Mondeo mk1 airbag valo vilkkuu

Muihin Ford malleihin liittyvät keskustelun aiheet.

Valvoja: CRSC Hallitus

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Mondeo mk1 airbag valo vilkkuu

Viesti Kirjoittaja samiharju » Su Heinäkuu 4. 19:51:35 2004

eli otsikon mukainen probleema ilmeni tänään. käynnistettäessä valo vilkahtaa niinkuin pitääkin mutta auton käydessä valo vilkahtelee vähän väliä. onko kenelläkään kokemuksia mistä päin kannattaisi vikaa alkaa selvittämään? ekana en merkkihuoltoon kyllä vie..

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Su Heinäkuu 4. 20:03:13 2004

Jos se vilkkuu tiheämmin 4 kertaa ja sit pitempi tauko niin kato penkin alla olevat liittimet . kosketus huono tai hapettuneet .
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Heinäkuu 5. 0:33:54 2004

koiste7 kirjoitti:Jos se vilkkuu tiheämmin 4 kertaa ja sit pitempi tauko niin kato penkin alla olevat liittimet . kosketus huono tai hapettuneet .
Ööö... penkin alla? Ainoat liittimet mitä me löydettiin mk1 Mondeon turvalaitteita vaihtaessa oli moduuliliiitin kojelaudan sisällä kohtuu kettumaisessa paikassa. Onkos sulla Sami apparin tyyny myös?

koiste7
Viestit: 72
Liittynyt: La Elokuu 23. 17:45:30 2003
Paikkakunta: Joutseno

Viesti Kirjoittaja koiste7 » Ma Heinäkuu 5. 9:47:50 2004

penkin alla menee johdot turvavyön lukolle -> liittyy jotenkin airbag järjestelmään . ja juuri sen liittimen hapettuminen aiheutti minulla ton vilkkumisen . on kuulemma yleisin vika sanottiin Fordilta !
Ford Explorer -91
Ford Tudor -39
Chevrolet Stylemaster Coupe -48

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » Ma Heinäkuu 5. 12:23:04 2004

koiste7 kirjoitti:penkin alla menee johdot turvavyön lukolle -> liittyy jotenkin airbag järjestelmään . ja juuri sen liittimen hapettuminen aiheutti minulla ton vilkkumisen . on kuulemma yleisin vika sanottiin Fordilta !
Liittynee apukuskin airbagin laukeamisen tarpeellisuuteen, tai sitten sinulla on pyrotekniset turvavyön esikiristimet, joita uudemman tyypin airbagmoduuli ohjaa? Tuo systeemi jota purettiin oli aivan karvalakkiversio, jossa oli mekaaniset vyönkiristimet, eikä mitään ylimääräisiä johtoja ja vain kuljettaja airbag. Tarttis vähän tietää tuosta Samin systeemistä. Geneerisesti tuo vilkutteleminen tarkoittaa kait vikaa laitteistossa. Valo palaa jatkuvasti, jos tyyny(t) lauenneet, mutta sen huomaa :lol:

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Heinäkuu 5. 16:53:10 2004

ei ole kuin kuskille pölypussi tuossa mallissa. auto on 2.0 Si -94. voikos vänkärin puolen a-pilarin alaosassa (kick-paneelin takana) olla jotain airbag liittimiä? se paneeli kun on melko huonosti kiinni (tai siis vallan irti :-) ) niin aattelin et jos sielt ois vahingossa irronnut jotain...? valo vilkkuu tasaisin välein n. 3-5sek välein. vika ilmeni kovan sateen jälkeen.

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ma Heinäkuu 5. 17:24:36 2004

Tarkasta turvavyön esikiristimien liitokset ja johdot.
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ke Heinäkuu 7. 12:07:05 2004

Mulla oli sama vika mutta vilkkuminen ei ollut mitenkään säännöllistä vaan välillä aluksi vilkahteli ja sitten loppujen lopuksi äityi palamaan kokoajan.
Ei ollut paljoa muuta tehtävissä kuin vein auton Poriin merkkikorjaamolle, siellä ne ekaksi lukivat vikakoodin ja se ilmoitti että olisi ollut airbag:in ohjaus moduuli, koodin luku maksoin 50EUR.
Viikko siinä meni ja soittivat sitten että moduuli olisi täällä ja maksaa 220EUR tuleppa vaihdattamaan se. Vaihto kesti sikamaiset 5h ja vika ei edes korjaantunut sillä mutta sentään löysivät oikean vian joka oli se että mittariston tausta pahvi/muovi jossa kulkevat esim mittarivalojen johtimet oli jotenkin kyrvähtänyt. Taas sain odotella reilun viikon että saksasta tuli se osa mutta onneksi oli halpa ei kustantanut kuin 23EUR ja en joutunut maksamaan tuosta viiden tunnin työstä kuin parin tunnin osalta ja tietenkään en joutunut maksamaan siitä uudesta moduulistakaan kun vika ei ollut siinä.
Korjaus kustannukset jäivät johonkin 200EUR summaan yhteensä.

