Väljyyttä takapyörissä joka suunnassa

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

KWV
Ylläpitäjä

Väljyyttä takapyörissä joka suunnassa

Viesti Kirjoittaja KWV » To Huhtikuu 8. 14:30:25 2004

Sierraan tuli eteen takajarrujen vaihto ja kun tunkkasin autoa ylös niin huomasin että toinen takapyöristä oli väljä niin vaaka-, pysty- ja sivuttaissuunnassa melkein 5cm. Olin ihan ihmeissäni että eihän näin hepposta tekoa voi olla, maalailin jo piruja seinille irtoileville renkaille mutkissa jne. Vaihdoin laakerit molemmille puolille ja jarrut ja väljyys hävisi mutta en ole täysin varma oliko se ratkaisu ongelmaan. Laakereiden vaihto tehtiin toissapäivänä ja jarrut vaihdettiin eilen. Kun eilen jälleen tunkkasin auton ylös niin siellä oli hieman väljyyttä, ehkä muutama milli tai jotain (?)

Onko tämä väljyys ihan normaalia sillä minusta vain on absurdia että rengas on kiinni rummussa jota pidättelee yksi 32 mm mutteri vetoakselissa. Laakeripesä taas näytti niin rankalta teolta että se taas pysäyttäisi ydiniskun. En vain voi käsittää / hyväksyä että takarenkaat ovat noin hepposesti kiinni. Joku viisaampi korjatkoon aukot.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Huhtikuu 8. 14:35:24 2004

Jos laakereista tullut niin kyllä on ollut aika vaihtaa. Jos tulee muualta niin joku pusla totaalisesti rikki.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Huhtikuu 8. 14:37:22 2004

Puslat antaa hieman periksi.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » To Huhtikuu 8. 16:59:15 2004

Käsite "hieman" ei ole 5cm X,Y ja Z akseleilla ainakaan minun skaaloilla :) En tiedä selitinkö hieman huonosti mutta itse takarumpu jossa vetoakseli sijaitsee antaa hieman klappia, voihan se tosin olla että rummun hammaskolot tai akselin hampaat ovat kuluneet ja sen takia pieni väljyys. Mutta kun vaihdoin takapyörän laakerit niin homma hoitui sillä, en vain ole varma että kuinka kauan voi taas ajaa kunnes huomaa että takapyörät vetelevät ihan omia ajoratojaan, ehkä olen vain vainoharhainen.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » To Huhtikuu 8. 17:38:32 2004

Lyhyessä vastauksessani tarkoitin korjauksen jälkeistä muutamaa milliä. Potkase takarengasta niin huomaat mitä tarkoitan, se heilehtaa "hieman". Toivottavasti tätä hiemansanaa ei tarvi mm tarkkuudella kertoa.

lajama
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja lajama » To Huhtikuu 8. 20:43:50 2004

Jotenkin sekavasti selvitit tuosta rummusta. Eihän se jarrurumpu ole kiinni sillä isolla mutterilla. Vaan samalla neljällä mutterilla, millä rengaskin. Se osa missä nuo hammaskolot ovat, on erillinen osa.
Jos tuossa on laakereiden vaihdon jälkeen vielä selvästi väljyyttä, niin varmaan on vetoakselin/laipan booritukset pilalla. Tosin silloin auto tuskin enää suostuisi liikahtamaan.
Onhan laakeri kiristetty kunnolla?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » To Huhtikuu 8. 21:09:02 2004

Ja tarkistithan takalaakerin sisemmän stefaa vasten tulevan pinnan kunnon? Se tuppaa yleensä syöpymään ja riittävän huonoksi mentyään ei uusikaan stefa kestä montaa sataa kilometriä ehjänä. Jos on pahasti päässyt syöpymään, niin laakeri on entinen parin tuhannen kilometrin jälkeen ( rapakeleillä jo paljon aiemmin )
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Pe Huhtikuu 9. 12:46:35 2004

lajama kirjoitti:Jotenkin sekavasti selvitit tuosta rummusta. Eihän se jarrurumpu ole kiinni sillä isolla mutterilla. Vaan samalla neljällä mutterilla, millä rengaskin. Se osa missä nuo hammaskolot ovat, on erillinen osa.
Jos tuossa on laakereiden vaihdon jälkeen vielä selvästi väljyyttä, niin varmaan on vetoakselin/laipan booritukset pilalla. Tosin silloin auto tuskin enää suostuisi liikahtamaan.
Onhan laakeri kiristetty kunnolla?
Kyllä minun Sierrassa koko takarumpu kiinnitetään sillä vetoakselin mutterilla paikoilleen ja rummussa on erikseen hitsattu neljä pulttia vanteille. Siksi minusta vaikuttaakin hieman oudolta tuo kiinnitys. Jos tämä 32 mm mutteri ottaa hatkat niin koko jarrurumpu vanteineen päivineen irtoaa. Sanokaa nyt tietäväiset että näinhän sen ei kuulu olla :)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Huhtikuu 9. 12:56:33 2004

