Vaihteisto-ongelma

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Marraskuu 17. 11:35:49 2003

Iski tällainen kumma vika ihan yhtäkkiä BC laatikkoon ja vähän hyviä arvauksia kaivattaisiin aiheuttajasta.<br>Kun viitos vaihteen laittaa päälle ajossa ja painaa vähääkään kaasua yli tyhjäkäynnin, niin kuuluu ja tuntuu aivan siltä, kuin joku vasaralla naputtaisi nopeuden tahdissa vaihteensiirtomekanismiin. Keppi tärähtää ja kuuluu "nak nak nak..." ja ainoastaan vitosella! Laatikko on aivan äänetön muilla vaihteilla. Taajuus täsmää noin suunnilleen siten, että napaus kuuluu kahdesti renkaan kierroksella.<br><br>Onko mitään käsitystä tai lisäkysymyksiä?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hippi
Ylläpitäjä

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Hippi » Ma Marraskuu 17. 17:36:53 2003

vitosesta hammas irronnut :(

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja mauke » Ma Marraskuu 17. 18:06:27 2003

Tämä aiheutti samanlaisen oireen, tosin pakilla.
RS2000 -96
Fiesta -11

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Marraskuu 17. 23:31:15 2003

No nyt on pakki kadonnut koko kaaviosta, koneesta yksi pytty pimeänä ja laatikko pitää outoja ääniä. Loistava päivä tänään tosiaan.<br>Eli vitosen naputus ei ole enää mikään huoli...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Tupe
Viestit: 488
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 23:58:18 2001

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Tupe » Ma Marraskuu 17. 23:56:54 2003

Mulla oli vitosvaihteen synkkarengas hajonnut kolmeen osaan. Siinä ne palat oli nätisti hammaspyörän päällä kun purkasin laatikon... <br><br>-Tupe
Escort RS Turbo S2. Thor Fjord!

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ti Marraskuu 18. 13:57:01 2003

JesseT, <br>joko kaivetaan varaosia? :)<br>hinaa se taunus tänne niin otetaan ongelmanaiheuttaja tarkempaan syyniin.
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Marraskuu 18. 15:08:54 2003

Tai siis sinähän sen hinaat ;D<br>Joko sulla on tallista valaistus ja lämmitys korjattu?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Stefa » To Marraskuu 20. 3:05:48 2003

Valaistus löytyy ja lämmitys säädellään ihan vaatetuksen mukaan :P<br>Eiköhän tonne yks vessa mahu, kunhan siivoat ensin ton savotan.... :)
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re:Vaihteisto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Marraskuu 20. 8:27:38 2003

Kyselin vähän britti pojilta, mutta eihän ne mitään tiedä. Ainoastaan virittäjät/kauppiaat tietää, mutta ne ei kerro:<br>http://passionford.webheberg.com/forum/ ... hp?t=22863<br>Olisiko täällä enempää tietoa?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Marraskuu 29. 23:43:07 2003

Aika on kulunut, kun foorumi on ollut nurin ja sillä aikana ongelmat on löydetty ja korjattu. Tuossa kuva laatikosta:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.huotari/JT_ ... askana.jpg
Kuten näkyy oli tasapyörästön rattaan yksi pultti löystynyt ja alkanut kiertymään ulos. Ensimmäinen oire oli tuon kaaviotapin (merkitty nuolelle) osuminen tulilinjalle aina kun vaihde laitettiin vitoselle. Sitten meni koko tuo kaaviolevy paskaksi, jonka seurauksena tie pakille meni tukkoon. Lopulta alkoi ulina, kun pultti söi laatikun kuoreen uran ja sitten ulina loppui :-) ---> reikä kyljessä.
Nyt on laatikko purettu, toinen kuoren puoli vaihdettu, pari laakeria ja yksi synkro. Koko komeus on nyt odottamassa uudelleen asennusta.
Laitetaan nyt vielä pari projektikuvaa:
http://www.kolumbus.fi/ulpu.huotari/JT_ ... tikko1.jpg
http://www.kolumbus.fi/ulpu.huotari/JT_ ... tikko2.jpg
http://www.kolumbus.fi/ulpu.huotari/JT_ ... tikko3.jpg
http://www.kolumbus.fi/ulpu.huotari/JT_ ... tikko4.jpg

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » La Marraskuu 29. 23:55:43 2003

