova » To Lokakuu 2. 13:29:15 2003

Kiitos tiedoista, pitää tutkia asiaa kunhan käyn pajalla.<br><br>Stroboskooppi eli ns. ajoituslamppu, niitä saa melkein mistä tahansa varaosakaupasta. Tosin aika suolaisen hintaisia, paremmat lähentelevät 100 euron hintaa eikä niitä halpoja kannata ostaa.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Lokakuu 2. 13:44:10 2003

itselläni on noin 50 euron strobo<br>tärkeintä siinä on että voit säätää lampun ajoitus aikaa <br>ja että siinä on näyttö<br>kuitenkin jos ajattelet 100 euron stroboa niin ei se niin kallis ole kun ajattet että saat auton heti sätöihin (edellyttäen tiedät säätöarvot)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:IS:n säädöt+muuta härdelliä

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Lokakuu 2. 16:16:00 2003

Jaa no eipä taida tällasella köyhällä peruskoululaisella olla varaa semmosiin...<br>Ja kyllä tosissani olen,en ole kyseistä härveliä ikinä nähnyt(tehny sääjöt perstuntumalla ;D )
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Vastaa Viestiin