moottoriöljy

Tekninen keskustelu liittyen moottoreihin, voimansiirron komponentteihin, tekniikanvaihtoihin, turboihin ja turbotuksiin.

Valvoja: CRSC Hallitus

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 30. 16:16:35 2003

tämä aihe on varmaan ollut useasti esillä<br>mitä moottori öljyä käytätte<br>lähinnä kiinnostaa cossujen öljyt ja v6 öljyt<br><br>sen verran voin nyt oman kantapään kokemuksella kertoa että mulla paine ongelmat moottorissa (2.9 v6) on selvinneet.<br>öljy 20w50 shell on liian paksua kylmänä<br>moottorin käynnistyttyä öljy ei kerkiä palautumaan öljypohjaan ja siksi hörppii ilmaa ja paineet tipahtaa<br>miksä olisi luotettava synteettinen öljy koneeseen jotta lämpimänä öljy ei valu liian nopsaan alas ja aiheuta taas kylmä käynnistyksessä onkelmaa viitaten ( mersu 16 valve 4 syl nokkakaselien katkeaminen)
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vieras
Ylläpitäjä

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 30. 16:21:53 2003

[quote author=sierra friikki link=board=2;threadid=14991;start=0#112308 date=1064927795]<br>tämä aihe on varmaan ollut useasti esillä<br>mitä moottori öljyä käytätte<br>lähinnä kiinnostaa cossujen öljyt ja v6 öljyt<br>[/quote]<br><br>Voit uskoa että on ollut ja löytyy meinaan faq:sta ja muualta tietoa.<br><br>Tässä vanhaa vastausta :)<br><br>Taitaa olla aika turha noita faq osioita ylläpitää kun niitä ei kukaan lue ja ilmeisesti öljyjen kehitys menee niin huimaa vauhtia eteenpäin että tiedot vanhenee ;)<br><br>Kendallin hyvät ominaisuudet omien kokemusten mukaan loppuu noin 1000km ajelun jälkeen. Valvolinen Racing myös ihan hyvä mineraaliöljy. Huom kumpikaan edellämainittu ei ole synteettistä öljyä. Molemmat ovat ihan hyviä öljyjä kuluneempaan koneeseen.<br>Castrol TWS 10W 60 erinomainen öljy turbokoneeseen ja säilyttää ominaisuutensa vaihtovälin loppuun asti (5000 km) eli ei tarvi lisäillä vaihtovälin lopussa niinkuin monia muita öljyjä.<br><br>Mitä vaan tässä höpistään niin kuitenkin laitat voortiis Cd-Cardic High Performance <br>0W 40 HD Fully Syntethic <br>High Tech <br>bensiininsäästäjä <br>F1 Jordan official partner <br>vetykrakattu <br>luistolitkut tai bilteeman vastaavat. Ai miksikö? No siksi että Castrolin TWS maksaa 50e ja cd cardic 10e / 4L ;D<br>Huom ja lopussa oli hymiö.<br><br>Nuo Cd-Cardic öljyn tiedot eivät ole hatusta temmattuja vaan suoraan kopsattu Cd-Cardic lehdestä :)<br>Kyseinen öljy on aivan mullistava bensiinin säästäjä ja se on jopa vetykrakattu. Takaa nopean öljyn virtauksen moottorin kaikkiin voitelukohteisiin ja siten optimaalisen voitelun heti käynnistyksen jälkeen (seuraava vaihe on varmaan optimaalinen voitelu ennen käynnistystä). Moottorin kuluminen on näin huomattavasti vähäisempää. Huomatkaa tämä-> Erinomaiset viskositeetti ja kitkaominaisuudet PARANTAVAT MOOTTORIN SUORITUSKYKYÄ sekä vähentävät selvästi polttoaineen ja öljyn kulutusta. Täyssynteettinen öljy ympärivuotiseen käyttöön!! Ja muista se Jordan official partner.<br>Ja täältä voit tilata Cd-Cardic luettelon kun muutenkin tarviit High Performance, High Tech tuotteita.<br>

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ti Syyskuu 30. 16:30:40 2003

