hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » To Lokakuu 30. 20:58:36 2003

kasasin tänään kannen jonka jälkeen koetin onko venttiilinnostimen ja nokka-akselin välillä välystä.<br>ei ole ollenkaan. nostimissa ei ole öljyjä sisällä ja yritin painaakkin sitä (siis nostinta).ei välystä.venttiilit ja seetit kyllä koneistettiin mutta ilmeisesti venttiilin yläpäästä hiottiin myös uppouman verran pois.<br>maalaisjärjellä (olen leikkinyt ennen vain palasäädöillä) ajattelin että kun hydraulinostin painetaan ilman öljyjä pohjaan pitää nokka-akselin ja nostimen väliin jäädä välys. toivottavasti olen väärässä, ei millään jaksais purkaa venoja irti. siis kysymys kuuluu, kuluuko olla välys???
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Lokakuu 30. 21:41:47 2003

öljyä nokka kunnolla ja pyöritä sitä käsin. pitäis ruveta välystä tuleen. tossa yhdessä seatissa ainakin toimi kun oli mulla laitossa.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Lokakuu 31. 12:44:37 2003

olisko kellään irtonaisena ALKUPERÄISTÄ<br>venttiilinnostinta irtonaisena.<br>vois tarkastaa sen numeron sieltä sisäpuolelta.<br>mulla lukee INA F-46543.34.<br>
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Lokakuu 31. 12:45:14 2003

kyseessä siis cossu.
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 31. 12:52:21 2003

(tiesithän että osa löytyy myös vw konsernin hyllystä) ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja jiivee » Pe Lokakuu 31. 13:58:39 2003

Se ei välttämättä sovikaan suoraan vw hyllystä. Ckollilla oli muistaakseni jotain ongelmia.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 31. 14:05:18 2003

ihanko totta<br>kerroppa ckolli mitä ongelmia?<br>nimittäin eräs viritys osienkin myynti firma ostaa ne suoraan vwltä.<br>mulla ne aikoinaan toimi hyvin<br>
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja T.O.M » Pe Lokakuu 31. 14:10:56 2003

[quote author=sierra friikki link=board=2;threadid=16158;start=0#121493 date=1067597541]<br>(tiesithän että osa löytyy myös vw konsernin hyllystä) ;D<br>[/quote]<br>Niin tässä asiaa sivuten... jotain juttuu joskus oon kuullu, että vw:n hydrauliset venttiilinnostimet kävisi cossuun eli minkä vw:koneen nostimet käyvät ja onko paljonkin huokeammat ku alkuperäset...ja kannattaako niitä hankkia... vai tuleeko siinä vastaan jotain ongelmia?<br>...alkaa toi nakutus vähä käymään hermoon ! Eri öljyjä on tullu kokeiltuu ja öljyä on kyllä riittävästi koneessa !<br><br>Toiset cossut tuntuvat nakuttavan enemmän ja toisettaas vähän vähemmän !
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

Jokeri
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja Jokeri » Pe Lokakuu 31. 17:50:02 2003

[quote author=sierra friikki link=board=2;threadid=16158;start=0#121520 date=1067601918]<br>ihanko totta<br>kerroppa ckolli mitä ongelmia?<br>nimittäin eräs viritys osienkin myynti firma ostaa ne suoraan vwltä.<br>mulla ne aikoinaan toimi hyvin<br><br>[/quote]<br><br>Ne vw:n nostimet on vähän korkeemmat (0.4mm) kuin kossun omat.. mutta jos kantta ei oo portattu niin ne toimivat ihan ok..
Sierra Cosworth 2wd -89-

Vieras
Ylläpitäjä

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Lokakuu 31. 18:03:31 2003

Ei viittis samoja asioita moneen kertaan vatvoa. Ota sierrafriikki ihan ite selvää mikä käy ja mikä ei ja miksi käy ja miksi ei.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Lokakuu 31. 21:22:44 2003

[quote author=ckolli link=board=2;threadid=16158;start=0#121611 date=1067616211]<br>Ei viittis samoja asioita moneen kertaan vatvoa. Ota sierrafriikki ihan ite selvää mikä käy ja mikä ei ja miksi käy ja miksi ei. <br>[/quote]<br>oletko onnellisempi ton vastauksen jälkeen,itse olisin kyllä ollut viisaampi ja jättänyt ton kirjoittamatta<br>mut sehän onkin sun asia mitä kirjottat
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja Bliz » Pe Lokakuu 31. 21:33:22 2003