Eikö pyörän napa ole kiinni kuitenkin erikseen. Vetari vaan sillä isolla pultilla.Pyörän pinnapultit on kiinni navassa eikä rummussa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Pe Huhtikuu 9. 13:01:12 2004

siipicossu kirjoitti:Eikö pyörän napa ole kiinni kuitenkin erikseen. Vetari vaan sillä isolla pultilla.Pyörän pinnapultit on kiinni navassa eikä rummussa.
Pyörän pinnapultit ovat kiinni rummussa ainakin omassa autossani, rummun keskellä on sahalaitainen reikä johon vetarin hampaat siirtävät voimaa.

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Huhtikuu 9. 13:10:23 2004

Pyörän napa on neljällä pultilla kiinni alatukivarressa. Vetarin pää tulee siitä läpi ja kiristetään isolla mutterilla laakerikoolia vasten rumpuineen.
Näin todennäköisesti.
Viimeksi muokannut Vieras, Pe Huhtikuu 9. 13:11:38 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Huhtikuu 9. 13:11:13 2004

sulla on varmaan lukkoprikka kiinni pinnapultissa ja napa tulee mukaan
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Pe Huhtikuu 9. 13:17:01 2004

ckolli kirjoitti:Pyörän napa on neljällä pultilla kiinni alatukivarressa. Vetarin pää tulee siitä läpi ja kiristetään isolla mutterilla laakerikoolia vasten rumpuineen.
Näin todennäköisesti.
Aivan oikein!

Vieras
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Vieras » Pe Huhtikuu 9. 13:17:24 2004


KWV
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja KWV » Pe Huhtikuu 9. 13:27:52 2004

Oiskohan parempi että otan muutaman kuvan tuosta asetelmasta niin voidaan yhdessä miettiä sillä Haynesin huoltokirjassa ei ollut lainkaan tuollaista kokoonpanoa niinkuin minulla.

Zimi Da Guitara
Viestit: 2149
Liittynyt: Ti Joulukuu 17. 19:16:49 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zimi Da Guitara » Pe Huhtikuu 9. 14:10:14 2004

KWV kirjoitti:Oiskohan parempi että otan muutaman kuvan tuosta asetelmasta niin voidaan yhdessä miettiä sillä Haynesin huoltokirjassa ei ollut lainkaan tuollaista kokoonpanoa niinkuin minulla.
Minä ainakin haluaisin kuvia nähdä koska kuulostaa aika erikoiselta toi sun systeemi. En meinaan usko että pultit jarrurummussa on kiinni ennenkuin omin silmin näen. :shock:
* CRSC 2002 - 2022 *
* Driving Gentoo Linux *

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Huhtikuu 9. 14:12:35 2004

KWV kirjoitti:Oiskohan parempi että otan muutaman kuvan tuosta asetelmasta niin voidaan yhdessä miettiä sillä Haynesin huoltokirjassa ei ollut lainkaan tuollaista kokoonpanoa niinkuin minulla.
Varmaan kannataa kuvata. Sierrassa tulee vetari kiinni sillä mutterilla, pyörän pultit on kiinni vetarinlaipassa ja ja rumpu lähtee vetämällä erikseen irti kun pyörä on pois. Voi tosiaan olla lukkorikka jolla rummun esikiinnitys, mutta missään nimessä ei ole pyörän pultit kiinni rummussa.
Olen vaihtanut jarrukengät seuraaviin malleihin:
Sierra -86 2.0is
Sierra -89 1.6 OHC
Sierra -90 DOHC
ja kaikissa noissa oli ihan normaali rakenne.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Huhtikuu 9. 19:05:15 2004

Epäilenpä ettei asentaja ole tässä tapauksessa huomannut varsinaisen -jarrurummun- olevan eri kappaletta -pyöränlaipan- kanssa (jossa on pinnapultit lyötyinä, ei hitsattuina). Aloitteleva asentaja ei menisi ekaa kertaa vipuun; rumpu on joskus lujasti kiinniruostunut laippaan. Mitään lukkosokkia ei sierran takarummussa ole, vain etulevyssä. Takana on/saattaa olla pieni ruuvi joka lukitsee rummun. Escortissa ja Fiestassa on pikkukoneisissa rumpu/laippa -paketti samaa valua.
Silti pyörä on kiinni "vain 32mm mutterilla". Kuinka iso siinä sitten pitäisi olla....
Pssst. Ei saa säikähtää, mutta etupyörä on kiinni vain alatukivarren n.12mm pallonivelen kierteessä ja yläpäästä vain kumilla ja pellinpalalla :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin