Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
kai
- Viestit: 547
- Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
- Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua
Viesti
Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 9:40:12 2004
eli joudunko anelemaan turbolupaa kun ajattelin solmia sierran pakoputken..?
minkä männät olis hyvät ohc mottiin tuohon tulpo käyttöön

Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS
-
FordEscort
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja FordEscort » To Huhtikuu 1. 9:56:21 2004
Kannattaa melkeen vaihtaa alle 87 vuotiseen koska tossa tulee kalliit pakokaasutestit ja joudut maksamaan ne vaikka ei menisi läpikään, muistaakseni 1000€ Viisaammat ihmiset voi kertoa enempi. Wisecothan ne parhaat taitaa olla mutta mahlen tai cossun männätkin kestää helposti
-
Fiesta3
- Viestit: 429
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
- Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E
Viesti
Kirjoittaja Fiesta3 » To Huhtikuu 1. 10:31:59 2004
ProTurbo kirjoitti:
Auton ahtamista suunnitellessa on hyvä pitää mielessä vallitsevat säädökset:
ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03.
ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella.
vuoden 1992 ja uudemmat ajoneuvot:
Turbon asentaminen vapaastihengittävään moottoriin on käytännössä mahdotonta. Asennus vaatii aina päästömittauksen (hinnat alk. 924.8€ alv 0%) ellei autoon asenneta mallisarjaan saatavissa olevaa alkuperäistä turbomoottoria apulaitteineen johon sen valmistajan edustajalta on saatava todistus E 15/04 päästönormien alittamisesta.
Lisäksi on otettava huomioon yleiset moottorinvaihtoa koskevat säädökset. Ilman erillistä lupaa moottorin teho ja paino ei saa ylittää yli 20% mallisarjan tehokkaimman moottorin arvoja ja ajoneuvo on muutettava jarrujen ja alustan osalta vastaamaan mallisarjan tehokkaimman version rakenteita.
-
PasiL
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
Viesti
Kirjoittaja PasiL » To Huhtikuu 1. 10:32:42 2004
Miksi lupa kun muutoskatsastus riittää?
-
ylimark
- Viestit: 920
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
- Paikkakunta: Jkl
Viesti
Kirjoittaja ylimark » To Huhtikuu 1. 10:33:55 2004
FordEscort kirjoitti:Kannattaa melkeen vaihtaa alle 87 vuotiseen koska tossa tulee kalliit pakokaasutestit ja joudut maksamaan ne vaikka ei menisi läpikään, muistaakseni 1000? Viisaammat ihmiset voi kertoa enempi. Wisecothan ne parhaat taitaa olla mutta mahlen tai cossun männätkin kestää helposti
Ainoastaan vähäpäästöiseen tulee se kallis testi ja signaturesta epäilen, ettei kysyjän riesa sellainen ole. 87-91 vuosimalleissa riittää yleensä, että asentaa KATin, jos sellaista ei vielä ole. Ennen 1.7.87 rekisteröityyn autoon ei tarvitse mitään ylimääräisiä saastelaitteita. Turbolupaakaan ei tartte nykyään, jos tehot pysyy sallituissa rajoissa. SEARCHin käyttäminen ei varmasti olisi pahitteeksi?
-
janneke
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 12:08:18 2004
Vähä kiinnostaa toi katti juttu.... ku ei kuitenkaan oo esim. tossa mun puolikas cossussa mitään lambda anturii... ni eks se prkl sula koko katti ja sitte on paskat pitkin vaimentimii ja kiva kiva... Eli ainoo vaihto ehto on mennä "tyhjennetyllä" katilla katsastukseen?
-
kai
- Viestit: 547
- Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
- Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua
Viesti
Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 14:31:11 2004
mikä on vertailuna mallisarjan tehokkaimmaksi..?
cossu? xr4?
autos on absit, levyjä saattaa varmaa joutua suurentamaa..?
tuo katti ei kuulemma oo riesas pakollinen..??
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS
-
siipicossu
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 1. 14:48:20 2004
cossu on tehokkain
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
janneke
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 15:20:11 2004
Aijoo, unohto tohon pistää, että tuo mun sierain on -88.. Tuleeks ne koputtelee kattia katsoakseen et siellä on jotain? Aika hyvin soi tyhjyyttää tuo katti ainaki tossa ku irtonaisena koputtelee. Onko mitään väliä mikä katti ja minkä kokonen se on? tuo mun taitaa olla 1,6 focuksesta..
-
kai
- Viestit: 547
- Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
- Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua
Viesti
Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 15:20:16 2004
siipicossu kirjoitti:cossu on tehokkain
tuo helpottaa paljon..

Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS
-
kai
- Viestit: 547
- Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
- Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua
Viesti
Kirjoittaja kai » To Huhtikuu 1. 15:23:04 2004
eikös sen katin pidä kuitenkin toimiva olla..

?
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS
-
janneke
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 15:24:12 2004
Minkä takia joutuisit levyjä surentamaa jos on absit? Sehän on ihan sama mitkä jarrut siel on, kuhan ne riittää niihin tehoihin mitä penkitys paperi ilmottaa. Esim. xr4 = 150hp + 25% = ~180hp
-
Turbo_IS
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Viesti
Kirjoittaja Turbo_IS » To Huhtikuu 1. 17:35:51 2004
kai kirjoitti:mikä on vertailuna mallisarjan tehokkaimmaksi..?
cossu? xr4?
autos on absit, levyjä saattaa varmaa joutua suurentamaa..?
tuo katti ei kuulemma oo riesas pakollinen..??
Viimeisin muutoskatsastettu OHC turbo minkä minä tiedän, on verrrattu XR4i malliin. Inssi oli sanonut, että jos haluaa Cossuun verrata, siellä pitää olla kaikki alustan, jarrujen ja voimansiirron osat Cossusta mukaanlukien vaihdelaatikko.
Tässäkin autossa oli Cossun jarrut ja vastaavat jouset ja iskarit, mutta se ei riittänyt. Autoa verrattiin siis XR:ään ja tehot 150hp+20%
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
janneke
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 17:38:15 2004
ai se on 20%

-
Turbo_IS
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Viesti
Kirjoittaja Turbo_IS » To Huhtikuu 1. 17:46:49 2004
TuunaavaAmis kirjoitti:Esim. xr4 = 150hp + 25% = ~180hp
Joo, toi ei taida ihan noin mennä, mutta amiksessa ei vissiin opeteta prosenttilaskuja

#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
janneke
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
Viesti
Kirjoittaja janneke » To Huhtikuu 1. 17:47:52 2004
Mitäpä noita turhaan

tuo oliki about 180... mut jooh

-
kai
- Viestit: 547
- Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
- Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua
Viesti
Kirjoittaja kai » Pe Huhtikuu 2. 5:53:52 2004
[quote="Turbo_IS]
Viimeisin muutoskatsastettu OHC turbo minkä minä tiedän, on verrrattu XR4i malliin. Inssi oli sanonut, että jos haluaa Cossuun verrata, siellä pitää olla kaikki alustan, jarrujen ja voimansiirron osat Cossusta mukaanlukien vaihdelaatikko.
Tässäkin autossa oli Cossun jarrut ja vastaavat jouset ja iskarit, mutta se ei riittänyt. Autoa verrattiin siis XR:ään ja tehot 150hp+20%[/quote]
tuota kaverin kanssa pähkäiltiinki että kumpaa ne käyttää vertailukohteena.
Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS
-
kai
- Viestit: 547
- Liittynyt: To Lokakuu 2. 13:11:12 2003
- Paikkakunta: Hirvikylä, Lapua
Viesti
Kirjoittaja kai » Pe Huhtikuu 2. 5:59:46 2004
mutta sitten nämä männät..?
käykö cossun männät tuohon ohariin

Audi A3 8P 2.0tdi -04
Escort mk2 RS2000 -76 r.SS
-
PasiZ
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja PasiZ » Pe Huhtikuu 2. 8:16:13 2004
Kai nyt kossun männät ohariin saa, kun samasta lohkosta sentään kyse on...
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka
Fun is not a straight line
-
Jallu
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Viesti
Kirjoittaja Jallu » Pe Huhtikuu 2. 10:17:12 2004
kai kirjoitti:[quote="Turbo_IS]
Viimeisin muutoskatsastettu OHC turbo minkä minä tiedän, on verrrattu XR4i malliin. Inssi oli sanonut, että jos haluaa Cossuun verrata, siellä pitää olla kaikki alustan, jarrujen ja voimansiirron osat Cossusta mukaanlukien vaihdelaatikko.
Vaihda konttoria.