Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Syyskuu 16. 16:24:56 2003

Elikkäs kymysys on seuraavanlainen.

Nyt olis näillä näkymin tulossa takomännät, turbo, cossunruiskut, ic, dumppi ja ja ja.... Mutta että mitäs tonne alas kannattaa laittaa?

Sellanen käsitys olis että is:n alakerta kestäis 1barin mutta kuin pitkään?

Joten nyt olis hakusessa sellanen että mitä sinne kannattaa tyrkätä, rahaa kuitenki aika rajallisesti.

Cossun alakerta? mitä maksaa ja paljoks tarjolla? meneekö heittämällä?

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Syyskuu 16. 17:57:43 2003

Lähdetäänkö siitä, paljonko tehua pitäs tuleman ja sit funtsitaan mikä ehkä kestää :) Yhrellä paarilla kun voi suaha niin monenmoista tehua ja viäntöä ;)<br><br>Cossun alakerta on hyvä, mutta kampurassa enempi vauhtipyörän pultteja joten siitä tulee muutama ropleemi. Ropleemista pääsee kyllä helposti yli kalliilla T5-lootalla, joka sitten kestää voimavarojakin _suht_ hyvin...<br><br>Cossun mosa ja loota on vastaus, mutta tuskin tyydyttävä sellainen :(
Tässähän se menee...

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Syyskuu 16. 18:47:35 2003

Juu ei mielellään mottii ja lootaa... Niih, vähä tossa kelailin jotain mietoo turbo nokkaa ja jotain 200hepoo. En kyl tiiä paljo sieltä sit loppuen lopuks tulee ;D <br>Mut eks viritys oo onnistunu sillon ku teho ei laske alkuperäsestä? ;D<br>Mites sitte mahdollisuus vaihtaa pelkät kiertokanget? kestääkö kampiakseli? Vissiin kuitenki myynnissä vahvempii vauhtipyörän pultteja jolla saa sen kohdan kestämään?

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Syyskuu 16. 18:56:42 2003

Ei sun sinne mitään nokkaa tarvii vaihtaa jotta 200hv saat. Vakio alakertakin kyllä kestää nuo voimat mukisematta. Panostat hieman enemmän rahaa säätötyöhön ja ajat järjellä, niin kestää.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Syyskuu 16. 18:59:19 2003

Niih... Ainoo vaan että saada noi cossun ruiskut säätöihin voi olla ongelma ::)

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ti Syyskuu 16. 19:28:33 2003

[quote author=TuunaavaAmis link=board=2;threadid=14521;start=0#108941 date=1063727959]<br>Niih... Ainoo vaan että saada noi cossun ruiskut säätöihin voi olla ongelma ::)<br>[/quote]<br>Totta, kun siinä ei ole mitään säätöjä. <br>Mutta ei pakosarja ja imusarjansovitus OHCn kanteenkaan tyhjästä synny, eli kyllä siinä vielä tekemistä on.<br>Kampura kestää kyllä, männät kannattaa vaihtaa matalempi puristeisiin, persaukiset (niinkuin minä) sorvailee niistä pois ja uhraa rahat muualle. Kierrokset tappaa kanget, eli kaljapullo kaasun alle niin voit pitää vakiot.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 16. 19:31:10 2003

Cossun ruisku ei ainakaan tiedä virinokista mitään pitää olla ohjelmoitava ruisku.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Jahman » Ti Syyskuu 16. 19:40:03 2003

Ehjien vakioroippeitten pitäisi kyllä kestää tuo teho, kunhan kierrokset pidetään kohtuullisina.<br><br>Huom. enemmänkin kestää, mutta vaikea suositella :)
Tässähän se menee...

