Dump valve??

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

SILU
Ylläpitäjä

Dump valve??

Viesti Kirjoittaja SILU » Ma Maaliskuu 29. 16:32:53 2004

Hei te kaikki Turbo moottorien taitajat. Mulla olisi yksi kysymys tuohon Dump valve osastoon. Pitäiskö hankkia säädettävä vai tavallinen?? ja mitä eroa/vaikutusta niillä on turbon toimintaan??? :D. Lisäksi toi asennuspuoli eli kannattaako itse ruveta räplää, jos ei ole kokemusta??

Vieras
Ylläpitäjä

Re: Dump valve??

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Maaliskuu 29. 16:51:27 2004

SILU kirjoitti:Hei te kaikki Turbo moottorien taitajat. Mulla olisi yksi kysymys tuohon Dump valve osastoon. Pitäiskö hankkia säädettävä vai tavallinen?? ja mitä eroa/vaikutusta niillä on turbon toimintaan??? :D. Lisäksi toi asennuspuoli eli kannattaako itse ruveta räplää, jos ei ole kokemusta??
Mihin koneeseen tulossa? Jos RST:n niin kaksimäntänen tai säädettävä.
Säädettävä parempi. Helppo asentaa välikappaleella turbon letkuun lähelle kaasuläppää.

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ma Maaliskuu 29. 16:56:17 2004

Joo Rs Focukseen ja meinasin tilata Graham Good Racing:ltä valmiin silikooniletkunjossa on lähtö, sekä Bluefinn paketin, joten kannattaisko ostaa sillon säädettävä vai tavallinen?? Vai saisko ne suoraan muualta halvemmalla??? :D

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ma Maaliskuu 29. 17:14:09 2004

Löytyy halvemmalla suoraan suomestakin.
Esim säädettävä Paten dumppi muistaakseni 80€

Baileyn kaksimäntädumppi

Paten säädettävä1

Paten säädettävä2

Molemmat dumpit mun cossussa.

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ma Maaliskuu 29. 19:00:36 2004

No mites noi silikooniletkut et sulla näyttäs olevan toi Dumpin letkun koko hieman iso ainakin niihin Grahamin valmiisiin liitoksiin?? Ja mites toi asennus/säätö kannattaa varmaan antaa ammattilaisen tehä?? Mikä vaikutus todellisuudessa tolla Dumpilla on sit suoritukseen/ ym.?? :D

RubberDuck
Ylläpitäjä

moro

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ma Maaliskuu 29. 21:34:51 2004

SILU kirjoitti:No mites noi silikooniletkut et sulla näyttäs olevan toi Dumpin letkun koko hieman iso ainakin niihin Grahamin valmiisiin liitoksiin?? Ja mites toi asennus/säätö kannattaa varmaan antaa ammattilaisen tehä?? Mikä vaikutus todellisuudessa tolla Dumpilla on sit suoritukseen/ ym.?? :D
sen dumpin tehtävä on säästää ahdinta silloin kun suljet kaasuläpän nopeasti rasituksen aikana. tietävästi hyötyä ei niin paljoa ole. jotkut saavat siitä korvillekin iloa. mutta itse tykkään enemmän hukkaportin aivastelusta pervompi ääni........

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Maaliskuu 29. 21:54:49 2004

Off Topic: RST/muut ilmamäärämittarilliset; löytyy konsti millä aivan vakion By-passin/Dumpin (kierrättävää tyyppiä) saa toimimaan ja järkevällä lisäinvestoinnilla eikä tarvitse adoptoida mekaanikkoa...
Pistän oman topicin kun testiauto on toiminut vähän pidempään; esim muutaman tuhatta km.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 6:16:41 2004

Itse olen säätänyt dumpin siten että pienemmillä vedoilla ei suhauttele vaan kikattelee. Sitten kun lämää antaa kunnolla puhauttaa.
Itse inhoan dumpin ääntä. Baileyn dumpissa on miellyttävin ääni mielestäni jos sitäkään miellyttäväksi voi sanoa..

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 16:04:21 2004

No ok eli mitenkäs se säätäminen sitten tapahtuu ja kandeeko sitä esim. ite ruveta tekee? Asennuksessa tuskin on mitään epäselvää tai huomiooon ottamista vai??? :o ps.Tullekos se poistoletku laittaa menemään sit auton alle vai jonnekkin muualle?

