zetec männäntapit?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

jive
Ylläpitäjä

zetec männäntapit?

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Huhtikuu 2. 11:24:42 2004

Onkos joku joskus irroitellut tappeja zetecin männistä? kankihan on uiva, mutta miten pirussa tuon tapin pitäisi lähteä männästä? Onnistuuko luovuudella ja kotikonstein, vai pitäiskö hakeutu ammattiauttajan luokse? :D

Ezmoa lainaten:
teen itse säästän :?:

Toinen juttu. Uudemman(97->) E zetecin kanki on ilmeisesti hivenen lyhyempi kuin vanhemman, vai olikos toisinpäin? Pystyykö joku jolla on pääsy moisiin tietoihin tarkistamaan asiaa?

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » Pe Huhtikuu 2. 11:30:58 2004

Ennen 5/98 kangella on mittaa 13.62cm, sen jälkeen 14.1cm. Kangen pienempi reikä on vanhemmissa 20.63mm ja uudemmissa 19mm.
Viimeksi muokannut Fiesta3, Pe Huhtikuu 2. 14:10:26 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Pe Huhtikuu 2. 13:42:01 2004

ok, ja juu siis tutkittuani tarkemmin asiaa, tappi on kiinni kangessa ja ui männässä ;)

Vielä kun joku kertoisi, että mikä on puristuskorkeus uudemman kakslitrasen männissä.

Myöskin jos joku sattuisi tietämään että miten 1.8 ja 2.0 zetecin puristukset on tasattu. Meinaan jos puristuskorkeus, kangen pituus, isku, kansipahvin paksuus ja palotilat on saman kokoiset ja poraus kasvatetaan -> puristussuhde kasvaa( merkittävästi, kun palotila on pääasiassa kannessa).

Mahtaisikohan kakslitrasen männässä olla pienempi pk?

koko hommahan tähtää siihen että saisi tehtyä vakiopalikoilla saman kuin operaatiolla, jossa 1.8 zetecin alakertaan lyödään alikokoon epäkeskeisesti hiottu RST kampiakseli 5.700" kangilla ja +4mm Wisecoilla(84mm)

kiinteillä seuraajilla luulis kiertävän :D

Fiesta3
Viestit: 429
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 8:36:47 2002
Paikkakunta: 61.7°N 24.3°E

Viesti Kirjoittaja Fiesta3 » Pe Huhtikuu 2. 14:09:41 2004

jive kirjoitti: Vielä kun joku kertoisi, että mikä on puristuskorkeus uudemman kakslitrasen männissä.
Muistaakseni noin 5 milliä pienempi kuin vanhoissa.

GreBe
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja GreBe » Pe Huhtikuu 2. 15:52:25 2004

1,8 ja 2,0 kansien palotilatkin ovat erilaisia ja vaikuttavat varmaan osaltaan puristussuhteeseen.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » La Huhtikuu 3. 9:22:20 2004

GreBe kirjoitti:1,8 ja 2,0 kansien palotilatkin ovat erilaisia ja vaikuttavat varmaan osaltaan puristussuhteeseen.
meinaatko? mulla on tuossa Zetec -E kannet 1.8 ja 2.0. Tartteekin kahtoa tarkemmin. pintapuolisesti näyttivät kyllä identtisiltä.

mutta se alukuperäinen kysymys niistä tapeista? Miten niitä kannattaa lähteä itse irroittamaan, vai kannattaako?

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » La Huhtikuu 3. 9:26:28 2004

jive kirjoitti:
GreBe kirjoitti:1,8 ja 2,0 kansien palotilatkin ovat erilaisia ja vaikuttavat varmaan osaltaan puristussuhteeseen.
meinaatko? mulla on tuossa Zetec -E kannet 1.8 ja 2.0. Tartteekin kahtoa tarkemmin. pintapuolisesti näyttivät kyllä identtisiltä.
näin ainakin suuri ja mahtava Fast Ford-julkaisu tiesi kertoa. Tarkemmin lehdessä asiaa ei puitu, muutakuin erilaisia ovat.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ti Huhtikuu 6. 9:19:06 2004

Käys jive Tammerdieselissä Nekalassa irrotuttamassa tapit. Ei luulisi montaa kymppiä maksavan.

Irroitusta voisi kokeilla ruuvipenkissäkin sopivilla holkeilla ja mäntää tukevalla vastakappaleella. Itse mäntää ei kannataa ruuvipenkin leukoja vasten puristella ettei mene soikeaksi ja naarmuille.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ti Huhtikuu 6. 21:11:22 2004

Itte otin 2.8:sta(jossa tappi kiinni kangessa) ruuvipenkissä tapit irti. Kaikki olis saanu ehjänä jos olis halunnu(lue:olis ollu selvinpäin!)! Sopiva puupala vain männän toiselle puolelle ja sopiva holkki mikä sopii männäntapinreikään ja vaan puristamaan!! Tosin ruuvipenkille se oli hieman liikaa mutta kyllä ne ittekkin irti saa! Ne männät jotka otin selvinpäin irti niin tuli kyllä ehjänä!

Vastaa Viestiin