MK1 mondeossa ei ole sähköisiä turvavyön kiristimiä niinkuin MK2 mallissa joten siitä ei vilkkuminen voi johtua ykkös koppaisissa. Eli ykköskoppaisessa ei turhaan kannata kurkkia penkin alla meneviä johtoja.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Heinäkuu 7. 17:28:30 2004

Kyselin myös Seinäjoen Ford-huollosta kun hain muita osia, käskivät tarkistaa ne penkin alla olevat liitokset. Ne kyllä ovat kunnossa, tsekattu on.

Ainahan sen polttimon voi pois ottaa... :twisted: ja työkaveri väitti että alunperin airbagillisen auton saisi muutoskatsastettua airbagittomaksi.. en kyllä ensi kuulemalta usko että onnistuisi.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Heinäkuu 7. 17:51:50 2004

www.mirez.co.uk löytyy paljon mondeo tietoutta ja myös airbag valon koodit. laitanpa ne tähän muidenkin nähtäväksi:


Airbag Warning Light - Flashing Codes

CAUTION / WARNING - Airbags are extremely dangerous if not properly respected. For this reason any fault with the system should be corrected by a qualified auto-electrician. Even simple probing of the airbag connectors with a voltmeter can cause airbag deployment.

Mondeo's use colour coded wiring for the airbag system, although you should never take it as certain, any wiring found wrapped in a yellow sleeve or terminating in a yellow connector block should be assumed to be part of the airbag system.

The airbag warning light should come on with the ignition and remain lit for 5 seconds. After this period it should go out and not illuminate again until next time the ignition is turned on. If the light fails to come on then check the fuse for the system and then the bulb in the instrument cluster. If a problem is detected with the system then it will be indicated by a number of flashes. If more the one code is detected the system will assign priority and display the most important first.

Flashes Problem
1 Drivers airbag failure
2 Passengers airbag failure
3 Failure of both airbag units
4 Pyrotechnic seatbelt pretensioner failure (Either side)
> Common Fault - Further details below
5 Drivers airbag failure - System shorted
6 Passengers airbag failure - System shorted
7 Drivers crash sensor failure
8 Passengers crash sensor failure

Common Fault:

The airbag warning light flashing 4 times is a common fault on late Mk1 and all Mk2 mondeo's using the pyrotechnic pretensioners - especially if you have recently moved the position of one of the front seats. Turn the igntion off and allow the car to sit for 15 minutes. Underneath the front seat base, (access is best from the rear passenger footwells, with front seats furthest forward), you will find two cables wrapped in yellow sleeving. The yellow connector may have parted company with its other half - Even if it hasn't disconnect and reconnect it to ensure that it is secure. Move on to the passenger side and check the wiring there - whilst doing this ensure the cabling is slack and not badly routed resulting in it being pulled tight.
Viimeksi muokannut samiharju, Ke Heinäkuu 7. 17:56:10 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ke Heinäkuu 7. 17:53:20 2004

Eli ilmeisesti mulla tuikuttaa koodia nro 1 eli kuskin bägissä vikaa. pitänee aukaista ratin keskiö tässä päivän jonain.

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » Ke Heinäkuu 7. 23:48:44 2004

Kyllä on ihme jos menee katsastuksesta läpi jos sen lampun poistaa, kun ne äijät katsoo että se lamppu palaa sen muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen...
Ja Mondeosta ei voi poistaa bagia koska sitä ei ole tuotu maahan yhtään kappaletta ilman bägiä koska se oli vakiovaruste kaikissa Mondeon malleissa.

Hannez
Viestit: 1172
Liittynyt: Ke Heinäkuu 17. 17:29:34 2002
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannez » Ke Heinäkuu 7. 23:52:05 2004

En suosittelis avaamaan airbagiä...
Ford Focus RS
VW Golf Gti Endurance saloon
Laulan petroskoilaisessa eunukkikuorossa ja elämäni täyttyy rakkaudesta...

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » To Heinäkuu 8. 8:33:53 2004

ei sitä kannata avata jos se räjähtää niin tulee semmosella voimalla että henki pois :?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » To Heinäkuu 8. 9:59:17 2004

Romikselta uusi bägi tilalle jo koklaa että toimiiko sillä.
Mut sen toisen bägin pitää olla samalla koodilla kuin omasi tai muuten poksahtaa.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Heinäkuu 8. 12:01:15 2004

BulldogPO kirjoitti:Romikselta uusi bägi tilalle jo koklaa että toimiiko sillä.
Mut sen toisen bägin pitää olla samalla koodilla kuin omasi tai muuten poksahtaa.
??? Mitä se mies höpisee ??? mk1 Mondeoon kun vaihdettiin kaikki muut paitsi kojelaudan sisäinen johtosarja, niin moduuli ja bagi oli eri autoista. Hyvin toimii. Voi tietenkin olla että uusimmissa autoissa on juku tuollainen tunnistumisjärjestelmä.

