vapaaehtoisesti vähäpäästöisen auton virittäminen ?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

vapaaehtoisesti vähäpäästöisen auton virittäminen ?

Viesti Kirjoittaja prostreet » La Joulukuu 6. 16:14:18 2003

Lähetetty: 05 Jou 2003 01:41 Viestin aihe: vapaaehtoisesti vähäpäästöisen auton viritys virallisesti ?

--------------------------------------------------------------------------------

jos auto on käyttöönotettu ennen 1.1.92
välillä 1.7.87-31.12.91

ja se on ns "vapaaehtoisesti vähäpäästöinen", siis saanut verohelpotusta li autoveron alennusta uutena jonkun sata euroa

voiko maksamalla tuon veron takaisin valtiolle tms kiertää TCT:n tai VTT:n rullilla ajettavan kalliin pakokaasutestin jos autoa haluaa virittää jälkiasennusahtimella tai moottorilla joka täyttää päästöluokitukset 7/87-12/91, mutta ei ole vähäpäästöinen ?

muita ideoita ?

AKE:n sivuilla (tekniikka -> soveltamisohjeita -> moottorin vaihto ja -virittäminen) mainitaan että vapaaehtoisesti vähäpäästöisissä ei riitä pelkkä katsastuksen yhteydessä tehtävä pakokaasutesti

katti voi toki olla, niitähän saa vähävastuksisia

tokihan aina voi virittää salaa mutta se ei ole kysymyksen aihe

Jore
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jore » Su Joulukuu 7. 1:28:45 2003

Tällainen vastaus tuli AKE:lta kun asiasta kysyin:

"Hei!

Jos auto on alunperin ollut vähäpäästöinen, tulee sen olla sitä loppuelämänkaaren ajan.

Päästötaso voidaan tarkastaa määräystenmukaisuustodistuksen kautta, josta selviää onko ennen -92 käyttöönotettu auto vähäpäästöinen vai ns. tavallinen. "

T:Jore

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Re: vapaaehtoisesti vähäpäästöisen auton virittäminen ?

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Joulukuu 7. 2:55:33 2003

prostreet kirjoitti: tokihan aina voi virittää salaa mutta se ei ole kysymyksen aihe
näin sitä pitää. hoidetaan asiat asiallisesti niin maailma pelastuu. tälläinen asenne jos olisi kaikilla harrastajilla niin ehkä auton rakentelusta ei olisi niin paljon ennakkoluuloja.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Joulukuu 12. 16:59:23 2003

Eräällä työkaverilla on 2.9 scorpio ,josta sai konttorilla luvan ottaa katit pois ahistamasta ,kun eivät olleet sen vuotisissa suomiautoissa pakollisia.
Ruotsista tuotu muuttoauto kyseessä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 12. 21:13:15 2003

KtK kirjoitti:Eräällä työkaverilla on 2.9 scorpio ,josta sai konttorilla luvan ottaa katit pois ahistamasta ,kun eivät olleet sen vuotisissa suomiautoissa pakollisia.
Ruotsista tuotu muuttoauto kyseessä.
Kyllä, MUTTA se ei ollut rekisteröity suomessa -vähäpäästöiseksi- ja auto oli riittävän vanha eli suomessa vastaava/vastaavanikäinen oli ei vähäpäästöinen. Vastaavia tarinoita on paljon. Mutta kun otteeseen tulee merkintä -vähäpäästöinen-, se ei koskaan siitä poistu kuten edellä kerrottiin.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » La Joulukuu 13. 11:30:22 2003

vierasmoottori ilmeisesti käy jos täyttää päästöluokitukset ?

ja toki oman mallisarjan tekniikat käyvät jos täyttävät päästöluokitukset

ja voihan TCT:llä teettää päästötestin

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Joulukuu 13. 16:59:03 2003

Vierasmoottori: varmistapa AKEsta, muistelisin että tuossa oli jokin "sylinterien keskilinjojen yhdenmukaisuus" -määräys ( :roll: ) joka tehokkaasti esti vierasmoottorien asennuksen 90-luvun ja uudempiin autoihin. Kannattaa kysyä...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » La Joulukuu 13. 21:24:42 2003

tää on tuttua juttua:

www.ake.fi
->Katsastus ja ajoneuvotekniikka
->Ajoneuvotekniikka
->Ohjeet ja tiedotteet
->Auton rakennemuutokset ja varustelu
->Soveltamisohjeita liikenneministeriön päätökseen auton rakenteen muuttamisesta (LMp 779/1998 )



4 § Muutoskatsastus ja poikkeuslupa
Auto tulee esittää muutoskatsastukseen päätöksessä muutoskatsastuksessa hyväksyttäviksi mahdollisiksi mainituissa muutoksissa sekä myös ajoneuvojen katsastuksesta annetun asetuksen 29 §:ssä mainituissa tapauksissa.
Päätöksessä mainittuja muutoskatsastuksessa hyväksyttäviksi mahdollisia muutoksia on pidettävä enimmäismuutoksina, joita vähäisemmät muutokset voidaan hyväksyä muutoskatsastuksessa (ts. kaikki päätöksessä mainitsemattomat muutokset eivät luonnollisestikaan edellytä poikkeuslupaa).
Mikäli muutos ei ole mahdollinen ilman muutoskatsastusta eikä sitä myöskään saa hyväksyä muutoskatsastuksessa, voi Ajoneuvohallintokeskus erityisestä syystä myöntää poikkeusluvan muutokseen. Tällöin hakemuksessa tulee esim. selvittää muutetun auton käyttötarkoitus sekä perustella miksi muutosta ei voitaisi toteuttaa sellaisena, että se olisi mahdollista hyväksyä muutoskatsastuksessa.


