OHC Käynnistyy muttei jää käymään

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

OHC Käynnistyy muttei jää käymään

Viesti Kirjoittaja guru » Ti Huhtikuu 20. 6:20:05 2004

Moro !

Joutu tossa vaihtaan OHC Escorttiin startin,mutta vaihdon jälkeen tuli ongelmaksi se että startti pelittää OK,mutta kone ei pysy käynnissä vaan sammuu muutaman sekunnin käymisen jälkeen.
Bensan syöttö sähköiseltä bensapumpulta OK,kipinää tulee startatessa mutta vika ilmeisesti puolassa,sytkäboxissa ,virtalukossa?
Startin vaihdon jälkeen kone jäi monien yritysten jälkeen tasan yhden kerran käymään,mutta silloin kone taas ei suostunut sammumaan millään virta-avaimesta vaan kone oli sammutettava vaihde päällä tukahduttamalla.
Oiskos sytkäboxi saanut jonkun sähköpiikin startin vaihdon yhteydessä,vaikka sekään ei oikein tunnu mahdolliselta kun akun kaapelit oli vaihdon aikana irti.Miten ton boxin toimivuuden voi todeta jos siinä on vikaa ?

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Huhtikuu 20. 8:32:11 2004

miten olis virtalukon pohja
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » Ti Huhtikuu 20. 10:16:02 2004

Virtalukko tarkistettu,ei mitään vikaa havaittu

PasiZ
Viestit: 1033
Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
Paikkakunta: Salo, #480
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PasiZ » Ti Huhtikuu 20. 12:29:10 2004

guru kirjoitti:Virtalukko tarkistettu,ei mitään vikaa havaittu
Entäs maadoitukset???

EDIT

Konetilan puolelta siis
Ford Sierra 2.0 iS turbo IC
Ford Ka ;)
Fun is not a straight line

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ti Huhtikuu 20. 19:03:55 2004

kyseessä tod.näk. takaveto esco?
oliko startilla puolan esivastuksen ohitus johtoa, eli tuleeko startiin kaiken kaikkiaan 3 johtoa(paksu akkukaapeli+ 2 ohutta)

kuulostaa siltä että puola sais virtaa vain starttauksen aikana, paitsi tuo että ei sammunut hieman hämää...
miten sulla on sytkävermeet ja puola kytketty? miten on vedetty virrat puolan + napaan.

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » Ti Huhtikuu 20. 21:20:26 2004

Takaveto Escortti kysymyksessä.
Starttiin tulee virtajohdon lisäksi 2 ohutta johtoa.
Sytkäboxi kytketty ihan ko boxin mukana tulleen ohjeen mukaan ja se on pelittänyt ihan OK.

Puolalle tulee sytkäboxin johtosarjasta punainen plussalle ja musta miinukselle.

Olen kokeillut käymään toisella toimivalla startilla,toisella toimivalla puolalla sekä olen vaihtanut varmuudeksi tulpanjohtojakin vaikka kipinä tuleekin tulpalle sekä kaikkea muuta mahdollista mutta toi sytkäboxin toiminnan testaaminen hieman hakusessa kun ei oikein tiedä miten toimivuutta testais.Olen tarkistanut boxilta lähtevät piuhat sekä kaikki maadoitukset konehuoneessa mutta mitään vilunkia en ole huomannut .Ei taida olla muuta konstia kuin kytkeä toimiva boxi tilalle ja kokeilla sillä lähtisikö käymään.Testaus tosin hieman hankalaa kun ei noita boxeja nyt ole vapaana testikäyttöön Kaikilla edellä mainituilla tempuilla kone starttaa hyvin mutta sammuu aina muutaman sekunnin jälkeen .

Vieläkö hyviä jippoja kokeilematta ?

sprint
Viestit: 592
Liittynyt: Ke Maaliskuu 6. 13:04:29 2002

Viesti Kirjoittaja sprint » Ti Huhtikuu 20. 22:01:21 2004

Mittaapa startatessa kuinka alas jännite putoaa. Ettei joku härpätin vie liikaa sähköä ja kone ei jaksa käydä. Toi käyntiin jääminen tuntui siltä että virtalukko ei katkaissut laturille menevää jännitettä missään vaiheessa vaan laturi olisi antanut sähköä niin kauan kuin bensaa riittää. Koska kytkennät ovat samat kuin ennen ei toi ole mahdollista.
#736

escort mk1 4x4 cosworth 440hv, 510Nm, 1.5Bar

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Huhtikuu 20. 22:04:00 2004

Kipinänvahvistin tarvitsee (jotkut niistä) virtaa kahdesta eri osoitteesta; virtalukon asento 2 ja 3. On mahdollista ettei syöttöä tapahdu asennossa 2. Eli kun starttaat autoa, kaikki ok ja kone pärähtää käyntiin, kun hellität starttausasennosta(3), palautuu lukko asentoon 2 ja kone sammuu (eli sama kuin kääntäisit virrat pois). Tälläisessa tapauksessa kone tosin sammuu välittömästi.
Omassa 2,8i Caprissa oli ko. vika, johtui tosin hapettuneesta sulakerasiasta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » Ti Huhtikuu 20. 23:11:46 2004

Tuohon virran kulutukseen vastaisin mittaamattakin että ei ongelma johdu siitä koska virtaa ei kuluta auton käydessä kuin sähköinen bensapumppu ja kyllä virtaa siihen riittää.
Täytyy jatkaa huomenna iltapäivällä starttikokeita ja jospa vika ongelmaan löytýisi mutta kiitollisuudella otetaan edelleen vinkkejä vastaan mitä vielä vois kokeilla.

