Sierrassa paleltuu?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Sierrassa paleltuu?

Viesti Kirjoittaja lammas » Su Joulukuu 28. 19:02:31 2003

Tuossa joulun pyhinä vaihdoin termarin. Ei sanottavaa vaikutusta. Vaihdoinpa sitten vielä lämppärin kennonkin. Sillä nyt oli jonkunlainen vaikutus, mutta vieläkään ei tule tarpeeksi lämpöä. Mitähän sitä seuraavaksi keksisi?
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Su Joulukuu 28. 20:39:33 2003

Pahvi syylärin eteen
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja lammas » Su Joulukuu 28. 20:53:16 2003

Tuntuisi vaan kummalta viritellä jotain pahveja, kun aikaisemmissa voortsoneissa (4sierraa, P100, mk4 esco ja mk2 orion) ennen tuotta farkkua tarvinnut pahvien kanssa pelata.
Minkähän värinen lämppärin anturi muuten pitäsi olla -88 sierrassa Kun vaihdoin mittariston kiekkakellolla olevaan. (siis mittaristo on -88:sta)
Nykyinen anturi näytää kaiken lisäksi olevan tarvike, kun on normaalilla litteällä abikolla ja Ford-liitin on runnottu siihen väkisin.
Eli lämpömittariinkaan en täysin luota.
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 28. 20:58:08 2003

onkos tuossa sähkö vai visko flekti? visko jos on jumissa (=hurisee) jäähdyttää se liikaa.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Joulukuu 28. 22:18:14 2003

samiharju kirjoitti:onkos tuossa sähkö vai visko flekti? visko jos on jumissa (=hurisee) jäähdyttää se liikaa.
Mullon visko joka on suhteellisen uusi (2 vuotta vanha), mutta hieman jumissa, silti lämpöä riittää ja reilusti vaikka mittari olisi vain vartin verran noussu. Toisaalta vastapainona on kyllä pienempi syylari (escort xr3).

Kato että se termari varmasti toimii oikein ja ettei ole ilmataskuja missään pyörimässä.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Joulukuu 28. 22:20:17 2003

kai muistit porata siihen uuteen termariin 1mm terällä reiän? muuten voi olla ettei toimi kunnolla.

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Su Joulukuu 28. 22:33:38 2003

samiharju kirjoitti:kai muistit porata siihen uuteen termariin 1mm terällä reiän? muuten voi olla ettei toimi kunnolla.
Ilmausta varten vai? Kyllä niissä yleensä on kaikki tarvittavat reiät valmiina... Pääasia et asentaa oikein ja huolehtii ilmauksesta. Noi termarit kannattaa "keittää" ennen asennusta, niin näkee et ne aukee suurinpiirtein oikeessa lämpötilassa.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

Stefa
Viestit: 4057
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
Paikkakunta: Innercircle

Viesti Kirjoittaja Stefa » Ma Joulukuu 29. 3:38:22 2003

Onhan sisälämppärin kennon letkut oikein päin? usko tai älä... vaikutusta on :roll:
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 29. 10:00:36 2003

Stefa kirjoitti:Onhan sisälämppärin kennon letkut oikein päin? usko tai älä... vaikutusta on :roll:
tulee kennon ala laitaan ja lähtee ylhäältä takas moottoriin.
olihan kenno uusi eikä vain ehjä (ei vuoda)
kennon sisällä on spiraalit jotka jarruttavat veden vistausta sopivasti jolloin vesi kerkiää luvuttamaan lämmön ilmavirtaan..
onhan kojelaudan tunnelit kunnossa ettei lämpö karkaa mittariston sisälle.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Joulukuu 29. 10:02:27 2003

Onko termarin alla kumitiiviste? Jos on niin katso ettei ole hapero ja että kotelo ei ole hapettunut ja vuoda sieltä tiivisteen alta.

