OHC Lohkot, Eroa?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

OHC Lohkot, Eroa?

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Tammikuu 15. 19:49:29 2004

Tässä näitä lueskellut jotenka miten nuo eri 2.0:n lohkot eroavat toisistaan? näkyy välillä 205 maininta etc...
Entäs Cossun lohkot? Onko noista ykskään vaihtokelpoinen ristiin? lohkot/sisuskamat?

Tässä vain kiusaan teitä jälleen...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Tammikuu 15. 21:51:06 2004

Karkeasti 2,0 OHC lohkoista: 70-71 tuli eka versio joka mainittavasti uusiutui vasta 85 jolloin tuli ns.205 -lohko jonka päälle myös 2wd cossu tehtiin, 89 loppui käytännössä OHC:n tuotanto. 90 tuli 200-lohko 4x4 cossuun joka sekin uusiutui muutaman kerran detaljeiltaan kunnes 96 valmistus loppui EscoCossun kera. 205-lohkon muunnoksia olivat mm. 207 ja 209.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Tammikuu 15. 22:05:27 2004

Ok, mitäs eroja näillä on ja mistä ne tunnistaa?
Sisuskalut yhteensopivia? poraus, kampiakseli?

Onko 205 pajonkin parempi kuin vanha?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Tammikuu 15. 22:29:20 2004

NiceMan kirjoitti:Ok, mitäs eroja näillä on ja mistä ne tunnistaa?
Sisuskalut yhteensopivia? poraus, kampiakseli?

Onko 205 pajonkin parempi kuin vanha?
Muutama anturin paikka enemmän, vai mite se menee..? :?:
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Tammikuu 15. 22:52:36 2004

Täällä kuvia muutamista tallin nurkissa pyörivistä lohkoista. en muista mihin topiciin noita tuli joskus kuvattua.
alimmassa kuvassa 205 lohko.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » To Tammikuu 15. 23:00:49 2004

Hienoja kuvia ;)

Tuosta 205:sta, onko se mahdollisesti vahvempi kuin vanhempi lohko vai onko joku noista muuten vain vahvempi eli kannattaako metsästää?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Pe Tammikuu 16. 9:58:34 2004

Täällä tälläistä tarinaa. Otin tuon viestin palan kun tuonne tarvii rekisteröityä. Kuva 202

202 Block


the first 2wd Sierra's had a '205' block which originated from the 2.0i Sierra. These were then sent to Cosworth, had the bores measured and graded and got stamped with 'YB' code. Apart from a little fetting for the water pump to fit, this was the only difference. '205' indicated '2'.'0' litre and 198'5' spec. When the 4x4 came out, a new block was commissioned, the '200'. Slightly stronger casting with the '200' indicating '2'.'0' litre and 199'0' spec. The '202' block in this auction is a '2'.'0' litre 199'2' spec who's only home once the Escort Cosworths production was cancelled in 1992, was the Pinto engined Transit! However, because it was cast without the rear core plug on the flywheel face, it must have been the strongest run of blocks made. The bores have been graded 3232 so matching pistons or honing cylinders 2 & 4 is a must. Retail from Ford was £570.
.
Any more scuttle but on the 202 block??
Jäsen 488

Markus
Viestit: 790
Liittynyt: Ti Syyskuu 3. 10:40:17 2002
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Markus » Pe Tammikuu 16. 11:15:47 2004

Brenda, oliko tuossa ylimmän rivin toisessa vasemmalta kuvan lohkossa mikä öljypohja?


Linkki ko. kuvasta

http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... ohkot.html

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Pe Tammikuu 16. 11:52:24 2004

Markus kirjoitti:Brenda, oliko tuossa ylimmän rivin toisessa vasemmalta kuvan lohkossa mikä öljypohja?


