Ruisku-Sierran sytkämoduleista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

nova
Ylläpitäjä

Ruisku-Sierran sytkämoduleista

Viesti Kirjoittaja nova » Ke Toukokuu 12. 20:53:38 2004

Taas on aika lyödä viisaat päät yhteen.. :D

Eli tällä kertaa ihmetyksen aihe on se, että tuossa omassa kärryssäni (joka on siis 2.0i OHC Motorcraftin jakajalla) ei suostu toimimaan mikään muu sytkämoduli kuin sen alkuperäinen (musta, ilmeisesti Motorcraftin alkuperäinen). Olen nyt kokeillut kolmea jakajaa ja varmaan neljää tarvikeboksia, ja kaikilla lopputulos on sama, eli prötää matalilla kierroksilla, yläkierroksilla homma tuntuu olevan hanskassa. Sytkän säätö ei korjaa ongelmaa.

Alkaa ymmärrys jo loppua. Onkohan noita bokseja kuitenkin ollut erilaisia?

janneke
Viestit: 1109
Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja janneke » Ke Toukokuu 12. 21:13:58 2004

mitäs vikaa aluperäsessä on?

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ke Toukokuu 12. 22:04:38 2004

No ei siinä kai olekaan, tosin mitään varmuuttahan asiaan en ole saanut kun ei ole toista boksia millä kokeilla. Kun nyt viimein sain uuden jakajan kehiin, niin auto alkoi toimia varsin hyvin, mutta pientä nykimistä yläkierroksilla esiintyy tosin vieläkin, tiedä sitten mistä johtuu.. :evil:

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » To Toukokuu 13. 11:26:30 2004

kerros miten sää säädät sytkää?
ettei vika ole siinä että säätö ei olekkaan kohdalla.
ja kerro tarkka moottorin malli.
katti?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Toukokuu 14. 21:12:56 2004

Eli moottori on OHC+EFI, ei kattia eikä egr:ää.

Joo siis en ole mihinkään kunnon sytkän säätöihin asti edes noilla muilla bokseilla päässyt. Ihan sama mihin asentoon virranjakajaa kieputtaa, niin auto tuskin jaksaa käydä edes tyhjäkäyntiä. Omalla boksilla taas homma hoituu ihan helposti ja sytkän saa säädettyä aivan normaalisti strobolla.

Paitsi että nyt tuli mieleen, oliko siinä kaasuläpän asentotunnistimen irroituksessa jokin taika? Kokeilin irroittaa sen kun yritän ensimmäistä noista uusista bokseista, mutta ei sillä tuntunut olevan vaikutusta.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Toukokuu 14. 22:33:31 2004

bokseja on erin laisia ja monta.
mikä numero sun boksissa on.
mm ruotsista tuodulla boksilla on eri johdotus kun saksasta.
ja katti vaikuttaa ja egr.
ja se kaasuläpän liitin vaikuttaa asiaan.
virrat pois liitin irti ja käöyntiin.
sit laitat kohdalle ja sammuta ja liitin kinni.
sit eim kannata koskea sytk'ään ja alkaa etsiä vika muualta

Muuten onhan kyse isosta motograftin jakajasta se jossa boksi on kupeessa kiinni?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Toukokuu 14. 23:19:11 2004

Jep, kyseessä tuo Motorcraftin "jenkkityylinen" iso jakaja, boksi jakajan kyljessä. Boksista en mitään numeroa löytänyt, vaikka sitä yritin jo aikaisemminkin etsiä.

