vapaasti hengittävän tehot.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 15. 19:47:37 2003

eli suora kysymys. kuinka paljon on penkitetty cossun kannella varustetulla 2.0 OHC koneella. siis ei mitään viritystä muuten mutta tietysti tuplat/ruisku ja peltisarja. (ja jos jollekin seisokin aiheuttaa niin vapaavirtaus suodatin ;D)
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Lokakuu 15. 21:24:26 2003

Ei kai kukaan tommosta tekis ja jättäis vakioksi. kai tollaset kaikki tehdään ihan viri mielessä. Kun kansi ei ihan suoraan vaan paikoilleen heittämällä ole mikään loisto viritys.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 15. 21:28:31 2003

siis tarkoitin ilman mitään kansitöitä. kyllähän pitäisi hieman piristyä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

RubberDuck
Ylläpitäjä

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ke Lokakuu 15. 21:34:33 2003

nokat/ajotukset vähä erilaiset ;D jos sellasenaan meinasit

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Markus » Ke Lokakuu 15. 21:38:26 2003

Ohc:n männillä ja cosworthin kannella jää melkosen pieneksi toi puristussuhde. Eli männät on pakko vaihtaa jotta saa puristuksia ylös.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 15. 21:39:12 2003

ei vaan vakio kansi. tottakai sen istuttamisessa on omat juttunsa. eikö kukaan tosiaan ole mitannut paljonko tuollainen kombo tuottaa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 15. 21:41:55 2003

ja tuo nyt puristuksien nostaminen tuohon vakioon on tarkoituksena.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Lokakuu 15. 21:48:41 2003

ehkä on syytä tarkentaa. siis kuinka paljon vapaastihengittävä kansi voi tuottaa tehoa ilman kantta työstämättä. eli ei nyt keskitytä muutoksiin vaan pelkkään kanteen. ainoat muutokset mitä tehdään on ne että kansi toimii ja puristukset on samat mitä ohc koneessa on vakiona. (eli puristusta on nostettu alkuperäisestä. jota en näe viritykseksi.)
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » To Lokakuu 16. 12:16:42 2003

Tais olla 180-190 hv:n paikkeilla, mitä tuo kansi virtaa maksimissaan vapari käytössä. Tämä siis pakopuolelta.
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Markus » To Lokakuu 16. 18:24:49 2003

Mutta tuskin tuottaa ihan ilman mitään viilausta ihan 180HV jos se vaan istustetaan, pakollisten muutosten myötä, ohc:lle hatuksi.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Lokakuu 16. 19:57:42 2003

[quote author=sierra4x4tbo link=board=2;threadid=15566;start=0#116718 date=1066295802]<br>Tais olla 180-190 hv:n paikkeilla, mitä tuo kansi virtaa maksimissaan vapari käytössä. Tämä siis pakopuolelta.<br>[/quote]<br><br>kiitoksia! tätä vastausta hain. ehkä hieman huonosti selitin mitä halusin mutta sain kumminkin.<br><br>markus. joo tuskin ihan noihin tehoihin päästään. ei se virtaus kumminkaan ihan niin hyvä ole jos ei mitään käytännön muutosta autoon tee, pakollisten lisäksi. ehkä 130-150 olis lähempänä. mitä sitten lopuksi tulee renkailta.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja KIP » To Lokakuu 16. 21:13:01 2003

130-150hv. Eli mahtaako olla kaiken sen vaivan arvoista? Eikö halvemmaksi ja lopuksi käytännöllisemmäksi (toimivammaksi) tulisi loppupelissä kuitenkin ihan ohc:n oma kansi ???
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Lokakuu 16. 21:29:44 2003

[quote author=KIP link=board=2;threadid=15566;start=0#116913 date=1066327981]<br>130-150hv. Eli mahtaako olla kaiken sen vaivan arvoista? Eikö halvemmaksi ja lopuksi käytännöllisemmäksi (toimivammaksi) tulisi loppupelissä kuitenkin ihan ohc:n oma kansi ???<br>[/quote]<br><br>eihän nyt kyse ollutkaan siitä mikä on kannattavaa ja mikä ei. pointti on se että jos ei muuta niin kossun kansi olla pitää. jos kannattavuudesta puhutaan niin autojen virittäminen ei ole yleensäkään missään mielessä kannattavaa, tai edes harrastaminen. menee kaikki aika ja raha noihin kehonsiirto laitteisiin. mutta siinähän tää pointti onkin. HARRASTAMINEN. vittu ei kai sitä autoja kannattavuuden takia rakennella. mulla ainakin on se pointti tässä harrastamisessa että tehdään sellainen mikä ittee miellyttää. ja vielä tosta toimivuudesta. kaiken saa toimimaan hyvin ja luotettavasti kun vain viittii tehdä niinkuin asiat kuuluu tehdä eikä niinkuin osuuskauppaväki tekee.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja KIP » Pe Lokakuu 17. 20:29:07 2003