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 16:16:15 2004

Poistoletkua et tarvitse, anna suhauttaa konetilaan vaan. Yleensä dumpeissa ei edes ole poistoletkulle paikkaa vaan aukot / reiät dumpin kyljissä.

Säätö tapahtuu ruuvista (jos säädettävä) dumpin päällä (kuvasta huomasit). Pikku testejä. Veto pienille paineille ja jos suhauttaa niin karva lisää kiristystä ja taas veto. Säädät siihen mistä itse pidät.

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 18:00:55 2004

Jaa Hei nyt tarvitsen hieman selvitystä tästä säätämisestä eli veto?? tarkoitat mitä voisitko hieman täsmentää tota edellistä selitystä säätämisestä kiitos ps. jostain kaikki on aloitettava! kiitos :oops:

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Maaliskuu 30. 18:07:22 2004

Tarkoittaa että annat kenkää... käyt ajelemassa...

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 18:13:03 2004

Ai no se kyllä osataan kiitos. Mut vielä yks mistäs minä tiedän et säätö on kohdallaan/paras mahdollinen??? :D

pylvis
Viestit: 687
Liittynyt: Su Lokakuu 6. 17:44:16 2002
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja pylvis » Ti Maaliskuu 30. 18:23:52 2004

se taas on makuasia , jos tykkät että kevyellä kiihdytyksellä suhahtaa niin jätät löysemmälle jos et niin kiristät lisää , sitä on vaikee sanoa et missä se on hyvä
#415
vapari on vaihtoehto
on mielivajaa kun fordilla-ajaa
http://www.speedimports.net/

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 18:24:22 2004

Sillä ei ole hevonvitunmerkitystä mihin säädät kunhan huipputehoilla poistaa ne alussa mainitut paineet jotka...
Jos tykkäät jatkuvasti suhahtelevasta niin eiku ruuvi löysälle jne.

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 18:27:43 2004

Kiitos eli loppujen lopuksi koko Dump valven tuoma hyöty on ns. Vitun hyvä Fiilis kuskille kun suhahtelee säädä siihen missä fiilis on parhaimmillaan! :D

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Maaliskuu 30. 18:29:21 2004

Hyöty on säästää turboa paineiskuilta.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 18:32:00 2004

Hei muuten Ckolli kun sun autossa on nuo Dumpit niin mihin menee se sininen ohut letku siitä dumpin päästä???

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 18:55:54 2004

Hei mikäli muutkin tietää mihin se ohut letku menee dumpin päästä niin vastatkaa kiitos.

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Ti Maaliskuu 30. 19:00:19 2004

Kaasuläpän toiselle puolen.

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 19:05:52 2004

AI kiva siis minkä toiselle puolelle???? Voisitko kertoo maalikko kielellä kiitos. Ja onko sille valmis paikka siellä vai ??? :D

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ti Maaliskuu 30. 19:20:25 2004

Eiköhän tässä vaiheessa oo parempi pitää se konepelti kiinni ja antaa niiden avata sen joka osaa edes öljyt sieltä katsoa.

NiceMan
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Huhtikuu 8. 23:45:03 2003
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan » Ti Maaliskuu 30. 19:21:59 2004

LOL

Kaasuläpän toiselle puolelle eli imusarjaan ;)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Paalattu)
Ford Mondeo STW 2.3 2008 (Myyty)
Ford Mondeo 2.0EcoBoost 2011 (Käytis)
http://theniceman.com/
Jäsen 629
ISÄ 05.09.2011 23:17

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 19:21:59 2004

Aivan Sitähän minä tossa alussa kysyinkin suoraan et minkälainen prosessi se on asentaa!!! :D

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Maaliskuu 30. 19:26:09 2004

Kyl mä kans suosittelen antaa pellin olla kiinni jos ei kaasuläppää löydä..

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 19:29:09 2004

Hei ammattilaiset jostainhan nää hommat on aloitettava ja asioille voi olla eri nimiä eri piireissä kiitos. Muuten onko siinä imusarjassa paikka sille letkulle valmiina yleensä vai ??? :D

rstLate
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja rstLate » Ti Maaliskuu 30. 19:36:52 2004

no jos sieltä Imusarjasta lähtee letku esim Boxille tai johonkin muuhun paikkaan niin siihen vaan haarotus.

