korin suoruus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

alashattu
Ylläpitäjä

korin suoruus

Viesti Kirjoittaja alashattu » Pe Joulukuu 5. 7:21:33 2003

Elikkäs kysymys kuuluu missä/mihin hintaan/miten tapahtuu käytännössä korin suoruuden mittaus? Meinaan ei olisi varmasti huono idea mitata nyt tota koria ton niitin jälkeen *nyyh* :(

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Joulukuu 5. 9:58:32 2003

Tulee vain paha mieli kun mittaat... :? Mul on josain tallella sierrasta korin oikaisulaput, voin vakoilla siitä mitä maksoi. Ihan tuntityönä penkkiin kiinnitys (vajaa tunti) ja sit mittaus ja tarvittaessa veto.

Sierran kori nyt on jos johonkin suuntaan kiero ilman sen isompaa niittiäkään... Eli vuosien saatossa on monenlaista röykkyä sattunut pyörien alle.

alashattu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja alashattu » Pe Joulukuu 5. 10:09:19 2003

Humm.. uskaltaakohan mittauttaa.. :D

Ei oikein vielä tullut selväksi missä tuota ko. toimenpidettä tehdään eli voiko tehdä missä tahansa korjaamolla ja tarkotitko penkillä siis ihan normaalia korjaamonosturia vai mitä? Ja vedosta eka ajatus oli dyno.. :P

Sit jos jaksat kaivaa kuitit ja jotai osviittaa hinnasta ni kumarran ja kiitän.. :)

Tietty joku muuki voi vastata jos muistaa lonkalta arviota hinnalle (tietäis ees onko se jotain suuntaan 50€ vai 500€, en usko et hinnat on hirveän erilaisia eri paikoissa.. sama hommahan se on).

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Joulukuu 5. 10:14:18 2003

Penkillä tarkoitin korinoikaisupenkkiä eli nk. robottia. Kolarikorjaamot (ainakin oikeat sellaiset) tekevät noita hommia tai vähintään osaavat kertoa missä voi oikaista.

Eli auto laitetaan useasta pisteestä laitteeseen kiinni, sit automallin tietäen suoritetaan tietokonemittaus ja mikäli kori on kierossa samalla laitteella laitetaan vetoa päälle ja annetaan olla hetki jonka jälkeen vapautetaan ja mitataan uudestaan. Tämä uusitaan tarvittavan monta kertaa.

Ootas tunti tai kaks niin saat hintafaktaa. Mun sierra vedettiin suoraksi vakuutusyhtiön piikkiin pari vuotta sitten.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Joulukuu 5. 11:28:47 2003

No niin. Itse oikaisun hintaa en saanut selville koska oli mustaa sillä kohtaa (thX to paska kopiokone) mutta korjauskustannuslaskelmassa joka piti kutinsa todella hyvin oli vetotyön hinnaksi laitettu karvan alle 300mk eli vajaat 50eur.. eli kallista lystiä tuo ei ole. Kyllä alan liikkeet antavat arvion mitä maksaa oikaisu kun käyt kyselemässä.

Oikaisurobottin vaan auto niin ei sit jälkeenpäin kaduta.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Joulukuu 5. 12:16:37 2003

Joku joskus täällä mainitsi, että jollain nurmijärven työtehoseuralla olisi robotti ja oikaisu olisi edullista.

Parempi tosiaan, niin kuin hamisarju sanoi, pistää silmät kiinni, kun sitä mitataan. Hyvällä säkällä sun pirssi on entinen nuottiauto ja kori suora kuin vaivaiskoivu.
Viimeksi muokannut Jallu, Pe Joulukuu 5. 14:57:23 2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Pe Joulukuu 5. 12:46:25 2003

Parempi tosiaan, niin kuin hamisarju sanoi, pistää silmät kiinni, kun sitä mitataan. Hyvällä säkällä sun pirssi on entinen nuottiauto ja kori suora kiun vaivaiskoivu.[/quote]

:lol: :lol: :lol:
#446

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Joulukuu 5. 14:06:04 2003

Kun Amerikan Tanen keulaa oiottiin, niin hintaa tuli sellaiset 5000mk. Oli kuulemma periaatteessa helppo homma, koska yksinkertaisen suora ja siksi mittauspisteitä vähän. Ongelma oli vain apurunkojen paksuus, oli kuulemma robotista kaikki voimat pelissä ja apu- ja tukityöntöjä tehtiin sinne ja tänne, ettei repisi apurunkoa korista irti. Oikaisija valitti vieressä ollutta Integraa, jossa molemmat puolet erilaisia eikä senttiäkään suoraa peltiä. Mittauspaikkojakin olikin sitten 70.

