Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » Ma Helmikuu 2. 20:06:02 2004
Selittäkääpä tälle järjen jättiläiselle mitä se kaasarin paineistus(tai jotain

)meinaa?
Täällä kuulee aika usein kun turbo+kaasarit yhdistelmistä puhutaan...
Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"
-
jive
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja jive » Ma Helmikuu 2. 20:31:54 2004
"paineistetut" kaasarit voi asentaa turbon painepuolelle, koskapa eivät vuoda paineita pihalle... Käytännössä vain siis paremmin tiivistetyt.
-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » Ma Helmikuu 2. 20:59:44 2004
jive kirjoitti:"paineistetut" kaasarit voi asentaa turbon painepuolelle, koskapa eivät vuoda paineita pihalle... Käytännössä vain siis paremmin tiivistetyt.
Aha...ja siis paineistamaton kaasari täytyy olla ilmanputsarin ja turbon välissä..?

Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » Ma Helmikuu 2. 21:18:32 2004
tai koteloida koko kaasari
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
*TH*
- Viestit: 18
- Liittynyt: Pe Tammikuu 2. 22:02:14 2004
- Paikkakunta: KOUVOLA
Viesti
Kirjoittaja *TH* » Ma Helmikuu 2. 22:33:28 2004
kyllä kaasarin voi laittaa putsarin ja tbon väliin (jotku "viisaat" on tehnyt ja saanut jopa toimimaan ,mutta viive + kuuma ilma+bensa seos...
myös mitsu on käyttänyt ainakin cordiassa turboa imevänä (kompura imusarjassa ja toimii ) omassa oli 1.6l 125 hp pyöriltä.
mutta paineistamattomat toimivat myös painepuolella ,jos pienet paineet.
SIERRA COSW 4X4 85/91 *MYYTY*
SIERRA 2.0 i dohc 4x4 -90
SIERRA 2.0 i dohc stw -89
ESCORT mk2 TBO (projekti)
opel vectra
Mazda 626 2.0i 16v 4ws
Opel rekord -74 V8+aut *MYYTY*
Rellu vm -52
suzukit : rg250 + pe250
-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » Ti Helmikuu 3. 22:45:34 2004
Eli se paineistus ei tarkoita mitään suuttimien thi läppien muutoksia?

Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"
-
ukormi
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ukormi » Ti Helmikuu 3. 22:52:03 2004
fomoco3 kirjoitti:Eli se paineistus ei tarkoita mitään suuttimien thi läppien muutoksia?

No kyllä läppäakselit on tiivistettävä ja paineista riippuen kohot muutettava sellaisiin jotka eivät painu kasaan paineenalaisina..
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
Larppa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
- Paikkakunta: jkl
Viesti
Kirjoittaja Larppa » Su Maaliskuu 12. 11:33:00 2006
missä firmoissa voisi teettää läppäakseleiden tiivistyksiä?
ja onko se niin että kaasarit eivät toimi turbokäytössä jos
kohokammiota ei paineista?
->eli ei riitä jos laittaa reilusti isommat
pääsuuttimet ja lisärikastuspiirin?
-
Larppa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
- Paikkakunta: jkl
Viesti
Kirjoittaja Larppa » Su Maaliskuu 12. 17:33:34 2006
kyse oli kohokammion paineesta, ei koko kaasarista.
-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » Su Maaliskuu 12. 17:48:32 2006
Larppa kirjoitti:missä firmoissa voisi teettää läppäakseleiden tiivistyksiä?
ja onko se niin että kaasarit eivät toimi turbokäytössä jos
kohokammiota ei paineista?
->eli ei riitä jos laittaa reilusti isommat
pääsuuttimet ja lisärikastuspiirin?
Ainaha kaikki voi paineistaa, mut eriasia sit kestääkö kohot painetta. Paperiset tiivisteet kestää aikasa, mutta rupeavat kusemaan vanhuuttaan ja sillon menee vuotokohdasta riippuen laihalle/rikkaalle. Akselin tiivistäminen niin tärkeetä oo, sieltä tulee ulos jo valmista seosta

