valaiskaa tyhmää..

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

kai
Viestit: 547
Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua

valaiskaa tyhmää..

Viesti Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 9:40:12 2004

eli joudunko anelemaan turbolupaa kun ajattelin solmia sierran pakoputken..?

minkä männät olis hyvät ohc mottiin tuohon tulpo käyttöön :?:
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS

FordEscort
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja FordEscort » To Huhtikuu 1. 9:56:21 2004

Kannattaa melkeen vaihtaa alle 87 vuotiseen koska tossa tulee kalliit pakokaasutestit ja joudut maksamaan ne vaikka ei menisi läpikään, muistaakseni 1000€ Viisaammat ihmiset voi kertoa enempi. Wisecothan ne parhaat taitaa olla mutta mahlen tai cossun männätkin kestää helposti

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » To Huhtikuu 1. 10:31:59 2004

ProTurbo kirjoitti: Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:

ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.

ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.

vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:

Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.

Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » To Huhtikuu 1. 10:32:42 2004

Miksi lupa kun muutoskatsastus riittää?

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » To Huhtikuu 1. 10:33:55 2004

FordEscort kirjoitti:Kannattaa melkeen vaihtaa alle 87 vuotiseen koska tossa tulee kalliit pakokaasutestit ja joudut maksamaan ne vaikka ei menisi läpikään, muistaakseni 1000? Viisaammat ihmiset voi kertoa enempi. Wisecothan ne parhaat taitaa olla mutta mahlen tai cossun männätkin kestää helposti
Ainoastaan vähäpäästöiseen tulee se kallis testi ja signaturesta epäilen, ettei kysyjän riesa sellainen ole. 87-91 vuosimalleissa riittää yleensä, että asentaa KATin, jos sellaista ei vielä ole. Ennen 1.7.87 rekisteröityyn autoon ei tarvitse mitään ylimääräisiä saastelaitteita. Turbolupaakaan ei tartte nykyään, jos tehot pysyy sallituissa rajoissa. SEARCHin käyttäminen ei varmasti olisi pahitteeksi?

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 12:08:18 2004

Vähä kiinnostaa toi katti juttu.... ku ei kuitenkaan oo esim. tossa mun puolikas cossussa mitään lambda anturii... ni eks se prkl sula koko katti ja sitte on paskat pitkin vaimentimii ja kiva kiva... Eli ainoo vaihto ehto on mennä "tyhjennetyllä" katilla katsastukseen?

kai
Viestit: 547
Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua

Viesti Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 14:31:11 2004

mikä on vertailuna mallisarjan tehokkaimmaksi..?
cossu? xr4?
autos on absit, levyjä saattaa varmaa joutua suurentamaa..?

tuo katti ei kuulemma oo riesas pakollinen..??
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 1. 14:48:20 2004

cossu on tehokkain
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 15:20:11 2004

Aijoo, unohto tohon pistää, että tuo mun sierain on -88.. Tuleeks ne koputtelee kattia katsoakseen et siellä on jotain? Aika hyvin soi tyhjyyttää tuo katti ainaki tossa ku irtonaisena koputtelee. Onko mitään väliä mikä katti ja minkä kokonen se on? tuo mun taitaa olla 1,6 focuksesta..

kai
Viestit: 547
Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua

Viesti Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 15:20:16 2004

siipicossu kirjoitti:cossu on tehokkain
tuo helpottaa paljon.. :D
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS

kai
Viestit: 547
Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua

Viesti Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 15:23:04 2004

eikös sen katin pidä kuitenkin toimiva olla.. :roll: ?
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 15:24:12 2004

Minkä takia joutuisit levyjä surentamaa jos on absit? Sehän on ihan sama mitkä jarrut siel on, kuhan ne riittää niihin tehoihin mitä penkitys paperi ilmottaa. Esim. xr4 = 150hp + 25% = ~180hp

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Huhtikuu 1. 17:35:51 2004

kai kirjoitti:mikä on vertailuna mallisarjan tehokkaimmaksi..?
cossu? xr4?
autos on absit, levyjä saattaa varmaa joutua suurentamaa..?

tuo katti ei kuulemma oo riesas pakollinen..??
Viimeisin muutoskatsastettu OHC turbo minkä minä tiedän, on verrrattu XR4i malliin. Inssi oli sanonut, että jos haluaa Cossuun verrata, siellä pitää olla kaikki alustan, jarrujen ja voimansiirron osat Cossusta mukaanlukien vaihdelaatikko.

Tässäkin autossa oli Cossun jarrut ja vastaavat jouset ja iskarit, mutta se ei riittänyt. Autoa verrattiin siis XR:ään ja tehot 150hp+20%
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 17:38:15 2004

ai se on 20% :oops:

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » To Huhtikuu 1. 17:46:49 2004

TuunaavaAmis kirjoitti:Esim. xr4 = 150hp + 25% = ~180hp
Joo, toi ei taida ihan noin mennä, mutta amiksessa ei vissiin opeteta prosenttilaskuja :lol:
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 17:47:52 2004

Mitäpä noita turhaan :lol: tuo oliki about 180... mut jooh :oops:

kai
Viestit: 547
Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua

Viesti Kirjoittaja kai » Pe Huhtikuu 2. 5:53:52 2004

[quote="Turbo_IS]
Viimeisin muutoskatsastettu OHC turbo minkä minä tiedän, on verrrattu XR4i malliin. Inssi oli sanonut, että jos haluaa Cossuun verrata, siellä pitää olla kaikki alustan, jarrujen ja voimansiirron osat Cossusta mukaanlukien vaihdelaatikko.

Tässäkin autossa oli Cossun jarrut ja vastaavat jouset ja iskarit, mutta se ei riittänyt. Autoa verrattiin siis XR:ään ja tehot 150hp+20%[/quote]

tuota kaverin kanssa pähkäiltiinki että kumpaa ne käyttää vertailukohteena.
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS

kai
Viestit: 547
Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua

Viesti Kirjoittaja kai » Pe Huhtikuu 2. 5:59:46 2004

mutta sitten nämä männät..?
käykö cossun männät tuohon ohariin :?:
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Pe Huhtikuu 2. 8:16:13 2004

Kai nyt kossun männät ohariin saa, kun samasta lohkosta sentään kyse on...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Pe Huhtikuu 2. 10:17:12 2004

kai kirjoitti:[quote="Turbo_IS]
Viimeisin muutoskatsastettu OHC turbo minkä minä tiedän, on verrrattu XR4i malliin. Inssi oli sanonut, että jos haluaa Cossuun verrata, siellä pitää olla kaikki alustan, jarrujen ja voimansiirron osat Cossusta mukaanlukien vaihdelaatikko.
Vaihda konttoria.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Vastaa Viestiin