Laturin temppuilu

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

iegres
Viestit: 897
Liittynyt: Ti Helmikuu 10. 20:34:24 2004
Paikkakunta: Pks

Laturin temppuilu

Viesti Kirjoittaja iegres » Ti Helmikuu 10. 20:37:28 2004

Eli tilanne on tämä: Auto lähtee käyntiin ku antaa virtaa, mutta sammutuksen jälkeen ei lähde enää.
Auto on Ford Sierra 2.0 -86 , ja seissy puoli talvea pihalla.

Laturi tulee ensimmäisenä mieleen, mutta voiko vika johtua akkuvesien jäätymisestä?
Tai akusta muuten vaan?
Otin akun sisälle ja vaihdan akkuvedet kunhan ne on sulaneet.
Sitten virtaa akkuun ja uudelleen kokeilemaan.

Mitä luulette, olisiko tässä tapauksessa syypäänä akku ja sen vedet?

[/list]

*TH*
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Tammikuu 2. 22:02:14 2004
Paikkakunta: KOUVOLA

Re: Laturin temppuilu

Viesti Kirjoittaja *TH* » Ti Helmikuu 10. 21:10:23 2004

iegres kirjoitti:Eli tilanne on tämä: Auto lähtee käyntiin ku antaa virtaa, mutta sammutuksen jälkeen ei lähde enää.
Auto on Ford Sierra 2.0 -86 , ja seissy puoli talvea pihalla.

Laturi tulee ensimmäisenä mieleen, mutta voiko vika johtua akkuvesien jäätymisestä?
Tai akusta muuten vaan?
Otin akun sisälle ja vaihdan akkuvedet kunhan ne on sulaneet.
Sitten virtaa akkuun ja uudelleen kokeilemaan.

Mitä luulette, olisiko tässä tapauksessa syypäänä akku ja sen vedet?

[/list]
kyllä siinä laturi on (toistaiseksi) ehjä jos pysyy käynnissä jäätyneellä akulla.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Helmikuu 10. 21:17:33 2004

Akku on varmasti huonossa kunnossa jos niin kauan seissyt pakkasessa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Helmikuu 10. 21:19:11 2004

Kyseessä mitä varmimmin akun jäätyminen ja hajoaminen. Kokeile ihmeessä, mutta ei tietenkään akkuvedellä vaan uusilla hapoilla; jos jostain saat. Todennäköisesti akku oikosulussa, pysyvästi
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ti Helmikuu 10. 22:48:14 2004

Jos se akku vielä henkiin herää nii ei kannata sen varaan laskea etä seuraavana pakkas aamuna lähtee käymää.Yleensä entinen/tehoton akku jos pääsee jäätymään.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ti Helmikuu 10. 22:56:15 2004

akku on paskana. ota akku joltain lainaksi jos et uutta malta ostaa heti, ja kokeile sillä.

Samil
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Helmikuu 10. 22:57:25 2004

Latausjännitehän kertoo aika paljon, eli yli 13 voltin latausjännitteellä lataa akun käynnistyskuntoon, mutta tässä tapauksessa veikkaisin tosiaan akkua. Akun kunnosta kertoo lepojännite, jäätyneessä akussa muutama hassu voltti.
Ja joo, kerran jäätyneen akun varaan ei kannata jättää aamuista liikkeellelähtöä.

Samil
Ylläpitäjä

Re: Laturin temppuilu

Viesti Kirjoittaja Samil » Ti Helmikuu 10. 23:00:02 2004

iegres kirjoitti: Otin akun sisälle ja vaihdan akkuvedet kunhan ne on sulaneet.
Sitten virtaa akkuun ja uudelleen kokeilemaan.

Mitä luulette, olisiko tässä tapauksessa syypäänä akku ja sen vedet?

[/list]
Ai prkl, nyt vasta luin tarkemmin... Akussahan ei oo ihan pelkät vedet sisällä... Taitaa olla akkuhappoakin seassa ? Akunhan voi hapottaa uudelleen, mutta kannattaako ? Uusi akku ~40 egeä

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ke Helmikuu 11. 5:20:29 2004

Uutta akkua suoraan niin säästyy taas pään säryltä ja ongelmilta ja startti avun soittamiselta ja matka jatkuu avaimesta.

Espen
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Espen » Ke Helmikuu 11. 8:11:43 2004

Ja en itse ihan suoraan lykkäis jäätynyttä akkua laturiin, sillä olenko ymmärtänyt väärin, mut jos akku jäätyy, on suuri vaara siitä, että sisällä olevat metallilevyt vääntyilevät, ja sulatessa kun lykkäät akun laturiin on oikkari valmis, ja pahimmassa tapauksessa pieni räjähdys.....????? Korjatkaa jos oon vääräs....

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Helmikuu 13. 17:09:46 2004

Ei tota ainakaan paikalleen parane laittaa. Jäätyneessä akussa on ne levyt melkovarmaan aina yhdessä, ja se keittää sitten ne kennot kuivaks missä on levyt kunnossa. Ja ne nesteet on ihan hyvät vielä sen jäätymisen jälkeenkin kunhan vaan sulavat, mutta se itse akku ei.

Vanha Sierran romu, 50-150€
Uudet akkuvedet ja hapot 4-10€ koosta riippuen
Hajonneen akkulaturin tilalle uusi 20€
Akun räjähtäminen silmille latauksen yhteydessä: Korvaamatonta

Uusi akku maksaa sen 40-50€
Jäsen #606

Vastaa Viestiin