Fiesta 1 & 2 kaksiosaiset vetarit.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Fiesta 1 & 2 kaksiosaiset vetarit.

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Joulukuu 17. 22:49:20 2003

Vaikka mä olen noiden kanssa iteki pelannu jo jonkun verran ja tietotaitoakin on jo kertynyt aimoannos, niin nyt tulee kuitenki eteen sellanen juttu mitä mä en tiedä. Ja mihin mä haluisin ihan tietopohjasta tietoa.

Kysehän on näistä 1.3/1.6 Mk1 ja CVH/Diesel Mk2:ssa käyttyistä vetarijärjestelyistä joissa tuo pidempi akseli on kaksiosainen.

[img=http://puudeli.zoo-gate.fi/~nuuh/fordfi ... ritfin.jpg]Kuva aiheesta[/img]

Noita Mk2 CVH akseleitahan on jossain määrin saatavanakin, joten mitenkähän on niiden sopivuus Mk1 malliin? Tiedostan kyllä erot pyörän navoissa ja erot ennen 7(?)/80 tehtyjen vaihdelaatikoiden boorituksissa, mutta noin niikun pituuden puolesta?

Joku Mk1 rakentajahan joka täällä foorumissakin pyörii oli hommannut MK2 dieselin vetarit, ne oli kai olleet liian pitkät tai jotain? En muista oikein. Mutta mitenhän bensamallin vehkeet?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Joulukuu 18. 1:32:16 2003

tässä idea, jota itse ajattelin testata:

mk2 1.4 CL koko tekniikka paitsi loota ykkösen keulalle. laatikosta diffi tai pelkät planeettarattaat vaihtoon, jos on tarvis.

Ei nyt ihan tietoa, mutten vielä ole ideasta löytänyt vikaa. Oletko tuota ehtinyt jo kokeilla? Sinulla taisi olla palikat tuohon ainakin?

Pasihan noita diiselin vetareita yritti laittaa paikoilleen.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » To Joulukuu 18. 9:02:16 2003

1. Dieselmallissa ei ole kaksiosaisia akseleita. Paksummat ne ovat kylläkin kuin mopomalleissa, eli pyörän navat ovat vastaavat kuin xr2 mallissa isoilla laakereilla.

2. Pituuksissa oli jotain eroja, jonka takia mulla dsl vetareiden asennus ei onnistunut sellaisenaan. Koska kysyit varmaa tietoa niin en muista oliko oikean puoleinen akseli liian pitkä... joka tapauksessa pituuksissa oli eroja. Suunnitelmissa oli lyhentää mk4 escortin akselia ja tehdä siitä oikean puoleinen akseli omaan fiestaan, mutta se jäi tekemättä.

Ilmeisesti mk2 mallissa raideväli on suurempi?!?!?

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Joulukuu 18. 10:50:19 2003

Sellaisen putkimallisen vetarin lyhennys on ainakin helppoa, ei tarvitse jyrsiä mitään uusia booreja. Kun asensin 5v. lootan ykköskoppaan, niin konetta piti siirtää oikealle. Oikeaa vetaria lyhensin avaamalla hitsisauman sorvissa ja ottamalla putkesta palan pois. Vasemmalle tarvittiin pidempi keppi, sellainen löytyi kolmosescosta.
Mikä siinä kaksiosaisessa vetarissa nyt oikein on niin ihmeellistä että sellainen pitää saada? Mulla on Jesterissä eikä siitä nyt erityisempää lisäarvoa ole koitunut :D
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Joulukuu 18. 17:14:19 2003

Hessu kirjoitti: Mikä siinä kaksiosaisessa vetarissa nyt oikein on niin ihmeellistä että sellainen pitää saada? Mulla on Jesterissä eikä siitä nyt erityisempää lisäarvoa ole koitunut :D
No kun 'isolohkossa' kuuluu olla 2osanen vetari :-) Vaikka onhan toi katsastettukin 1.6 noilla orkkisvetareilla. Ja hyvinhän ne näytti kasassa pysyvän vaikka ton videon kuvauksessaki muutama kiivas yritys otettiin.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » To Joulukuu 18. 17:18:13 2003