Rahnu
Viestit: 454
Liittynyt: La Joulukuu 22. 21:23:38 2001
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Rahnu » Ke Syyskuu 17. 2:36:58 2003

Vakioalakerralla tänä kesänä 9tkm ajettu turbon kera,kilo paineita. Vakiopuristuksilla tuo kilo on aika liki maksimia,saa olla säädöt melko hiton hyvin kohdallaan niin pelaa. Penkistä tuli tulokseksi 230hp johon pitää suhtautua varauksella mutta jos tosiaan se 200 hummaa piisaa niin vakiohiluillakin pitäisi sinne päästä. Niin,senverran on alakertaan koskettu että öljypumppu on korkeapainemallia. :)
Mondeo 2.0 Tdci Limited -07
Mondeo 1.8 Ghia -02
Escort mk4 2.3 b230 Super-Rock

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Syyskuu 17. 10:10:31 2003

Mun mielipide on että jos sulla vaan on mahdollisuus niin panosta alakertaan. Ihan siltä varalta että syödessä se nälkä kasvaa ja tuskin ne hevoset ikuisiksi ajoiksi jää siihen 200kpl:n. Otaksun että sulla on 205 lohko. Kampura kestää kyllä melkoisesti, veiveihin pitäis vaihtaa arp pultit ja vauhtikiekkoon sama.Männät olis tietenkin hyvä olla matapuristeiset ja mallia tako. Näillä eväillä nuo vakio kalut pitäisi kestää hetkittäistä 7500rpm.Olettaen että kaikki on tosiaan ehjää. Näin tiesi Burton Power ohjeistaa virittäjiä. Tietysti alakerran tasapainotus ei olisi ollenkaan haitaksi.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Syyskuu 23. 14:38:35 2003

Mitähän tollanen tasapainotus kustantaa? ja missä pääkaupunki seudulla tekee noita? Minkäs hintasia noi pultit on? ja mistäs moisia saa? vissiin autoracingistä hintaan 65€ setti alakertaan, vauhtipyörään 25€. Löytyykö mistään halvemmalla? mites muuten noitten kiristys monentti? homokireelle? Onks noita pelkkiä kiertokankia sitte myynnissä? meinaan että jos vaihtais ne ja pistäis niitten päähän takamännät. <br><br>Edit: mites sitte nää ARP kannen pinnapultit ja runkopukkien pinnapultit? niitä ei vissiin tarvii uusii? ku nyt ei ihan mitään 400hepoo olla hakemassa ;D

Karmann
Ylläpitäjä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Karmann » Ti Syyskuu 23. 14:53:40 2003

Hinta tulee vastaan aina kun haluaa kestävää, laita vakio hilppeet ja lasket p.suhteen järkeväksi.<br><br>Näitä asioita on turha pyöritellä joka kerta, hyvä maksaa ja paska ei.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Syyskuu 23. 17:09:32 2003

No toi auttaaki toooosi paljo... jos mul oli tosissaan niinku paljo laittaa rahaa tohon ni varmaan ostaisin cossun... vaan ei ole. Joten pitäis saada suunnilleen noilla kestämään joku 200-250hp? meneekö plekkien pulttien vaihdolla? mites sitte noi kannen pinnapultit ja runkopukkien pinnapultit? niitä ei vielä tarvii vaihtaa noille tehoille?

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 24. 6:31:11 2003

<br>No toi auttaaki toooosi paljo... jos mul oli tosissaan niinku paljo laittaa rahaa tohon ni varmaan ostaisin cossun... vaan ei ole. Joten pitäis saada suunnilleen noilla kestämään joku 200-250hp? meneekö plekkien pulttien vaihdolla? mites sitte noi kannen pinnapultit ja runkopukkien pinnapultit? niitä ei vielä tarvii vaihtaa noille tehoille? <br>
<br><br>Hinnat saat koneistamoista soittamalla.<br><br>Jos kerran noilla leluilla pitää kestää niin sitten pitää kestää. Enempi ihmettely ei sitä kestävämmäks tee eikä projekti etene.<br>

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Syyskuu 24. 9:35:47 2003

Saabin veivit taitaisi olla halvin ja helpoin ratkaisu.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Syyskuu 24. 9:43:52 2003

[quote author=TuunaavaAmis link=board=2;threadid=14521;start=0#110587 date=1064317115]<br>mites muuten noitten kiristys monentti? homokireelle? <br>[/quote]<br><br>noissa pulteissa on kiristys momentit ja ne kiristetään ja löysätään 3kertaa..
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 24. 10:11:44 2003