Kannattaa Ottaa joku kokeneempi mukaan siihen hommaan mukaan niin samalla ite oppii jotain.

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 19:44:27 2004

kiitos en ajatellutkaan itse, mut ihan mielenkiinnosta kyselin kato jos jotain joskus oppis ite tekee...? :D

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ti Maaliskuu 30. 20:47:48 2004

Sen letkun ideana on se, että kuin päästät kaasun ylös, kaasuläppä menee kiinni, toiselle puolelle (imusarjan) tulee alipaine joka taas sitte "vetää" sitä dumpin mäntää ylös... josta taas seuraa "ylimääräsen ahtopaineen" (voiks sitä muka olla liikaa?) purkautuminen dumpin kautta ulos jolla estetään se edellämainittu "siipirikko"

Ja jos nyt meni ihan päin persettä ni korjatkaa viisaammat..

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Maaliskuu 30. 21:08:19 2004

Eipä se siipiä riko, vaan käy laakereiden päälle.

Dumpin suomenkielinen nimi, eli vaihtoilmaventtiili kertoo jo melko paljon sen toiminnasta. Tehtävänä on tiputtaa painetta joka syntyy ahtimen kompressorin ja kaasuläpän välille silloin, kun kaasuläppä suljetaan nopeasti.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ti Maaliskuu 30. 21:37:10 2004

Jep mietin vaan kun olen kaavaillut sitä (vaihtoilmaventtiiliä) Focukseen ja siinähän pitäis olla jo jonkinlainen uudelleenkierrätys systeemi tolle hommalle. ainakin luin siitä jostain alan lehdistä. Minkähänlainen tarve tossa Focuksessa sille olisi loppuen lopuksi??

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 30. 21:40:23 2004

Ainakin minulla dumppi auttoi täyskaasu kiihdytyksissä sen verran, että vaihteen vaihtamisen jälkeen voimaa oli heti eikä hetken päästä. Sen verran se vaikuttaa, kun oikeasti lähdetään virittämään.

Turboahan se myös säästää, kun ei tule takaisiniskuna painetta kompressorisiivelle kaasuläpän sulkeutuessa.

Jos on vakio, niin liekkö tuolla nyt niin väliä onko dumppi vai ei.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Maaliskuu 30. 21:47:30 2004

Onko tarkoituksenasi virittää autoa? Jos ei, niin myös dumpin laitto on täysin turhaa rahanmenoa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

RubberDuck
Ylläpitäjä

moro

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ti Maaliskuu 30. 22:50:45 2004

RS focuksessahan on joku oma hieno ahtopaine juttu, eli kuulema pitää paineita tallessa vaihdon ajan. jos siihen asennat dumppia niin ota vähän lisää selvää tosin en itsekään tästä enempää tiedä....
voit kokeilla laittaa lappis nimimerkillä olevalle henkilölle pikapostia tästä asiasta.....
t. mika

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ti Maaliskuu 30. 23:02:21 2004

Silu
Ei mitään tarvetta joten unohda koko juttu.

SILU
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja SILU » Ke Maaliskuu 31. 16:59:14 2004

joo taidan unohtaa, mut jos siihen ajaa sen uuden ohjelman Bluefin Grahamilta niin oliko sillonkaan tarvetta???

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Ke Maaliskuu 31. 17:16:36 2004

Sinä päätät sen mihin on tarvetta ja mihin ei.
Vakio cossu, vakio-osilla, samoin focuksen kanssa.

Se dumpin ääni ei todellakaan ole mikään mieliä nostattava vaikka jotkut siitä sihauksesta tykkäävätkin. Ääni on kuin rekan tai dösän ylipainerajoitin sihauttaa liikoja ulos.

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » Ke Maaliskuu 31. 18:54:48 2004

Ja käy hermojen päälle ajan mittaan kun koko ajan suhahtelee..
Toyota Supra TT

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Huhtikuu 1. 13:58:31 2004

Kaasuläpän jälkeen laitetaan se pieni letku jotta kaasuläpän sulkeuduttua alipaine imee sen dumpin auki.

Vastaa Viestiin