Pitkään seisseen automaattilootan elvytys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Pitkään seisseen automaattilootan elvytys

Viesti Kirjoittaja Hessu » Ke Tammikuu 7. 13:07:53 2004

Pitäisi lähiaikoina alkaa starttailemaan tuota projektiautoa, joka on ollut ajamatta ainakin yli 10v. Jos loota (Ford C3) ei ole täysin jumissa, niin voisikohan vanhojen öljyjen sekaan laittaa jotain liuotinta joka irrottaisi mönjiä pikkuisen? Tarkoitus ei ole ajaa noiden seosten kanssa, vain hiukan huuhdella laatikkoa konetta käyttämällä. Eli onko hyvä idea vai antaako olla?
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Tammikuu 7. 13:25:18 2004

Kannattanee varmaan ensin kokeilla toimiiko koko laatikko (ollenkaan), työntämällä autoa vaikka vaihde päällä tjsp. Jos ei liiku niin kannattanee suosiolla avata se. Mutta mutta, eikait se mihinkään ole ruostunut jos siellä laatikossa on riittävästi ollut öljyä?

Todella upea projektiauto! Tohon kannattaa käyttää ainoastaan alkuperäsiä osia jos niitä saa...
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ke Tammikuu 7. 16:03:32 2004

ota hei suosiolla se loota sieltä pois, aukaset sen ja tarpeenvaatiessa uusit tiivisteitä ja käsin puhdistat sen kokkareen. sanoisin että ihme on jos ei mikään ole jumissa. automaatilla se auton liikkuminen työnnettäessä ei todista mitään. jos hyvän haluat ja varmasti niin pura se laatikko niin että saat puhdistettua ja tarkastettua.

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Re: Pitkään seisseen automaattilootan elvytys

Viesti Kirjoittaja XR5T » To Tammikuu 8. 1:54:56 2004

Hessu kirjoitti:Pitäisi lähiaikoina alkaa starttailemaan tuota projektiautoa, joka on ollut ajamatta ainakin yli 10v. Jos loota (Ford C3) ei ole täysin jumissa, niin voisikohan vanhojen öljyjen sekaan laittaa jotain liuotinta joka irrottaisi mönjiä pikkuisen? Tarkoitus ei ole ajaa noiden seosten kanssa, vain hiukan huuhdella laatikkoa konetta käyttämällä. Eli onko hyvä idea vai antaako olla?
ei missään tapauksessa liuottimia.
nyt olisi hyvä ennen käynnistystä irroittaa laatikon öljypohja kun sakka on laskeutunut pohjaan ja pestä pohja sitten vain uutta öljyä lootaan
ne kyllä usko että olisi jumiintunut kovaa ajoa vain

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Tammikuu 8. 4:25:55 2004

ei olis ensimmäinen loota joka sylkis öljyt mäelle pitkän seisonnan jälkeen. toki se voi toimiakin hyvin, mutta itse on ottais sitä riskiä, jos loota on vähän ajettu ja ehjä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Tammikuu 8. 13:20:12 2004

Kannattaisko se pohja pudottaa pois isommin laatikkoa hämmentämättä ja vaihtais liemet ja suodattimen, samalla näkee mikä se kunto about on.
ATF taitaa sisältää kaikenlaisia myrkkyjä itsessään, eiköhän se pese itsensä jos sinne ei vettä ole päässyt.
Jos boksissa ei ole mitään isompia kikkareita eikä toimi, purat "aivot" ja levität venttiilit ja jouset pitkin tallin lattiaa ja lähdet ostelemaan uutta vaihteistoa :wink:
Kävin linkistä vilasemassa rakettiasi ja pisti silmään mitä kaasarissa oli ollut/on, eiköhän se tavara ole bensaa josta vuosien varrella on haihtunut kaikki kevyemmät aineet pois?

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Tammikuu 8. 18:40:50 2004

Okei, loota on nyt korkattu. Öljyä oli ehkä sentin verran pohjan tiivistetason yläpuolelle + tietenkin turbiinissa jonkin verran. Aumiiniosat kiiltelivät kuin uudessa, mutta tiivisteet olivat kieltämättä hieman kovettuneen oloiset. Aukaisin valve bodyn akateemisesta mielenkiinnosta, eikä siellä kummempia. Vaikea tosin arvioida, onko joku venttiilin jousi esimerkiksi kuoleentunut. Voi olla että asennan shift kitin kun on näin hyvä tilaisuus. Askin purkamista tuon pidemmälle ei millään viitsisi alkaa, kun ei ole näyttöä vuodoista ym. Tilaan silti remppasarjan, joten se on valmiina kun/jos tarvitaan.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Tammikuu 8. 20:57:58 2004

SLEI kirjoitti: ATF taitaa sisältää kaikenlaisia myrkkyjä itsessään, eiköhän se pese itsensä jos sinne ei vettä ole päässyt.
kyllähän se pesee jos öljy kiertää kunnolla. on hieman sama homma kuin seisonnassa jumiutunut kone. kyllä se käymään lähes aina saadaan liuottimilla ja konetta purkamatta, mutta ilman vaurioita se ei tapahdu.
SLEI kirjoitti: Jos boksissa ei ole mitään isompia kikkareita eikä toimi, purat "aivot" ja levität venttiilit ja jouset pitkin tallin lattiaa ja lähdet ostelemaan uutta vaihteistoa :wink:
ei siellä lootassa mitään pullon henkeä asu. ihminenhän senkin on kasannut. tärkeintä on vain huolellisuus, ja se että ei heittele niitä osia ympäri hallia. kaikki prikkoja myöten omille paikoilleen, ja puhtaana takaisin, ja hieman siemen öljyä kasatessa niin ei se sen kummempi juttu ole.

mutta kukin tavallaan. mä teen sen varman kautta, joka usein on myös kyllä melkoisesti työläämpi.

Vastaa Viestiin