mutta voihan sinne o-renkaan yrittää laittaa.
-
sierrakuski
- Viestit: 88
- Liittynyt: Pe Tammikuu 7. 0:25:27 2005
- Paikkakunta: lempäälä
Viesti
Kirjoittaja sierrakuski » Ti Maaliskuu 14. 0:46:15 2006
esimerkki dellortton dhla 45 kaasarin paineistuksesta.
Eli muuten normaali, mutta tarvii tarkastaa onko kumikärkiset neulaventtiilit, että muut tiivisteet ehjät--eli--> ettei vuoda mistään, ja asentaa turbokäyttöön tarkoitetut suutinkopat, ja asentaa siten että esim. painekoteloista letkut suutinkopille. jotta että kopilla vaikuttaa ahtopaine joka estää ahtopaineen noususta johtuvat ongelmat joita muuten tulisi. Eli vuodot.
Ja malpassi tms turbokaasarikäyttöön tarkoitettu bensanpaineentasaaja kaasareille, joka säätää bensanpaineen siten että se on 0bar ahdoilla noin luokkaa 0.25 ja 1 bar ahdoilla. 1.25 etc.
näillä eväillä itse olen värkkäillyt, tietävämmät korjatkoon.
-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » Ti Maaliskuu 14. 16:07:46 2006
ei ole pakollinen se "turbo" mallin suutinkansi. Kaasarin päässä olevat pienet reiät menee samaan tilaan mihin toi suutinkansi työntää ilmaa.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » Ti Maaliskuu 14. 18:08:54 2006
ytte kirjoitti:ei ole pakollinen se "turbo" mallin suutinkansi. Kaasarin päässä olevat pienet reiät menee samaan tilaan mihin toi suutinkansi työntää ilmaa.
Ja ilmeisesti pysty "lorttoissakaan" ei tarvi tehdä mitään, kun suuttimethan on siinä päällä? vai kuinka?

-
ytte
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
Viesti
Kirjoittaja ytte » Ke Maaliskuu 15. 15:49:04 2006
Bootsi kirjoitti:ytte kirjoitti:ei ole pakollinen se "turbo" mallin suutinkansi. Kaasarin päässä olevat pienet reiät menee samaan tilaan mihin toi suutinkansi työntää ilmaa.
Ja ilmeisesti pysty "lorttoissakaan" ei tarvi tehdä mitään, kun suuttimethan on siinä päällä? vai kuinka?