jive kirjoitti: mk2 1.4 CL koko tekniikka paitsi loota ykkösen keulalle. laatikosta diffi tai pelkät planeettarattaat vaihtoon, jos on tarvis.
No jos se sun mk1 on uudempi kuin ~8/80 ni eihän niiä perän osia tarvi vaihtaa, siitä eteenpäinhän ne on niitä 23 boorisia.
jive kirjoitti:Ei nyt ihan tietoa, mutten vielä ole ideasta löytänyt vikaa.
No eikait siinä mitään vikaa olekaan. MItähän sä vaan tarkotat tuolla 'koko tekniikalla'? Moottori apulaitteineen vai moottorin kiinnityksineen ja vetareineen päivineen? MK2:ssahan tuo konehuone on kertaluokkaa avarampi, että moottorin sijoitus saattaa sivusuunnassakin vähän poiketa jolloin Mk2 vetaritkaan ei välttämättä käy ihan tosta vaan. Mutta menee jo kovin mutuksi joten antaapi olla :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Pe Joulukuu 19. 9:27:34 2003

Tuolta löytyy kuva xr2 vetareista(mk2).

http://xrtwo.creativesell.com/forums/vi ... php?t=3227

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Joulukuu 19. 18:47:15 2003

PasiL kirjoitti:Tuolta löytyy kuva xr2 vetareista(mk2).
http://xrtwo.creativesell.com/forums/vi ... php?t=3227
Ehe wtf?! Noihan täytyy olla mk3 kun mk1 1.3/1.6/XR2 ja mk2 CVH on kuitenkin kaksiosaisella pitemmällä puolella?

edit:

Ja eihän tossa ole muutenkaan kyllä mitään järkeä. Lisäksi siellä myydään XR2 vaihdelaatikkoa joka on ihan selvästi 4 lovinen ja eikait 4 lovista XR2 vaihelaattikkoa ole ollu ku Mk1 XR2:ssa jonka laatikko tuo kuitenkaan ei ole kun siitä puuttuu takapään kannatin ja 'alapalkin' kiinnityskin on eri paikassa kuin mk1 :-/
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Joulukuu 19. 19:14:21 2003

Ja se loota tuolla sivulla nelivaihteinen? Katsopa uudestaan tarkemmin :) Eikös tuo muutenkin ole ihan sama kuin Esco Mk4?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Joulukuu 19. 19:24:30 2003

Hessu kirjoitti:Ja se loota tuolla sivulla nelivaihteinen? Katsopa uudestaan tarkemmin :) Eikös tuo muutenkin ole ihan sama kuin Esco Mk4?
Ai kato joo. No. Vetareissa ainakin olin takuusti oikeassa :-)

Ja muutenkin. En ole tuota foorumia aikaisemmin pläränny ja nyt sitten pläräsin. Niiku todettu niin nuo vetarithan eikait meijän näkökulmasta päätellen mitenkään voi olla mk2 cvh xr2 vetarit, mutta löytyi sieltä muutakin omituista.

Jossain joku siellä kyseli että miksköhän sen mk2 xr2 ei lämpene. Jos täällä sellaista kyseltäisi, olisi varmasti viimeistään toka vastaus tää perinteinen 'seeveehoo koneiden termostaattikotelossa on se muovikuula joka kuluu'. No. Tuolla sitä ei mainittu sanallakaan. Ja mikä omituisinta, noilla mk2 xr2 lämpömittarin anturi on termostaattikotelon alla koneen ETUpäässä (front end ja right side taisi olla ilmaisut), kun meikäläisittäinhän CVH:n lämppärin anturi ja termostaattikotelo on koneen takapäässä?

Eikä siinäkään vielä kaikki. Joku kyseli siellä mk2 xr2 ja mk1 xr2 pakoputkistojen yhteensopivuutta, eikä kukaan siinäkään kohdin maininnut mitään OHV/CVH eroista.

Tulee ihan mieleen, että oisko niillä peräti jotain muitakin yhistelmiä kuin nää meikäläisittäin tutut Mk1 xr2 1.6 kent 2os vetarit ja Mk2 xr2 1.6 cvh 2os vetarit?

Mä kyllä tuoho pakoputkithreadiin jo avauduinkin asian tiimoilta, saas nähdä ottaako siihen kukaan kantaa.