Castrolia 10w - 60. Auto 2wd sirpukka coskinen.<br>

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 30. 16:31:46 2003

ei mulla ol cd kartikin lehteä<br>hmmmm ckollilla näyttää olevan<br> ;D<br> se lehti kelpaa 38 maalitauluks ei muuhun ja tuotteet kans<br>mut biiltema......mitäs sieltä löytyy ;D<br><br><br>kyllä olin colli ihan tosissani öljyistä ja öljyjen kehitys on mennyt ja menee ettenpäin jopa kesän jälkeen on tullut uusia öljyjä<br>mut katotaan jospa löytyis muitakin mielipiteitä<br>mut eikös ckolli 5000km ole aika vähän öljyille meinaan nyky öljyille
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Syyskuu 30. 16:33:49 2003

castrollia myös 10w-60<br><br>
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 30. 16:40:09 2003

kiitos näistä<br>koklaan castrolia10w60<br>viistokeula tanen nokka lähtee melasalmea kohti<br>öljyjen ostoon
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja KtK » Ti Syyskuu 30. 16:40:54 2003

Teboil 10w-60 on myös olemassa ,antaa ainakin suht samat öljynpaineet kylmänä ja kuumana kuin castrol.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja prostreet » Ti Syyskuu 30. 16:44:41 2003

mulla on turbo-vessassa käytössä 5W50 täyssynt Gulf Racing, toimii hyvin ja hydrot ei aamulla raksuta kuin sekunnin tai kaksi

Gulf Racing saa
5W40 uudemmat autot ja myös racing-diesel autot
5W50 kilpaöljy bensavehkeet
5w60 kilpaöljy bensavehkeet special lisäaineella eli kovimpaan race-käyttöön

Gulf 5w50 Racing käytetään Ford OHC RF-autot
sekä Gulf 5w60 Racing Toyota 4A-GE RF / Turbo rata-BMW autot

Vieras
Ylläpitäjä

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Syyskuu 30. 17:35:17 2003

Sierrafriikki<br>Kattele clubin sivuilta suurta öljykeskustelua niin saat tietoa.<br>Ei ne öljyt parissa kuukaudessa kehity niin paljon.<br><br>Hyvälaatuinen synteettinen öljy joka EI OLE 0 TAI 5W litku alpapässtään ja joka on yli 50 yläpäästä on hyvä turbokäyttöön.<br>Mitä kuluneempi kone niin sitä sakeempi öljy.<br><br>Tän verran tein sun eteen http://www.cosworthrsclub.com/faq.html ja enempää en tee vaan eti sieltä öljykeskustelu.<br><br>Tuntuu joka kaaralle olevan ihan oma spesiaaliöljy ja ooppelille viel oma eli vesi :)<br>

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 30. 18:43:41 2003

joo ckolli löysin sen keskustelun ja vielä gooookln avulla<br>uskon teitä ja siksi kysyinkin että onko mieli vielä sama kun aiemmissa keskusteluissa<br>ja olen samaa mieltä ooppelille paas ympäristö on vesi ....ja monta metriä pintaan ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ti Syyskuu 30. 22:20:08 2003

Onx käyttö kokemuksii Mobil 1 RallyFormula 5W-50 TriSynthistä? Mietin vaan kun kävin ostaa tota kerran eräästä tarvike liikkeestä niin kysy että ootko ajanu tällä aikasemmin ni sanoin että joo ni myyjä sano että ja ei oo paineet hävinny, no ei oo... Ite käyttäny sitä nyt 6000km ajan ja normaalit ohc kolinat kuuluu, niistä olis kiva päästä eroon...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ti Syyskuu 30. 22:31:11 2003

