sierran turbotusta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Ylläpitäjä
sierran turbotusta
Eli nyt ois kohtapuolin osat kasassa kokoomista varten.
IHI turbo jossa hukkaportti
Vakiopakosarjasta muokattu pakosarja turbolle
Cosworthin ilmanlauhdutin
Weber dat32/32 johon muokattu vakioimusarja.
Painekotelo jossa kiinni Billetin dumppi.
Ihan bolt-on menetelmällä toi ois tarkotus asentaa, näin aluksi. Sit kun resurssit riittää niin ottaa jostain kone rakentelun alle ja laittaa kaikki kuntoon, mutta näin alkuun ihan vaan osat kiinni ja menoks tyylillä.
Yksi asia askarruttaa: Voisiko sen turbosta palaavan öljyn johtaa kanteen?
Kun kerran öljypohjaa ei saa pois irroittamatta moottoria, niin tuli mieleen että jos johtas turbolta palaavan öljyn suoraan kanteen voitelemaan venttiilejä, niin olisiko siitä haittaa?
Sit jos muita vinkkejä ois porukoilla antaa niin kaikki tieto ois tervetullutta.
IHI turbo jossa hukkaportti
Vakiopakosarjasta muokattu pakosarja turbolle
Cosworthin ilmanlauhdutin
Weber dat32/32 johon muokattu vakioimusarja.
Painekotelo jossa kiinni Billetin dumppi.
Ihan bolt-on menetelmällä toi ois tarkotus asentaa, näin aluksi. Sit kun resurssit riittää niin ottaa jostain kone rakentelun alle ja laittaa kaikki kuntoon, mutta näin alkuun ihan vaan osat kiinni ja menoks tyylillä.
Yksi asia askarruttaa: Voisiko sen turbosta palaavan öljyn johtaa kanteen?
Kun kerran öljypohjaa ei saa pois irroittamatta moottoria, niin tuli mieleen että jos johtas turbolta palaavan öljyn suoraan kanteen voitelemaan venttiilejä, niin olisiko siitä haittaa?
Sit jos muita vinkkejä ois porukoilla antaa niin kaikki tieto ois tervetullutta.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Öljynpaluu öljypohjaan riittävän isolla (min 10mm sisähalk.) putkella.
Viimeksi muokannut Jallu, Ti Heinäkuu 13. 12:41:41 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Ylläpitäjä
jaahas
eli mite iso pultti tämä pakosarjan alla on? Saakosiihen nipan jonka sisähalkasija on 10mm ?
Miksi tämä kanteen öljyntuonti ei ole hyvä idea?
edit:
vielä semmosta ihmettelisin että paljon kestää vakiokone paineita. Ku puristukset ovat turboa ajatellen ehkä turhan korkeat, niin ahtoja ei uskalla laittaa liikaa ettei hajoo paikat. Oisko joku 0.5bar ahdot vielä turvalliset? Niin monessa topicissa on ollu eri tietoja et ei tiiä oikein mihi uskoo.. Joissaki lukenu et ei oikeesta ylipäänsä uskalla ahtaa vakiomoottoria, toisissa lukenu et 0.7bar ois se raja..
Turbohan on joku IHI:n todella pieni, joten tuskin se paljoa painetta kehittääkään, juuri sopivasti että saa alhaalta vääntävän moottorin..
Miksi tämä kanteen öljyntuonti ei ole hyvä idea?
edit:
vielä semmosta ihmettelisin että paljon kestää vakiokone paineita. Ku puristukset ovat turboa ajatellen ehkä turhan korkeat, niin ahtoja ei uskalla laittaa liikaa ettei hajoo paikat. Oisko joku 0.5bar ahdot vielä turvalliset? Niin monessa topicissa on ollu eri tietoja et ei tiiä oikein mihi uskoo.. Joissaki lukenu et ei oikeesta ylipäänsä uskalla ahtaa vakiomoottoria, toisissa lukenu et 0.7bar ois se raja..
Turbohan on joku IHI:n todella pieni, joten tuskin se paljoa painetta kehittääkään, juuri sopivasti että saa alhaalta vääntävän moottorin..