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Pe Joulukuu 5. 16:19:11 2003

Kuinkahan tarkkaa tuollainen mittailu on?
Olen hieman tarkkailut kun kaveri on noita ehdollisia korjauksia tehnyt kolariautoihin. Hän on hommannut noita eri autojen korimittoja.
Ensinnäkin tehtaan mittapapereissa on heittoja joissakin automalleissa luvattomasti.
Semmonen tuumakaan ei ole poikkeus.
Jotenkin mulle on tullut sellainen kuva että jopa noissa koripenkeissäkin
toleransit on melkoisia. Noi apurunkojen kiinnitykset joissain autoissa
taitaa olla niin että pultti on paljon ohuempi kuin kiinitysreikä.
Onko muilla totuuden mukaisia robottitoleransseja.
Korjaamomessuilla oli joku uusi saksalainen hieno penkki jota joku
saksasta tullut mies esitteli. Kaveri kysäs että mikä sen toleranssi on
niin kierrellen tuli vastaus + /- 3mm.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Joulukuu 5. 16:58:34 2003

jarkkoscosworth kirjoitti:Kuinkahan tarkkaa tuollainen mittailu on?
Ensinnäkin tehtaan mittapapereissa on heittoja joissakin automalleissa luvattomasti.
Semmonen tuumakaan ei ole poikkeus.
No entäs sitten 10 tuumaa! Onneksi se oli sen verran outo mitta, että tajusi heti, että tossa on panovihree.

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Pe Joulukuu 5. 17:18:35 2003

Joskus aikoinaan Rajamäen Työtehoseuralla maksoi korityöt 65mk tunti, halpaa kuin saippua mutta työtahti ei yllättäen ole kovin verkkainen.

_Tepsu_
Viestit: 1253
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 18:28:15 2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja _Tepsu_ » Pe Joulukuu 5. 17:36:52 2003

mulla on ainakin koppa kierossa kiitos varkaiden jotka tunkkas auton pohjasta ja helmoista kun polli vanteet--> ovet roikkuu ja ei mee kunnolla kii
MERCEDES BENZ 250D

Ford still ûberautomobile

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Pe Joulukuu 5. 17:46:35 2003

ei muuta kuin teet itse. mittailet sitä alustaa ihan vaikka rullamitalla ja sitten teet johtopäätöksen tarvitsetko korinoikaisupenkkiä, vai riittääkö pätkä vahvaa köyttä ja paksu puu... 8)

no toisaalta ei tohon hintaan kannata paljoakaan päätä vaivata ton oikomisen kanssa mutta on toi korin suoruus mitattavissa itsekin.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Joulukuu 5. 20:06:51 2003

en kyllä suosittelis mittanauhalla ite mittausta kun tuo ei sen kalliimpaa puuhaa ole ammattiliikkeessäkään..

alashattu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja alashattu » La Joulukuu 6. 0:00:24 2003

Pitää mennä Matti Riskille raisioon.. tuttu peltikorjaaja. Siellä ainakin on hyvää työtä ja palvelu pelaa. Vähän jonoa tosin.. hinnat kohdallaan. Meen sinne kyselee. Se jo antoi vinkkejä oven vaihtoon ja pellin oikaisuun lattaraudalla.. Suosittelen muillekkin turun lähistöllä asuville jos sattuu jotain (on meinaan itellä sattunut aiemmin ja tullut siellä paikkailtua mokia..). Saa nähdä onko sillä robotti.. luulisin että on.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Joulukuu 6. 1:55:58 2003

samiharju kirjoitti:en kyllä suosittelis mittanauhalla ite mittausta kun tuo ei sen kalliimpaa puuhaa ole ammattiliikkeessäkään..
niin ei tuolla hinnalla kauheasti kannattaisi vaivaa nähdä korin mittailussa, mutta jos on halu tehdä itse. itse tarkistan kyllä omat autoni jos on tuohon tarvetta.

ja esim. toi chevy vani on sen verran leveä että kuljetus puoli on hieman hankala kun ei mahdu trailerin päälle, niin on helpompi/halvempi mitata itse(hinaus on noin 120 euroa), ja sitten vasta viedä robotille jos tarvetta ilmenee.

mutta kukin tavallaan. mä kun haluan tehdä itse mahdollisimman paljon.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Joulukuu 6. 12:28:38 2003

joo riippuu toki auton koosta / rakenteesta mutta nyt puhuttiin juuri cossusta. jotain rungollisia autoja on hankalampi edes saada oikaistua suoraksi robotissa...

isopasi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja isopasi » Ke Joulukuu 10. 23:52:35 2003

Mitäs eroa siinä on, että itse käytät mittanauhaa ja mittapisteitä? Ei noita autoja tehtaallakaan valmisteta alle millin tarkkuuksilla, parhaimmat (pahimmat) ovat vinossa senttejä jo tullessaan ulos tehtaan linjalta. Oikaiseminen sitten onkin jo eri asia. Ei tuo puu ja köysi oikeen taida toimia...