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja lammas » Ma Joulukuu 29. 14:09:29 2003

Eli letkut ovat nyt niin, että vesipumpulta tuleva on ylemmässä ja alemmasta lähtee letku imusarjaan. Sen kumisen tiivisteen uusin samalla kun uusin termostaatinkin. kotelossa ei hapettumia. Mitään reikiä en poraillut.
Kennoa vaihtaessa tarkistin kaikki lämppärin putket ja ovat ok ja on kunnolla kiinni -> ei pohise kojelaudan sisään. Kenno ei ollut uusi vaan peräisin varaosa-autosta, jossa ei ole tarvinnut palella.
Kaiken pitäisi siis kaiken järjen mukaan olla ok (ellei ne letkut sitten ole väärinpäin), mutta lämpöä vaan ei tule tarpeeksi.
Kohta varmaan täytyy epäillä uutta termaria vialliseksi?
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Joulukuu 29. 14:37:33 2003

nyt tulee mutua
eiks pumpulta tuleva letku tulisi mennä kennon alempaan

""""""korjattu se menee ylempään liittimeen tarkistettu kuvasta""""
eiks vesi kierrä just pumpulta ulos ja kannesta takas moottoriin?
korjatkaa jos väärin.
pumppu imee veden kennolta ja kytkentäsi on oikea
kumma homma sun vehje
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja lammas » Ma Joulukuu 29. 14:45:08 2003

Itsellänikään ei tarkkaa tietoa siitä ole miten päin nuo letkut loppujen lopuksi tulee olla. Noin ne kuitenkin olivat tuossa yksilössä silloin kun se omistukseeni tuli. Myös haynesin manuaalin huonosta kuvasta saa sen vaikutelman, että se vesipumpulta tuleva letku tulee kennon ylempään.
Jos joku viitsii omasta sierrastaan tarkistaa niin tieto otetaan kiitollisuudella vastaan
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

Spuler
Viestit: 192
Liittynyt: Ma Kesäkuu 30. 23:28:23 2003
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Spuler » Ma Joulukuu 29. 15:27:36 2003

Tuohon letkujen järjestykseen sen verran että ainakin tarvike kennoissa voi järjetys olla eri kuin alkuperäisessä. Mulle vaan kävi niin kun vaihdoin kennon ja laitoin letkut kuten orginaaliin niin ei tullut ilma pois millään sekä "kurlasi" joka kerta kun auton käynnisti. Tietysti se lämmön tuotto oli mitä oli.
Jäsen #468
XR4x4 2.9i -91<--Eläkkeellä
Mondeo -05<----käyttis

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ma Joulukuu 29. 18:33:36 2003

Omassa Sierrassa on myös hieman lämpiämis onkelmia näin talvella. Syy on siinä että sen termarin ohi pääsee hieman vuotamaan nestettä vaikka uusi tiiviste onkin. Kannattaa siis tarkistaa se pitävyys ennenkuin laittaa sen kotelon kiinni.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ma Joulukuu 29. 22:59:36 2003

Zimi Da Guitara kirjoitti:Omassa Sierrassa on myös hieman lämpiämis onkelmia näin talvella. Syy on siinä että sen termarin ohi pääsee hieman vuotamaan nestettä vaikka uusi tiiviste onkin. Kannattaa siis tarkistaa se pitävyys ennenkuin laittaa sen kotelon kiinni.
Niin ja ennenkaikkea aina ostaa uusina:

1. Termarin tiiviste
2. TermariKOTELON tiiviste
3. termari

Kandee myös sitä talvitermarii yrittää...

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Ti Joulukuu 30. 0:29:38 2003

Newis kirjoitti:
Zimi Da Guitara kirjoitti:Omassa Sierrassa on myös hieman lämpiämis onkelmia näin talvella. Syy on siinä että sen termarin ohi pääsee hieman vuotamaan nestettä vaikka uusi tiiviste onkin. Kannattaa siis tarkistaa se pitävyys ennenkuin laittaa sen kotelon kiinni.
Niin ja ennenkaikkea aina ostaa uusina:

1. Termarin tiiviste
2. TermariKOTELON tiiviste
3. termari

Kandee myös sitä talvitermarii yrittää...
Just näin eikä niinkuin mä tein :

1. CVH Escortin, (kai) termarin tiiviste, (vaikutti ainakin hieman erilaiselta)
2. Itse tehty termarikotelon tiiviste
3. Vanha termari jostain ties mistä.


