Mitä kestää kanget?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

_ville_
Ylläpitäjä

Mitä kestää kanget?

Viesti Kirjoittaja _ville_ » To Maaliskuu 11. 21:45:24 2004

Mitä mahtaa 2 litrasen OHC:n vakio kiertokanget turbo käytössä?
Meinasin 300 heppaa ottaa..

Sammy
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Sammy » To Maaliskuu 11. 21:56:19 2004

vanhoja topicceja löytyy, ei taida kestää 300. jos noihin tehoihin tähtää ni cossun alakerta kehiin.

paperman
Viestit: 1699
Liittynyt: Pe Heinäkuu 11. 16:53:02 2003
Paikkakunta: Muikkukukko #496

Viesti Kirjoittaja paperman » To Maaliskuu 11. 22:09:57 2004

Tarkkaan ei varmaan kukaan voi sanoa mitä ne kestää! Onhan niitä hajonnut vakio koneestakin, kokemusta on! En kyllä 300 heppaa noilla kokeilis. Cossun kiertokankia suosittelen lämpimästi!
Ford Escort RS2000 mk2 Rf
Ford Mondeo 2.0 Stw Ghia -03
http://www.valkonenracing.com

Varkauden työttömät Ry (Vitun Karvinen...)
Inkilänmäen AikamiesPoikamiehet Ry (Oma moka...)

Epäonnistumisen vaara on suurin, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta!

Juppe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Juppe » To Maaliskuu 11. 22:53:08 2004

Taitaa tosiaan olla aika tapauskohtasta tuo kesto mutta on noita ainaki lähes 300hv turbokoneissa ollu ja jopa kestäneetki. Varmaksihan kukaan ei voi sanoa mutta kestää minkä kestää...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Maaliskuu 12. 8:11:42 2004

1.6 dieselin kanget, mitä mahtaa kestää? Niissä on pienempi alasilmukka mutta luultavasti pirusti tukevammat kuin vakiot.
Jäsen #606

dudek
Viestit: 215
Liittynyt: To Helmikuu 7. 17:00:26 2002
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja dudek » Pe Maaliskuu 12. 11:24:31 2004

is sierran kanget ovat kestäneet 325hv mukisematta. Ovat kyllä vahvemmat kuin vakioOHC:n kanget.

Jäsen #245
Turbo-Escort -74
Focus ST

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Maaliskuu 12. 11:35:21 2004

Nimenomaan. Ruiskukoneen "F"-merkityt kanget, ovat "normaaleja" vahvemmat. Ovat kestäneet yli 300:n lukemia ja 7500 kierroksia.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Maaliskuu 12. 11:58:21 2004

Kestäiskö vakio alakerta 150-200 pollea?
Entä jos kiilloittais kanget?

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Pe Maaliskuu 12. 12:00:43 2004

Ares kirjoitti:Kestäiskö vakio alakerta 150-200 pollea?
Entä jos kiilloittais kanget?
mulla on ainaki vielä kestäny tosin ajettu alle 700km
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Maaliskuu 12. 13:03:52 2004

Crowerilta saa Sportsman veivejä, eikös niitä joku tuo Suomeenkin.
http://www.crower.com/cat/domestic/ford/main.shtml

Ja jos ei muualta, niin Racers' Place hankkii ainakin.
www.racersplace.fi

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » Pe Maaliskuu 12. 13:50:15 2004

Ares kirjoitti:Kestäiskö vakio alakerta 150-200 pollea?
Entä jos kiilloittais kanget?
Varmasti kestää jos osat ehjät ja balanssissa..190hv vakio alaketaisen koneen olen nähnyt eikä mitään ongelmaa.
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Maaliskuu 12. 14:18:52 2004

Ookke! Ja ei muutakuin virittämään...

prostreet
Viestit: 748
Liittynyt: To Elokuu 22. 18:53:13 2002

Viesti Kirjoittaja prostreet » Pe Maaliskuu 12. 18:44:01 2004

Ford Sportsman Connecting Rods
For the 302, 2.3L and 2.0L applications. First introduced back in 1987, the Crower Sportsman® Rod was the original high performance stock replacement rod. Features 100% American made, SAE certified 4340 chromoly steel and is finished machined in-house at Crower. Comes standard with aircraft quality 3/8 diameter, 8740 steel alloy rod bolts and nuts rated at 180,000 p.s.i. These rods are rated to 500 hp and 8200 rpm. Typical weights are 560g at 5.090 and 580g at 5.155 c-to-c lengths.


siis 500hv v-8:ssa -> n 250hv 4-sylinterisessä, pienempi männän paino huomioiden ehkä vähän enemmänkin


vakio Ford ohc veiveillä "suht varman päälle raja" on 200hv ja 7000rpm

fordrs2000
Viestit: 3770
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 15:57:07 2001
Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja fordrs2000 » Pe Maaliskuu 12. 19:11:09 2004

mulla oli 156hv is veiveillä ja 0.45 bar ahtoja Varmaatietoo)mutta 1bar yli 200hv (veikkaisin ) ei mitään ongelmia ja veivit ja männät on halvalla myynnissä jos jotain kiinnostaa.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Pe Maaliskuu 12. 21:14:36 2004

Mulle riittää että saan 125hv mahdollisimman helpolla tosta 2.0 ohc:stä

_ville_
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja _ville_ » La Maaliskuu 13. 9:22:43 2004

joo noi mun kanget onkin todenäköisesti Is sierran et jotain toivoa
taitaa olla keston suhteen.

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Pe Huhtikuu 1. 21:48:30 2005

harmi ku ei näkyny hintaa noille sportsman veiveille...

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » La Huhtikuu 2. 0:24:42 2005

dudek kirjoitti:is sierran kanget ovat kestäneet 325hv mukisematta. Ovat kyllä vahvemmat kuin vakioOHC:n kanget.
Niin mut kuinka kauan. Kestää muutaman kunnon vedon ja sanoo sit poks?!
Ittellä on turbotettu OHC cossun kiertokangilla (n.250hv) ja eipä ainakaa tarvii olla pelko persiissä, et kestääköhän se alakerta nyt vai ei.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » La Huhtikuu 2. 9:07:58 2005

Niin tälle dudekille vielä, että monesta vakio ohc:stä löytyy samat kanget kuin is sierrasta eli F-merkinnällä!

Haynesin virioppaan mukaan f-mallin kanget kestään vakion männillä n.7000-7200rpm. Kevyillä männillä ja tapeilla 7500rpm.
Kirja käsittelee vain vapari viritystä mikä minulla ainakin on joissa yleensä teholuokka n.200hp...
"If revved over 7500rpm constantly failure WILL occur"
Mainintana myös että kirjan mukaan cossun kiertokanget+männät asennettuna ohc:hen on siihen käyttöön lähes ikuiset!

On täältäkin päin tietysti hyviä kokemuksia vakio kankien kestosta. Timppaasella kesti hyvin 200hp käytössä ja kokeiltu 300hp:kin... puristussuhde vain oli hyyyyyyyyyvin matala 6-6.5:1 :D

Vakio männät ja kanget menee ihan ok 200hp, mutta se kiekkarajoitin siihen 6500-7000rpm

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » La Huhtikuu 2. 10:31:16 2005

Jos ketään kkiinnostaa, niin edellisessä moottorissa oli 237hp ja tavalliset littanat 2.0 taunuksen/sierran kiertokanget. Autoa rankaisin 1.3barilla ja 7000+rpm veti hyvin. Kankien päässä oli Saabin kuppimännät. Ei pitäisi olla pitkäikäinen, mutta kestänyt 11vuotta, josta loppuajan kiertopalkintona.

Eli tuurista kiinni, ja männät saatoi olla pikkasen myös kevyemmät tossa. Puristukset n.7:1, eli tosi alhaalla. Ei vetäny juuri ollenkaan ilman paineita.

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » La Huhtikuu 2. 21:08:37 2005

Ohc kangilla oli 246hp ja 400nm kuplamallin mahleilla. "Ehjää" konetta purkaessa ihmettelin miks yks mäntä on alempana, oli yks kanki aika banaani. Tuurilla ei katkennut, eli aika rajoilla oltiin. Ko. moottorilla tuli ajeltua vuoden verran.

mettis
Viestit: 837
Liittynyt: Pe Helmikuu 22. 19:46:05 2002
Paikkakunta: täällä jossain..

Viesti Kirjoittaja mettis » La Huhtikuu 2. 21:27:43 2005

omassa alkuaikojen koneessa, f-mallin veivit ja kuplan mahlet (puristukset 7.5:1) 272hv/350nm/1.1bar ja loppuajan 1.6bar.
tosin myllyllä ei kauhean paljon tullut ajettua...kun myin sen pois.
tosin jos rakentaisin vielä yhden ohari turbon, niin pistäisin siihenkin niin kuin edelliseenkiin cossun männät ja veivit ja kestää..............
-79 ford escort mk2 2.0T
-79 ascona b 2.x 16v turbo
-83 toyota corolla Gt coupe
-81 volvo 244 m50b25 powered by hx52pro.
-cortina mk3 cosworth.

ford_86
Viestit: 305
Liittynyt: Su Joulukuu 7. 22:39:03 2003

Viesti Kirjoittaja ford_86 » Su Huhtikuu 3. 11:26:24 2005

meneekö nuo crowerin kisa kanget cossun wisecoihin? ku olis "205" lohko joka pitäis porauttaa tuosta 90.82 koosta seuraavaan ylikokoon, mikä mahtaa olla mäntien suhteen vissiin toi 91.60 seuraava koko mitä saa...? eli tarkoitin että seuraava koko on varmaan tuo 91.60 mitä markkinoilla on tuon vakio koon jälkeen... :D

Hoppamiäs
Viestit: 318
Liittynyt: Ma Joulukuu 30. 22:03:27 2002
Paikkakunta: Ruovesi/ Tampere

Viesti Kirjoittaja Hoppamiäs » Su Huhtikuu 3. 21:16:14 2005

Kyllähän ne kanget kestää mutta laakerit ei kestä.sen takiahan ne yleensä poikki menee kun alapään laakerit jumittaa syystä tai toisesta.
# 684
Cortina Mk2 -68 1600 de luxe
Escort Mk1 -73 2,0
Escort Mk1 -74 1300 sport projekti
Audi A4 -03 1,9TDI Quattro

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Su Huhtikuu 3. 22:13:56 2005

quote="Hoppamiäs"]Kyllähän ne kanget kestää mutta laakerit ei kestä.sen takiahan ne yleensä poikki menee kun alapään laakerit jumittaa syystä tai toisesta.[/quote]

:shock:

Vastaa Viestiin