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » To Joulukuu 11. 0:03:42 2003

alashattu kirjoitti:Pitää mennä Matti Riskille raisioon.. tuttu peltikorjaaja. Siellä ainakin on hyvää työtä ja palvelu pelaa. Vähän jonoa tosin.. hinnat kohdallaan. Meen sinne kyselee. Se jo antoi vinkkejä oven vaihtoon ja pellin oikaisuun lattaraudalla.. Suosittelen muillekkin turun lähistöllä asuville jos sattuu jotain (on meinaan itellä sattunut aiemmin ja tullut siellä paikkailtua mokia..). Saa nähdä onko sillä robotti.. luulisin että on.
osoitetta tms? :)
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Joulukuu 11. 0:05:58 2003

isopasi kirjoitti:Oikaiseminen sitten onkin jo eri asia. Ei tuo puu ja köysi oikeen taida toimia...
yllättävänkin hyvin toi toimii. salmiakki muodon saa hyvinkin pois, mutta propellimaisuutta ei. siihen pitää nähdä hieman enemmän vaivaa ja oikaista hieman eri menetelmin.

tosin näillä oikaisu hinnoilla sanoisin että ei itse kannata muuta kuin korkeintaan mittailla sitä autoa. sekin on kyseenalaista.

mutta jos haluaa itse tehdä.....

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Joulukuu 12. 18:21:18 2003

Paras testi on ajaa suoraa tietä kaveri toisella autolla perässä ja jos ei kumpikaan kylki näy kokonaan taakse on auto ryhdissään. Näin joskus ladan ,joka kulki vinossa eteenpäin suoralla tiellä. Oli mainion näköinen esitys :lol:

Hoovee
Viestit: 2093
Liittynyt: Ke Syyskuu 4. 1:27:38 2002
Paikkakunta: varsinainen-suomi

Viesti Kirjoittaja Hoovee » Pe Joulukuu 12. 18:54:53 2003

KtK kirjoitti:Paras testi on ajaa suoraa tietä kaveri toisella autolla perässä ja jos ei kumpikaan kylki näy kokonaan taakse on auto ryhdissään. Näin joskus ladan ,joka kulki vinossa eteenpäin suoralla tiellä. Oli mainion näköinen esitys :lol:
juu mäkin näin yhden sitikan kerran. siis oikein kunnolla vinossa. mutta se johtui siitä että toinen takarengas ei pyörinyt ollenkaan :twisted: Kuski ajeli vain tyytyväisenä :roll:
Escucha el Oi!
Dodge "Pig Destroyer Ram" Cummins 4x4 -95
Plymouth "Perhe Porkkana" Satellite Custom -73
Ford Fiesta ST150 "St.Veijo"-05(eukon kanssa yhteinen)

alashattu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja alashattu » La Joulukuu 13. 0:26:50 2003

HooVee, puhelinluettelossa vissii nimellä autopeltikorjaamo m. riski, en muista ulkoa osotetta (muuta ku et raisios on ja et osaan ajaa sinne ;)) ja en uskalla antaa numeroo ku toinen on sen kotinumero enkä muista kumpi.. ja viimeks ku soitin siihe väärään ni se heräs (joskus kuudelt aamulla ;)).. ja oli pirun kiukkunen :D

northwest
Viestit: 1322
Liittynyt: Ke Marraskuu 27. 17:28:24 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja northwest » La Joulukuu 13. 9:06:48 2003

KtK kirjoitti:Paras testi on ajaa suoraa tietä kaveri toisella autolla perässä ja jos ei kumpikaan kylki näy kokonaan taakse on auto ryhdissään. Näin joskus ladan ,joka kulki vinossa eteenpäin suoralla tiellä. Oli mainion näköinen esitys :lol:
Tyyppivika laatokassa,panhartin puslat paskana tai sitten Laramies on hinannut jotain kiinnittämällä köyden keskelle tankoa jolloin se on taipunut,todennäköisesti joku 123kopan mersu on hyytynyt ja mörkösilmän omistaja on tullut kipinkapin hinaamaan että voi kehuskella esson paarissa vetäneensä johtotähteä :wink:,latahan on maailman paras auto.

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Ma Marraskuu 6. 20:34:06 2006

Onkos kenelläkään jemmassa sierran korimittoja? olis tarvetta.. EDIT ei ole enään.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ti Marraskuu 7. 15:34:14 2006

northwest kirjoitti:Tyyppivika laatokassa,panhartin puslat paskana tai sitten Laramies on hinannut jotain kiinnittämällä köyden keskelle tankoa jolloin se on taipunut,todennäköisesti joku 123kopan mersu on hyytynyt ja mörkösilmän omistaja on tullut kipinkapin hinaamaan että voi kehuskella esson paarissa vetäneensä johtotähteä :wink:,latahan on maailman paras auto.
Vähän menee jo ohi mutta yleisin taitaa laatokoissa olla että on vedetty sivuttain johonkin kanttikiveen yms ja se panharddi taipunut

Ei meinaan tarvi kummosta töksäystä kun on jo mutkalla ihan sopivasti

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Marraskuu 7. 16:24:51 2006

KtK kirjoitti:Paras testi on ajaa suoraa tietä kaveri toisella autolla perässä ja jos ei kumpikaan kylki näy kokonaan taakse on auto ryhdissään. Näin joskus ladan ,joka kulki vinossa eteenpäin suoralla tiellä. Oli mainion näköinen esitys :lol:
Näin kerran lappeenrannassa venäläisen bussin (täynnä tyytyväisiä matkustajia), joka kulki perä rinnalla.
Ei kauaa uskallettu perässä ajaa jos leviää tielle vaan mentiin äkkiä ohi.. :lol:
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Vastaa Viestiin