No sitähän se autoilla HARRASTAMINEN on että kaikki aika ja raha niihin menee ja menis varmaan enemmankin. Turha sitä on itkeä jos ei parempaakaan tekemistä löydy, tai sitten on parempi kysyä kyytiä Apostolilta.Cossun kansi ilman turboa? Ei siitä kannata vedellä herneitä sieraimiin jos jotain erinlaista meinaa rakennella. Sitä ei vaan välttämättä kaikki ihmettelemättä ymmärrä. Toki sellaista saa pitää vaikka kirjahyllyssä jos sellainen pitää olla... :P
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Lokakuu 17. 20:56:48 2003

tommonen oli tuttavalla about 8v sitten<br><br>Cossun kansi (vakio), Cossun vakionokat , OHC 2,0 alakerta varmaan venakoloja muokattu, 45mm tuplat, peltisarja, 2,5" putkisto ja kärjetön sytkä'<br>nokkia käänsimme siten että enemmän overlappia koska vaparimoottori<br>nokissa taisi olla jotain 240-250ast 0,1mm-0,1mm<br><br>silloisessa ST-motorsin jarrussa 150hv max ja noin 200Nm max<br>laaja vetoalue 2000-6500rpm

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Markus » Ma Lokakuu 20. 11:35:28 2003

Ja kun ajatellaan kuinka helposti tuo 150 hv tulee normi 2 litraisesta ohc:stä niin minä kyllä harkitsisin moista projektia kahdesti. Tosin kuten sanottu kukun taplaa tavallaan!

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Lokakuu 20. 12:50:24 2003

Jos vaparikossun tekee harrastusmielessä, se on ihan hieno, esim. boreham:n capri on aikasten makee, mutta hinta/tehollisessa mielessä ei mitään järkeä. OHC:ssa vakiona n.100hv ja parhaat rautakannet mitä on virallisesti mitattu rallikäytössä, yltävät yli 240hv, joten ei kai 150hv ole kovin suuren kiven alla......

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Timo » Ma Lokakuu 20. 13:53:57 2003

cossun vakio kansi virtaa 170-190hv, riippuu vähän kannesta ja luonnollisesti virtauspenkistä, niitä kun harvemmin keskenään kalibroidaan. hyvin viilattuna pääsee sinne 250 hv, mutta sen yli vaatii aika rajusti töitä. ja ei se 250 hv ihan itsestään tule.<br><br>pakopuoli on muodoltaan erittäin hyvä, harmi vaan että kanava on puoli senttiä liian pieni.. jo 5-6 millin nostoilla tulee maksimivirtaus. imupuolen koko on hyvä mutta muoto peffasta. ei ole juurikaan pyöristystä kanavassa ennen vettiiliä. mm siksi sitä ei juurikaan saa yli 250hv virtaamaan. vähän muovailuvahaa alapintaan niin tulee heti 10-20hv lisää.. kokonaisuutena ei kovinkaan hyvä aihio, mutta ahtopaine kompensoi pienet puutteet..
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:vapaasti hengittävän tehot.

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Lokakuu 21. 19:29:02 2003

jos tuota kysymystä ei ymmärtänyt niin siinä ei kysytty mielipidettä tuon vaihdon kannattavuudesta tai muutenkaan mielipidettä kyseisestä asiasta. ja kun harrastuksen vuoksi ton teen niin ei mielipiteet ko. asiasta kiinnostakkaan. kyllä mä nyt vittu vieköön tiedän ettei siitä saa paljoakaan tehoa nähtyyn vaivaan nähden. harvoin vapareista muutoinkaan saa kun kerran turbojakin on olemassa. vai onko kukaan nähnyt 600 heppaista vapaastihengittävää 2.0 litrasta taunusta?<br><br>valtavat kiitokset niille jotka vastasivat esitettyyn kysymykseen.<br><br>ja sulle KIP. olisit kysynyt että miksi tuollaista olen tekemässä niin olisin vastannut. siksi koska aika on rajallista tuon pääprojektin kanssa josta pitää mm. kansia muotoilla. huom. KANSIA. ja sitten kun korikaan ei ole valmis muusta tekniikasta puhumattakaan, ja ajoon pitäisi ensi kesäksi saada niin ei ole paljoakaan aikaa muuhun kuin bolt on tyyppiseen ratkaisuun. ja kyllä ton viikonlopussa vaihtaa, kun on himmelit valmiina. ja cossuahan sitä pitää olla. mutta kysy jos haluat tietää, älä rupee kertoon kannattavuudesta kun ei siitä kysytty.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Vastaa Viestiin