Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ti Syyskuu 23. 22:53:11 2003

onko kukaan saanut Megasquirttia kasaan ja toimimaan voisin olla kiinostunut jos jollain olisi tollanen , tulisi andettuun sierraan
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Syyskuu 23. 23:05:11 2003

Tänä aamulla sain omani kasaan ja nyt olisi tarkoitus testata sitä simulaattorilla. Ahdettuun tuo mullakin tulee. suutinten aukioloajan ja kipinän ennakon voi kummatkin mapata revs/MAP taulukoilla. MAP anturi on vakiona 2.5 barin mappi, joten 1.5 bar painetta asti riittää kartat. Tuo sytkän lisääminen edellyttää Megasquirt'n'spark koodin lataamista mikrokontrolleriin. Aika paljon näitä on ahdettuihin asenettu eikä kukaan ole ainakaan valittanut.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » To Syyskuu 25. 11:34:42 2003

JesseT: Saitkos ruutan toimimaan?? Onko sulla mitkä suuttimet?? <br>Oma rojekti etenee hitaasti mutta varmasti ::) Jos sais sen MCU:un koodattua tuola koululla niin ei tarttis yhden lätkän takia rakentaa uutta prommeria ja plaa plaa..
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 25. 16:02:22 2003

Ruutta on täysin valmis ja purkitettu, mutta ongelmia on ollut tuon simulaattorin ja sarjapiuhan kanssa. Tänään voisi jatkaa taas. Mulla on 4wd cossun siniset suuttimet, jotka toivottavasti riittää johonkin saakka. Laitetaas vähän kuvia.
http://www.hut.fi/~jttuomi2/MS1.jpg
http://www.hut.fi/~jttuomi2/efimanifold1.jpg
http://www.hut.fi/~jttuomi2/efimanifold2.jpg
http://www.hut.fi/~jttuomi2/efimanifold3.jpg
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja pylvis » To Syyskuu 25. 20:57:03 2003

suostuuko Megasquirt toimimaan auton omalla sytkä systeemillä vai pitääkö olla suorasytytys
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 25. 21:15:07 2003

Ei tarvitse suorasytkää.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja pylvis » To Syyskuu 25. 21:23:06 2003

onko helppo kytkeä alkuperäsen ruutan rinnalle <br>
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 25. 22:50:38 2003

Tuohon on paha vastata, kun en tiedä yhtään mitä autosi on syönyt. Miksi haluat ylipäätään pitää alkuperäisen sytytyksen? Onko autossasi nyt ruisku ja sytytys samassa boksissa?<br>Jos megasquirtilla haluat hoitaa sytytykse, niin se ainakin onnistuu nelilapaiselle (virranjakaja) tai 36-1 (vauhtipyörässä tai jossakin) hall-triggerillä. Itse ajattelin hoitaa tuon ihan virranjakajan triggerillä. Tuollainen 36-1 triggerinen vauhtipyöräkin olisi, mutta autossa olevassa lohkossa ei ole sille anturille sitä koloa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja pylvis » Pe Syyskuu 26. 6:55:26 2003

oli vähän tyhmä kysymys :-[ , kyllä siitä jakajasta menee tietoo ruuttaboxille kun tää on jenkkien viritys , mut olis hyvä jos sais noi systeemit mäkeen kun on toi ilmanmäärämittarikin tossa turbon edessä jarruttamassa menoa
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 26. 9:01:18 2003

Jos siinä on Hall anturi virranjakajassa ja haluat Measquirtin ohjaamaan sekä bensaa että kipinää, niin en näe mitään ongelmia. Jos taas jakajassa on magneetti reluktanssi anturi, niin voi vaatia virittelyä, JOS juuri sitä haluaa käyttää. Toki aina voi askarrella uuden triggeripyörän johonkin muualle.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ke Lokakuu 1. 14:14:54 2003

Rojekti pyörähti hyvin eteenpäin, eli saan yhdessä firmassa käydä tekemässä tuon megaruiskiksen piirilevyn! Laitan kuvia näkyviin sitten valmiista piirilevystä mikäli saan digikameran lainalle.<br>JesseT: Oletkos saanut oman vempeleen mille mallille??<br>
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Lokakuu 1. 14:30:38 2003

Oma ruiskuboksi on nyt valmis ja se juttelee ihan kivasti PC:n kanssa. Kertoo MAP-anturilla, että tuleeko vettä vai onko sää kirkas, jne... Simullaattorista tein toisen oman version nyt, kun siinä ekassa oli niin paljon suunnitteluvirheitä. Sitten pääsee kokeilemaan mäppaustä jne. Kilkkeet olisi tarkoitus siirtää autoon tässä noin kuukauden tähtäimellä, mutta mikään kiire ei ole muuta kuin että pakkasella on ikävä roplata. Jonkin näköinen rele ja sulakeboksi pitäisi vielä väsätä. Ajattelin samaan laatikkoon laittaa tuon MAP-anturin boksin sijasta, niin ei tarvitse vedellä ali-/ylipaine letkuja pitkiä matkoja, kun boksi tulee kuitenkin matkustamon puolelle. Ajattelin myös rakentaa samaan kasaan yksinkertaisen ahtopaineensäätöpiirin, joka säätäisi ahtopaineita kaasuläpän mukaan. Nyt välillä vähän häiritsee, kun matka-ajossa painaa kaasua esim. 10% --> 15% niin paineet yhtäkkiä nousee tappiin ja käy hirvee ahtaminen päin lähes suljettua kaasuläppää. Näin siis turboruuvilla, jonka aion korvata taas Åmålilla.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ke Lokakuu 1. 22:15:11 2003

