Sylinterin porauksesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KWV
Ylläpitäjä

Sylinterin porauksesta

Viesti Kirjoittaja KWV » To Helmikuu 26. 12:50:21 2004

Hieman hirvittää tuo ajatus poimia koko kone atomeihin kun pitäisi porattavaksi viedä. Onko se todella niin että kiikutetaan koko lohko sinne sorvarille ja hän sitten tekee työt siihen ja kiikutetaan lohko takas kotia ja ripustellaan uusia mukeja kiinni?

Melkeinpä hävettää kirjoittaa näinkin päivänselvää asiaa teille mutta kun ei tiedä eikä ole kokemusta niin jostain se pitää kaivaa.

Cosworthmännät vakiokoko 91,6 mm, iS vakiokoko 90,89 mm eli porautanko 92 milliin sylinterit vai kuinkas? Olisi tarkoitus saada ne Cossuun tarkoitetut wisecot sinne laitettua.

Miten voi olla että lohkot 205 on käytössä iS sierrassa ja cosworthissa mutta kuitenkin eroavat nuo sylinterinhalkaisijat. Paljon on tässä maailmassa jota ei ymmärrä, toivottavasti joku nyt sentään osaa auttaa. :oops:

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » To Helmikuu 26. 12:56:08 2004

kyllä ne siellä Koneistamolla tietää mihinkä kokoon Porataan, kun Annetaan männän koko!
ja jos vähänkin on epävarmuutta Kasaamisen suhteen niin Kannattaa maksaa vähän enemmän (jos ei kuulu jo samaan Hintaan) ja Kasauttaa siellä Koneistamolla niin Pitäs tulla Hyvä...!

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » To Helmikuu 26. 12:59:25 2004

Kun kiikutat sen lohkon sinne niin viet männät mukana ja kerrot että nämä tulee sisään. Sitten kerrot mihin käyttöön teet moottoria. Niin koneistamo kyllä sitten tietää minkä kokoiseksi porataan.

Edit: Ugh minä hidas.
Jäsen 488

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » To Helmikuu 26. 13:27:00 2004

Mutta siis Sierrassa ei erikseen ole sylinteriryhmää tai syliteriputkia joita voisi porata, vaan ainut tie on tuo koko lohkon irroittaminen .. vai?

Hessu
Viestit: 1284
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 8:25:15 2002
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja Hessu » To Helmikuu 26. 13:39:06 2004

Niinpä niin. Se sylinteriryhmä eli lohko jota myös blokiksi kutsutaan, on koneen suurin yksittäinen osa, ja se pitää tosiaan riisua kaikesta muusta romusta ennenkuin koneistusta voidaan tehdä. Mitä tulee koneistamon suorittamaan kasaamiseen, niin väitän että itse tehden ja huolellisuutta noudattaen tulee parempi ja halvemmalla :)
Ford Orion 1.6 GL aut. -83 MR, Fiesta Mk1 Jester Kitcar

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » To Helmikuu 26. 13:40:41 2004

Viet KOKO lohkon ja männät sinne niin ne sylinterit porataan juuri niille männille mitkä mukaan annat ja käyttö tarkoituksesta riippuen porataan tietyn kokoinen "välys"
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » To Helmikuu 26. 13:42:02 2004

Jessus, mä luulin oikeasti että siellä lohkon sisällä on vielä joku pienempi "laatikko" jonka vois viedä poraukseen niinkuin pyörissä :)

Hyvä kun te tiedätte!

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Helmikuu 26. 13:58:54 2004

Ja tosta männän koosta sen verran, että kyllä ne ainakin mun tietääkseni on samankokoiset vakiona IS:ssä ja cossussa, mutta erilaiset muuten.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » To Helmikuu 26. 14:01:36 2004

MikkoT kirjoitti:Ja tosta männän koosta sen verran, että kyllä ne ainakin mun tietääkseni on samankokoiset vakiona IS:ssä ja cossussa, mutta erilaiset muuten.
Oisko noin, mä en olisi niin masentunut jos kävisi koska silloin menis cossun vakiomännät heittämällä kiinni! 8) Jos joku vahvistaa MikkoT väitteen niin kurvaan jo tänään hakemaan turbomännät Uspartsilta :P

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » To Helmikuu 26. 14:21:19 2004

  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » To Helmikuu 26. 15:10:59 2004

Oh happy days, säästyn poraukselta :lol:

Ei muuta kuin männät hakuun!!

SiipiCozzu
Viestit: 618
Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja SiipiCozzu » To Helmikuu 26. 15:20:56 2004

Näin kirjoitit otsikolla 'Ahdin ostoksilla':
KWV kirjoitti: Mulla on kyllä kaikki siinä mielessä jo asiat mallilla että:

250 lohko (kestää mitä kestää)
arp pultit kannessa ja alakerrassa
wiseco takomännät (8,2:1)
Eagle veivit
Cometic kansitiiviste
Catcamsin 262/272 nokka
2,5" mitoitettu rosteripilli pakosarjasta kahella hiilikuituvaimentimella
kansi portattu
imusarja kiillotettu
Mountune lastu (samaan hässään vaihdettu suuttimet)