Viimeksi muokannut hawkki, Ma Heinäkuu 12. 19:38:06 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
- Paikkakunta: suomi
Re: jaahas
öljy palaa turbosta omalla painollaan pois.hawkki kirjoitti:eli mite iso pultti tämä pakosarjan alla on? Saakosiihen nipan jonka sisähalkasija on 10mm ?
Miksi tämä kanteen öljyntuonti ei ole hyvä idea?
otat sen pultin pois sieltä lohkosta (pakopuolelta). Se on ihan lohkon
ala reunassa suurinpiirtein.
Siihen käy 18mm avain, poraat siitä pultin kannasta reijän läpi ja
hitsaat putken siihen.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
jatkeena: jos turbon paluuputki ei ole riittävän iso ja ehdottomasti mene paineettomaan tilaan, tuloksena on öljyä sylkevä turbo 99,9% varmuudella. Kannattaa unohtaa samantien kikkailut esim. öljyproppuun tai kanteen jne. Em. syystä myös kampikammion tuuletuksesta täytyy huolehtia hyvin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Re: jaahas
sul on vissiin IHI:n RHB05 (tai vastaavasti RHB06),suunnilleen saman kokoinen ahdin mikä mulla on himassa..laitappa sinne paksumpi kansipahvi tai esim. joku kupari levy (stokkaturbo sierrassa käytettiin muistaakseni 0.5mm kuparilevyä) niin saat puristukset alemmas..hawkki kirjoitti:eli mite iso pultti tämä pakosarjan alla on? Saakosiihen nipan jonka sisähalkasija on 10mm ?
Miksi tämä kanteen öljyntuonti ei ole hyvä idea?
edit:
vielä semmosta ihmettelisin että paljon kestää vakiokone paineita. Ku puristukset ovat turboa ajatellen ehkä turhan korkeat, niin ahtoja ei uskalla laittaa liikaa ettei hajoo paikat. Oisko joku 0.5bar ahdot vielä turvalliset? Niin monessa topicissa on ollu eri tietoja et ei tiiä oikein mihi uskoo.. Joissaki lukenu et ei oikeesta ylipäänsä uskalla ahtaa vakiomoottoria, toisissa lukenu et 0.7bar ois se raja..
Turbohan on joku IHI:n todella pieni, joten tuskin se paljoa painetta kehittääkään, juuri sopivasti että saa alhaalta vääntävän moottorin..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Ok..eli se ei hirveesti paineita tuota,suosittelen kuitenkin sitä paksumpaa pahvia tai sitä kupari levy viritystä ihan varmuuden vuoksi..mun mielestä toi proppu homma kuullostaa aika järkevältä vaihtoehdolta,viisaat saa kertoa että onko hyvä vai huono vaihtoehto..itse en oo miettiny niin pitkälle koska itellä on ollu toi prokkis jäissä intin takii,kohta puoliin pitäis alkaa rakentaa..hawkki kirjoitti:eli onko tämä antinkin ehdottama proppu nyt sit hyvä vai huono vaihtoehto?
Säästys niin monelta vaivalta jos ei tartteis ottaa sitä moottoria ylös sieltä ja tukata se reikä öljypohjaan.
edit: turbo tosiaankin on RHB5
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
- Paikkakunta: suomi
eiks se nyt ole ihan sama laittaako sen siitä mistä äsken kirjotinjjs kirjoitti:jatkeena: jos turbon paluuputki ei ole riittävän iso ja ehdottomasti mene paineettomaan tilaan, tuloksena on öljyä sylkevä turbo 99,9% varmuudella. Kannattaa unohtaa samantien kikkailut esim. öljyproppuun tai kanteen jne. Em. syystä myös kampikammion tuuletuksesta täytyy huolehtia hyvin.
vai hitsaako öljypohjaan 2cm alemmas??? En vaan ymmärrä mitä
eroa siin olis
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 153
- Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
- Paikkakunta: suomi
Miks siihen ei voi porata vaikka 16mm reikää? just turbotettiin kaverinhawkki kirjoitti:kai se ero on siinä et tommoseen 18mm pulttiin ei saa miten isoo reikää tahansa? Meneeköhän 10mm reikä siihen edes?