XR5T
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Marraskuu 29. 15:18:38 2002

Viesti Kirjoittaja XR5T » Ke Huhtikuu 21. 1:39:32 2004

onko virta päällä kun auto sammuu palaako esim. öljy ja lataus valot?

jos olisi niin sanotusti täysin räpeltämätön auto niin vika olisi etuvastuksessa mikä taka veto eskossakin on vaikka se ei näkösällä
olekkaan(tosin se sammumattomuus ihmetyttää liekö kytkentä kokeilujen
piikki)

kertausta
puola toimii noin 8-9v jänniteellä joka etvastuksella siihen tiputetaan
startattaessa akku jännite putoaa noin pari volttia ja samalla putoaa myös tuo 8-9 volttia niin eipä tahdo enää riittää kipunan tekoon jännite
tämä kompensoidaan ottamalla solenoidilta ohi etu vastuksen jännite
startatasessa

siis autosi pysyy tuolla ohitus virralla käynnissä

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » Ke Huhtikuu 21. 8:25:10 2004

Tuohon virtojen päälle jäämiseen sammumisen jälkeen en tiedä ihan tarkkaan koska käännän aina virrat pois kun havaitsen että auto sammuu mutta pitääpä tarkastaa

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » Ke Huhtikuu 21. 21:45:12 2004

Joo tuli tuolla tallilla sen verran käytyä että muutaman kerran Eskoa starttasin ja aina sama juttu eli starttaa ja pyörittää hyvin,hyvin riittää virtaa akussa vaikka on tosiaan tullu viime päivinä starttailtua mutta kone sammuu muutaman sekunnin päästä ja virtaa tulee sammumisen jälkeen normaalisti eli öljynpaine- ja latausvalo jäävät palamaan sammumisen jälkeen.
Kohta palaa käämit starttaajalta jollei ala tapahtuu mitää

Kannattaiskos lyödä kone käymään ruuvarilla startin navat yhdistämällä,tietty eihän se pitäis poistaa kuin virtalukon mahdollinen vika mutta toisaalta virtalukko todettu kunnossa olevaksi tai tiedä häntä 27 vuotta vanhassa koslassa ny välttämättä mikään enää ole kunnossa.

Starttaaja taitaa lähtee ottaa kossua pullosta kun ei oo varaa ottaa kossua tallista,meinaan ku sitä kossua ei ole siellä tallissa muuta kuin korkeintaan nestemäisessä olomuodossa

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Huhtikuu 22. 0:50:29 2004

kytke väliaikaisesti sytkäboxin punainen suoraan akun + napaan ja kokeile jääkö käyntiin.
jos jää niin syynä on escortin alkuperäinen puolan vastusjohto.

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Huhtikuu 22. 16:09:46 2004

Jotkin johot väärinpäin(+,-)..?
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » To Huhtikuu 22. 18:36:50 2004

Johan käynnisty !

Vikana oli se että vanhassa startissa starttiin tulevat kaksi ohutta johtoa oli kytketty startin eri napoihin kuin mitä tähän uuteen starttiin piti kytkeä.Eli tässä uudessa startissa jossa ei ole napaa 15 ollenkaan vaan solenoidilta túleva piuha on liitetty kolmantaan "napaan",pitää molemmat ohuet piuhat kytkeä samaan napaan eikä eri napoihin kuin vanhassa kiinni olleessa startissa piti tehdä.Että tämmösestä kytkentä viasta oli kaikki sitten loppujen lopuksi kiinni.

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » To Huhtikuu 22. 21:44:47 2004

ei kai niitä ohuita johtoja samaan napaan voi kytkeä. silloinhan startin pitäis pyöriä aina kun virta on päällä :?:
todennäköisesti ymmärsin selostuksesi väärin :?

guru
Viestit: 67
Liittynyt: La Joulukuu 8. 17:14:56 2001

Viesti Kirjoittaja guru » To Huhtikuu 22. 22:59:27 2004

Todellisuudessa toinen noista ohuista johdoista kytketty pois pelistä eli käytännössä turha piuha tämän tyyppiselle startille kuin mitä nyt on käytössä.Silloin kun startin solenoidin päässä navat noille ohuille piuhoille tulee ne tosiaan kytkeä eri napoihin

Vastaa Viestiin