Puuttuu enää ahdin ja välijäähy. Sisäänajo noilla männillä on hyvä suorittaa ilman ahdinta vaikka hieman lussusti lähtee noilla puristuksilla ;)
Mikäs noissa Wisecoissa sitten on vikana, vai onko tämä jo uusi projekti.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » To Helmikuu 26. 15:27:24 2004

Tämä on jo uusi projekti, oma auto tälläkertaa :)

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » To Helmikuu 26. 16:28:25 2004

No hyvä, että et turhaan porannu sitä lohkoa sitten.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » To Helmikuu 26. 16:30:18 2004

Loistavaa kun täällä on näin asiantuntevaa porukkaa!! Olisi tässä vaiheessa jo ruuvimeisselit syylärissä ja kiertokanget vaihdelaatikossa ilman teidän apuja! Kiitos! 8)

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » To Helmikuu 26. 17:01:53 2004

Semmonen homma vielä ,että onko sylinterit varmasti hyvässä kunnossa,eikä väljät. Ei kannata uusia mäntiä laittaa väljiin sylintereihin. Kun kerran lohko kumminkin täytyy irti ottaa ,on hetki poraukselle tai vähintään hoonaukselle mitä otollisin.
Jos on sylinterien ylälaitaan tullut olake ja sinne heitetään uudet männät uusine männänrenkaineen ,niin ei hyvä heilu.

Ja jos on kokemusta sen verran kuin sulla on ,niin olis hyvä jos remontissa on mukana kaveri ,jolla on kokemusta koneen purkamisesta ja kasaamisesta.Siinä oppii hommasta parhaiten. Eihän kukaan ole seppä syntyessään.
Viimeksi muokannut KtK, To Helmikuu 26. 17:11:14 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Helmikuu 26. 17:08:49 2004

Kun tietämystaso ja kokemuksen puute on tuo niin suosittelen että viet koko koneen sellaisenaan koneistamoon, voi muuten tulla kalliiksi.

Jahman
Viestit: 1269
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:42:34 2001
Paikkakunta: Suomen Turku

Viesti Kirjoittaja Jahman » To Helmikuu 26. 17:20:19 2004

ckolli kirjoitti:Kun tietämystaso ja kokemuksen puute on tuo niin suosittelen että viet koko koneen sellaisenaan koneistamoon, voi muuten tulla kalliiksi.
Yhdyn ehdottomasti edelliseen puhujan mielipiteeseen :)

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » To Helmikuu 26. 17:40:30 2004

Jahman kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Kun tietämystaso ja kokemuksen puute on tuo niin suosittelen että viet koko koneen sellaisenaan koneistamoon, voi muuten tulla kalliiksi.
Yhdyn ehdottomasti edelliseen puhujan mielipiteeseen :)
kuten myös ja tämä ei millään pahalla vaan hyvällä :)
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Helmikuu 26. 18:19:14 2004

T.O.M kirjoitti:
Jahman kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Kun tietämystaso ja kokemuksen puute on tuo niin suosittelen että viet koko koneen sellaisenaan koneistamoon, voi muuten tulla kalliiksi.
Yhdyn ehdottomasti edelliseen puhujan mielipiteeseen :)
kuten myös ja tämä ei millään pahalla vaan hyvällä :)
Mitä siinä sitten muka oppis..?Kaivelemaan lompsaa vähän rivakammin... :roll:
Eihän sitä opi ikinä jos vie vaan jollekkin "ammattilaiselle"..
Virheistä oppii...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

RubberDuck
Ylläpitäjä

kbjkgj

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » To Helmikuu 26. 18:30:13 2004

juu etsit kaverin kuka osaa ja jeesaat niin tuleepahan itsekin jotain oppittua. jos ropailu kiinnostaa

T.O.M
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Huhtikuu 22. 13:38:07 2003

Viesti Kirjoittaja T.O.M » To Helmikuu 26. 19:08:04 2004

T.O.M kirjoitti:
Jahman kirjoitti:
ckolli kirjoitti:Kun tietämystaso ja kokemuksen puute on tuo niin suosittelen että viet koko koneen sellaisenaan koneistamoon, voi muuten tulla kalliiksi.
Yhdyn ehdottomasti edelliseen puhujan mielipiteeseen :)
kuten myös ja tämä ei millään pahalla vaan hyvällä :)
Varoituksena vaan, ettei tuu turhaan vielä kalliimmaks... paitsi jos on tarpeeksi ylimääräistä tuohta :D

Tuo on ihan fiksua jos etsii kaveriksi jonkun jolla kokemusta...
tai jokainenhan tekee tyylillään :wink:
  • Ford Sierra Cosworth 2WD -88
    Ford 17M 2000S V6 -70

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Helmikuu 26. 19:14:22 2004

Koneen saa kyllä purettua vähemmälläkin kokemuksella rikkomatta sitä, kannen voi löysätä varmuuden vuoksi käännetys järjestyksessä kuin kiristys.
Sitten kun masiina on ihan palasina niin vie lohkon koneistamoon pestäväksi ja mittaukseen ja sitten selviää, pitääkö porata vai riittääkö hoonaus. Saa kyllä olla tosi vähän ajettu kone, että ei tarvitsisi porata eli välys olisi hoonauksen jälkeen alle .2mm.

Vastaa Viestiin