<br> Joten pitäis saada suunnilleen noilla kestämään joku 200-250hp? meneekö plekkien pulttien vaihdolla? mites sitte noi kannen pinnapultit ja runkopukkien pinnapultit? niitä ei vielä tarvii vaihtaa noille tehoille?<br>
<br><br>Tässä kun nyt seurasin tätä keskustelua syvemmin niin huomasin että kaikkee pitäs saada mut mikään ei sais maksaa.<br>Totuus on kuitenkin se että virittäminen MAKSAA ja sitä enemmän mitä enemmän viritysastetta nostetaan.<br><br>Karmann ym muut jotka ovat tosissaan viritelleet ja ralliakin ajelleet sen tietävät mitä maksaa ja mitä se kestää. On noita sulaneita patoja nähty liian monta ja rahat meni hukkaan.<br>Omalta kohdaltani tiedän mitä cossun virittäminen maksaa. 14 000 euroa meni ja +200 hepoa tuli. Halvemmallakin ois päässyt mutta marssijärjestys oli tämä.<br><br>Halvemmallakin voi viritellä mutta on osia joissa ei kannata säästää. Ja ne on juuri ne kriittisimmät osat joita olet luetellut. Säästö yleensä tapahtuu siinä kun itse tekee.<br><br>Tää kannattaa pitää mielessä jos ja kun se pata laukee.<br><br>Ei tarvi ottaa herneitä nenuun sillä tää oli ihan ystävällisessä mielessä sanottu eikä tarkoita pelkästään sinua Tuunaavaamis.<br><br>Onnea projektille.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 24. 14:45:20 2003

[quote author=Aksu link=board=2;threadid=14521;start=0#110830 date=1064385347]<br>Saabin veivit taitaisi olla halvin ja helpoin ratkaisu.<br>[/quote]<br><br>Saabin veivit pitää laittaa matalampien mäntien kanssa ja niitä käytetään yleensä Kuplan Mahle "takomäntien" kanssa, halpaa ja kevyttä menoa vaparissa. <br>Joku on kertonut noiden Kuplan mäntien laen olevan 6mm paksu, eilen mittailin OHC Mahle 87.6 stanu männät ja niissä oli 9mm matskua ohuimmassa kohdassa keskellä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Syyskuu 24. 15:08:43 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=14521;start=0#110841 date=1064387504]<br><br>Halvemmallakin voi viritellä mutta on osia joissa ei kannata säästää. Ja ne on juuri ne kriittisimmät osat joita olet luetellut. Säästö yleensä tapahtuu siinä kun itse tekee.<br><br>[/quote]<br><br>Öööh.. siis kannattaa ehdottamasti uusii myös noi kannen- ja runkopukkien pinnapultit? Niih siis kyl mä sen tiiän että virittäminen maksaa, mut ku ei oo rahaa ;D<br><br> Kyl tohon jonkun verran on rahaa laitettavana mut jos mulla olis niin paljo että pistäisin koko alakerran uusiks ni mulla olis jo cossun kone :) <br><br>Eli siis noi is:n veivit kestää ihan hyvin? Et ne kyllä kestää ton 200-250hp ja jonkun verran kierroksiaki kuhan uusii noi pultit? <br><br>Entäs laakerit? kestää vissiin ihan noi vakio laakerit? siis kiertokangissa ja kampiakselissa...

Vieras
Ylläpitäjä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Syyskuu 24. 15:18:08 2003

TuunaavaAmis kirjoitti:<br>Halvemmallakin voi viritellä mutta on osia joissa ei kannata säästää. Ja ne on juuri ne kriittisimmät osat joita olet luetellut. Säästö yleensä tapahtuu siinä kun itse tekee.<br><br>
<br><br>Öööh.. siis kannattaa ehdottamasti uusii myös noi kannen- ja runkopukkien pinnapultit? Niih siis kyl mä sen tiiän että virittäminen maksaa, mut ku ei oo rahaa ;D<br><br> Kyl tohon jonkun verran on rahaa laitettavana mut jos mulla olis niin paljo että pistäisin koko alakerran uusiks ni mulla olis jo cossun kone :) <br>
<br><br>Sun pitää nyt ihan oman budjettis kanssa miettiä että mikä on tärkeetä ja mikä ei.<br><br>Jos mulla ois paljon rahaa en mä taunuksella ajelis saati sitten foorumissa kirjottelis ;D

