Ahtoputken alla oleva pultti?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Ahtoputken alla oleva pultti?
Vedätin autollani ja kun painoin kytkimen pohjaan ei vakio dumppi enää toiminutaan vaan kuului se upea kikatus ja tyhjäkäynti nousi 1.5 tuhanteen. Ajattelin kalvon revenneen. No, sitten muutaman päivän päästä tyhjäkäynti nousi yllättäen 2.5 tonniin. Asennettuani uuden pate-racingin dumpin aloin tutkia tarkemmin mistä vuoto oli peräisin (kuulu ihan selvää suhinaa motin ollessa käynnissä). Huomasin penkules imusarjan kyljestä, suoraan ahtopaine letkun alta puuttuvan pultin ??? ?!? Mikä pultti mahtaa olla kyseessä, liekkö joku tyhjäkäynti ruuvi? Nykäsin siihen hädissäni tavallisen pultin tilalle mutta eipä kovinkaan paljoa auttanut, kierrokset vieläkin +2tonnia ja eikä se uus dumppikaan toimi, kikattaa vieläkin... 

-
- Ylläpitäjä
Re:Ahtoputken alla oleva pultti?
Juuri sellainen tyhjäkäynti "ruuvi" on kyseessä. Luultavasti uupunut kiristysmutteri,niin päässyt liikkumaan, ja lopulta pudonnut paikaltaan.
Mikä pultti mahtaa olla kyseessä, liekkö joku tyhjäkäynti ruuvi? Nykäsin siihen hädissäni tavallisen pultin tilalle mutta eipä kovinkaan paljoa auttanut, kierrokset vieläkin +2tonnia ja eikä se uus dumppikaan toimi, kikattaa vieläkin...![]()
-
Onko ihan tavallisella kierteellä vai joku erikois kierre?
-
[quote author=Dob link=board=2;threadid=16707;start=0#125467 date=1068791671]<br>Onko ihan tavallisella kierteellä vai joku erikois kierre?<br>[/quote]<br>Taitaa nykyään olla sun autossas ihan tavallisella kierteellä,jos sen pultin siihen jo rykäisit... ;D
-
- Ylläpitäjä
Ettei sieltä nyt puutu se tyhjäkäynnin säätöruuvi joka on suoraan kaasuläpän alla?<br>Ota pätkä letkua jonka toisen pään viet korvan lähelle ja toista päätä liikuttelet painekotelon alla niin saat varmuudella vuotokohdan paikallistettua.<br>Eetteri eli starttisprei on toinen keino.
-
[quote author=ckolli link=board=2;threadid=16707;start=0#125485 date=1068794821]
Ettei sieltä nyt puutu se tyhjäkäynnin säätöruuvi joka on suoraan kaasuläpän alla?
Ota pätkä letkua jonka toisen pään viet korvan lähelle ja toista päätä liikuttelet painekotelon alla niin saat varmuudella vuotokohdan paikallistettua.
Eetteri eli starttisprei on toinen keino.
[/quote]
Kai se se on kun tuo tyhjäkäynti on noin spektaakkelin omanen (tosin se reikä on aika iso etten ihan ruuviks sanois, mutta taitaa olla samasta kuitenki kyse). Fordilta uusi, vai saako kotipolttosesti valmistettua?
särkäytän uuden alipaine letkun sille dumpille, on vakiosta tehty patentilla. jos alkais toimia. tosin koko dumppi on kiinni patentilla vakio paikassaan... ;D
Ettei sieltä nyt puutu se tyhjäkäynnin säätöruuvi joka on suoraan kaasuläpän alla?
Ota pätkä letkua jonka toisen pään viet korvan lähelle ja toista päätä liikuttelet painekotelon alla niin saat varmuudella vuotokohdan paikallistettua.
Eetteri eli starttisprei on toinen keino.
[/quote]
Kai se se on kun tuo tyhjäkäynti on noin spektaakkelin omanen (tosin se reikä on aika iso etten ihan ruuviks sanois, mutta taitaa olla samasta kuitenki kyse). Fordilta uusi, vai saako kotipolttosesti valmistettua?
särkäytän uuden alipaine letkun sille dumpille, on vakiosta tehty patentilla. jos alkais toimia. tosin koko dumppi on kiinni patentilla vakio paikassaan... ;D
-
- CRSC jäsen 2015
En nyt mene ihan varmaksi sanomaan ,kun en muista ,mut siinä on luultavasti hienokierre. Jollain tuumasella avaimella olen avannut lukitusmutteria siitä ruuvista ,olisko 1/2 tuumanen tai 9/16. Voi olla hankala itse tehdä uutta.
-
[quote author=KtK link=board=2;threadid=16707;start=0#125681 date=1068836300]<br>En nyt mene ihan varmaksi sanomaan ,kun en muista ,mut siinä on luultavasti hienokierre. Jollain tuumasella avaimella olen avannut lukitusmutteria siitä ruuvista ,olisko 1/2 tuumanen tai 9/16. Voi olla hankala itse tehdä uutta.<br>[/quote]<br><br>Olisko 3/8 ??
-
- CRSC jäsen 2015
[quote author=fomoco3 link=board=2;threadid=16707;start=0#125691 date=1068837311]
[quote author=KtK link=board=2;threadid=16707;start=0#125681 date=1068836300]
En nyt mene ihan varmaksi sanomaan ,kun en muista ,mut siinä on luultavasti hienokierre. Jollain tuumasella avaimella olen avannut lukitusmutteria siitä ruuvista ,olisko 1/2 tuumanen tai 9/16. Voi olla hankala itse tehdä uutta.
[/quote]
Olisko 3/8 ??
[/quote]
Ei kyllä ole noin pieni (9.5mm) avain. 9/16 tuntuu oikealta ,vähän yli 14mm.
[quote author=KtK link=board=2;threadid=16707;start=0#125681 date=1068836300]
[/quote]
Olisko 3/8 ??
[/quote]
Ei kyllä ole noin pieni (9.5mm) avain. 9/16 tuntuu oikealta ,vähän yli 14mm.
-
- Viesti:
on siinä välissä vielä se 7/16. se on 11.11 noin milleissä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viesti:
14mm avain siihen sopi ainakin itsellä
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Ylläpitäjä
14mm avain ja ruuvarilla pyörittelee. Kyseinen "ruuvi" on pitkä ja kartionmuotoinen eli ei ihan heti ole helppo tehdä.
-
- CRSC jäsen 2015
pulti on mitattu<br><br>kierre on M10 hienokierteinen eli nousu on 1<br><br>kärki on sorvattu kartioksi ja <br>mitat kartiolle ovat seraavat<br>mitat on lueteltu loppupäästä<br>kärjen halkaisija<br>4.33mm<br>kartion tyven halkaisija on5.8mm<br>kartio pituus11mm<br>seuraava osa on jyrkkä kartio osa eli 1mm matkalla<br>ohenee tappi 7.84millistä 5.8mm<br>sitten tulee kierteetön osa 13.7mm halkaisijalla7.88mm<br>ja sitten kierre30.26mm matkalla (M10 1mm nousulla)<br>ja päässä ruuvi kärki<br>lukitus mutterin kierre luonnollisesti sama kun pultissa ja<br>avain koko 14mm<br>mittaukset tehty 2wd cossun ilman säätö ruuvista
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
No minä otin pultin emännän "varaosa " autosta kun eipä ole vielä kaupaksi mennyt. Hyvin toimii taas, onneksi en vetäny sitä pulttia kireeseen ni pysy kierteetkin ehjinä... ::) Pitääpä jostain ostaa nopeesti uusi että saa nukkua jatkossakin sisällä ;D