Moottorin irroitus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

venom
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulukuu 15. 5:46:36 2003
Paikkakunta: Helsinki

Moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja venom » Ti Tammikuu 27. 11:57:32 2004

Lähteekö S2 RS turbon kone irti ilman vaihdelaatikkoa, konerempan aika olisi ja säästyisi paljolta työltä jos koneen mahtuu nostamaan pois ja vaihdelaatikon jättämään paikalleen.. Mihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota jos laatikon jättää paikalleen?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 27. 13:36:25 2004

Kyllä se lähtee ilman laatikkoa. Koko pakettia joutuu kallistamaan aika paljon ennen kuin moottorin saa irti laatikosta. Apparin puolta saa siis nostaa moottorista aika reippaasti, ennen kuin irroituksen voi tehdä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Tammikuu 27. 14:35:16 2004

Sieluni silmin pystyn kuvittelemaan miten mukavaa sen koneen ja laatikon yhdistäminen on jos laatikko on autossa kiinni. No kukin tekee tyylillään.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 27. 14:54:02 2004

Näin on aina meillä tehty. Ehkä helpoin noin tehdä jos ei minkäänlaista nosturia ole käytössä, eli joutuu käsivoimin tekemään. Jos taas on nosturi tai vinssi, niin eiköhän se helpompaa ole ottaa koko paketti pois. Vetarit on aina vaan riesana ja öljyt tulee ulos kun vetarit nyppää irti.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Tammikuu 27. 15:46:45 2004

Itse otin kerran vaihteiston mk1 Fiestasta ilman moottorin pudotusta. Kyllä se irtosi, mutta toista kertaa sitä en tee. Escortissa tilaa on ainakin 2 kertaa :D :D enemmän tehdä. Ei kai se nyt suuri vaiva ole ottaa vetarit ja vaihdekepin vivut irti ja pudottaa koko paketti alas?!?

Esco_bar
Viestit: 66
Liittynyt: Ke Helmikuu 27. 8:19:28 2002
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja Esco_bar » Ti Tammikuu 27. 18:35:11 2004

Kyllä alakautta ottasin. Tosin en ite ole tota cvh konetta ikinä koittanu edes ylläkautta ottaa kun näyttää niin ahtaalta. Olen kone/vaihdelaatikko paketin aina ottanu auton alla pumppukärryille, ja sitten nostanu korin pois päältä. Tulee tollain reilussa parissa tunnissa kone pois. RST:ssä tosin vähän enemmän irroteltavaa, mahtuuko muuten tuleen turbo paikallaan kalistuksenvakaimen ohi?

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Tammikuu 27. 19:32:55 2004

Siis käsivoimin kone yläkautta pois ja laatikko paikallaan? Nostan hattua tuolle suoritukselle!
Itse olen aina ottanut alakautta koko paketin pois. Laatikostakaan ei tule öljyt pois kun ottaa vetoakselit irti siemmistä nivelistä. Vähän sottainen homma mutta voittaa laatikkoöljyssä ryöimimisen.
Ja sitten kun noita koneenvaihtoja alkaa olemaan tiuhemmassa niin kannattaa tehdä lokasuojien väliin sopiva poikittainen profiiliputki johon saa esim. pitkästä kierretangosta tehtyä näppärän nostovärkin. Tulee helposti koko paketti alas.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Tammikuu 27. 21:52:43 2004

Hmm, tuntuu helpolta tää operaatio, kun vertaa 1.6 Dieselin istuttamiseen laatikko paikallaan mk3 escorttiin, oli talja kovilla... Kannattaa irrottaa se apparin korva kokonaan niin helpottuu. Sehän on siis kiinni siellä pyöräkotelon puolella olevalla pultilla ja siinä päällä on se mutteri, sitten koneesta irti. Taljalla nostamalla nousee helpoisti kun työntää sen koneen sinne apparin suuntaan samalla kun nostaa.

EDIT: Laatikko kannattaa tukee hyvin, ettei se pääse nuljahtaan johonkin hulluun asentoon. Saattaa hajottaa vetarin kumit.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Tammikuu 27. 22:11:17 2004

Ilpo kirjoitti:Siis käsivoimin kone yläkautta pois ja laatikko paikallaan? Nostan hattua tuolle suoritukselle!
No näin meidän tallissa homma on joka kerta tehty. Plussaa on se, että autoa ei tarvitse nostella mihinkään, eikä mitään nostotyökaluja tarvita. Näin tulee myös itse mekaanikko pidettyä vetreänä, kun ei asioita tehdä liian helposti.
No oikeasti, en mä tätä tekniikkaa suosittele, mutta alkuperäiseen kysymykseen vastauksena: Kyllä kone lähtee yläkautta ilman laatikkoakin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Ke Tammikuu 28. 16:00:33 2004