5 § Moottorin vaihto
Vertailumoottoreita ovat tyyppitiedoissa samaan mallisarjaan (ja sukupolveen, jos auton mallisarjan eri sukupolvien välillä on olennaisia teknisiä eroja) kuuluvien yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottorit. Auton mallisarja ja sukupolvi määritellään joko tyyppitietojen mukaisen jaottelun tai valmistajan taikka valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunnon perusteella. Vertailumoottoreina voidaan vastaavin perustein pitää Suomeen tyyppikatsastettujen mallien moottoreiden ohella myös mallisarjaan kuuluvien muun Euroopan ja Yhdysvaltojen markkinoille yleiseen tieliikenteeseen tarkoitettujen mallien moottoreita, mikäli luotettava selvitys mallien teknisistä eroista on saatavissa. Muiden kuin Suomeen tyyppikatsastettujen mallien osalta tulee tarvittaessa esittää valmistajan tai valmistajan edustajan (ts. maahantuojan) lausunto siitä, että ko. malli on tarkoitettu yleiseen tieliikenteeseen.
Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava eri merkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia.
Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia.
Muutoskatsastusta edellyttävän vaihdetun tai muutetun moottorin malli, teho
(muuttamattomista tai 6 §:n 1 momentin mukaisesti muutetuista moottoreista valmistajan ilmoittama alkuperäinen teho, muista mitattu tai muutoin selvitetty teho, esim. "Valmistajan ilmoittama moottoriteho xx kW", tai "Mitattu moottoriteho xx kW".), apulaitteet, (esim. ahtimen merkki ja malli, ahtoilman jäähdytin), ahtopaine, polttoaineensyöttölaitteisto (polttoaineensuihkutuslaitteiston merkki ja malli, kaasuttimien merkki, malli ja lukumäärä, muutetun moottorin ohjainlaitteen, ns. virityslastun, merkki ja malli) tulee merkitä rekisteritietojen erikoisehtoihin. Rekisteritietojen tehokentässä mahdollisesti oleva alkuperäinen tehotieto tulee tällöin poistaa. Vaihdetun tai muutetun moottorin iskutilavuus tulee sen sijaan merkitä rekisteritiedoissa ko. tiedolle varattuun kenttään.


6 § Moottorin muuttaminen
1 momentissa mainitut muutokset (auton alkuperäisen tai muutoskatsastuksessa, ts. ilman lupatarvetta, hyväksytyn moottorin muuttaminen, ahtimella varustettuja moottoreita lukuun ottamatta) eivät edellytä muutoskatsastusta eivätkä yleensä selvitystä muutetun moottorin tehosta, ellei vaikuta ilmeiseltä, että auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde 7 kg/kW alittuu. Muutoksissa on kuitenkin otettava huomioon mm. 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n vaatimukset (pakokaasupäästöt ja melu).
Jos kuitenkin henkilö- tai pakettiautoa koskevat pakokaasupäästövaatimukset ovat E15/03 -sääntöä tiukemmat (ts. bensiini- tai dieselkäyttöinen henkilö- tai pakettiauto on otettu käyttöön 1.7.1987 tai sen jälkeen), moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus.
Moottorin vaihtoon rinnastettavat toimenpiteet, kuten sylinterinkannen vaihtaminen toisenlaiseen tai iskutilavuuden suurentaminen yli 10 %, edellyttävät muutoskatsastusta, samoin ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen (ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns. lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä, samoin vaihdettaessa sellainen sylinterinkansi, ns. virityskansi, jolle ei ole olemassa alkuperämoottoria). Muutetun moottorin todelliseen massaan, tehoon ja iskutilavuuteen sovelletaan tällöin normaaleja 5 §:ssä mainittuja moottorinvaihtosäädöksiä ottaen huomioon auton omamassa / moottorin nettoteho -suhde sekä 7 §:n, 8 §:n ja 9 §:n pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset.


7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen
Moottorin vaihdon tai muutoksen (esim. ahtimen tai välijäähdyttimen asennus, ns. lastuviritykset) jälkeen vähäpäästöisen auton (myös ns. vapaaehtoisesti vähäpäästöisen autoverohelpotusta saaneen auton) tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset.
Käyttövoiman muuttuessa vähäpäästöisen auton tulee täyttää autoa alun perin koskeneet tai myöhemmät vähäpäästöisyysvaatimukset (aina vähintään ensimmäiset voimaan tulleet vähäpäästöisuusvaatimukset).
Vähäpäästöisen auton moottorin iskutilavuutta voi suurentaa 6 §:n 3 momentissa tarkoitetuilla tavoilla (sylinterinhalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla) korkeintaan 10 % ilman osoitusta autoa alun perin koskeneiden tai myöhempien vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä.
Selvitykseksi vähäpäästöisyysvaatimusten täyttymisestä ei riitä käytönaikainen päästömittaus eikä katalysaattorin olemassaolo tai asentaminen.