Nooh, kyllä siellä ainakin suurin osa nesteistä pysyy lohkossa.
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Joulukuu 30. 3:39:37 2003

joo eli yksi mikä hieman huonosti lämmitti oli se että se lämppärin kenno oli tukossa. eli jos olet vaihtanut lämppärin kennon toiseen vanhaan kannattaa kokeilla hapolla aukasta se. eli upotetaan vaan lämppäri happoon. myös jotain muuta soveltuvaa ainetta voi käyttää. rupes toi yks jenkki puskeen aikas iloisesti lämmintä ko. operaation jälkeen.

nimimerkillä, ei tarttenut pitää lämpöjä täysillä enään.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Joulukuu 30. 9:53:20 2003

yks tuli mieleen
ootkos kattonut että visuston vaijerin kuori ei ole liikahtanut ja kylmä kuuma läppä ei sulkeudu kokonaan
ota moottori irti ja kokeile että läppä liikkuu oikeiin eli lämmin asennossa kylmän ilman tulo kennon ohi sulketuu kokonaan
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » Pe Tammikuu 2. 18:00:39 2004

No niin.. taas on tutkittu ja hutkittu.
Omassani on moottorin lämmöt normaalit, vesi kiertää kennossa
(ainakin kummatkin letkut on kuumat)
Silti sisälle ei tuu kuumaa, tulee ihan haaleeta. Välillä ei oikein sitäkään.
Voiko kenno mennä tällä tavalla rikki, vai meneekö se yleensä vaan tukkoon?
Lämmönsäätimen vaijerinkin tutkin ja tulin siihen tulokseen että se on ok.
Tuppaa välillä oleen vähän viileetä, kun elohopea hipoo -20 :?

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Pe Tammikuu 2. 18:05:25 2004

taitaa olla kalkkikiveä tai jotain sen tapaista moskaa sinne kertynyt , osta uusi kenno niin ei tarvi tapella ja rupee tarkenee autossakin
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

lammas
Viestit: 158
Liittynyt: Ti Marraskuu 26. 0:42:31 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja lammas » Pe Tammikuu 2. 18:47:57 2004

Kyllä se näköjänn siitä selviää kun aikansa tutkii. Eli laadukas tarvike termari olikin sutta ja sekundaa( sillä ei edes lämpömittari noussu niinkuin vanhalla kennolla + termari yhdistelmällä). Nyt on kivitilalta motokraft termari ja niin nousee lämmöt taas mittarin mukaan siihen mihin pitääkin ja lämpöäkin riittää :)
Suzuki GSF 1250 Bandit -07
Ford Focus 1.6 Ecoboost -12

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Tammikuu 2. 19:05:24 2004

Hartza kirjoitti:
samiharju kirjoitti:kai muistit porata siihen uuteen termariin 1mm terällä reiän? muuten voi olla ettei toimi kunnolla.
Ilmausta varten vai? Kyllä niissä yleensä on kaikki tarvittavat reiät valmiina... Pääasia et asentaa oikein ja huolehtii ilmauksesta. Noi termarit kannattaa "keittää" ennen asennusta, niin näkee et ne aukee suurinpiirtein oikeessa lämpötilassa.
termari reagoi paljon paremmin lt muutoksiin kun tuon reiän poraa. näin sanovat kaikki ikänsä autoja/koneita ruuvanneet kyläsepät...

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Tammikuu 5. 2:52:20 2004

samiharju kirjoitti:termari reagoi paljon paremmin lt muutoksiin kun tuon reiän poraa. näin sanovat kaikki ikänsä autoja/koneita ruuvanneet kyläsepät...
en mitenkään tuota epäile mutta tiedätköhän mihin tuo perustuu tuo asia. itse en kyllä oikein nyt keksinyt mihin tuo millin reikä vaikuttaa niin paljon että varsinaista huomattavaa eroa syntyisi. mutta kertokaa toki.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ma Tammikuu 5. 11:04:48 2004

silloin kun on virtausta termarin lähistöllä niin termari reagoi helpommin lämmön vaihteluihin.
kun termariin on porattu reikä niin siitä kulkee kokoajan hieman nestettä ohi ja termarin reagointi on nopeampaa lämmön vaihteluihin.
kelpaako toi selvityksesk.....ja tämähän oli sitten ihan mutua.


"syökää kanaa"
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin