V6 stroukki

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Arto65FB
Ylläpitäjä

V6 stroukki

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Tammikuu 30. 10:54:32 2004

Kun on tullut noita muita strokkijuttuja katseltua, niin niiden ongelma on yleensä heikko veivisuhde, eli veivin pituus / isku. Katselin yhtä Fordin veivisuhdetaulukkoa ja huomasin, että kölniläisen veivisuhteet ovat ilmeisen hyvät, eli kestäisi iskunpidennystä hyvin. Mutta sopiiko esim 2.9 tai 4.0 kampura 2.3-2.8 lohkoon?

Pohdinta lähti liikkeelle, kun lueskelin näitä "minkä voin laittaa Mk1 Taneen" tyyppisiä juttuja. Eli jos 2.9 lohkoa ei saa, niin laittaa sitten sen 2.6 koneen mutta stroukattuna.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Pe Tammikuu 30. 11:15:04 2004

Eikö ois parempi laittaa koko 4l alakerta?

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » Pe Tammikuu 30. 15:11:58 2004

2.9 kampuraa on asennettu melko yleisesti 2.8 alakertaan. Toimenpide vaatii kampiakselin etuosan koneistusta jakopään hammaspyörälle sopivaksi. Lisäksi alakerta on sen verran ahdas, että kiertokangen alapäät ottavat lohkoon kiinni, joten muutamasta kohtaa joutuu vingulla avartamaan.

Voisi kuvitella, että jos 72mm iskulla on noin tukalaa, niin 84mm on jo mahdoton. Laittaa sen 4.0 koneen kokonaisuudessaan, Ruotsista saa :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Helmikuu 2. 11:58:26 2004

Ok, eli kyse oli lähinnä tiedon lisäämisestä, josko tuolla olisi saanut stroukattua, mutta kun ei, niin ei.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ti Helmikuu 3. 0:09:42 2004

2.6 koneesta ei ole oikein kokemusta, mutta ainakin 2.8 saa aika pitkäiskuisen kampuran näköjään. Täällä lisää infoa.
Kannattaa myös tutustua Fordin koneiden mittoihin.
Viimeksi muokannut ylimark, Ke Helmikuu 4. 14:27:23 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Coupe 2.8
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Coupe 2.8 » Ti Helmikuu 3. 19:11:39 2004

Kyllä tuon 4.0 kampuran pitäisi jollain kikka kolmosella sinne 2.8:iin mahtua, ainakin briteissä viritysfirmat myy 3.7 konversioita tosta 2.8:sta jotka on käsittääkseni tehty juurikin aerostarin kammella. Itse olisi suunnitelmissa kyseinen operaatio...katsoo nyt sitten tuleeko siitä mitään.

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Helmikuu 5. 13:35:08 2004

Kerrohan sitten kokemuksia, kun saat sen tehtyä.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » To Helmikuu 5. 22:05:51 2004

riippuen vähän koneen tarkoituksesta ja halutusta kestoiästä riippuen voi lohkon seinämiin hitsata lisää tavaraa ulkopuolelle, ja sisäpuolelta avartaa lohkon seinämää niin että menee yli alkuperäisen seinämän ulkorajan. eli sillain voi tilaa lisätä niin paljon että alkuperäinen lohkonseinämä puhkeaisi. ymmärsiköhän kukaan, ei se mitään.

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Helmikuu 5. 23:31:19 2004

Valuraudan hitsaaminen siten, että se säilyttää jonkinlaiset lujuusominaisuudet, on hieman kyseenalaista puuhaa. Olisi mielenkiintoista nähdä, miten se 84mm kampura on oikeasti saatu tuossa lohkossa pyörimään... Mikäs muuten kiikastaa ettei sitä 4.0 alakertaa voi suosiolla käyttää? Ei tarvitsisi paljon sovitella ja vääntöä varmasti piisaa.
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Re: V6 stroukki

Viesti Kirjoittaja ylimark » Pe Helmikuu 6. 1:02:43 2004

Arto65FB kirjoitti:Pohdinta lähti liikkeelle, kun lueskelin näitä "minkä voin laittaa Mk1 Taneen" tyyppisiä juttuja. Eli jos 2.9 lohkoa ei saa, niin laittaa sitten sen 2.6 koneen mutta stroukattuna.
Eikös se tuossa lue, miksi tätä stroukkia pohditaan?

Kai sinne sen 84mm iskulla olevan kampuran saa pyörimään, jos ne englannissa on laittanu 86mm iskulla olevia kampuroitakin?

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Helmikuu 8. 0:14:06 2004

Hessu kirjoitti:Valuraudan hitsaaminen siten, että se säilyttää jonkinlaiset lujuusominaisuudet, on hieman kyseenalaista puuhaa.
jep. oikeilla puikoilla, oikealla esilämmityksellä ja päästöllä kestävyys voidaan varmistaa(sellaisenssa paikassa), mutta se on oikeasti tarkkaa puuhaa. ja ennenkaikkea ammattimiehen touhua. on sen verran vähän tuota valua hitsattu, että en lähtisi hitsaamaan itse tuota paikkaa.

sitten lyhytaikaista käyttöä varten, kuten esimerkiksi varttimaililla sen koneen saa kestämään helpommallakin. toki vetojen määrä kuinka monta vetoa sillä voidaan vetää on suhteellisen pieni.

Vastaa Viestiin