sierran ovien äänitiiviys

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

sierran ovien äänitiiviys

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ti Maaliskuu 16. 15:03:46 2004

Haudi

Noissa mk1 ovissa on tehtaan peruilta kelmut pahvien alla - tai ainakin on ollut. Sattuneesta syystä ne ovat hävinneet, tai ainakin lähes kaikki. Jos niistä nyt on tässä mielessä apua ollutkaan, eikös ne olekin pääasiassa tuon tehdasruosteeneston takia... tokihan ne estävät myös pahimmat ajoäänet ovien kautta.

Millaisia äänieristeitä (tieäänet ja suhinat) olette käyttäneet noiden ovipahvien alle? Muistan aikoinaan nähneeni eräässä audissa sellaiset muovitetut eristevillat roikkumassa pahvin alla... Kun kesäautosta on kyse, ei pakkaseristystä :D toki tarvita tässä tapauksessa...
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Maaliskuu 16. 15:54:57 2004

Ne muovikalvot/pahvit on tarkoitettu kondenssiveden eristämiseen.

Itse liimasin suoraan ovipahvin taakse äänieristyshuopaa (saa esim. motonetistä) sellaista "vihreää kuitumössöä". Se vaimensi ihan kivasti ääniä. Lisäksi laitoin oveen reilut palat bitumia. Nyt on ovet kuin mersussa :D

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Maaliskuu 16. 16:36:01 2004

Ne muovit estää myös osaltaan suhinaa eli kannattaa laittaa vaikka jätesäkistä tehden uudet mikäli vanhat ovat rikki tai kokonaan pois.

itse ruiskuttelin ruiskumassaa oviverhoilun takapuolella paksun kerroksen ja eron huomasi kyllä. taitaa vaan eniten sierran ovissa suhista tiivisteet yleensä...

paddle
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja paddle » Ke Maaliskuu 17. 20:37:12 2004

Vedin escon oviin tollast bitumi mattoo ko tulee katoille ja sit ruiskutin massaa siihen päälle, laitoin myös tota edellä mainittua motonetin ääni eristys huopaa... Ja kyl siit nyt ihan hyvä tuli.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Maaliskuu 17. 20:48:27 2004

http://www.kolumbus.fi/janne.niemimaa/i ... rd_s55.jpg noin ovet, katto, lattia, takakontti, takapenkin alus, oikeestaan kaikki pelti mitä sisältä löysin... ja sitte bitumi pohjasta ruostesuoja massaa takakontin sivustat täyteen ku ei sinne käsi oikeen mahtunu :roll: Ihan hyvän kuuloset nuo ovet ovat ku luo kiinni, eikä pahemmin resonoi ulos tuo subbarikaan, mitä nyt pikkusen varapyörä kotelo...

MUUUUTEN
[off-topic]
saako varapyöräkotelon vetää hiuksista v***uun rälläkällä ja hitsata umpeen? Tietty pumpulle pitää kehitellä joku hienokotelo, mut sen voi sitte vaikka pistää suljettuun koteloon, vai kuumeneeko liikaa? tai jotain ... vaikka kylhän se bensa jäähdyttää mut mitäs minä näistä tiiän...
[/off-topic]

cossuton
Viestit: 2335
Liittynyt: Ke Elokuu 28. 10:13:20 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja cossuton » Ke Maaliskuu 17. 23:35:50 2004

ite ostin just eilen tossa k-raudasta sitä solumuovia. On pehmeää, sentin paksusta ja eristää lämpöä, ääntä sekä vettä todella hyvin. Pitäis kesällä laittaa. Ensin vaan suihkutan oven täyteen massaa ja sitten oven ja ovipahvin väliin tuota solumuovia. Kyllä pitäis tulla hyvä! 8)
Jäsen #292

VW Golf GTI -18
MB SLK 320 -00
Ford Fiesta -19

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » To Maaliskuu 18. 12:39:58 2004

PasiL kirjoitti:Nyt on ovet kuin mersussa :D
Ei foordiin saa mersumaisia ovia kuin tekemällä korinvaihdon :lol:
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » To Maaliskuu 18. 13:04:12 2004

Korjaan, MELKEIN kuin mersussa :D

lajama
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja lajama » To Maaliskuu 18. 13:26:01 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:http://www.kolumbus.fi/janne.niemimaa/i ... rd_s55.jpg noin ovet, katto, lattia, takakontti, takapenkin alus, oikeestaan kaikki pelti mitä sisältä löysin... ja sitte bitumi pohjasta ruostesuoja massaa takakontin sivustat täyteen ku ei sinne käsi oikeen mahtunu :roll: Ihan hyvän kuuloset nuo ovet ovat ku luo kiinni, eikä pahemmin resonoi ulos tuo subbarikaan, mitä nyt pikkusen varapyörä kotelo...

MUUUUTEN
[off-topic]
saako varapyöräkotelon vetää hiuksista v***uun rälläkällä ja hitsata umpeen? Tietty pumpulle pitää kehitellä joku hienokotelo, mut sen voi sitte vaikka pistää suljettuun koteloon, vai kuumeneeko liikaa? tai jotain ... vaikka kylhän se bensa jäähdyttää mut mitäs minä näistä tiiän...
[/off-topic]

Missäs sää sitten pidät varapyörää? Mitä tuo kotelo haittaa vaikka se siellä onkin? (tuninkia?)

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Maaliskuu 18. 14:57:13 2004

Tuninkia hyvinki... ku se "soi" liikaa... tai lähinnä se hinaus koukun kohta.. Ja nyt sinne saa vararenkaan kyl mut sitä ei saa pois ku on subi kotelo päällä... no tietty joo jos sen ottaa eka pois, mut kuhan tulee lasikuidut ni ei sekään enää onnistu. Sitä vaan et tuleeko heli heli vali vali ku menee katsastukseen?

Yamppa
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Marraskuu 20. 11:28:49 2002
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Yamppa » To Maaliskuu 18. 15:40:29 2004

En ainakaan usko että siitä mitään valitusta tulee vaikka sen poistaa. sitten jos haluaa varapyörän niin tekee sille vielä paikan sinne ulkopuolelle, tyyliin fiesta.

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Pe Maaliskuu 19. 20:16:43 2004

... ja eikös ole niin, että tuon puuttuvan vararenkaan ja sen paikan korvaa (laillisestikin) rengasvaahtopurkki :?:

Kiitos vinkeistä, taitaapi jäädä ensi talven hommiksi tuo ääni/lämpöeristys. Siis, kesäautolla on tuolloin aikaa uusiutua :wink:

Nyt ennen kesäkautta olisi vielä edessä noitten sähköikkunoiden asennus ja nopeusmittarin saattaminen jälleen toimivaksi (sekä tarkemmaksi kuin noin-suurinpiirtein 2-kympin ylinopeus...).
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

musicman
Viestit: 99
Liittynyt: To Tammikuu 29. 22:47:55 2004
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musicman » Pe Maaliskuu 19. 23:22:11 2004

Varapyörä ei ole katsastusvaruste, joten sitä ei autossa tarvitse olla kuten ei paikkapulloakaan. Myöskään vararengaskaukalon modifioimisesta ei voi tulla mitään itkua inssiltä. Tiedän useita autoja joista ko. kotelo on rälläköity vi**uun ja tilalle hitsattu sopivan mallinen syvennys vahvistintelinettä / subikoteloa varten.

Tuosta pesusienissäkin käytetystä solumuovista ovien sisällä... Muistakaa sitten, että se imee vettä kuin... kuin... niin, sieni. Suosittelisin bitumimattoa tai jotakin äänenvaimennukseen tarkoitettua massaa, kuten Noxudolia tai NoiseKilleriä.

Ihan ensimmäiseksi kannattaa kyllä vaihtaa oviin uudet tiivisteet :)

Ai, minä en olekaan ainoa jolla nopeusmittari näyttää kaksikymppiä liikaa. Todellinen tuningmittari :)

(Huomasin tuossa taannoin Riesan ovia kaivaessani, että ovipahvissa on ihan alunperinkin reikä alareunassa, jota ei näe normaalista istuma-asennosta. Mitähän tarkoitusta varten lienee, mutta nyt ei ainakaan ihmetytä enää miksi soran ropina tai vesilammikosta ajo kuuluu niin selvästi sisään. :? )
Quot homines, tot sententiae
* * *
Cadillac Seville STS 4.9 V8
Ford Capri III 2.6 V6
Ford Fiesta IV 1.3i

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Maaliskuu 30. 3:55:14 2004

Jos koko varapyöräsyvennyksen leikkaa veks niin kannattaa sitten tuumata pitäiskö sen jäykistävä vaikutus jotenkin korvata?
Saattaa perään tuleva auto olla nopeasti etupenkkien selkänojissa kiinni.
Jos itsekantavasta korista leikataan noin iso kotelo pois, niin katsastusmiehen pitäisi siitä kyllä viran puolesta napista, jos sitä ei ole korvattu millään vahvikkeilla.

Vastaa Viestiin