[quote author=AkiS link=board=2;threadid=14991;start=0#112391 date=1064949608]<br>Onx käyttö kokemuksii Mobil 1 RallyFormula 5W-50 TriSynthistä? Mietin vaan kun kävin ostaa tota kerran eräästä tarvike liikkeestä niin kysy että ootko ajanu tällä aikasemmin ni sanoin että joo ni myyjä sano että ja ei oo paineet hävinny, no ei oo... Ite käyttäny sitä nyt 6000km ajan ja normaalit ohc kolinat kuuluu, niistä olis kiva päästä eroon...<br>[/quote]<br><br>kilinöistä pääset eroon käyttämällä Castrollin TWS:sää 10w-60, josta ckolli jo ansiokkaasti kertoi tai kendallin gt-1:stä 20w-50.<br><br>Noista Castrol säilyttää ominaisuutensa pidempään, mut suosittelisin silti ahdetuissa koneissa öljynvaihtoa 5tkm välein. Ite vedin cosalla tws:t sisällä 10tkm, mut alko ennen vaihtoa kylmäkäynnistykset olemaan aika äänekästä, joten tän jälkeen vaihdan 5tkm välein oli mitkä tahansa litkut sisällä.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Jake » Ti Syyskuu 30. 22:38:46 2003

Aina Valvoline Racingiä :)
ex Jäsen #10

Boss429
Viestit: 113
Liittynyt: La Kesäkuu 1. 20:39:33 2002
Paikkakunta: Ulvila

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Boss429 » Ti Syyskuu 30. 23:52:16 2003

[quote author=Jake link=board=2;threadid=14991;start=0#112401 date=1064950726]<br>Aina Valvoline Racingiä :)<br>[/quote]<br><br>Oikea periaate ;)
´86 Sierra 2.0 Ghia 16V Cosworth
´82 Sierra 2.0 Ghia Automatic
´85 Sierra 2.0 Ghia
´87 Sierra 2.0 GL
´90 Sierra 2.0i GL

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 1. 14:11:32 2003

[quote author=Boss429 link=board=2;threadid=14991;start=0#112410 date=1064955136]
[quote author=Jake link=board=2;threadid=14991;start=0#112401 date=1064950726]
Aina Valvoline Racingiä :)
[/quote]

Oikea periaate ;)
[/quote]
Mites teillä kylmänä nosta paineet heti startista vai hetken kuluttua.Itellä kestää hetki ennen kuin paineet kohoaa,alkoi kun ilmat kylmeni.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Lokakuu 1. 14:14:46 2003

ensimmäinen aamu käynnistys castroleilla<br>loistava<br>nakutus 2 sek<br>nokka ketjun rallatus 5 sek<br>öljyt toimii<br>kiitoskia varikko tiimi vihjeistä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vieras
Ylläpitäjä

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Lokakuu 1. 15:36:27 2003

Aksu<br>Öljyt jäykät ni kestää hetken paineet nousta.<br>

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Ke Lokakuu 1. 16:26:41 2003

Valvoline 0w-50w ja hyvin on nakutellu toissa kesästä asti... ;D
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Lokakuu 1. 16:30:05 2003

Tiedossa on kyllä et jäykät kestää hetken nostaa mut tuntui vaan tuo +10 olevan raja jonka jälkeen alkoi "oikutella".Ainakin omassa pirssissä on toiminut kiitettävästi Valvoline Racingit,tampereen reissulla ei tikku vajunut yhtään vaikka matka-ajossa kierrokset oli kokoajan 4000 pinnassa.<br>matkanopeus
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vieras
Ylläpitäjä

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Lokakuu 1. 17:06:37 2003

0w luokan öljyt on turhan hienojakoisia turboihin ja varsinkin hieman kuluneempiin moottoreihin.<br>Lukekaa sieltä faq:sta se öljyjuttu, siinä asiantuntijat kertoivat mielipiteensä mulle kun asiaa tiedustelin.