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Syyskuu 24. 15:45:21 2003

[quote author=SLEI link=board=2;threadid=14521;start=0#110887 date=1064403920]<br>[quote author=Aksu link=board=2;threadid=14521;start=0#110830 date=1064385347]<br>Saabin veivit taitaisi olla halvin ja helpoin ratkaisu.<br>[/quote]<br><br>Saabin veivit pitää laittaa matalampien mäntien kanssa ja niitä käytetään yleensä Kuplan Mahle "takomäntien" kanssa, halpaa ja kevyttä menoa vaparissa. <br>Joku on kertonut noiden Kuplan mäntien laen olevan 6mm paksu, eilen mittailin OHC Mahle 87.6 stanu männät ja niissä oli 9mm matskua ohuimmassa kohdassa keskellä. <br>[/quote]<br><br>Jampallahan oli biimerissä noi (kuplan) mahlet ja ei tainu ihan pikku tehoja olla siinä koneessa, näkyyhän nuokin kestävän.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 24. 17:08:40 2003

Kupla Mahleista on niin monta tarinaa kuin kertojaakin, jollain halkee mäntiä kasoittain ja jollain kestää 1000hv, kun ne ei ole oikeat takomännät niin ehkä niissä on niin paljon laadun vaihtelua?<br>Nehän on valettu muottiin ja sitten jossain vaiheessa lämpimänä mojautetaan päälle, kun taas Takomännät tehdään moukaroimalla alumiiniköntti kylmiltään muottiin.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Syyskuu 24. 17:50:27 2003

Muo kyl vallan kiinnostais tietää tarviiko noita ARP pinnapultteja kanteen? Mainaan toi 150€ on kyl aika suolanen hinta 10pinnapultista... et jotenki vaikuttais siltä että noi on sitte jo toooosi piinatulle vehkeelle?? Mites sitte noi runkopukkien pultit? Niitä nyt oon kelannu et jos vaihtais mutta miten hyödyllistä toi on? meinaan jos kestää noilla nykysilläkin ni miks vaihtamaan... Et jos tän nyt joku viittis kertoo eikä vaan että laita miljoona koneeseen ni kestää :-\ Kyl mä sen tiiän että ku laittaa joku 8000€ koneeseen ni varmaan joo kestää... Mut et ohan tähän nyt oltava joku väli vaihe ku tehot ei kyl varmaan nouse yli ton 250hp. Koska suuttimia enkä muuta vaihda, sen mitä noi cossun ruiskut nyt jaksaa ruokkia...

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ke Syyskuu 24. 19:26:13 2003

[quote author=TuunaavaAmis link=board=2;threadid=14521;start=0#110926 date=1064415027]<br>Muo kyl vallan kiinnostais tietää tarviiko noita ARP pinnapultteja kanteen? Mainaan toi 150€ on kyl aika suolanen hinta 10pinnapultista... et jotenki vaikuttais siltä että noi on sitte jo toooosi piinatulle vehkeelle?? Mites sitte noi runkopukkien pultit? Niitä nyt oon kelannu et jos vaihtais mutta miten hyödyllistä toi on? meinaan jos kestää noilla nykysilläkin ni miks vaihtamaan... Et jos tän nyt joku viittis kertoo eikä vaan että laita miljoona koneeseen ni kestää :-\ Kyl mä sen tiiän että ku laittaa joku 8000€ koneeseen ni varmaan joo kestää... Mut et ohan tähän nyt oltava joku väli vaihe ku tehot ei kyl varmaan nouse yli ton 250hp. Koska suuttimia enkä muuta vaihda, sen mitä noi cossun ruiskut nyt jaksaa ruokkia...<br>[/quote]<br><br>Ei noihin sun kysymyksiin kukaan pysty vastaamaan.<br>Oletatko,että joku sanoo sinulle pulttien kestävän esim.245,5hp?? Tuskin ketään saisi aikaiseksi romua jos kaikkien osien kestävyys rajat olisi tiedossa.<br>Toiset pärjää vakioilla,toiset yrittää optimoida ja pelata varman päälle ja vaihtaa osia esim.pultteja,mäntiä,kiertokangia.<br>Asiat ei ole ihan noin yksinkertaisia,vaikka kone olisi koottu parhaista ja kalleimista osista,paskat koneistukset ja paska kasaus hajottaa koneen helposti.<br>Heitä pulteista kolikolla,sillä oikeaa vastausta et saa mistään ;D
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SHR » Ke Syyskuu 24. 20:20:46 2003

ASIAA........... :)

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Syyskuu 24. 20:22:33 2003

Klaava tuli ;D Jää kannen pinnapultit kaupan hyllylle ;D

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Syyskuu 24. 20:30:04 2003

Kyllä vakio ruuvitkin TODENNÄKÖISESTI kestää nuo hummat ja enemmänkin, mutta sitten ei ole enää kellään hauskaa kun on säästetty auton halvimmista osista ja kone sanoo poks, kun tämä epätodennäköisyys sai voittavan arvan. Elikä vähintä mitä voit tehdä niin uusi kaikki pultit ja lisäksi laitat sitten paremmat pultit esim. kanteen, vauhtipyörään jne... <br>Hyvien pulttien laittaminen on yhtä tärkeä henkivakuutus kuin esim öljynpaine ja vedenlämpö mittari. <br>Säästä enemmin jostain vähemmän tärkeistä osista kuten vaikka muoviheebeleistä ja spoilereista.
#6
Escort -75

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Syyskuu 24. 20:34:30 2003

Ku sitä mä just tässä mietin että vaihdan muut ARP pultteihin paitsi kannen pultit, ne tietty uusin mutta vakioihin... Ku jos ne poksahtaa ni eipähän ainakaan lähe männät taivaalle :D

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 24. 21:31:49 2003

Kanteen saa pykälää kestävämpiä kuusiokolopultteja ruuvikaupasta reilusti halvemmalla kuin 150€, mutta pitää sitten olla kunnon avain eikä mikään vapputinasta tehty sohlo, kun 6-kolo pyörähtää helpommin kuin torx.
Ne on 5mm pitemmät kuin normipultit, mutta ei ainakaan minun mittauksen perusteella pohjaa.
Jos stanu kiertokankia käytät niin niihin pitää laittaa kunnon pultit, ja ainakin David Vizardin kirjassa esitellään nätisti katkenneita vauhtipyörän pultteja 200hv vapari koneesta.

Pinnapultit on pirun näppärät silloin, kun kansipahvi tai jotkut rengas viritykset pitää saada just eikä melkein, mutta ohjurit voi tietenkin tehdä kanssa riittävän pitkistä pulteista joista katkoo kannat pois. Valurautakansi lienee kuitenkin niin jäykkä, ettei se välttämättä tarvitse pinnapulttien mahdollista tasaisempaa puristusta?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ke Syyskuu 24. 21:45:30 2003

Meilläkin täällä töis on niitä kestävämpiä pultteja oikein hyllytavarana menossa ihan muuhun tarkoitukseen. Itse kokeilin niitä OHC:hen ja sopi heittämällä (lue:asentamalla). Niissä oli joku aika iso luku siinä päässä mutta en just nyt kuollaksenikaa muista mikä se oli!!! Aion laittaa samat pultit rakenteilla olevaan turbo-koneeseen...

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Syyskuu 24. 21:51:46 2003

No mutta sehän kuulostaa hyvältä, sitte vaan että mistäs MÄ niitä mahtaisin saada?

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » Ke Syyskuu 24. 22:49:03 2003

[quote author=TuunaavaAmis link=board=2;threadid=14521;start=25#110971 date=1064429506]
No mutta sehän kuulostaa hyvältä, sitte vaan että mistäs MÄ niitä mahtaisin saada?
[/quote]
Rahalla lähimmästä hyvin varustetusta pulttikaupasta.
12millin 150mm pitkät 12.9 lujuusluokkaa olevat kuusiokolopultit.

Näiden halpispulttien kanssa kannattaa tosiaan koittaa, ettei mikään pulteista pohjaa, tai tulee ongelmia. Suosiolla kannattaisi ajaa sorvissa se liika 5mm pois.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ke Syyskuu 24. 22:58:26 2003

Nii... Varmasti helpompaa ku että mä niitä täältä alkaa lähettelee... Mutta oli se luku kyllä muistaakseni isompi kuin tuo 12.9 niissä mitä täältä löytyy...