Is ja tein paluun juuri näin eikä ole mitään vikaa. Öljyn paluun tein 20mm
putkesta (joka on paljon suurempi kun cossun vakio paluu). Ja sitä
ei tosiaankaan ole vaikei hitsata siihen pultin kantaan kiinni.
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Selvennetään nyt vähän tätä asiaa eli sen pultin kierteen paksuus on melkein sama kuin kannan koko ja muistaakseni se pultti on vielä ontto, joten ei toi 10mm sisähalk. pitäs tuottaa tiukkaa.
Paluuputken/letkun sisähalkaisijan ei tarvitse olla paljon ropun reikää isompi, koska siitä se sitten kuitenkin ahdistaa.
Paluuputken/letkun sisähalkaisijan ei tarvitse olla paljon ropun reikää isompi, koska siitä se sitten kuitenkin ahdistaa.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
eikö öljypohjaan äkkiä tee reijän ja hitsaa putken kiinni jos ei muuten saa öljyjä takaisin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Hmmm... Tietääkö kukaan mikä on -öljyproppu-? Sijaitsee öljypohjan alimmassa kohdassa ja siitä lasketaan öljyt ulos...
Tuo lohkossa oleva tulppa on tarkoitettu alunperin juuri turbon paluuputken paikaksi (optio), mutta tehtaan toimesta sitä ei ole käytetty edes cossussa. Sopii mainiosti paluuputkelle.
Paluuputki ei koskaan saa mennä öljynpinnan alapuolelle (vaikka ainakin yhdessä tehdasturbossa meneekin), vaan kampikammioon kyllä mutta pinnan yläpuolelle.

Tuo lohkossa oleva tulppa on tarkoitettu alunperin juuri turbon paluuputken paikaksi (optio), mutta tehtaan toimesta sitä ei ole käytetty edes cossussa. Sopii mainiosti paluuputkelle.
Paluuputki ei koskaan saa mennä öljynpinnan alapuolelle (vaikka ainakin yhdessä tehdasturbossa meneekin), vaan kampikammioon kyllä mutta pinnan yläpuolelle.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
kyllähän sen reiän tekis äkkiä mutta toi öljypohjahan oli kiinni koneessa ja kone oli paikalla 

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
kaveri sano ainakin et sillä on ollu joka ikisessä turbo autossa turbon paluuputki hitsattu ölypohjaan ja hyvin on toiminu..en sit tiiä mut eiköhän kumpikin noista ratkaisuista oo ihan toimiva..
EDIT: siis tottaikai öljypinnan yläpuolelle..
EDIT: siis tottaikai öljypinnan yläpuolelle..
Viimeksi muokannut Hesus, Ti Heinäkuu 13. 18:51:25 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Voi laittaa öljyn palaamaan venttiilikoppaan, mutta Sierrassa joudut vetämään pakoputket läpi konepellistä ja turbon sinne kiikkumaan tai pumpun imemään öljyn turbosta ulos. IHIn speksien mukaan paluu ei saa olla yli 30 astetta pystylinjasta ja muistaakseni paluu pitäisi olla 1/2" sisä halk. putkea.
Lohkon alareunassa pakopuolella olevaa tulpattua reikää voi käyttää paluuputkelle, mutta sitä ei sitten suinkaan löydy kaikista lohkoista.
Jos siinä IHIssä ei ole pakopesässä merkintää R16 tai R20( kirjain saattoi olla myös P) niin 2.0 koneeseen viipperä on liian pieni.
Jos pakosarja on alkuperäinen valusarja johon pultataan valumutka ja jos turbo on siihen sopiva niin kyseessä lienee 1.3L koneen turbo, joka rupee ahtamaan 2.0 koneessa jo tyhjäkäynnin jälkeen. Aiheuttaa mahtavat vastapaineet ja pyörii liian lujaa yms. mitä nyt liian pieni turbo tapaa tehdä.
Lohkon alareunassa pakopuolella olevaa tulpattua reikää voi käyttää paluuputkelle, mutta sitä ei sitten suinkaan löydy kaikista lohkoista.