Bägin voi kyllä vaihtaa itsekin, kunhan akku on irti :) Bägi on kuulemma virtaohjattu, joten saattisen sähkönkään ei sitä pitäisi laukaista. Kuhtuukuntoisia bägejä saa purkaamoilta hintaluokassa 300->450e riippuen onko cruisen namiskoja vai ei.

Käsittääkseni turvalaitteet voi poistaa. Aika harvassa jälkiasennusratissa on kuitenkaan airbag :wink: Homma vaatii kylläkin muutoskatsastuksen.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Heinäkuu 8. 12:09:24 2004

Jos löytyy samanvuotinen malli ilman airbägiä niin silloin voi poistaa ei muuten.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » To Heinäkuu 8. 12:10:50 2004

Ei voi poistaa jos autoa ei ole EU alueella myyty yhtään kappaletta ilman turvatyynyä.
Ja bagin ja sen moduulin pitää olla yhteensopivia muuten voi käydä huonosti.
Esim 2:den tyynyn moduulia ei voi laittaa autoon jossa vain yksi tyyny.

Niin ja Mondeoon ei paljoa asennella turvatyynyttömiä jälkiasennus ratteja.

jive
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jive » To Heinäkuu 8. 12:26:27 2004

joo sen moduulin FINIS tarttee tietysti olla sama, mutta tyynyn kanssa on enempi vapausasteita.

Aika erikoista että ABS voi poistaa, mutta turvatyynyjä ei? Millähän ne tuota perustelee?

Käsittääkseni tuo ei kuitenkaan heikennä kuin kuskin liikenneturvallisuutta...

Siinä eurocarssilla myynnissä olleessa Escort Cosworthissa ei ollut bagia, ja kuitenkin se on ollut jossakin euroopassa liikennekelpoinen. Olisko tää taas AKE:n tulkintoja?

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Heinäkuu 8. 12:35:24 2004

Pitää olla TOSI hyvät perustelut että saa tyynyn poistaa. Jos kuski on tosi lyhyt niin silloinkin saa taistella kauan poiston kanssa. Yhden auton tiedän josta on sillä perusteella poistettu.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

BulldogPO
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja BulldogPO » To Heinäkuu 8. 12:47:33 2004

Joo lupien kanssa saa tietty poistaa ja silti eri EU maissa on eri säännöt, kuten Englannissa on vähän perkeleesti vapaampaa.

cossuesco
Viestit: 1289
Liittynyt: Su Kesäkuu 16. 23:00:46 2002

Viesti Kirjoittaja cossuesco » To Heinäkuu 8. 12:47:52 2004

Itse hommasin escorttiin fordilta testeriliittimen apukuskin puolelle että sain lastenistuimen kiinni, se valehtelee moduulille että turvatyyny on paikoillaan.
Viimeksi muokannut cossuesco, To Heinäkuu 8. 13:00:43 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » To Heinäkuu 8. 12:56:17 2004

BulldogPO kirjoitti:Joo lupien kanssa saa tietty poistaa ja silti eri EU maissa on eri säännöt, kuten Englannissa on vähän perkeleesti vapaampaa.
Ja luvat on enemmän kuin vaikeat saada
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Heinäkuu 8. 18:37:33 2004

kyl sen bägin ite saa käteen ottaa, 15min pitää olla akun kaapeli irt eka. ei se silmille tuu vaikkaatin auaisee, sen bägin saa nättinä pakettina vierelle kun ruuvailee jotain muuta ratin sisällä.

työkaveri arvuutteli että joku kierrejousi tms ratin sisällä voi olla oikki ja sen saa ainakin jenkkifordeissa juotettua takaisin kasaan... pitää kokeilla.

niin siitä valosta.. saahan sen startin herätevirrasta viivereleen kanssa palamaan vaikkei bägiä ois koskaan ollutkaan.

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » To Heinäkuu 8. 20:58:40 2004

Tähän ei taas pysty kun voorttin insinöörit...

Pesin auton sisältä ja päältä, vaihdoin öljyt sekä ruuvasin pari irronnutta sisustan paneelia takaisin kiinni -> ei valo enää vilkkunut. hyvähän se on että sammui itsekseen mutta olis kiva myös tietää miksi se vilkkui... :lol:

Vastaa Viestiin