Vieras
Ylläpitäjä

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Lokakuu 1. 17:11:36 2003

Monennenkohan kerran tän taas copy/pastean.<br>Siellä clubin sivuilla on IHAN OIKEASTI olemassa faq missä on helvetin hyvää tietoa eri asioista.<br><br>Tässä:<br><br>Sama vastaus tänne kuin tuonne rs2000 öljyjuttuun:<br><br>Eipä noissa HYVÄLAATUISISSA öljyissä niin kauhean paljon eroja ole joten melkeen sama mitä käyttää. Jos on jo kuluneempi kone niin kesäksi ainakin hieman jäykemmät öljyt. Itse käytän cossussani (muutamien kokeilujen) jälkeen kesällä castrolin tws 10w60 ja talvella castrolin 5w50 öljyjä, tai mobilin rally formulaa 5w50.<br><br>Tässä lainauksia kirjoituksistani edellisestä foorumista öljyasiassa:<br><br>>Pikainen soitto stockmann auton asiantuntijalle vahvisti tuon saman asian mitä omistajan käsikirja kertoo eli cossuissa tuo 1 L/1000 km on aivan normaalin rajoissa. Syyksi tuohon sanoi sen että näissä teholuokissa joudutaan hiomaan välykset hieman normaaleja suuremmiksi siksi ettei moottori leikkaisi kiinni. Turboahdin on myös yksi tekijä joka on lisänä kuluttamassa öljyä ahtamattomaan verrattuna. Näistä tehoista, välyksistä ym seikoista johtuen cossun öljynvaihtoväli on muihin autoihin verrattuna lyhyt eli tuo 5000 km. Tarkistin nuo vanhat öljykannut ja kas ne olikin 0W-40 rally formulaa josta sanoi että kesäkuumalla on turhan ohutta ja hienojakoista öljyä cosworthiin. Suositteli talvikeleille 5W-50 hyvälaatuisia öljyjä<<br><br>>No nyt on tää öljyasia selvitetty juurta jaksain ainakin omalta osaltani, eli mielenkiinnosta soitin vielä fortumin moottoriöljyjen asiantuntijalle joka sanoi miltei samaa kuin stockmannin heppu eli 0W-40 öljy on erittäin hienojakoista (muodostaa myös ohuemman kalvon) josta johtuu myös kasvanut öljynkulutus. Mainitsi myös että pysyyhän öljyt tuoreena loppuun asti öljynvaihtovälillä kun sitä kuluu hieman enemmän ja tottahan tuo on. Suositteli myös 5W-50 tai 10W60 öljyjä käytettäväksi ympäri vuoden. Aion kokeilla nyt talveksi joka tapauksessa tuota castrolin TWS 10W-60 oilia<<br><br>Kokeilin tuota TWS 10w60 oilia parin vaihtovälin verran ja oli mielestäni hyvä öljy, mutta talveksi vaihdoin hieman "notkeammat" litkut kuten edellä mainitsin.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Lokakuu 1. 22:59:49 2003

Valvoline Racing 10w60 all year long. Vaihtoväli 5000tkm. Työn puolesta tulee tuota myytyäkin, jopa valvolinen koulutuskin tuli taannoin käytyä. (Tosin tällä hetkellä koneessa Diamond 10w60 'korruptio' öljyt kokeilu mielessä)<br><br>Muistetaan vaan sitten se että oikea öljy oikeaan moottoriin! Jos 10w30 longlife litkulle rakennettuun mosaan pistää 10w60 tilalle on se lähes laaki ja vainaa! Pienillä toleransseilla rakennetussa moottorissa paksu öljy ei yksinkertaisesti virtaa, oli miten laadukasta tahansa, tämän seuraukset varmaan joka sälli tietää (Jos ei tiedä niin kouluun mars). Vanhemmissa ja/tai ahdetuissa autoissa tätä vaaraa harvemmin on, mutta varsinkin jo 90-luvun eco-power-säästöpossuissa tms. paskoissa tämä on arkipäivää. Jos ohjekirjassa on erikseen valmistajan omat luokitusvaatimukset öljylle, tulee ne löytyä siitä purkin kyljestäkin! Myyjät myös tarkkana sillä väärän öljyn myyminen, jopa tietämättömyyttäänkin, voi johtaa korvausvelvollisuuteen. <br><br>Ja vielä viskositeetti rautalangasta; 10(viskositeetti kylmänä, mitä pienempi sen juoksevampaa)W60(Viskositeetti kuumana, mitä suurempi, sen paksumpaa) eli mitä suurempi erotus, sen laajempi 'käyttöalue'. <br>..ei se tietenkään oikeasti ihan näin yksinkertaista ole, mutta kuten sanoin;<br><br>Sori jos tuli vanhaa/turhaa asiaa. ei voinu mitään.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

Vieras
Ylläpitäjä

Re:moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Lokakuu 2. 3:38:48 2003

Oikeassa olet. Ohjekirjan suosittelemaa öljyä koneisiin niin ollaan alueilla.

Vastaa Viestiin