Jos siinä IHIssä ei ole pakopesässä merkintää R16 tai R20( kirjain saattoi olla myös P) niin 2.0 koneeseen viipperä on liian pieni.
Jos pakosarja on alkuperäinen valusarja johon pultataan valumutka ja jos turbo on siihen sopiva niin kyseessä lienee 1.3L koneen turbo, joka rupee ahtamaan 2.0 koneessa jo tyhjäkäynnin jälkeen. Aiheuttaa mahtavat vastapaineet ja pyörii liian lujaa yms. mitä nyt liian pieni turbo tapaa tehdä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Siis tarkotin ropulla tota tulppaa tossa lohkon kyljessä, sori jos siis eka viestini oli epäselvä.jjs kirjoitti:Hmmm... Tietääkö kukaan mikä on -öljyproppu-? Sijaitsee öljypohjan alimmassa kohdassa ja siitä lasketaan öljyt ulos...![]()
Tuo lohkossa oleva tulppa on tarkoitettu alunperin juuri turbon paluuputken paikaksi (optio), mutta tehtaan toimesta sitä ei ole käytetty edes cossussa. Sopii mainiosti paluuputkelle.
Paluuputki ei koskaan saa mennä öljynpinnan alapuolelle (vaikka ainakin yhdessä tehdasturbossa meneekin), vaan kampikammioon kyllä mutta pinnan yläpuolelle.
Ja tosta kanteen laitettavasta paluusta sen verran, että ei todennäkösesti toimisi vaikka turbo olisi katon korkeudella. Yksi OHC:n ongelma kovemmissa olosuhteissa on toi öljyn valuminen kannesta takaisin öljypohjaan, joten olen nähnyt vedettävän ylimääräisen letkun kannesta öljypohjaan ton valumisen parantamiseksi. Eli tässä tapauksessa pitäs taas irrottaa toi öljypohja ja lisätä toi letku tai muuten turbo pyöris hyvin äkkiä todennäköisesti kuivillaan


-
- Viestit: 1509
- Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001
Jos paluun laittaa siitä propusta pakosarjan alta (jos sellainen siellä on), kannattaa varmistaa että öljy tosiaan pääsee valumaan sinne. Jos pakosarja on tehty vakiosta, saattaa olla että sinne ei saa tarpeeksi järjestettyä "alamäkeä". Lisäksi paluureikää on vaikea saada tarpeeksi isoksi. Ja se jjs:n mainitsema huohotus pitää todella kanssa laittaa kuntoon. Asiasta on omakohtaista kokemusta ahtimen rikkoontumisen muodossa.
Eli jos suinkin mahdollista, tee paluu öljypohjaan ahtimen paluureiän kohdalle tarpeeksi isolla putkella ja öljynpinnan yläpuolelle kuten tässä on moneen kertaan mainittu. Siinä on hiukan enemmän työtä, mutta kyllä harmittaa korjauttaa ahdinta mokien takia, varsinkin kun IHI ei tietääkseni ole kaiken halvimpia ahtimia korjauttaa.
Eli jos suinkin mahdollista, tee paluu öljypohjaan ahtimen paluureiän kohdalle tarpeeksi isolla putkella ja öljynpinnan yläpuolelle kuten tässä on moneen kertaan mainittu. Siinä on hiukan enemmän työtä, mutta kyllä harmittaa korjauttaa ahdinta mokien takia, varsinkin kun IHI ei tietääkseni ole kaiken halvimpia ahtimia korjauttaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
En muista millainen paluu tuossa joskus omistamassani -88 1.6 stokka Sierrassa oli, mutta IHI ahdin alkoi kolmesti vuotaa öljyä imupuolelle n.15000 kilometrin matkalla. Kaksi kertaa siihen vaihdettiin sisuskalut, kolmannella vuotokerralla vaihdoin auton pois samasta liikkeestä josta sen aiemmin ostin. Tuo liian ahdas paluu saattoi olla syy noihin vuotoihin, en vain silloin älynnyt sitä epäillä. Jos öljy ei pääse palaamaan vapaasti niin ahdin täyttyy ja ihan varmasti alkaa jossakin vaiheessa työntämään öljyä imupuolelle.