Linkki ko. kuvasta

http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... ohkot.html
rs2000 alupohja, josta lentänyt joskus veivi läpi

dexta
Viestit: 764
Liittynyt: Ke Lokakuu 16. 17:58:38 2002
Paikkakunta: Etelä-savo

Viesti Kirjoittaja dexta » Pe Tammikuu 16. 19:22:58 2004

Eikös tää olis aika hyvä aihe tonne faq osioon?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Tammikuu 16. 22:41:56 2004

202 lohko on kuulemma kestävämpi kuin 205. Sylinterien seinämäpaksuus hieman pienempi kuin 200. Pitkien pinnapulttien asennus ei onnistu kuten 200 lohkossa.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Tammikuu 16. 23:54:36 2004

potsi kirjoitti:Täällä tälläistä tarinaa. Otin tuon viestin palan kun tuonne tarvii rekisteröityä. Kuva 202

202 Block


the first 2wd Sierra's had a '205' block which originated from the 2.0i Sierra. These were then sent to Cosworth, had the bores measured and graded and got stamped with 'YB' code. Apart from a little fetting for the water pump to fit, this was the only difference. '205' indicated '2'.'0' litre and 198'5' spec. When the 4x4 came out, a new block was commissioned, the '200'. Slightly stronger casting with the '200' indicating '2'.'0' litre and 199'0' spec. The '202' block in this auction is a '2'.'0' litre 199'2' spec who's only home once the Escort Cosworths production was cancelled in 1992, was the Pinto engined Transit! However, because it was cast without the rear core plug on the flywheel face, it must have been the strongest run of blocks made. The bores have been graded 3232 so matching pistons or honing cylinders 2 & 4 is a must. Retail from Ford was £570.
.
Any more scuttle but on the 202 block??
Jotain epäselvyyksiä tai allekirjoittaneen kielitaidon puutteita:
202 -lohko: -Escort Cosw. tuotannon keskeyttäminen -92-? Voisi tarkoittaa että kun tuotannon alkamista vähän lykättiin -92 ennenkuin koko autoa edes alettiin tuottaa... Ja miksi ei sitten laitettu pari kk myöhemmin kun rattaat pyörähtivät vaan oltaisi tultu takaisin 200-lohkoon. Ja sekin uusiutui n.v.94; sehän pitäisi olla sitten 204?
Tuo porauskokojuttu tuntuu lievästi omituiselle; 3232 ??? Outoa, koska tehtaalla nuo on nimenomaan hoonauskokoja, ei suoraan poraus- ja harvemmin hipo aihioissa käytetään eri hoonauskokoja, vrt esim RS Cosw./ 2wd Cosw.

Brenda: Se lohko missä on alupohja (kuva kesk. ylärivi), on ilmeisesti vm.70/1, tunnistus tuo kohouma moottorikorvan pulttien kohdalla; väsättin kerran tuollainen lohko 96mm(!) männälle turbokäyttöön BDA -veiveillä, kesti... Eli jäi silloin (-84/5) epäilys että ko. orkkisversio 2,0:sta oli suhteellisen järeää tekoa "putkien" osalta. Tutkipa jos on vielä mahdollista eli ko. lohko tallessa.

EDIT: eli tarkoitan että ensimmäinen versio 2,0 -lohkosta vm70-1 saattaa olla erilainen valultaan.
Viimeksi muokannut jjs, La Tammikuu 17. 14:35:10 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » La Tammikuu 17. 11:19:50 2004

Eli ei kannata investoida "205" lohkoon? Itselläni on vanha versio tosin ei ole tietoa miltä vuodelta kun on vaihtokone (1.6->2.0)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » La Tammikuu 17. 12:22:46 2004

Mistäs vehkeestä tämä lohko on? itelläni on samanlainen, eikä oo mitään hajua mistä mallista se on.

http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... A_vm78.jpg

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » La Tammikuu 17. 13:14:48 2004

eikö tuo ole taunuksen 2.0 lohko
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » La Tammikuu 17. 14:04:52 2004

