Onko oikea paineasetelma?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Onko oikea paineasetelma?

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Toukokuu 3. 18:41:35 2004

Näyttää menevän melko syvälle noi kynnet. Muistaakseni ei kyllä entisessä ollut noin syvässä. Eihän tuossa jää kovin paljoa liikevaraa ennenkuin ottaa jo levyynkin kiinni.

Mitä mieltä on arvon raati:
PAINEASETELMA

Painelaakerin kytkinakseliin tuleva reikäkin on tuossa uudessa liian pieni. Uudessa on 30mm kun vanha on 32mm.

Kyseessä siis tuo -91 1.6 EFI kone.

Prkle kun pitäisi ostaa kaikki osat alkuperäisinä, niin sattuisi ainakin useammin oikein. Mutta kun ei perse kestä ihan kaikkea alkeperäisenä voortilta ostaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Toukokuu 3. 19:14:40 2004

Onkos sulla siinä kytkinakselilla sellaista holkkia, jonka voi heittää hittoon? Yleensä noi eri kokoiset painelaakerit kompensoidaan eri kokoisilla holkeilla. Kytkin näyttää ihan hyvältä, ne kynnet tulee ulospäin kun levy kuluu.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Toukokuu 3. 21:31:41 2004

Kyllä siellä tosiaan näyttää olevan joku holkki:
HOLKKI

Pitääpä kokeilla josko lähtee näppärästi irti ja asentaa sitten uusiksi tuo painelaakeri.

Eipä ole ennen koskaan tullut tuollaista ratkaisua nähtyä. Onko muuten tällä puolen laatikkoa mitään stefaa jonka tuolle akselille voisi vaihtaa?
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Toukokuu 4. 9:27:35 2004

Asetelma näyttää ihan oikealta. Mutta toi painelaakerihomma on vähän hankalampi. Älä vaan revi sitö holkkia irti siitä laatikosta! Jäljelle jäävä akseli ei ole sopivankokoinen tuolle pienemmälle painelaakerille! Näin ainakin tuolla Jim Hearnen ZVH-sivuilla kerrotaan. Itsellä oli vastaava ongelma talvella kun sovittelin IB5:sta S1 RST:n, tutkin Koivusen kataloogia ja se tunsi jonkinlaisen muutossarjan tuohon painelaakeriin. Tosin ainakaan silloin ko. osaa ei ollut saatavana hyllystä. Päädyin tee-se-itse menetelmällä kahdesta painelaakerista yhdistettyyn "uuteen".
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Toukokuu 4. 9:59:51 2004

Ilpo kirjoitti:Asetelma näyttää ihan oikealta. Mutta toi painelaakerihomma on vähän hankalampi. Älä vaan revi sitö holkkia irti siitä laatikosta! Jäljelle jäävä akseli ei ole sopivankokoinen tuolle pienemmälle painelaakerille! Näin ainakin tuolla Jim Hearnen ZVH-sivuilla kerrotaan. Itsellä oli vastaava ongelma talvella kun sovittelin IB5:sta S1 RST:n, tutkin Koivusen kataloogia ja se tunsi jonkinlaisen muutossarjan tuohon painelaakeriin. Tosin ainakaan silloin ko. osaa ei ollut saatavana hyllystä. Päädyin tee-se-itse menetelmällä kahdesta painelaakerista yhdistettyyn "uuteen".
Ei se ilman väkivaltaa tunnu lähtevänkään irti eli onneksi jätin irroittamatta. Kävin kytkinpaketin myyneen kaverin luona ja hänelläkään ei ollut muita kuin tuolla pienemmällä reiällä olevaa laakeria hyllyssä, kirjatkaan eivät kyllä muuta tunteneet. Katselin itsekin että otan tuosta vanhasta tuon muovisovitteen irti ja laitan sen uuteen. Jos vanha laakeri menee rikki niin eipä mitään, entinen se joka tapauksessa on ( toimiva kyllä, mutta en todellakaan laita vanhaa painelaakeria paikoilleen :P )
Pitää vielä käväistä toisessa varaosaputiikissa vilkaisemassa jos olisi sopivaa laakeria...Jos ei, niin sitten alkaa rakentaminen :D
Kiitokset.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Toukokuu 4. 10:25:29 2004

Yleensä ongelma on ollut juuri toisin päin, eli kun RST:hen ostaa uuden kytkimen, niin painelaakeri on liian suuri ja sitten saa kaupasta hakea tuon holkinkin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Toukokuu 4. 18:08:57 2004

No niin, selvisihän tämäkin homma.

Kyseessä lienee huoltotiedotteen ( vuodelta -95 ) mukainen korjaus koskien Escortteja ja kaikkia muita malleja joissa on tämäntyyppinen vaihteisto/kytkinakseliratkaisu. Tuossa on korjattu kytkinakseliin takerteleva painelaakeri. Vika on tullut siitä kun painelaakeri on kuluttanut kytkinakselin urille ja sitten on painelaakeri alkanut takertelemaan akseliin kiinni. Korjaus suoritetaan laittamalla teräksinen holkki akselin liukupinnan päälle ja vaihtamalla alkuperäinen painelaakeri sellaiseen jossa on ylisuuri reikä.

Eli eipä ole ainakaan alkuperäinen, tehtaalta saakka ollut kytkin tuossa Escossani :D

Tilasin voortilta tuollaisen korjausmallin painelaakerin. Eiköhän se sitten käy paikoilleen.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Vastaa Viestiin