Kattokaas joku jolla on itse modifioimaton stokka Sierra, miten paluu on järjestetty.
Kattokaas joku jolla on itse modifioimaton stokka Sierra, miten paluu on järjestetty.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
1.3 ja 1.6 koneissa(Stokka) joita olen ropannut on ollut 15-16mm sisä halk. letku ja nippa öljypohjassa.Walderama kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä,minkä kokoisia paluulinjoja olette laittaneetjos lohkon tulppaan ei saa riittävän isoa linjaa??
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Cossussa on samaa kokoaSLEI kirjoitti:1.3 ja 1.6 koneissa(Stokka) joita olen ropannut on ollut 15-16mm sisä halk. letku ja nippa öljypohjassa.Walderama kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä,minkä kokoisia paluulinjoja olette laittaneetjos lohkon tulppaan ei saa riittävän isoa linjaa??
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6559
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
- Paikkakunta: Helsinki..... #54
Itsellä on muistaakseni 16mm putkea.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76
-
- Ylläpitäjä
Onko mua nyt sit kustu linssiin? Mainitsin kyllä että haluan pienen turbon joka ei paljon paineita kehitä, mutta herää aikaisin. Tyyppi joka turbon möi sanoi sen olleen kiinni 2litrasessa ohc:ssa joten oletin että se on semmoseen käypä. Siinä on siis pakopesässä ja tunnistelaatassa 15-R Eli onko tosiaan liian pieni?SLEI kirjoitti:Voi laittaa öljyn palaamaan venttiilikoppaan, mutta Sierrassa joudut vetämään pakoputket läpi konepellistä ja turbon sinne kiikkumaan tai pumpun imemään öljyn turbosta ulos. IHIn speksien mukaan paluu ei saa olla yli 30 astetta pystylinjasta ja muistaakseni paluu pitäisi olla 1/2" sisä halk. putkea.
Lohkon alareunassa pakopuolella olevaa tulpattua reikää voi käyttää paluuputkelle, mutta sitä ei sitten suinkaan löydy kaikista lohkoista.
Jos siinä IHIssä ei ole pakopesässä merkintää R16 tai R20( kirjain saattoi olla myös P) niin 2.0 koneeseen viipperä on liian pieni.
Jos pakosarja on alkuperäinen valusarja johon pultataan valumutka ja jos turbo on siihen sopiva niin kyseessä lienee 1.3L koneen turbo, joka rupee ahtamaan 2.0 koneessa jo tyhjäkäynnin jälkeen. Aiheuttaa mahtavat vastapaineet ja pyörii liian lujaa yms. mitä nyt liian pieni turbo tapaa tehdä.
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
voi olla hyvinkin mahdollista tuo että se on liian pieni 2 litraseen..IHI:n RHB06:sta käytettiin 2.0 l stokkaturbo sierrassa ja se taas on hitusen isompi kun toi RHB05:nen..löytyy mulla tommonen pieni artikkeli stokkaturbo sierrasta (TM 20/1985).. jos jotakuta kiinnostaa..hawkki kirjoitti:Onko mua nyt sit kustu linssiin? Mainitsin kyllä että haluan pienen turbon joka ei paljon paineita kehitä, mutta herää aikaisin. Tyyppi joka turbon möi sanoi sen olleen kiinni 2litrasessa ohc:ssa joten oletin että se on semmoseen käypä. Siinä on siis pakopesässä ja tunnistelaatassa 15-R Eli onko tosiaan liian pieni?SLEI kirjoitti:Voi laittaa öljyn palaamaan venttiilikoppaan, mutta Sierrassa joudut vetämään pakoputket läpi konepellistä ja turbon sinne kiikkumaan tai pumpun imemään öljyn turbosta ulos. IHIn speksien mukaan paluu ei saa olla yli 30 astetta pystylinjasta ja muistaakseni paluu pitäisi olla 1/2" sisä halk. putkea.