NiceMan kirjoitti:Eli ei kannata investoida "205" lohkoon? Itselläni on vanha versio tosin ei ole tietoa miltä vuodelta kun on vaihtokone (1.6->2.0)
Sierran 205-lohko ei suuri investointi ole. Muutaman kahvikupin hinnalla sellaisen jo saa. "20"-lohkoa suurin osa moittii pelkästään tunteen takia, onhan se taunuksessa käytetty lohko. 20-lohko, 92mm männillä, eaglen veiveillä hetkellisiä 2,6bar ja jatkuvaa 2,3 bar, eikä ongelmia tänäkään päivänä, vaikka auto on rakennettu nykymuotoonsa jo -93. Ajossa ollut tosin harvakseltaan ja viimeinen katsastuskin oli -98. Nykyään ahtoja vain 1,6bar.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Tammikuu 17. 14:32:45 2004

ytte kirjoitti:Mistäs vehkeestä tämä lohko on? itelläni on samanlainen, eikä oo mitään hajua mistä mallista se on.

http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... A_vm78.jpg
Vuoden 1978 mallia näkyisi olevan.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Su Tammikuu 18. 23:40:31 2004

jjs kirjoitti: Brenda: Se lohko missä on alupohja (kuva kesk. ylärivi), on ilmeisesti vm.70/1, tunnistus tuo kohouma moottorikorvan pulttien kohdalla; väsättin kerran tuollainen lohko 96mm(!) männälle turbokäyttöön BDA -veiveillä, kesti... Eli jäi silloin (-84/5) epäilys että ko. orkkisversio 2,0:sta oli suhteellisen järeää tekoa "putkien" osalta. Tutkipa jos on vielä mahdollista eli ko. lohko tallessa.

EDIT: eli tarkoitan että ensimmäinen versio 2,0 -lohkosta vm70-1 saattaa olla erilainen valultaan.
jummijammi :shock: en ole koskaan itse hoksannutkaan korvakon kiinnityskohdan eroavaisuutta.
kone on tallesssa. kyseinen härveli liikutti välikoppaa 14,57s/160,1km/h yhdellä 2-kurkkuisella. sisällä heiluu 1mm ylikoon kolbenschmitit ja kyseisen moottorin alkup. veivit alkup. pulteilla ja tuntitolkulla yli 7000rpm. eli ei ne ihan paskoja veivejä ole, mikä yleinen käsitys on.

huono tutkailla, kun on kansi kiinni. no jospa jotain sais selville vesipumpun ja lohkiksen holesta....

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Tammikuu 19. 23:42:41 2004

Brenda kirjoitti:
jjs kirjoitti: Brenda: Se lohko missä on alupohja (kuva kesk. ylärivi), on ilmeisesti vm.70/1, tunnistus tuo kohouma moottorikorvan pulttien kohdalla; väsättin kerran tuollainen lohko 96mm(!) männälle turbokäyttöön BDA -veiveillä, kesti... Eli jäi silloin (-84/5) epäilys että ko. orkkisversio 2,0:sta oli suhteellisen järeää tekoa "putkien" osalta. Tutkipa jos on vielä mahdollista eli ko. lohko tallessa.

EDIT: eli tarkoitan että ensimmäinen versio 2,0 -lohkosta vm70-1 saattaa olla erilainen valultaan.
jummijammi :shock: en ole koskaan itse hoksannutkaan korvakon kiinnityskohdan eroavaisuutta.
Hahaa! Vanha yllätti toitsupojun! Tuuletuksen paikka!!
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Tammikuu 20. 0:09:51 2004

jjs kirjoitti: Hahaa! Vanha yllätti toitsupojun! Tuuletuksen paikka!!
herkistän aistit ja valmistaudun vastaiskuun :evil:

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Tammikuu 20. 0:20:00 2004

Turhaan. Sä oot jo hävinnyt tän matsin :lol:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Tammikuu 20. 0:36:09 2004

jjs kirjoitti:Turhaan. Sä oot jo hävinnyt tän matsin :lol:
sattuuhan noita :roll:
kaatuuhan niitä laivojakin :?

:twisted: but I'll be back, and you're going down...

pehkos69
Viestit: 470
Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003

Viesti Kirjoittaja pehkos69 » Ti Tammikuu 27. 21:29:00 2004

Käsitinkö nyt oikein, 2.0 lokissa ja 205 lokissa samat runkopukit kampiakselilla? Itelläni ku puuttuu tosta cosan lohkosta ne ja kaveril ois 2.0:n pukit ylimääräsenä? :roll:

Vastaa Viestiin