Itse olen sen pari kertaa mitä koneen irrottanut/laittanut takaisin niin nostanut moottorin kaivinkoneella ylös. puomin koukkuun vaan liinaa kiinni ja komeasti lähtee. :) eikä tartte taljojen ym kanssa kikkailla

2002rs
Viestit: 226
Liittynyt: Ti Joulukuu 16. 21:01:50 2003
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2002rs » Ke Tammikuu 28. 16:26:09 2004

heh!! Ette kyllä usko millä otin escosta koneen pois!! :lol:
kahdella escortin omalla haitari tunkilla!!!!!! :D Olihan se taiteilua, mutta nyt on kunnon nosturi valmistettu!!

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » Ke Tammikuu 28. 16:43:59 2004

JO pelkkä eskortin oman tunkin mainitseminen saa kylmän hien nousemaan otsalle :o Hattua täytyy nostaa :)

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Tammikuu 28. 22:27:51 2004

Fiesta friikit vois valistaa tietämätöntä tuossa koneen irroituksessa.

Eli 1.3 -82 Fiestasta pitäs pata ottaa pois v.loppuna, joten lähteekö helpommin vaihelootan kanssa vai ilman?
Muita vinkkejä mitä syytä ottaa huomioon?
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Tammikuu 28. 22:34:26 2004

Yamppa kirjoitti:Itse olen sen pari kertaa mitä koneen irrottanut/laittanut takaisin niin nostanut moottorin kaivinkoneella ylös. puomin koukkuun vaan liinaa kiinni ja komeasti lähtee. :) eikä tartte taljojen ym kanssa kikkailla
Tuttua toimintaa,tosin etu kauhan kanssa tuli työskenneltyä "muutamaan" oteeseen viime kesänä.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Ke Tammikuu 28. 23:06:52 2004

itse tuossa syksyllä Laskin Turbo Escortin koneen pois eli Helpoiten ala Kautta ja vaihelootan kanssa!
samalla voi vaihtaa lootaan öljyt ja repiine ALBN pömpelit mäkeen siitä lootan kylestä...!
no tässä parinviikon sisällä Kone Laatikko paketti takas ja ei kun kovaa Ajoa...!

venom
Viestit: 35
Liittynyt: Ma Joulukuu 15. 5:46:36 2003
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja venom » To Tammikuu 29. 8:20:13 2004

Nyt tyhmä kysymys.. Mitkä ALBN pömpelit??

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » To Tammikuu 29. 10:04:23 2004

Yläkautta nuo escortin ja fiestan koneet on tähän mennessä nostettu, laatikko paikallaan autossa. Eikä siinä laatikonkaan irrotuksessa mitään ihmeellistä ole ollut. Koneen saa paikalleen nosturilla yläkautta yksinkin, mutta melkein kannattaa kaveri pyytää. Laatikon saa helposti alakautta kun ottaa alapallot auki, nappaa vetarit pihalle/pulttaa irti, startti pois, irrottaa palkin, laskee laatikonpään alas, ottaa tukevan otteen askista yläkautta ja nykäisee irti ja laskee alas. Kytkinkopan pultit ja muuta pientä kannattaa tietysti avata niin ei niin paljoa tartte nykiä. Eikä konetta koemielessäkään käyntiin ennenkuin vetarit on paikallaan, tarttee kerätä vähemmän vaihteistoöljyä ja osia lattialta.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » To Tammikuu 29. 12:01:24 2004

siis ne"lukkiutumattomien" jarrujen pömpelit, jotka on siinä Lootan kyljessä...!
eikös se ollu albn vai pelkkä alb... nyt ei voi muistaa! no en kyllä muista muutakaan!
korjatkaa nyt viisaammat kummin se on?

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Helmikuu 5. 9:48:02 2004

Nyt kaikki höpöhöpö-tavat moottorin irroitukseen lentää romukoppaan. Tämä vaikuttaa kaikistä kätevimmältä tavalta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Helmikuu 5. 11:08:26 2004

razorass kirjoitti:Eikä konetta koemielessäkään käyntiin ennenkuin vetarit on paikallaan, tarttee kerätä vähemmän vaihteistoöljyä ja osia lattialta.
Ei kai vaan oo tullu kokeiltuu? :lol:

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Helmikuu 5. 22:15:41 2004

chevy vanin kone piti purkaa paikallan kun ei mahtunut tuleen ulos. oli moottori nosturin varsi n.50 milliä liian korkea.

Vastaa Viestiin