Lohkon alareunassa pakopuolella olevaa tulpattua reikää voi käyttää paluuputkelle, mutta sitä ei sitten suinkaan löydy kaikista lohkoista.
Jos siinä IHIssä ei ole pakopesässä merkintää R16 tai R20( kirjain saattoi olla myös P) niin 2.0 koneeseen viipperä on liian pieni.
Jos pakosarja on alkuperäinen valusarja johon pultataan valumutka ja jos turbo on siihen sopiva niin kyseessä lienee 1.3L koneen turbo, joka rupee ahtamaan 2.0 koneessa jo tyhjäkäynnin jälkeen. Aiheuttaa mahtavat vastapaineet ja pyörii liian lujaa yms. mitä nyt liian pieni turbo tapaa tehdä.

EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Jos meinaat pitää sen koneen vakiona, tai vaikkapa stokka "tiivisteellä" niin et voi siinä pitää todellakaan kovia paineita ( luokkaa 0.3bar ). Mutta jos ahdin on liian pieni niin käy niinkuin aiemmin jo mainittiin.hawkki kirjoitti:Ois pitäny muistaa laittaa se maili, mut tätänykyään se näkyy myös käyttäjäprofiilissa.
Oisko kellää tarkempaa tietoa et onko tosiaan tuo ko. turbo liian pieni?
Ei siis haittaa vaikka isommalla sais enemmä paineita, vaa et josko tolla toimii vai onko se pakko vaihtaa toiseks?
Sitten kun teet oikean turbokoneen niin sitten vasta sitä isoa tuotteliasta turboa hankkimaan.
Mutta varoituksen sananen...Kun annat pahalle pikkusormen, se vie tilin tyhjäksi, yöunet, vapaa-ajan, tästä foorumista tulee asuinpaikkasi vähäisten vapaahetkien ajaksi uusien turboviritysohjeiden tiimoilta....jne

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Ylläpitäjä
niinhän se jo tässävaiheessa on melkee käynny ku tarkotus oli vaa päästä turbon makuun pienellä budjetilla 
Mut vielä se kysymys: onko tuo turbo liian pieni 2litraselle ohc:lle ?? Ei viittis ees ruveta rakentaa kiinni jos se sit ei toimi/pyörii nii nopee et leikkaa kiinni
Tuo yks mainitsi että 16-R ois vielä käypä, mutta 15-R ei ole kaukana numeroissa ainakaan, eli voisko sopia
?

Mut vielä se kysymys: onko tuo turbo liian pieni 2litraselle ohc:lle ?? Ei viittis ees ruveta rakentaa kiinni jos se sit ei toimi/pyörii nii nopee et leikkaa kiinni


-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
itelläni oli kiinni alussa tollanen pilleri ja kyllä se alhaalta heräs, ehkä jopa liian
Tosissaan jos alle 0,5bar alle pysyt, nii sillon ihan sopiva.
Edit: tossa on kuva siitä pilleristä
http://groups.msn.com/VIRIVIRI/ytte.msn ... hotoID=146

Edit: tossa on kuva siitä pilleristä
http://groups.msn.com/VIRIVIRI/ytte.msn ... hotoID=146
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 125
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003
Ei kun kiinni vaan kun sellainen kerran on.
Sitten lämpö/ painemittareita ripakopallinen ympäri moottoria kiinni, eikä mittareiden tarvitse olla mitään race merkkiä. Ainoa kalliimpi on seosmittari, mutta jos kolvi pysyy kädessä niin niidenkin tekoon löytyy ohjeita. Sitten esim. mittaat millaisia vastapaineita se tuottaa, milläkin ahtopaineella, pako, imu, ahtolämpötiloja, kierroslukua. Kokeilet sytkän, nokan ennakoita...käyt tekemässä lyhyitä vetoja. Ettei vedetä kavereiden kanssa, lappu lattiassa 100km pakolämmpöjen ollessa 1000 astetta, sitten tulla kysymään mikähän siitä hajosi. Lopuksi käyt jarrussa. Ihmettelet, hajotat, kysyt ja siitä ehkä opit.
Sitten lämpö/ painemittareita ripakopallinen ympäri moottoria kiinni, eikä mittareiden tarvitse olla mitään race merkkiä. Ainoa kalliimpi on seosmittari, mutta jos kolvi pysyy kädessä niin niidenkin tekoon löytyy ohjeita. Sitten esim. mittaat millaisia vastapaineita se tuottaa, milläkin ahtopaineella, pako, imu, ahtolämpötiloja, kierroslukua. Kokeilet sytkän, nokan ennakoita...käyt tekemässä lyhyitä vetoja. Ettei vedetä kavereiden kanssa, lappu lattiassa 100km pakolämmpöjen ollessa 1000 astetta, sitten tulla kysymään mikähän siitä hajosi. Lopuksi käyt jarrussa. Ihmettelet, hajotat, kysyt ja siitä ehkä opit.

Jäsen 488
-
- Ylläpitäjä
ford clubista lainattua:
---
Liian pieni, passeli 1.6:seen. Jos IHI pitää olla, niin sitten 6 jollain 18 pakopesällä. Herää sekin alhaalta.
Tolla vitosella tulee kyllä mahtivääntö alas, mutta kun täydet paineet tulee jossain 4000 korvilla niin kovin pitkää ikää sille ei voi ennustaa. Mulla semmonen oli joskus aikoinaan päivän kiinni, sitten vaihdoin TO4 Garrettiin.
---
Eli ton valossahan se hukkaportti ei rupeis päästään ohi ennen 4000rpm ?
Silloinhan se ei suinkaan ahista kun vasta sillon kun hukkaportin + ahtimen yhteisvirtaus on ylitetty ? Tai tietty ahistaa mut ei silleen ratkasevasti. Tietty jos rajaa max. paineen alemmas kuin mitä ahdin tuottaa maksimissa niin silloin hukkaportti rupee avautuu jo ennen 4000rpm.
Eihän autolla 4000rpm ole kuin hetkellisesti kiihdyttäessä, ja 200 vaudissa
---
Liian pieni, passeli 1.6:seen. Jos IHI pitää olla, niin sitten 6 jollain 18 pakopesällä. Herää sekin alhaalta.
Tolla vitosella tulee kyllä mahtivääntö alas, mutta kun täydet paineet tulee jossain 4000 korvilla niin kovin pitkää ikää sille ei voi ennustaa. Mulla semmonen oli joskus aikoinaan päivän kiinni, sitten vaihdoin TO4 Garrettiin.
---
Eli ton valossahan se hukkaportti ei rupeis päästään ohi ennen 4000rpm ?
Silloinhan se ei suinkaan ahista kun vasta sillon kun hukkaportin + ahtimen yhteisvirtaus on ylitetty ? Tai tietty ahistaa mut ei silleen ratkasevasti. Tietty jos rajaa max. paineen alemmas kuin mitä ahdin tuottaa maksimissa niin silloin hukkaportti rupee avautuu jo ennen 4000rpm.
Eihän autolla 4000rpm ole kuin hetkellisesti kiihdyttäessä, ja 200 vaudissa

-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Tulppanahan se siinä on jos liian pieni turbo, nostaa imuilman lämpötilaa raakasti ja pyörii ominaisuuksinsa nähden aivan liian lujaa -> ei kestä kauaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1555
- Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
- Paikkakunta: Pyhäjärvi
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Viesti oli hävinnyt jonnekkin näistä pakopesien numeroista??ytte kirjoitti:itelläni oli kiinni alussa tollanen pilleri ja kyllä se alhaalta heräs, ehkä jopa liianTosissaan jos alle 0,5bar alle pysyt, nii sillon ihan sopiva.
Edit: tossa on kuva siitä pilleristä
http://groups.msn.com/VIRIVIRI/ytte.msn ... hotoID=146
Muistin väärin ne pesän koot eli P16 oli RHB6 2.0L pakopesä. RHB52 ahtimet 393 kompuralla on Moposportin toimesta aikoinaan speksattu niin, että P12, P15 ja P20 toimisi 2.0L koneeseen asti. 353 ja P20 pitäisi kanssa toimi 2.0 asti. Kaikki noi turbot on aika pieniä, että jos ahtoa alhaalta ja maltillista paineita aiotaan käyttää niin pitäisi toimia.
Tossa kuvassa olevassa koneessa on 1.3 koneen pakosarja(ehkä myös varhainen 1.6) taitaa olla aika kovat vastapaineet ainakin 2.0L koneessa. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa 1.3 Stokkan ahdin ja tuollainen pakosarja on pultattu 2.0 koneeseen, imusarjassa ei ollut alipainetta edes tyhjäkäynnillä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Ylläpitäjä
Eli kun mun ahdin on RHB5 15-P pakopesällä ja 393 kompuralla niin se on sopiva 2litraseen ? Mites tämä rhb52 ja rhb5 eroo toisistaan?
ps. kuvia osista: http://hawkki.ydin.org/ford/projekti.htm
ps. kuvia osista: http://hawkki.ydin.org/ford/projekti.htm
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Sopii.hawkki kirjoitti:Eli kun mun ahdin on RHB5 15-P pakopesällä ja 393 kompuralla niin se on sopiva 2litraseen ? Mites tämä rhb52 ja rhb5 eroo toisistaan?
ps. kuvia osista: http://hawkki.ydin.org/ford/projekti.htm
IHIn vitosia on ainakin 51 ja 52 sarjaa ja 51:t on sellaisia parin nyrkin kokoisia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Joo ja mulla oli kans sama Ytten pilleri. Kivaa se aluks oli, mutta loppuu tuotto aika nopeasti. Eli ts. ei kulje paljoo mihinkään.ytte kirjoitti:itelläni oli kiinni alussa tollanen pilleri ja kyllä se alhaalta heräs, ehkä jopa liianTosissaan jos alle 0,5bar alle pysyt, nii sillon ihan sopiva.
Edit: tossa on kuva siitä pilleristä
http://groups.msn.com/VIRIVIRI/ytte.msn ... hotoID=146
Myöskin vaarana on se, että ahdin ahdistaa oikeesti niin paljon kun on pieni, että pakolämmöt kasvaaaaaaaa....
Ihin RHB5:lla sain vakkarimäntään reiän, mutta vian aiheuttajana oli kuitenkin tod. rikkoutunut 1 pytyn suutin.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Käy laihalla jos pakolämmöt nousee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
-
- Ylläpitäjä
http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... 6015BB.jpg
kuvassa on -86 lohko, eli 205
onko tässä sitä puhumaanne pulttia johon vois tehdä öljypaluun? Jos on niin mikä noista pulteista se on?
edit: olen olettanut että tietysti minun autossa on 205 lohko kun kerta -89 vuosimallia se on. Kuitnekin ihan piruuttani ajattelin katsoa että lukeekos siinä se 205.. ja ei lukenut! Eli se kohta missä kuvassa on isolla 205 on ihan tyhjä minun lohkossa ?! Mitäs tämä nyt sit meinaa?
edit2: oli se sittenkin luultavasti 205. MEnny vaan niin huonoon kuntoon tuo pinta että se ei paljaalla silmällä erotu. Kuitenkin olen tuosta kuvasta erottavinani 205 numerot..
http://hawkki.ydin.org/pix/205.JPG
kuvassa on -86 lohko, eli 205
onko tässä sitä puhumaanne pulttia johon vois tehdä öljypaluun? Jos on niin mikä noista pulteista se on?
edit: olen olettanut että tietysti minun autossa on 205 lohko kun kerta -89 vuosimallia se on. Kuitnekin ihan piruuttani ajattelin katsoa että lukeekos siinä se 205.. ja ei lukenut! Eli se kohta missä kuvassa on isolla 205 on ihan tyhjä minun lohkossa ?! Mitäs tämä nyt sit meinaa?
edit2: oli se sittenkin luultavasti 205. MEnny vaan niin huonoon kuntoon tuo pinta että se ei paljaalla silmällä erotu. Kuitenkin olen tuosta kuvasta erottavinani 205 numerot..
http://hawkki.ydin.org/pix/205.JPG
Viimeksi muokannut hawkki, Ma Heinäkuu 19. 15:03:52 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.