Olisikohan nyt kyse sitten siitä, että nuo muut boksit ei toimi yksinkertaisesti erilaisen johdotuksen vuoksi? Täytyy yrittää tutkia tuota asiaa tarkemmin kunhan ehtii. Eihän tuo asia mikään akuutti tosin ole, kun näyttää siltä että tuo boksi toimii ihan ok ja ongelmat ovat varmaankin jossakin muualla. Ihmetyttää vain..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Toukokuu 15. 0:18:47 2004

eiku boksilla tarkoitin ruiskun boksia.
se hopea auton sisä'llä
mikä sen numero on.
onhan se sama kuin johtosarja
"vahvistimissa" ei taida olla "ohjelma eroja"
siis siinä joka on jakajan kyljessä
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » La Toukokuu 15. 23:02:45 2004

sierra friikki kirjoitti:eiku boksilla tarkoitin ruiskun boksia.
se hopea auton sisä'llä
mikä sen numero on.
onhan se sama kuin johtosarja
"vahvistimissa" ei taida olla "ohjelma eroja"
siis siinä joka on jakajan kyljessä
Ok, eri boksista oli siis kyse.. :) On samasta autosta boksi+johtosarjat, joten siitä ei ainakaan pitäisi homman kiikastaa. Johdotuksen ja kytkennät olen tarkistanut moneen otteeseen kytkentäkaaviosta, eli senkään suhteen ei pitäisi olla ongelmia. Täytyy tutkia tuon boksin numero, jos sen avulla saisi jotain uutta tietoa.

Mutta.. jos "vahvistimissa" tms. ei ole eroja, niin miten ihmeessä nuo tarvikemodulit eivät sitten suostu millään toiminaan? Kuten sanottu, noilla moduleilla käyttäytyminen on matalilla kierroksilla samanlaista kuin jos sytkä olisi liian myöhäisellä, eli tuntuu siltä kuin ennakon säätö ei toimisi..

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » La Toukokuu 15. 23:20:25 2004

todella outo sun vikas.
ei ole koskaan tullut vastaan tollaista että tarvike vahvari ei toimis.
onhan varma että kytkit virranjakankin ruiskun sarjaan etkä jättänyt alkuperäisen sarjan ohjaukseen
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Pe Toukokuu 21. 20:19:14 2004

Taas täällä.. :)

Tällaiset löytyi siitä boksista:

E6H01 EEC-IV
EFI-VM100
85GB-12A650-EA

Mitähän noista pystyy päättelemään?

Kyllä pitäisi virranjakajan olla ihan oikein kytkettynä tuohon johtosarjaan ja boksiin, muistaakseni kärry ei lähde edes käyntiin, jos kytkennässä on jotakin häikkää. Kävin tänään kaikki konehuoneen johtoliitokset läpi ja kokeilin toisilla suuttimilla, mutta ei auttanut..

Nyt on vaihdettu ainakin jo tankki ja letkut (bpaine ok), puola, virranjakaja+kansi+pyörijä+johdot, tulpat, kaasuläpän anturi, suuttimet, johtoa muutama metri, eikä mitään. Paineensäädin voisi olla seuraava uhri.. :)

nova
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja nova » Ti Toukokuu 25. 19:03:19 2004

No niin, nyt on taas uutta tietoa, ja kerrankin hyviä uutisia.

Eli sain kuin sainkin tuon tarvikemoduulin toimimaan. Itse epäilen vahvasti, että boksi nollaus oli se ratkaiseva tekijä, liekö sitten aikaisemmin mennyt tuon sytkäboksin vaihdon yhteydessä johonkin vikasietotilaan tms. Kävin tosin samalla myös melkein koko ruiskun johtosarjan läpi, mutta ei sieltä ainakaan mitään selvää vikaa löytynyt. Joka tapauksessa auto lähti kasauksen jälkeen laakista käyntiin ja kävi todella nätisti. Sytkän säätökin kävi nyt käden käänteessä! :)

Ainoa ongelma on vielä se, että auto pätkii pahasti silloin tällöin ajossa. Täytyy käydä kaikki maadoitukset vielä tänään läpi, niin eiköhän tuokin vika selviä..

Kiitos joka tapauksessa sierra friikille tuesta ja vinkeistä, selvittiinhään siitäkin taas! :)

Edit: Ja tosiaan, se pääasia unohtui: eli se alkuperäinen vika, pätkiminen ja prötäys yläkierroksilla, johtui kuin johtuikin viallisesta sytkämoduulista, ei jakajasta. Että näin.

Vastaa Viestiin