2,0iS:n perävälitys?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

2,0iS:n perävälitys?

Viesti Kirjoittaja musicman » Pe Helmikuu 20. 19:29:12 2004

Niin, eli mikä siis on Sierra 2,0iS:n (vm. 1986) alkuperäinen perävälitys?

Minulta hajosi nopeusmittarin vaijerin pyöritinratas laatikosta ja kävin ostamassa Fordilta uuden, mutta oli vähän epäselvää. Huollon koneella kun oli ko. rattaita monelle eri perävälitykselle, eikä kone kertonut suoraan että mikä on minkäkin mallin välitys. Koneella oli ainoastaan rengaskokoja vihjeenä ja valitsimme myyjän kanssa niistä sen joka vaikutti olevan iiässän orkkis rengaskoko. Ratas vaihdettiin, mutta nyt nopeusmittari näyttää noin 20 km/h liikaa (se näytti niin kyllä jo ennenkin koska toosa on vaihdettu jossain välissä). Niinpä johtopäätös on se, että tuli valittua väärä ratas - tai sitten autossani on jonkun muun kuin iS:n perämurikka...
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Helmikuu 20. 19:38:41 2004

Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Pe Helmikuu 20. 19:41:32 2004

veikkaisin 3,62
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » Pe Helmikuu 20. 20:39:40 2004

itellä oli 3.92 samassa mallissa
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Helmikuu 20. 20:58:35 2004

Itellä kans parissa IS mk1:ssä 3,92. Vaihdettiin toinen perä kaasarisierraan, johon tuli 3,38 välitteisen sierran mittaristo (ilman kiesikelloa) ja mittari rupes heittää sen 17% liikaa. Kaasarisierrassa mittari näytti 13":n renkailla täysin oikein 85 km/h vauhdissa tauluun ajettaessa. Laatikkoa ei kuitenkaan vaihdettu, joten aikaisemmin olin tullu väärään johtopäätökseen ja ero taitaa olla just noissa mittarinrattaissa.

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Pe Helmikuu 20. 23:57:12 2004

Kiitos vastauksista. Mitä ilmeisimmin oikea välitys on siis 3.92. Sen ainakin muistan, että ratas jonka valitsin, oli pidempään/harvempaan välitykseen, olisiko ollut juurikin 3.62. Täytyypä käydä joku päivä ostamassa uusi ratas. Kyllähän mittari tuollaisenaankin toimii ja siitä selvän saa, mutta olisi se ihan kiva kun se näyttäisi oikein. Onhan tässä tietysti street credibility-puolikin, nythän auto kiihtyy ihan vi**n hätäisesti jos on mittariin uskominen. 8)
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » La Helmikuu 21. 0:21:58 2004

Pura mittariston kehys ja muovinen "lasi", neula rti ja siirrä sitä sopivasti.

Sitten vaan kokeilemaan nopeutta johonkin mittauspisteeseen, ei kuitenkaan poiisin tutkaan ...

Itselläni nopeus on jo valmiiksi noin 15-20km/h ennenkun ees auto on käynnissä, mutta dynossa sekä mittuspisteissä mitattu, että heittoa on joku 5km/h 200 vauhdissa 100km/h vauhdissa heittoa pari-kolme.
60-80km/h näyttää täysin oikein.

Vastaa Viestiin