Fiesta 1 & 2 kaksiosaiset vetarit.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Fiesta 1 & 2 kaksiosaiset vetarit.
Vaikka mä olen noiden kanssa iteki pelannu jo jonkun verran ja tietotaitoakin on jo kertynyt aimoannos, niin nyt tulee kuitenki eteen sellanen juttu mitä mä en tiedä. Ja mihin mä haluisin ihan tietopohjasta tietoa.
Kysehän on näistä 1.3/1.6 Mk1 ja CVH/Diesel Mk2:ssa käyttyistä vetarijärjestelyistä joissa tuo pidempi akseli on kaksiosainen.
[img=http://puudeli.zoo-gate.fi/~nuuh/fordfi ... ritfin.jpg]Kuva aiheesta[/img]
Noita Mk2 CVH akseleitahan on jossain määrin saatavanakin, joten mitenkähän on niiden sopivuus Mk1 malliin? Tiedostan kyllä erot pyörän navoissa ja erot ennen 7(?)/80 tehtyjen vaihdelaatikoiden boorituksissa, mutta noin niikun pituuden puolesta?
Joku Mk1 rakentajahan joka täällä foorumissakin pyörii oli hommannut MK2 dieselin vetarit, ne oli kai olleet liian pitkät tai jotain? En muista oikein. Mutta mitenhän bensamallin vehkeet?
Kysehän on näistä 1.3/1.6 Mk1 ja CVH/Diesel Mk2:ssa käyttyistä vetarijärjestelyistä joissa tuo pidempi akseli on kaksiosainen.
[img=http://puudeli.zoo-gate.fi/~nuuh/fordfi ... ritfin.jpg]Kuva aiheesta[/img]
Noita Mk2 CVH akseleitahan on jossain määrin saatavanakin, joten mitenkähän on niiden sopivuus Mk1 malliin? Tiedostan kyllä erot pyörän navoissa ja erot ennen 7(?)/80 tehtyjen vaihdelaatikoiden boorituksissa, mutta noin niikun pituuden puolesta?
Joku Mk1 rakentajahan joka täällä foorumissakin pyörii oli hommannut MK2 dieselin vetarit, ne oli kai olleet liian pitkät tai jotain? En muista oikein. Mutta mitenhän bensamallin vehkeet?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Ylläpitäjä
tässä idea, jota itse ajattelin testata:
mk2 1.4 CL koko tekniikka paitsi loota ykkösen keulalle. laatikosta diffi tai pelkät planeettarattaat vaihtoon, jos on tarvis.
Ei nyt ihan tietoa, mutten vielä ole ideasta löytänyt vikaa. Oletko tuota ehtinyt jo kokeilla? Sinulla taisi olla palikat tuohon ainakin?
Pasihan noita diiselin vetareita yritti laittaa paikoilleen.
mk2 1.4 CL koko tekniikka paitsi loota ykkösen keulalle. laatikosta diffi tai pelkät planeettarattaat vaihtoon, jos on tarvis.
Ei nyt ihan tietoa, mutten vielä ole ideasta löytänyt vikaa. Oletko tuota ehtinyt jo kokeilla? Sinulla taisi olla palikat tuohon ainakin?
Pasihan noita diiselin vetareita yritti laittaa paikoilleen.
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
1. Dieselmallissa ei ole kaksiosaisia akseleita. Paksummat ne ovat kylläkin kuin mopomalleissa, eli pyörän navat ovat vastaavat kuin xr2 mallissa isoilla laakereilla.
2. Pituuksissa oli jotain eroja, jonka takia mulla dsl vetareiden asennus ei onnistunut sellaisenaan. Koska kysyit varmaa tietoa niin en muista oliko oikean puoleinen akseli liian pitkä... joka tapauksessa pituuksissa oli eroja. Suunnitelmissa oli lyhentää mk4 escortin akselia ja tehdä siitä oikean puoleinen akseli omaan fiestaan, mutta se jäi tekemättä.
Ilmeisesti mk2 mallissa raideväli on suurempi?!?!?
2. Pituuksissa oli jotain eroja, jonka takia mulla dsl vetareiden asennus ei onnistunut sellaisenaan. Koska kysyit varmaa tietoa niin en muista oliko oikean puoleinen akseli liian pitkä... joka tapauksessa pituuksissa oli eroja. Suunnitelmissa oli lyhentää mk4 escortin akselia ja tehdä siitä oikean puoleinen akseli omaan fiestaan, mutta se jäi tekemättä.
Ilmeisesti mk2 mallissa raideväli on suurempi?!?!?
-
- Viestit: 1284
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
- Paikkakunta: Sastamala
Sellaisen putkimallisen vetarin lyhennys on ainakin helppoa, ei tarvitse jyrsiä mitään uusia booreja. Kun asensin 5v. lootan ykköskoppaan, niin konetta piti siirtää oikealle. Oikeaa vetaria lyhensin avaamalla hitsisauman sorvissa ja ottamalla putkesta palan pois. Vasemmalle tarvittiin pidempi keppi, sellainen löytyi kolmosescosta.
Mikä siinä kaksiosaisessa vetarissa nyt oikein on niin ihmeellistä että sellainen pitää saada? Mulla on Jesterissä eikä siitä nyt erityisempää lisäarvoa ole koitunut
Mikä siinä kaksiosaisessa vetarissa nyt oikein on niin ihmeellistä että sellainen pitää saada? Mulla on Jesterissä eikä siitä nyt erityisempää lisäarvoa ole koitunut

Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
No kun 'isolohkossa' kuuluu olla 2osanen vetariHessu kirjoitti: Mikä siinä kaksiosaisessa vetarissa nyt oikein on niin ihmeellistä että sellainen pitää saada? Mulla on Jesterissä eikä siitä nyt erityisempää lisäarvoa ole koitunut

Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
No jos se sun mk1 on uudempi kuin ~8/80 ni eihän niiä perän osia tarvi vaihtaa, siitä eteenpäinhän ne on niitä 23 boorisia.jive kirjoitti: mk2 1.4 CL koko tekniikka paitsi loota ykkösen keulalle. laatikosta diffi tai pelkät planeettarattaat vaihtoon, jos on tarvis.
No eikait siinä mitään vikaa olekaan. MItähän sä vaan tarkotat tuolla 'koko tekniikalla'? Moottori apulaitteineen vai moottorin kiinnityksineen ja vetareineen päivineen? MK2:ssahan tuo konehuone on kertaluokkaa avarampi, että moottorin sijoitus saattaa sivusuunnassakin vähän poiketa jolloin Mk2 vetaritkaan ei välttämättä käy ihan tosta vaan. Mutta menee jo kovin mutuksi joten antaapi ollajive kirjoitti:Ei nyt ihan tietoa, mutten vielä ole ideasta löytänyt vikaa.

Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Ehe wtf?! Noihan täytyy olla mk3 kun mk1 1.3/1.6/XR2 ja mk2 CVH on kuitenkin kaksiosaisella pitemmällä puolella?PasiL kirjoitti:Tuolta löytyy kuva xr2 vetareista(mk2).
http://xrtwo.creativesell.com/forums/vi ... php?t=3227
edit:
Ja eihän tossa ole muutenkaan kyllä mitään järkeä. Lisäksi siellä myydään XR2 vaihdelaatikkoa joka on ihan selvästi 4 lovinen ja eikait 4 lovista XR2 vaihelaattikkoa ole ollu ku Mk1 XR2:ssa jonka laatikko tuo kuitenkaan ei ole kun siitä puuttuu takapään kannatin ja 'alapalkin' kiinnityskin on eri paikassa kuin mk1 :-/
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Ai kato joo. No. Vetareissa ainakin olin takuusti oikeassaHessu kirjoitti:Ja se loota tuolla sivulla nelivaihteinen? Katsopa uudestaan tarkemminEikös tuo muutenkin ole ihan sama kuin Esco Mk4?

Ja muutenkin. En ole tuota foorumia aikaisemmin pläränny ja nyt sitten pläräsin. Niiku todettu niin nuo vetarithan eikait meijän näkökulmasta päätellen mitenkään voi olla mk2 cvh xr2 vetarit, mutta löytyi sieltä muutakin omituista.
Jossain joku siellä kyseli että miksköhän sen mk2 xr2 ei lämpene. Jos täällä sellaista kyseltäisi, olisi varmasti viimeistään toka vastaus tää perinteinen 'seeveehoo koneiden termostaattikotelossa on se muovikuula joka kuluu'. No. Tuolla sitä ei mainittu sanallakaan. Ja mikä omituisinta, noilla mk2 xr2 lämpömittarin anturi on termostaattikotelon alla koneen ETUpäässä (front end ja right side taisi olla ilmaisut), kun meikäläisittäinhän CVH:n lämppärin anturi ja termostaattikotelo on koneen takapäässä?
Eikä siinäkään vielä kaikki. Joku kyseli siellä mk2 xr2 ja mk1 xr2 pakoputkistojen yhteensopivuutta, eikä kukaan siinäkään kohdin maininnut mitään OHV/CVH eroista.
Tulee ihan mieleen, että oisko niillä peräti jotain muitakin yhistelmiä kuin nää meikäläisittäin tutut Mk1 xr2 1.6 kent 2os vetarit ja Mk2 xr2 1.6 cvh 2os vetarit?
Mä kyllä tuoho pakoputkithreadiin jo avauduinkin asian tiimoilta, saas nähdä ottaako siihen kukaan kantaa.
Hmm. Aika OT:ksi meni, mut kaitpa toho alkuperäseen vetarihommaan jo kaikki osallistui joilla jotain osallistumista oli

Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Ylläpitäjä
paitti kun mulla on -79...
Siihen kyllä on aikojen saatossa edelliset omistajat tehneet kaikkea pientä korjausta, esmes alkuperäinen 900cc motti on vaihtunut 1000cc jne.., eli en osaa ihan suorilta sanoa onko lootakaan enää alkuperäinen.
Kaikki on kaikki
eli vetarit, navat, koneenkorvat, jne... siis likipitäen muut paitsi startti, laturi, loota ja iskarit/jouset
Siihen kyllä on aikojen saatossa edelliset omistajat tehneet kaikkea pientä korjausta, esmes alkuperäinen 900cc motti on vaihtunut 1000cc jne.., eli en osaa ihan suorilta sanoa onko lootakaan enää alkuperäinen.
Kaikki on kaikki

-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Jos on kyse kaiken osaavista sumujensaarten kasvateista, mikään ei jaksa hämmästyttää. Vastaavat noihin kyselyihin ennenkuin ajattelevat/tietävät mitään. Tulee mieleen joku n.1v sisällä ollut juttu FastFordissa; joku oli sysäämässä 2,0i OHC konetta Orion -92:een. Lehden tekninen neuvonanto oli että kannattaa olla tarkkana sähköjen kanssa ja eikun onnellista ja helppoa asennusta...Krisse kirjoitti:Ai kato joo. No. Vetareissa ainakin olin takuusti oikeassaHessu kirjoitti:Ja se loota tuolla sivulla nelivaihteinen? Katsopa uudestaan tarkemminEikös tuo muutenkin ole ihan sama kuin Esco Mk4?
Ja muutenkin. En ole tuota foorumia aikaisemmin pläränny ja nyt sitten pläräsin. Niiku todettu niin nuo vetarithan eikait meijän näkökulmasta päätellen mitenkään voi olla mk2 cvh xr2 vetarit, mutta löytyi sieltä muutakin omituista.
Jossain joku siellä kyseli että miksköhän sen mk2 xr2 ei lämpene. Jos täällä sellaista kyseltäisi, olisi varmasti viimeistään toka vastaus tää perinteinen 'seeveehoo koneiden termostaattikotelossa on se muovikuula joka kuluu'. No. Tuolla sitä ei mainittu sanallakaan. Ja mikä omituisinta, noilla mk2 xr2 lämpömittarin anturi on termostaattikotelon alla koneen ETUpäässä (front end ja right side taisi olla ilmaisut), kun meikäläisittäinhän CVH:n lämppärin anturi ja termostaattikotelo on koneen takapäässä?
Eikä siinäkään vielä kaikki. Joku kyseli siellä mk2 xr2 ja mk1 xr2 pakoputkistojen yhteensopivuutta, eikä kukaan siinäkään kohdin maininnut mitään OHV/CVH eroista.
Tulee ihan mieleen, että oisko niillä peräti jotain muitakin yhistelmiä kuin nää meikäläisittäin tutut Mk1 xr2 1.6 kent 2os vetarit ja Mk2 xr2 1.6 cvh 2os vetarit?
Mä kyllä tuoho pakoputkithreadiin jo avauduinkin asian tiimoilta, saas nähdä ottaako siihen kukaan kantaa.
XR2 ja muut CVH -fiestat (huom! koskee mk2): oikeanpuolen vetarit on kaksiosaisia, ja löytyy kahdella erityypin nivelillä; perinteinen ja ns.Löbro (pulttikiinn. vrt cossu takap.). Ovat iloinen asia yli 150hv siestoissa (on niitä..), vähentää "torquesteeringiä" (vetelyä kiihdyttäessä) huomattavasti.
Viimeksi muokannut jjs, Su Joulukuu 21. 19:27:59 2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
Joo voihan tosiaan olla että linkissä oli mk3 xr2 vetarit, pisti vaan silmään nuo akselit ja hämmästelin tuota putkirakennetta, eihän sellaisia ole mk1/mk2 Fiestoissa?
Kait sitä pitäisi itsellekin metsästää noi 2-osaiset akselit kun tuota vetelyä on jonkin verran
Tai laittaa lukko tasauspyörästöön.......
Kait sitä pitäisi itsellekin metsästää noi 2-osaiset akselit kun tuota vetelyä on jonkin verran

Tai laittaa lukko tasauspyörästöön.......