ei tarvii eikä oikein ees voi
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja ckolli » To Maaliskuu 16. 7:03:52 2006
Tietämättömät taas neuvovat tietämätöntä.
Linkistä kohta 3
Kaikkia kaasareita ei voi paineistaa. Suomeksi sanottuna, niihin ei ole sarjoja sitä varten.
Näissä asioissa halpaa ja hyvää ei ole.
Kaasari imupuolelle. Lyhyet imu- ja ahtoputket sekä seokset kohdalleen niin viiveetkin ovat siedettävässä tasossa. Työtä se teettää, mutta jos hetken hurmaa haluaa niin seoksista viis ja antaa palaa. Pattejahan aina saa ja reikäsen männän tilalle uusia.
Edit: Ja coolerit voi sitten unohtaa kun imupuolle kaasareita lykkii.
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » To Maaliskuu 16. 21:31:24 2006
ckolli kirjoitti:Tietämättömät taas neuvovat tietämätöntä.
Linkistä kohta 3
Kaikkia kaasareita ei voi paineistaa. Suomeksi sanottuna, niihin ei ole sarjoja sitä varten.
Näissä asioissa halpaa ja hyvää ei ole.
Kaasari imupuolelle. Lyhyet imu- ja ahtoputket sekä seokset kohdalleen niin viiveetkin ovat siedettävässä tasossa. Työtä se teettää, mutta jos hetken hurmaa haluaa niin seoksista viis ja antaa palaa. Pattejahan aina saa ja reikäsen männän tilalle uusia.
Edit: Ja coolerit voi sitten unohtaa kun imupuolle kaasareita lykkii.
Se että ei ole olemassa "valmista sarjaa" ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kyseistä kaasaria ei vois muuttaa paremmin sopivaksi turbo käyttöön.
Powervalve:ahan sinä ilmeisesti tarkoitat, kun laihoilla seoksilla varoittelet, ja sulaneilla männillä?
Noita pysty tuplia kuitenkin on näkynyt nopeissa/tehokkaissa/toimivissa moottoreissa, eli onko niissä käytetty sitten ulkopuolista rikastusta (suutin painekotelossa) vai onko kaasuttimiin tehty jotain omia muutoksia?
Voisitkos jakaa tietoa, suuresta viisaudestasi meille tietämättömille?
-ei halpaa ja hyvää.. mutta kompromissi-
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » To Maaliskuu 16. 22:04:47 2006
Ja pieni varoituksen sana koskien "ennen turboa olevalla kaasarilla -tyyppisiä" rakennelmia; ahtimessa pitäisi olla kompressorissa hiilitiiviste. Normi rengastiiviste kun tuppaa leipomaan kiinni/ kulumaan nopeasti, bensan ansiosta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja ckolli » Pe Maaliskuu 17. 15:37:03 2006
Bootsi kirjoitti:Voisitkos jakaa tietoa, suuresta viisaudestasi meille tietämättömille?
-ei halpaa ja hyvää.. mutta kompromissi-
Tietoni olen tässäkin asiassa jo monet kerrat jakanut enkä viitsi alkaa toistamaan itseäni. Vuonna -80 kun katukiihdytyspeliäni rakentelin tuli meinaan testikilsoja ajettua helvetillinen määrä. Viisastuin ja hankin paineistetut tuplalortot.
Jos valmiita sarjoja ei ole saatavilla on meinaan helvetillinen homma ja humppa alkaa etsimään sovia akselitiivareita... Tuplalortot ei paljoo maksa ja helppoo kuin heinänteko, kun kaasarit on valmiiksi suunniteltu siten että suuttimien ja jarruilmojen vaihdossa ei kauaa kestä.
-
Larppa
- Viestit: 63
- Liittynyt: Su Maaliskuu 20. 22:14:36 2005
- Paikkakunta: jkl
Viesti
Kirjoittaja Larppa » Pe Maaliskuu 17. 18:04:10 2006
niin miten se oli...? tuleeko kaasarit toimimaan turbokäytössä kunnolla jos kohokammioon ei vedä ahtopainetta?
kaasarit tietenkin muilta osin paineistettuna ja isoilla suuttimilla+lisärikastuksella.
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja ckolli » Pe Maaliskuu 17. 18:08:03 2006
Kokeilun arvoinen asia. Noita kun ei etukäteen voi tietää.
Laita vesiruisku joka toimii ahtopaineella niin selviät vähemmillä nakutuksilla. Meillä oli tiimissä varmaan suomen ensimmäiset vesiruiskut (ainakin luulen) ja hyvin pelitti 2bar ahtopaineilla ilman cooleria.
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja ckolli » Pe Maaliskuu 17. 21:14:43 2006
Bootsi
Sä kun niin vitun näsäviisaasti kommentoit antamatta yhtään mitään itse, niin kerros miten tuo vesiruisku rakennetaan ja siten että toimii ahtopaineella.
Ps. Joillakin on omakohtaisia kokemuksiakin asioista eikä vain kerran kuultua ja viisi kertaa veisteltyä joka sitten totuutena kerrotaan.
-
voicecoil
- Viestit: 231
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 14:34:26 2004
- Paikkakunta: naarajärvi
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja voicecoil » Pe Maaliskuu 17. 21:29:45 2006
jjs kirjoitti:Ja pieni varoituksen sana koskien "ennen turboa olevalla kaasarilla -tyyppisiä" rakennelmia; ahtimessa pitäisi olla kompressorissa hiilitiiviste. Normi rengastiiviste kun tuppaa leipomaan kiinni/ kulumaan nopeasti, bensan ansiosta.
aina sitä oppii uutta..
irc galleria voicecoil
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » Pe Maaliskuu 17. 23:12:01 2006
voicecoil kirjoitti:jjs kirjoitti:Ja pieni varoituksen sana koskien "ennen turboa olevalla kaasarilla -tyyppisiä" rakennelmia; ahtimessa pitäisi olla kompressorissa hiilitiiviste. Normi rengastiiviste kun tuppaa leipomaan kiinni/ kulumaan nopeasti, bensan ansiosta.
aina sitä oppii uutta..
Täsmennys:
En tiedä nykytilanteesta (nyk. materiaaleilla), mutta ongelmia oli mm. pontiacilla 301 turbo trans-amin kanssa ~-79, ja muutama muu vastaavalla rakenteella oleva tehdastekele + tutuilla pellepelottomilla (niillä saattoi räjähtää omia aikojaankin