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Syyskuu 24. 23:18:08 2003

Ne vakiopultit joihin luokka on ollut merkittynä ovat olleet 10.9, 12.9 pultteja saa yleensä ruuvikaupasta suoraan hyllystä.
SiipiCozzun mainitsemat 150mm pultit lienee Cossusta, muistaakseni OHC:n vakiopultin hyötymitta on 95mm?

Kävin mittaamassa ja kyllä niissä korvaavissa pulteissa oli hyötymitta 100mm ja ne on 12mm paksut.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » To Syyskuu 25. 9:55:16 2003

Tosiaan OHC:n pulttihan oli lyhyempi kuin Cosan.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja SHR » To Syyskuu 25. 10:44:08 2003

Mitä vittua noitten kanssa säheltämään, laittaa kanteen, veiviin, vauhtipyörään uudet pultit, tilaa vaikka TeroAnttila, A-Racing, ihan mistä vaan sopivat.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Markus » To Syyskuu 25. 16:51:20 2003

<br>Tässä kun nyt seurasin tätä keskustelua syvemmin niin huomasin että kaikkee pitäs saada mut mikään ei sais maksaa.<br>Totuus on kuitenkin se että virittäminen MAKSAA ja sitä enemmän mitä enemmän viritysastetta nostetaan.<br><br>Karmann ym muut jotka ovat tosissaan viritelleet ja ralliakin ajelleet sen tietävät mitä maksaa ja mitä se kestää. On noita sulaneita patoja nähty liian monta ja rahat meni hukkaan.<br>Omalta kohdaltani tiedän mitä cossun virittäminen maksaa. 14 000 euroa meni ja +200 hepoa tuli. Halvemmallakin ois päässyt mutta marssijärjestys oli tämä.<br><br>Halvemmallakin voi viritellä mutta on osia joissa ei kannata säästää. Ja ne on juuri ne kriittisimmät osat joita olet luetellut. Säästö yleensä tapahtuu siinä kun itse tekee.<br><br>Tää kannattaa pitää mielessä jos ja kun se pata laukee.<br><br>Ei tarvi ottaa herneitä nenuun sillä tää oli ihan ystävällisessä mielessä sanottu eikä tarkoita pelkästään sinua Tuunaavaamis.<br><br>Onnea projektille.<br>
<br><br> Toi on ihan taivahan tosi! Virittäminen on yksikertaisesti kallista ja se on vaan parempi hyväksyä. Hyvä ei ole halpaa ja huono tulee vielä kalliimmaksi.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Markus » To Syyskuu 25. 16:53:34 2003

Jos meinaat budjetti koneen tehdä, niin uusi anakin kaikki laakerit. Vaihda ylä- ja alakerran pultit. Kolmanneksi voit sitten ottaa kellosta aikaa kauanko kestää.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja janneke » To Syyskuu 25. 18:36:52 2003

Nyt on loput arp pultteja paitsi kansi. Siihen pitää katella noita teijän vinkkejä. Mut siis ohan virittelyssä sitte taas suurin osa kuluttajan kusetusta... otetaan nyt vaikka esimerkiks toi autoracingin "Turbo ruuvi" eli paineen rajotin... 44€ :o Mistä hyvästä? siinä lukee turbo ja on komiasti kiillotettu? Käy jostain pneumatiikka liikkestä hakee ni voi itku ku säästyy rahaa ja paljo....

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:Mitä ohc:n alakertaan turbon seuraks.

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Syyskuu 26. 14:28:05 2003

[quote author=TuunaavaAmis link=board=2;threadid=14521;start=25#111198 date=1064504212]<br>Nyt on loput arp pultteja paitsi kansi. Siihen pitää katella noita teijän vinkkejä. Mut siis ohan virittelyssä sitte taas suurin osa kuluttajan kusetusta... otetaan nyt vaikka esimerkiks toi autoracingin "Turbo ruuvi" eli paineen rajotin... 44€ :o Mistä hyvästä? siinä lukee turbo ja on komiasti kiillotettu? Käy jostain pneumatiikka liikkestä hakee ni voi itku ku säästyy rahaa ja paljo....<br>[/quote]<br><br> Vähintäänkin uusi ne kannenpultit.

Vastaa Viestiin