8 § Auton pakokaasupäästöt moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen
3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moottorinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen (vaihtoehtoisesti bensiinikäyttöisen henkilö- tai pakettiauton moottorin tulee olla varustettu taikka se tulee varustaa moottorille sopivalla katalysaattorilla) ja autoa koskevien käytönaikaisten pakokaasupäästövaatimusten tulee täyttyä.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » La Joulukuu 13. 21:27:00 2003

jjs kirjoitti:Vierasmoottori: varmistapa AKEsta, muistelisin että tuossa oli jokin "sylinterien keskilinjojen yhdenmukaisuus" -määräys ( :roll: ) joka tehokkaasti esti vierasmoottorien asennuksen 90-luvun ja uudempiin autoihin. Kannattaa kysyä...
tuosta on kuultu myös mutta eikä se koskenut paljon uudempia jotain 96-> autoja ?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Joulukuu 13. 22:03:59 2003

KtK kirjoitti:Eräällä työkaverilla on 2.9 scorpio ,josta sai konttorilla luvan ottaa katit pois ahistamasta ,kun eivät olleet sen vuotisissa suomiautoissa pakollisia.
Ruotsista tuotu muuttoauto kyseessä.
Mulla oli 89 bmw jossa oli merkintä käytettävä katalysaattoria mutta ei mitään vähäpäästöisyydestä. Ei saanut poistaa vaikka suomi autoissa ei ole pakollinen vielä silloin.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Su Joulukuu 14. 10:47:21 2003

siipicossu kirjoitti:
KtK kirjoitti:Eräällä työkaverilla on 2.9 scorpio ,josta sai konttorilla luvan ottaa katit pois ahistamasta ,kun eivät olleet sen vuotisissa suomiautoissa pakollisia.
Ruotsista tuotu muuttoauto kyseessä.
Mulla oli 89 bmw jossa oli merkintä käytettävä katalysaattoria mutta ei mitään vähäpäästöisyydestä. Ei saanut poistaa vaikka suomi autoissa ei ole pakollinen vielä silloin.
Näköjään aika kirjavaa touhua ,riippuu katsastuskonttorista.

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Su Joulukuu 14. 13:04:17 2003

palataan alkup. aiheeseen

nuo AKE:n ohjeet ovat tiedossa kaikilla, lähdetään niistä

jos vapaaehtoisesti vähäpäästöistä 7/87-12/91 henkilöautoa ei voi muuttaa takaisin "tavalliseksi" maksamalla autoveron alennus takaisin jää jäljelle:

-TCT:n pakokaasutesti omalle ahdinsarjalle (suunnitteilla)

-oman mallisarjan suurin ja tehokkain moottori (helpoin)

-vierasmoottori jossa valmiina ahdin ja tehoa tai suuri iskutilavuus ja tehoa (joka tietsti täyttää vastaavat tai uudemmat päästöluokitukset)


olemme jättäneet tiedustelun AKE:lle mutta koska vastaus aina kestää aloitin keskustelun myös täällä jos vaikka jollain on jo valmis vastaus
(ei varmaan ihme koska tuontiautot aiheuttavat painetta AKE:lle)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Su Joulukuu 14. 13:24:49 2003

KtK kirjoitti:
siipicossu kirjoitti:
KtK kirjoitti:Eräällä työkaverilla on 2.9 scorpio ,josta sai konttorilla luvan ottaa katit pois ahistamasta ,kun eivät olleet sen vuotisissa suomiautoissa pakollisia.
Ruotsista tuotu muuttoauto kyseessä.
Mulla oli 89 bmw jossa oli merkintä käytettävä katalysaattoria mutta ei mitään vähäpäästöisyydestä. Ei saanut poistaa vaikka suomi autoissa ei ole pakollinen vielä silloin.
Näköjään aika kirjavaa touhua ,riippuu katsastuskonttorista.
Mulle meinasi kanssa tulla joskus aikoinaan muuttoautoon tollainen katalysaattori "sticky", mutta sain sen vängättyä pois. Katalysaattorin olemassaolo autossa todettiin tieteellisesti katsomalla minkä kokoinen oli tankkausaukko, väänsin supistimen pois putkesta ja sanoin, että nyt ei ole katalysaattoria. Muuttoautohan sai ainakin vielä 90-luvulla työntää mitä tuubaa tahansa putkesta.
Toi katalysaattorin poisto-operaatio on toimenpide, joka on sallittu jos ei jää kiinni. Jos auto täyttää päästönormit ilman kattia niin sen voi poistaa, kun jättää pienen kikkareen sitä katin keramiikkaa pyörimään putkeen.

Vastaa Viestiin