) ; voisi varmistaa asiaa turbokorjaajilta.
Joka tapauksessa marginaaliaihe, ja näiden kotitekoisten käyttötunnit on kuitenkin vaatimatonta luokkaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Mikko R.
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 160
- Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
- Paikkakunta: Tampere
Viesti
Kirjoittaja Mikko R. » Pe Maaliskuu 17. 23:25:42 2006
Ahtimiahan on nykyään niin moneen lähtöön, että ei voi tarkkaan sanoa mitä kestävät. Siitä lähtisin, että mikä tahansa muu kuin ilma luultavasti ennen pitkää vahingoittaa sitä kompurapuolta läpi mennessään. Se kumitiiviste joka siellä on luultavasti kestää ainakin jonkun aikaa ja akselin metallirengas/metallirenkaat tuskin itseensä ottavat. En kyllä itse lähtisi imupuolelle sitä kaasaria asentamaan

#1193
-
Bootsi
- Viestit: 2767
- Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003
Viesti
Kirjoittaja Bootsi » La Maaliskuu 18. 10:40:07 2006
ckolli kirjoitti:Bootsi
Sä kun niin vitun näsäviisaasti kommentoit antamatta yhtään mitään itse, niin kerros miten tuo vesiruisku rakennetaan ja siten että toimii ahtopaineella.
Ps. Joillakin on omakohtaisia kokemuksiakin asioista eikä vain kerran kuultua ja viisi kertaa veisteltyä joka sitten totuutena kerrotaan.
Minähän olen tässä ollut "kysely linjalla".. enkä ole puhunut mitään vesiruiskutuksesta.
Jos haluat etsiä näsäviisasta gurua, joka on jo kokeillut kaikesta kaiken ja luulee/tietää että muut ei tiedä mistään mitään... KATSO PEILIIN.

-
ohc
- Viestit: 1321
- Liittynyt: To Joulukuu 18. 19:42:50 2003
- Paikkakunta: Lapua
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja ohc » La Maaliskuu 18. 11:13:19 2006
Bootsi kirjoitti:
Jos haluat etsiä näsäviisasta gurua, joka on jo kokeillut kaikesta kaiken ja luulee/tietää että muut ei tiedä mistään mitään... KATSO PEILIIN.

offtopic:
Näitä ckollin kirjoituksia jo jonkun aikaa seuranneena olen kyllä samaa mieltä bootsin kanssa.
Ford Escort RS2000 mk2 r.F
Ford Focus
-
ckolli
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Viesti
Kirjoittaja ckolli » La Maaliskuu 18. 14:59:28 2006
Olen katsonut monet kerrat

Kylläpä tekee kipiää.