Seetipinnoista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
Seetipinnoista
Millaiset noiden seetipintojen pitäisi tarkasti ottaen olla? Katselin tässä tuota itselläni työn alle tulevaa kantta, siinä on teräksiset seetirenkaat, mutta pakopuolella nuo seetipinnat näyttävät vähän oudoilta. Renkaissa ei nimittäin ole muita kulmia kuin leveä tiivistyspinta, eli se istukkapinta on koko sen venttiilissä olevan tiivistyspinnan levyinen. Epäselvästi selitetty, mutta onko normaalia? Imupuolellahan venttiilinistukassa on muutaman millin levyinen kanttaus, joka toimii tiivistyspintana. Silminnähden venttiilit eivät ainakaan ole pahemmin uponneet kanteen, mutta vaikea tuosta on tietysti mitään varmaa sanoa ilman kunnollista vertailukohtaa.
Kyseessä siis OHC.
Kyseessä siis OHC.
-
- Viestit: 1033
- Liittynyt: Pe Tammikuu 24. 15:12:20 2003
- Paikkakunta: Salo, #480
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 433
- Liittynyt: Ti Heinäkuu 16. 12:35:47 2002
Seetejähän on kolmenlaisia: 45-asteinen seeti, kolmekulmaseeti ja venturiseeti.
Venturiseeti on paras ja kallein, yleensä lähinnä erikoisviripajojen tekosia. Seeti hiotaan siis pyöreäksi ja venttiilin tiivistyspinta on usein aika kapea, luokkaa milli
Kolmikulmaseeti on ns. tavallinen seeti, löytyy yleisesti moottoreista ja tällaiset tehdään yleensä oletuksena kansiremontissa. Tiivistyspinta on siis 45 asteen kulmassa ja leveys 1-2 milliä. Palotilan puolella on 30 asteen kulma ja kanavan puolella joku 60-70 asteen kulma.
Ja sitten: suora 45 asteen seeti ilman sen kummempia kulmia on yleensä nyrkkipajojen tekosia. Seetipinta on todella leveä ja tästä johtuen pintapaine ei välttämättä ole riittävä ja venttiilit lämpenevät liikaa. Lisäksi venttiilien seetipintaan voi kertyä karstaa. Wanhoissa moottoreissa on usein juuri tällaiset seetit joko ihan tehtaan jäljiltä tai sitten halvan moottoriremontin jäljiltä.
Eli siis koneistamolle mars, kansi kainaloon ja venttiilit taskuun. Pyydä tekemään kolmikulmaseetit.
- Ville
Venturiseeti on paras ja kallein, yleensä lähinnä erikoisviripajojen tekosia. Seeti hiotaan siis pyöreäksi ja venttiilin tiivistyspinta on usein aika kapea, luokkaa milli
Kolmikulmaseeti on ns. tavallinen seeti, löytyy yleisesti moottoreista ja tällaiset tehdään yleensä oletuksena kansiremontissa. Tiivistyspinta on siis 45 asteen kulmassa ja leveys 1-2 milliä. Palotilan puolella on 30 asteen kulma ja kanavan puolella joku 60-70 asteen kulma.
Ja sitten: suora 45 asteen seeti ilman sen kummempia kulmia on yleensä nyrkkipajojen tekosia. Seetipinta on todella leveä ja tästä johtuen pintapaine ei välttämättä ole riittävä ja venttiilit lämpenevät liikaa. Lisäksi venttiilien seetipintaan voi kertyä karstaa. Wanhoissa moottoreissa on usein juuri tällaiset seetit joko ihan tehtaan jäljiltä tai sitten halvan moottoriremontin jäljiltä.
Eli siis koneistamolle mars, kansi kainaloon ja venttiilit taskuun. Pyydä tekemään kolmikulmaseetit.
- Ville
-
- Ylläpitäjä
Siinä tulikin kerralla selvitettyä kaikki, mitä kaipailin. Juuri tuollaiset kuvailemasi mukaisen 45 asteen suorat seetipinnat tuossakin kannessa ovat, mutta tosin pelkästään pakopuolella. Outoa, luulisi että pakopuolen seetit olisivat ne tärkeämmät? Imupuolta taas löytyy tuollaiset kolmikulmaseetit.
Samapa tuo joka tapauksessa, eihän siinä auta muu kuin kiikuttaa kansi koneistamolle.
Kiitän!
Samapa tuo joka tapauksessa, eihän siinä auta muu kuin kiikuttaa kansi koneistamolle.
Kiitän!