[quote author=JesseT link=board=2;threadid=12024;start=50#111317 date=1064556078]<br>Jos siinä on Hall anturi virranjakajassa ja haluat Measquirtin ohjaamaan sekä bensaa että kipinää, niin en näe mitään ongelmia. Jos taas jakajassa on magneetti reluktanssi anturi, niin voi vaatia virittelyä, JOS juuri sitä haluaa käyttää. Toki aina voi askarrella uuden triggeripyörän johonkin muualle.<br>[/quote]<br><br><br><br>hallijakaja on autossani tai lahnassa niin kuin ite sitä kutsun
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Lokakuu 2. 23:37:53 2003

Nyt toimii simulaattorikin. Eli nyt on ruisku elossa ja imuilman lämpötila, veden lämpötila, lambda, kaasuläpän asento ja hallsignaalin taajuus on kaikki potentiometrien takana. Nätisti toimii kaikki rikastukset ja kartat. Seoksenkin saa seuraamaan haluttua lambda-arvoa ja vielä niin, että jatkuva korjaus tipahtaa pelistä halutussa kierrosluvussa, paineessa ja kaasun asennossa. Nyt pitää alkaa rakentamaan sille omaa moottoritilan johtosarjaa. Kansikin on jo portattu valmiiksi ja postimieskin toi jo kunnon pakastinlaitteen, joten EFI:ä pääsee asentamaan varmasti ajoissa.<br>Jos jollakin on jostakin ihmeen syystä nurkissa ylimääräinen CVH EFI:n kaasupoljin, niin ostaja olisi sille.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Newis » La Lokakuu 4. 20:33:56 2003

JesseT: Onkos sulla digikameraa? Ois mielenkiintoista saada tuosta projektista hyviä kuvia ja tuo simulaattorin toiminta :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Lokakuu 5. 20:33:08 2003

Toki on. Voin napata joitakin kuvia lisää ja laittaa nettiin kunhan ehdin. Onko joitakin erikoistoivomuksia?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Lokakuu 5. 21:29:13 2003

Jesset: otas siitä simulaattorista ja niistä kartoista mitä oot tehny eli jotain monitori etc kuvia. Haluun nähä että tajuunko mitään jos alkais tuollaista systeemia itselle harkitsemaan myös.<br><br>Milläs meinaat johdotuksen toteuttaa? Varmaan joku piuhasarja pitteepi hommaa että saa ainakin nuo liittimet siihen..

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Lokakuu 5. 23:08:44 2003

Nyt kyllä menet tuonne:<br>http://members.shaw.ca/megasquirt/MS%20FAQ.htm<br>ja sieltä kohtaan tuning, niin ei tartte munkaan ihan turhaan ottaa screen captureita.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Lokakuu 13. 10:24:03 2003

Pienenä mainoksena:<br>Nyt on ilmestynyt kaksi uutta KOODIversiota Megasquirttiin. Nämä voidaan siis ladata vanhaan ruiskuun.<br>Ensimmäinen on vanhaan koodiin perustuva Megasquirt'n'edis, joka osaa käyttää Fordin 36-1 hammaspyörää ja Fordin EDIS moduulia, ja hoitaa polttoaineen syötön lisäksi myös wasted spark suorasytkän.<br>Toinen uudempi on Megasquirt'n'sparkin version 3. Tämä perustuu uudempaan Megasquirt kolmoseen ja osaa hoitaa sytkän nelilapaisella (nelisylinterisessä) Hall- tai magneettireluktanssianturilla. Lisäksi osaa lukea ylimääräisiä analogiakanavia esim tiedonkeruuta varten ja sisältää neljä ylimääräistä ohjausta, joilla voi hoitaa esim solenoidiventtiiliä, flektiä, vesiruiskua, tyhjäkäyntiventtiiliä,... Kaikki nämä ulostulot voidaan ohjata lämpötilasta, paineesta, kierrosluvusta tai mistä vain jännitteestä... Myös soft ja hard kierrosrajoitin on lisätty.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

-Terppa-
Viestit: 819
Liittynyt: Ma Helmikuu 24. 12:37:47 2003
Paikkakunta: Ilmajoki

Re:Megasquirt

Viesti Kirjoittaja -Terppa- » Ke Lokakuu 15. 14:33:36 2003

Homma pyörähtää taas hitusen eteenpäin! Eli sain tänään sen MCU:un hintaan 19.20 juuroa, seuraavaksi olisi piirilevyn vuoro. Puhelin soittoa tuolta seinäjoen päästä odotellessa..
# 492
Ford Escort RS turbo 1.8 ZVH
Ford Puma
Ford Mondeo ST220

Vastaa Viestiin