JesseT

Vähän offtopiccia, mutta
mitenkäs toi sun megasquirt projekti? Pistäs kuvia mitä uutta on tapahtunu. Ku ois itelläkin tarkotus rakennella samallainen setti.
:)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 30. 0:08:20 2003

Nyt kun laatiokko hajosi, niin sai hyvän syyn aloittaa asentamisen. Eli konehuone tyhjennettiin lohkoa lukuunottamatta. Nyt on työn alla kampiakselin asentotunnistimen, EFI vauhtipyörän, EDIS-4 yksikön ja tuplapuolan asennus. Nämä ovat orkkisosia Escort mk5 108hp EFI mallista. Sitten DIY portattu EFIn kansi kiinni, efi imusarja, siniset 4wd suuttimet, efi kaasuläppäkotelo, GRS LARGE intercooler, huohotuspönttö, jne jne. Megasquirttiin pitää lataa uudempi Megasquirt'n'edis koodi, jolla saa hoidettua waisted-spark sytytystä ja ahtopaineita. Tech-Edge WB-lambda ja nakuanturi tulee myös MS:ään kiinni. Toivottavasti niistä on apua sitten mappaamisessa. Sitten kun on jotakin konkreettista saavutettu, niin laitan kyllä oman topicin pystyyn. Olisi mukavaa kuulla jos muilla on MS projekteja RS-fordeihin työn alla?

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Su Marraskuu 30. 2:25:55 2003

JesseT kirjoitti:Nyt kun laatiokko hajosi, niin sai hyvän syyn aloittaa asentamisen. Eli konehuone tyhjennettiin lohkoa lukuunottamatta. Nyt on työn alla kampiakselin asentotunnistimen, EFI vauhtipyörän, EDIS-4 yksikön ja tuplapuolan asennus. Nämä ovat orkkisosia Escort mk5 108hp EFI mallista. Sitten DIY portattu EFIn kansi kiinni, efi imusarja, siniset 4wd suuttimet, efi kaasuläppäkotelo, GRS LARGE intercooler, huohotuspönttö, jne jne. Megasquirttiin pitää lataa uudempi Megasquirt'n'edis koodi, jolla saa hoidettua waisted-spark sytytystä ja ahtopaineita. Tech-Edge WB-lambda ja nakuanturi tulee myös MS:ään kiinni. Toivottavasti niistä on apua sitten mappaamisessa. Sitten kun on jotakin konkreettista saavutettu, niin laitan kyllä oman topicin pystyyn. Olisi mukavaa kuulla jos muilla on MS projekteja RS-fordeihin työn alla?
Itseänikin kiinnostais eniten toi megaspark puoli, että toimiiko se tolla rst:n vakio hall anturilla. Jos ei niin ilmeisesti seuraava vaihtoehto on tuo kampiakseli asennontunnistin tsydeemi... ois toisissaankin hauska tietää miten joku on rakentanu ton megaspark jutun toimimaan sillei että se tosissaankin toimii käytännössä eikä vaan teoriassa!! :)

Tomba
Viestit: 173
Liittynyt: To Huhtikuu 3. 14:42:27 2003
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Tomba » Su Marraskuu 30. 2:37:36 2003

Itsellänikin on laatikko lähdössä remonttiin, varsinaista vikaa ei vielä ole (onneksi) mut jos meinaa tehoja ottaa lisää niin on varmaan viisasta korjata kuluneet osat uusiks ja tsekata se vakio pääakselin päittäis laakeri ehkä muuttaa se erillis sisä kooliseksi... noh ehkä tulee tästä aiheesta lisää juttua kun pääsee siihen laatikkoon sitte käsiks. :)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Marraskuu 30. 10:41:38 2003

Kyllä tuo Megasquirt'n'spark (megaspark on ihan eri juttu) toimii ihan satavarmasti tuolla jakajallakin. Jakajaa voi joutua pyörittämään vähän eri asentoon kuin yleensä, jotta saa liipaisun oikealla hetkellä, ja sen johdosta huonoimmassa tapauksessa voi joutua kantta tai pyörijään hieman kääntämään, jotta kipinä osuisi aina oikealla tulpalle jakajan sisällä.

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » Ke Joulukuu 3. 12:30:16 2003

OT: Mistä sinä tuon GRS coolerin ostit? Ja onko se hyvä? :?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Joulukuu 3. 13:58:54 2003

GRS:ltä. En ole vielä ehtinyt testaamaan, mutta on kyllä isoin ja laadukkain cooleri mitä olen nähnyt RSThen (-85) menevän ilman rälläkkähommia.

Vastaa Viestiin