Orionin penkinlämmitin

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Orionin penkinlämmitin

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Tammikuu 4. 18:46:36 2004

Kuten toisessa postissa jo mainitsin, niin talviharrastukseksi tuli ostettua tuollainen konttiperä-Escort aka Orion. Vihdoin parin termarin vaihdon ja termarikotelon pesun sekä reikien tukkimisen jälkeen kajuuttaan tulee vihdoin kunnolla lämmintä eikä ole ollut kylmä sen jälkeen. Kosla on osoittautunut hemmetin hyväksi talviautoksi, ehkä jopa parhaaksi mitä tähän mennessä on ollut. Onneksi osaa itse laittaa ja korjata. RST:n laatikon viskolukkoa olen jäänyt kaipaamaan, jotta liikkeelle pääsisi paremmin.

Jotain takapakkia sentään: pari päivää sitten oli kunnolliset paukkupakkaset. Kuskin penkinlämmitin lämmitti oikein mukavasti siinä istujaa, mutta sitten se riemu loppui. Eilen yleismittarilla johtojen, kytkinten jne mittailua. Pelkääjän penkki lämpiää edelleen ok, keskikonsolin kytkimet toimivat (LED-valo palaa lupaavasti), sulake ja rele ok. Johtoja mittarilla tutkien (2 kpl penkin alla) ja pelkääjän penkistä mallia ottaen selviää, että penkkiosan elementissä ei kierrä sähkö eli se on jostakin poikki. Toisesta johdosta tulee edelleen 12V. Ilmeisesti, jos toinen elementti on rikki, niin toinenkaan ei lämpiä? Penkin alla olevat johdot vaikuttivat olevan ehjät, mutta mistäs sitä tietää. Kukaan ei ollut niitä liikuttelemassa tai potkimassa, kun lämmitys lakkasi. Ennen lopullista kuolemaa lämmitys tuntui olevan erityisen kuumaa, mutta toppahousut jalassa liika lämpö ei niin haitannut eli olisi pitänyt älytä sammuttaa lämmitys ajallaan.

Ehdotuksia? Saako uusia elementtejä vielä jostakin vai ostanko suosiolla kokonaan "uuden" penkin? Kyselen huomenna Fordilta elementtien tilannetta.

Purku menee vissiin jotenkin näin: penkki irti autosta, verhous auki jne (vieläkö jotain unohtui?)? Samalla voisi vaihtaa sinne jouset (jos vielä saa), kun penkkiosan ryhti on hieman läsähtänyt.

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Su Tammikuu 4. 22:21:06 2004

penkin alle olevista johdoista jotka yhtyy penkin ns vastuksiin ja niiden liitos saattaa olla poikki , aika yleinen vika ainakin sierassa
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Marko_T.
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Marko_T. » Ma Tammikuu 5. 8:12:38 2004

Ja tarviikkeenakin löytyy elementtejä, kait niitäkin voi soveltaa orionin penkkiin.

JPoulu
Viestit: 191
Liittynyt: Su Huhtikuu 6. 18:50:55 2003
Paikkakunta: Kokkola-(Oulu)

Viesti Kirjoittaja JPoulu » Ma Tammikuu 5. 10:57:56 2004

Ootko tarkistanut penkinlämmittimen katkasian, itselläni ei toiminut ennen kuin vaihdoin katkasijan.

nestori
Viestit: 830
Liittynyt: To Toukokuu 1. 13:33:14 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori » Ma Tammikuu 5. 15:14:41 2004

JPoulu kirjoitti:Ootko tarkistanut penkinlämmittimen katkasian, itselläni ei toiminut ennen kuin vaihdoin katkasijan.
Mulla kettuili ne katkasiat kanssa, mutta muistelen että niissä ei suostunut ne valotkaan palamaan. Liuottelin ne crc:ssä pari tuntia purettuina ja kasasin, siitä lähtien ovat toimineet. Tosin apparin puolelta on jotain muutakin häikkää...

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Tammikuu 5. 19:15:54 2004

Noi perse- ja selkäelementithän on kytketty sarjaan siten että ne pelaavat käytännössä 6v/elementti. Jos toinen menee kaput niin kylmähän siinä tulee. Voithan tietysti kytkeä toiseen, ehjään, suoraan sen 12v niin saat ainakin toisen elemntin tosikuumaksi vähäksi aikaa :-)

Ei vaan. Ei noin kannata tehdä. Mutta kyllä noi 80's Fordien penkinlämmittimet tuntuvat olevan aika haitarista, en montaakaan toimivaa kuskinpenkkiä ole tavannut :-/

Ja loppuun hassunhauska loppukevennys: OMG OMG LOL!! Tuossa uudessa Fiestassa ei edes ole lämmitinelementtiä selkänojassa 'haha' :-/
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Siitä vastuksesta

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Helmikuu 10. 14:48:58 2004

Omassa orionissani korjaantui vika kun purin verhoilun ja ohhoh...
Vastuslanka oli juuresta poikki. Eli ei muuta kuin tinaa kehiin ja menoksi
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Helmikuu 11. 21:23:22 2004

Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille. Homma vieläkin täysin vaiheessa. Viikonlopuksi lupaili lauhempaa ilmaa, niin tarkenisi tallissa purkaa.

Ai niin: kyselin huvikseni uuden elementin hintaa Fordilta. 117 euroa, jäi sitten ostamatta. Tarvikkeena saa 30-40 euron haarukassa. Uusia jousia ei saa.

Vastaa Viestiin