Onko ollut diesel Mondeon kanssa ongelmia? Mulle tuli nyt.

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Onko ollut diesel Mondeon kanssa ongelmia? Mulle tuli nyt.

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ti Huhtikuu 27. 7:14:45 2004

Perkules, pitää ostaa tontti ja myin ton 2000 mallisen 186tkm ajetun farkku td Mondeon pois ja hain tilalle samanlaisen 1997 262tkm ajetun autoliikkeestä.

Jo kotiin ajaessani huomasin joskus outoa käyttäytymistä autossa. Kun pysähdyin vaikka liikennevaloihin ja tarjosin ekan kerran sen jälkeen kaasua, niin se tuntui ryntäävän öljyllä, koska veti kierrokset n.4000 paikkeille ja pölläytti aika moisen sinisen savupilven. Se tekee sitä ainoastaa, kun kone on lämmin.

Huomasin sellaisen seika, että öljyä oli n. 1.5 litraa liikaa ja lapoin sen pois. Nyt ainakin vielä tuntui tekevän sitä vielä, saas nähdä auttaako tuo. Ajattelin, että öljyä voi olla kertynyt sen verran, ettei se heti vaikuta. Toi luulis toisaalta olevan sellainen syy, joka ton voisikin tehdä. Kun öljyä on noin paljon liikaa, niin se vois lykätä sitä huohottimesta suoraan turbolta coolerille menevään ahtoputkeen.

Liikkeen komentti oli, et tarvii tutkia mikä siinä on, mut ei saa tehdä vielä mitään ennen, kun on vika selvillä.

Paria kaveria olen kans jututtanut, jotka ovat pelanneet paljon enemmänkin ajettujen td mondeoitten kanssa ja he ovat olleet sitä mieltä, ettei pitäis minkään olla vielä noilla kilometreillä vikana, että turbokin kestää n. 4-500tkm.

Onkos teillä heittää kommenttia?

Marja
Viestit: 3171
Liittynyt: To Joulukuu 6. 23:12:04 2001
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Marja » Ti Huhtikuu 27. 8:02:00 2004

Sulla on puoli vuotta "takuuta" autollasi kun ostit sen autoliikkeestä. Kannattaa pitää tiukkoja neuvotteluja liikkeen kanssa.
Mondeo 2002 ST220
Persaukiset ajaa dieselillä! :burn

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 27. 8:34:30 2004

kyllä kone osoittaa lopun merkkejä, ts. se huohottaa vanhuuttaan ja huohotin puskee öljyn imusarjaan -> alkaa käymään öljyllä.

vanha hiacemiehen konsti on siirtää huohotin vaikka tyhjään pulloon ja tukkia imusarjan reikä. mutta mielestäni se keino ei ole sovelias -97 mallin autoon...

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Huhtikuu 27. 8:41:06 2004

just pärähti mieleeni, töissä oli vastaava tapaus Perkins moottorin kanssa... Öljyä oli pirusti liikaa.

Havaitsimme että öljyn seassa oli polttoainetta ja vikaa tutkittuamme syypää oli syöttöpumpun kyljessä olevan ahtopainetunnistimen (tai säätimen) rikkoutunut kalvo. siinähän kalvon toisella puolella on ahtopaine ja toisella polttoaine. kalvon rikkoutuessa polttoainetta pääsi varsinkin tyhjäkäynnillä runsaasti imusarjaan josta se sitten meni sylinteriin ja koska ainetta oli liikaa se ei palanut kuin viidessä kuudesta sylinteristä. jotain ihme kautta sitä kulkeutui myös moottoriöljyn sekaan.

nyt jos sulla on sama vaiva eli polttoainetta pääsee öljyn sekaan vastaavaa kautta ja öljyn määrä nousee liian suureksi huohottaa moottori takuulla ylimääräisen pois ja edelleen se huohotin taitaa mennä sinne imusarjaan. lähtisin etsimään vikaa sieltä. perkinssiin se kalvo maksoi muutaman euron.

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Ke Toukokuu 5. 10:30:54 2004

Auto on stoccalla turussa, saavat tutkia, mikä sitä riivaa. Kerron heti, kun tiedän vaan ittekin.

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » To Toukokuu 6. 5:50:53 2004

Nyt rupee ilmeisesti valkenemaan. Syypää tosiaan ilmeisesti on pumpun ahtopaineensäätimen kalvo, joka normaalisti ajossa ei aja polttoainetta ahtoputkeen, mutta kun auto käy tyhjäkäyntiä, niin siellä on alipaine ja se imee pikkuhiljaa polttoainetta ja kun seuraavan kerran menet painamaan kaasua ahdoille asti, niin turbo puhaltaa polttoainetta ilman mukana koneeseen ja se ryntää hieman rykimällä ja sauhuttaa.

Toivotaan, että tilanne tuolla kalvolla laukeaa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Toukokuu 6. 15:22:49 2004

juma, osuiko diagnoosi oikeaan 8)

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » To Toukokuu 6. 16:02:13 2004

samiharju kirjoitti:juma, osuiko diagnoosi oikeaan 8)
"Viestejä: 2049", luulis nyt yhen osuvan oikeeseen :D

HannuR
Viestit: 668
Liittynyt: La Joulukuu 22. 6:42:59 2001
Paikkakunta: LOIMAA

Viesti Kirjoittaja HannuR » Pe Toukokuu 14. 9:51:30 2004

No niin, homma on kunnossa vihdoin. Auto vietiin jonnekin dieselhuolto Häkkiselle sieltä turun stoccalta ja ne vaihtoivat siihen sen syöttöpumpun ahtopaineen säätimen ja säätivät pumpun vielä samalla. Sitten ihan muista syistä vaihdettiin suodattimen jalka uuteen, kun triihas ilmaa väliin. Aika yllätys td mondeossa toi suodattimen jalka :-).

Anyway laskua tuli 800 eunukkia ja maksoin siitä 300 itte, loput meni autoliikkeelle, josta ton ostin muutama viikko sitten.

Nyt pelaa hienosti ja vetää tosi tirheesti.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Pe Toukokuu 14. 17:39:36 2004

kai samalla ennakko kohdalleen niin että kulkee? :shock:

Vastaa Viestiin