Hmm. Aika OT:ksi meni, mut kaitpa toho alkuperäseen vetarihommaan jo kaikki osallistui joilla jotain osallistumista oli :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Joulukuu 19. 22:49:16 2003

paitti kun mulla on -79...

Siihen kyllä on aikojen saatossa edelliset omistajat tehneet kaikkea pientä korjausta, esmes alkuperäinen 900cc motti on vaihtunut 1000cc jne.., eli en osaa ihan suorilta sanoa onko lootakaan enää alkuperäinen.

Kaikki on kaikki :wink: eli vetarit, navat, koneenkorvat, jne... siis likipitäen muut paitsi startti, laturi, loota ja iskarit/jouset

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Joulukuu 19. 23:43:57 2003

Krisse kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Ja se loota tuolla sivulla nelivaihteinen? Katsopa uudestaan tarkemmin :) Eikös tuo muutenkin ole ihan sama kuin Esco Mk4?
Ai kato joo. No. Vetareissa ainakin olin takuusti oikeassa :-)

Ja muutenkin. En ole tuota foorumia aikaisemmin pläränny ja nyt sitten pläräsin. Niiku todettu niin nuo vetarithan eikait meijän näkökulmasta päätellen mitenkään voi olla mk2 cvh xr2 vetarit, mutta löytyi sieltä muutakin omituista.

Jossain joku siellä kyseli että miksköhän sen mk2 xr2 ei lämpene. Jos täällä sellaista kyseltäisi, olisi varmasti viimeistään toka vastaus tää perinteinen 'seeveehoo koneiden termostaattikotelossa on se muovikuula joka kuluu'. No. Tuolla sitä ei mainittu sanallakaan. Ja mikä omituisinta, noilla mk2 xr2 lämpömittarin anturi on termostaattikotelon alla koneen ETUpäässä (front end ja right side taisi olla ilmaisut), kun meikäläisittäinhän CVH:n lämppärin anturi ja termostaattikotelo on koneen takapäässä?

Eikä siinäkään vielä kaikki. Joku kyseli siellä mk2 xr2 ja mk1 xr2 pakoputkistojen yhteensopivuutta, eikä kukaan siinäkään kohdin maininnut mitään OHV/CVH eroista.

Tulee ihan mieleen, että oisko niillä peräti jotain muitakin yhistelmiä kuin nää meikäläisittäin tutut Mk1 xr2 1.6 kent 2os vetarit ja Mk2 xr2 1.6 cvh 2os vetarit?

Mä kyllä tuoho pakoputkithreadiin jo avauduinkin asian tiimoilta, saas nähdä ottaako siihen kukaan kantaa.
Jos on kyse kaiken osaavista sumujensaarten kasvateista, mikään ei jaksa hämmästyttää. Vastaavat noihin kyselyihin ennenkuin ajattelevat/tietävät mitään. Tulee mieleen joku n.1v sisällä ollut juttu FastFordissa; joku oli sysäämässä 2,0i OHC konetta Orion -92:een. Lehden tekninen neuvonanto oli että kannattaa olla tarkkana sähköjen kanssa ja eikun onnellista ja helppoa asennusta...
XR2 ja muut CVH -fiestat (huom! koskee mk2): oikeanpuolen vetarit on kaksiosaisia, ja löytyy kahdella erityypin nivelillä; perinteinen ja ns.Löbro (pulttikiinn. vrt cossu takap.). Ovat iloinen asia yli 150hv siestoissa (on niitä..), vähentää "torquesteeringiä" (vetelyä kiihdyttäessä) huomattavasti.
Viimeksi muokannut jjs, Su Joulukuu 21. 19:27:59 2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Su Joulukuu 21. 2:27:10 2003

tarkennetaan satunnaisille lukijoille, että mk1/mk2 XR2 ja CVH mallit. mk3 Fiestassa ei missään kaasari mallissa tuollaista vakiona ole.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Joulukuu 22. 7:34:26 2003

Joo voihan tosiaan olla että linkissä oli mk3 xr2 vetarit, pisti vaan silmään nuo akselit ja hämmästelin tuota putkirakennetta, eihän sellaisia ole mk1/mk2 Fiestoissa?

Kait sitä pitäisi itsellekin metsästää noi 2-osaiset akselit kun tuota vetelyä on jonkin verran :wink:
Tai laittaa lukko tasauspyörästöön.......

Vastaa Viestiin