Vihellys vapaalla

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

TuneGi
Ylläpitäjä

Vihellys vapaalla

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Ti Tammikuu 27. 8:38:26 2004

Moi. Aiemmin kirjoittelin tuosta -92 sierran vihellyksestä ajon aikana, eli kuuluu tasainen ujellus, joka selvästi kuultavissa yli 60 vauhdissa, mutta vihellys tuntuu voimistuvan, kun painaa kytkimen pohjaan ja antaa mennä vapaalla, esim 80 vauhdissa. Epäilin perää ensin, mutta eikös ne ala jurnuttamaan?

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ti Tammikuu 27. 10:47:27 2004

kenties paine laakeri. se kyllä ujeltaa ko on menny
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Tammikuu 27. 11:00:54 2004

Painelaakeri ujeltaa vasta kun kytkintä painaa, MUTTA jos laakeri kantaa ujeltaa se myös ajossa. Kun laakeri kantaa on vaijerin välys säädetty liian pieneksi.

MPK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MPK » Ti Tammikuu 27. 11:09:01 2004

Jos painelaakeri kantaa, kuuluuko ujellus voimakkaammin kiihdytettäessä?

Oma oirelee siten, että tyhjäkäynnillä ja alakierroksilla ujellusta ei kuulu, tasakaasulla normaaliajossa ujeltaa hieman ja kaasua annettaessa ja ylämäissä ujellus voimistuu.

Missä vika ja mitä kytkimestä vaihdetaan? Päästäänkö oireesta säätämällä vai menevätkö vaihtoon painelaakeri, asetelma ja levy?

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ti Tammikuu 27. 16:07:56 2004

Mun eskossakin oli jotain ylimääräistä ininää kun painoi kytkintä. Hetken päästä se kiljui melkein kuin vanha mersu :). Painelaakeri oli entinen.

Lisäys: Pelkkä painelaakeri vaihtoon, vaikka uusi asetelmakin tuli ostettua (jos kiinnostaa niin mailia, mk4 eskoon). Hintaa painelaakerilla taisi olla Autotarvikkeella 26€.

TuneGi
Ylläpitäjä

Vihellys

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Ke Tammikuu 28. 7:29:32 2004

Joo, mutta jos kerran kytkinkoppa auki otetaan ni kyllähän sit muutkin hilut kannattaa katsoa. Eilen tutkin vikaa ja kuulostelin tarkemmin, eli 70 nopeudessa viheltää, kytkin pohjassa kunnolla, kun päästää niin ujeltaa hiljempaa, alle 50 nopeudessa vihellys hyvin heikkoa. Kun kytkintä polkee, auton ollessa kylmä, niin kuuluu sellainen klonksahdus.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Tammikuu 28. 8:33:23 2004

Jos se vihellys tulee painelaakerista joka kantaa niin ääni voimistuu kierrosten kasvaessa.
Sierroissa on automaattisäätö kytkinpolkimessa ja jos se on rikki voi laakeri säätyä liian lähelle asetelmaa jolloin alkaa kantamaan. Nytkyttele kytkinpoljinta käsin ylöspäin jolloin vaijeri löystyy.
Jos laakerin vaihtaa niin toki kannattaa vaihtaa myös kytkinlevy.

MPK
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja MPK » Ke Tammikuu 28. 10:09:40 2004

ckolli kirjoitti:Jos se vihellys tulee painelaakerista joka kantaa niin ääni voimistuu kierrosten kasvaessa.
Sierroissa on automaattisäätö kytkinpolkimessa ja jos se on rikki voi laakeri säätyä liian lähelle asetelmaa jolloin alkaa kantamaan. Nytkyttele kytkinpoljinta käsin ylöspäin jolloin vaijeri löystyy.
Jos laakerin vaihtaa niin toki kannattaa vaihtaa myös kytkinlevy.
Kiitos neuvosta. Oireet ovat juuri kuvailemasi kaltaiset. Yritän saada vaijerin löystymään nytkyttemällä, toivottavasti oireet katoavat.

razorass
CRSC jäsen 2014
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Heinäkuu 15. 22:30:32 2003
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja razorass » Ke Tammikuu 28. 10:22:37 2004

Ei kannata mennä turhaan perse edellä puuhun, jos sieltä jo ääni kuuluu niin se on jo rikki eikä se siitä korjaamatta parane. Ja jos vika nyt on paikallistettu kytkimeen niin laatikon joutuu JOKA tapauksessa pudottamaan alas. Kannattaa siis tehdä se nyt jolloin voi parhaimmillaan päästä pelkällä laakerin vaihdolla. Toinen vaihtoehto on ajaa sillä sen minkä kestää ja soittaa sitten hinausauto kun laakeri antautuu ja surahtaa läpi paineasetelmasta. Hinaus + kytkinpaketti onkin sitten hiukan kalliimpaa kuin pelkän laakerin vaihto.
Jaguar Xj6 series 1 swb V8
Daimler Double Six 6.0 V12
Jaguar Xj6 Sovereign 4.0
Jeep Grand Cherokee Limited 5.2 v8
Porsche 356 speedster replica
Ford sierra rs cosworth replica v8
Focus..

TuneGi
Ylläpitäjä

Painelaakeri ja kardaani

Viesti Kirjoittaja TuneGi » Ke Tammikuu 28. 10:35:07 2004

Joo, täytyneen pikapuolin se ottaa auki. Vihellys nimittäin on parin kukkauden aikana voimistunut. Toisena samalla tuo kardaani menee remonttiin, hieman välystä ristinivelessä, kun kolahtelee. Samallahan se menee tuon ohella. Juvanmalmilla oli joku liike joka noita korjaa suht edullisesti.

Vastaa Viestiin