Tosta cossu & VW nostin keskustelusta on jo niin kauan aikaa että lukijamäärä on varmaan kerenny jo tuplaantumaan siitä kun aihe oli viimeksi esillä.<br><br>
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Lokakuu 31. 22:23:06 2003

Kun venttiilin seetejä koneistetaan nousee venanpää korkeammalle ja folkkarin nostimet rupeaa kantamaan ,jollei venanpäätä lyhennetä. Uusilla seetirenkailla ongelmaa ei kai ole. Ja volsun painimet on hiukan painavammat.

Mulla on irtsarina painimia ,mutta ei kotona. Huomenna meen tallille ja voin tsekata sen numeron.

Mää olin jäsen jo ton volkkaripainin ongelman aikoina ja kyseinen henkilö sai ainakin 20 vinkkiä ongelmaan ,mutten muista oliko niistä apua ,mutta yrittänyttä ei laiteta.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja glue » Su Marraskuu 2. 13:28:51 2003

Juuri tuossa ~kuukausi sitten vaihdoin cossuun kansiremontin yhteydessä volkkarin nostimet ja hyvun tuntuisi pelittävän. Kantta ei portattu ja seetitkin vain hiottiin tahnalla. <br><br>Cossun nostimet maksaa autoracingilla noin 40e/kpl.<br>Motonetissä volkkarin nostimet 8,90e/kpl.<br><br>Ei tarvinut kauaa miettiä että kummat ostan ;)
Sierra Cosworth '89

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Marraskuu 2. 20:47:41 2003

ton mää ymmärän et seetin ja venttiilin koneistus/läppäys<br>vaikuttaa tohon nostimeen mutta miten se porttaus siihen vaikuttaa?<br>pistin tosta yhen nostimen litistyyn tohon painon alle puolex tunnix,<br>ja menihän se vielä lisää kasaan vaikka öljyä ei pahemmin enään tullut, eli ainakin siihen venttiiliin mikä sen kohdalla on tuli välys, samoin pyöritin nokan siten että se jäi painamaan venoja auki, myös niihin tuli jonkin ajan kuluttua mitattaessa välys. välys ei näy muuta kuin mitattaessa kun rakotulkki työntää nostimen sisällä olevaa jousta kasaan. nostimen korkeus on täysin pohjassa n. 17mm jos siitä tiedosta jollekkin on joskus hyötyä.mäntä täysin ulkona n. 21,5mm.<br>onko kellään teoria/käytäntö tietoa tuosta öljynpaineesta, mikä ventiilin-nostimeen pitäisi vaikuttaa. liian pieni painehan aiheuttaa kolinaa mutta mites liian iso paine? rupeeko venat kantamaan.<br>oli tässä aiemmin keskustelua siitä cossun kannen öljykanavamuutoksesta joka varmasti aiheuttaa nostimissa paineen nousua. Muuten onko eri volkkareissa eri nostimia vai onko niissä kaikissa samat?
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja KtK » Ma Marraskuu 3. 11:22:35 2003

Öljykanavamuutoksen vaikutuksen painimien toimintaan määkin haluaisin tietää ,sillä liiallinen paine saa ne kantamaan.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Re:hydrauliset venttiilinnostimet & välykset

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Marraskuu 3. 11:33:32 2003

no huhuh<br>mitenkähän paljon sitä painetta pitää nostaa että ventiili aukeaa<br>kuitenkin paineet on alle 6 baria aina ja siellä on pieni reikä(orife)<br>joka pienentää painetta nostajalle kun öljyn viskoositeetti on kylmää<br>ja se pinta ala johon öljyn paine vaikuttaa on alle centin kolikon kokoinen.<br> se miksi hydraulinen nostaja toimii on se että kun venttiili alkaa painumaan alas ,hyd.nostaja tukkii öljyn tulo kanavan ja estää tappia nostajassa painumasta sisään (edellyttäen että nostaja on kunnossa ja ei vuoda sisäisesti ja nostaja ei ole väljä kolossaan.<br>että silleen mut täähän olikin mutu teoriaa ;D
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin