sierran turbotusta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hawkki
Ylläpitäjä

sierran turbotusta

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 12. 12:40:38 2004

Eli nyt ois kohtapuolin osat kasassa kokoomista varten.

IHI turbo jossa hukkaportti
Vakiopakosarjasta muokattu pakosarja turbolle
Cosworthin ilmanlauhdutin
Weber dat32/32 johon muokattu vakioimusarja.
Painekotelo jossa kiinni Billetin dumppi.

Ihan bolt-on menetelmällä toi ois tarkotus asentaa, näin aluksi. Sit kun resurssit riittää niin ottaa jostain kone rakentelun alle ja laittaa kaikki kuntoon, mutta näin alkuun ihan vaan osat kiinni ja menoks tyylillä.

Yksi asia askarruttaa: Voisiko sen turbosta palaavan öljyn johtaa kanteen?
Kun kerran öljypohjaa ei saa pois irroittamatta moottoria, niin tuli mieleen että jos johtas turbolta palaavan öljyn suoraan kanteen voitelemaan venttiilejä, niin olisiko siitä haittaa?

Sit jos muita vinkkejä ois porukoilla antaa niin kaikki tieto ois tervetullutta.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ma Heinäkuu 12. 13:10:30 2004

Öljynpaluu öljypohjaan riittävän isolla (min 10mm sisähalk.) putkella.
Viimeksi muokannut Jallu, Ti Heinäkuu 13. 12:41:41 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ma Heinäkuu 12. 13:37:00 2004

Lohkossa pakosarjan alla on pultti,jonka voit korvata sopiva kierteisellä nipalla,johon pistät turbon paluu öljyletku.
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

hawkki
Ylläpitäjä

jaahas

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 12. 19:10:40 2004

eli mite iso pultti tämä pakosarjan alla on? Saakosiihen nipan jonka sisähalkasija on 10mm ?

Miksi tämä kanteen öljyntuonti ei ole hyvä idea?

edit:

vielä semmosta ihmettelisin että paljon kestää vakiokone paineita. Ku puristukset ovat turboa ajatellen ehkä turhan korkeat, niin ahtoja ei uskalla laittaa liikaa ettei hajoo paikat. Oisko joku 0.5bar ahdot vielä turvalliset? Niin monessa topicissa on ollu eri tietoja et ei tiiä oikein mihi uskoo.. Joissaki lukenu et ei oikeesta ylipäänsä uskalla ahtaa vakiomoottoria, toisissa lukenu et 0.7bar ois se raja..

Turbohan on joku IHI:n todella pieni, joten tuskin se paljoa painetta kehittääkään, juuri sopivasti että saa alhaalta vääntävän moottorin..
Viimeksi muokannut hawkki, Ma Heinäkuu 12. 19:38:06 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Re: jaahas

Viesti Kirjoittaja Antti » Ma Heinäkuu 12. 19:36:09 2004

hawkki kirjoitti:eli mite iso pultti tämä pakosarjan alla on? Saakosiihen nipan jonka sisähalkasija on 10mm ?

Miksi tämä kanteen öljyntuonti ei ole hyvä idea?
öljy palaa turbosta omalla painollaan pois.
otat sen pultin pois sieltä lohkosta (pakopuolelta). Se on ihan lohkon
ala reunassa suurinpiirtein.
Siihen käy 18mm avain, poraat siitä pultin kannasta reijän läpi ja
hitsaat putken siihen.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 12. 19:47:49 2004

jatkeena: jos turbon paluuputki ei ole riittävän iso ja ehdottomasti mene paineettomaan tilaan, tuloksena on öljyä sylkevä turbo 99,9% varmuudella. Kannattaa unohtaa samantien kikkailut esim. öljyproppuun tai kanteen jne. Em. syystä myös kampikammion tuuletuksesta täytyy huolehtia hyvin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: jaahas

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Heinäkuu 12. 19:49:17 2004

hawkki kirjoitti:eli mite iso pultti tämä pakosarjan alla on? Saakosiihen nipan jonka sisähalkasija on 10mm ?

Miksi tämä kanteen öljyntuonti ei ole hyvä idea?

edit:

vielä semmosta ihmettelisin että paljon kestää vakiokone paineita. Ku puristukset ovat turboa ajatellen ehkä turhan korkeat, niin ahtoja ei uskalla laittaa liikaa ettei hajoo paikat. Oisko joku 0.5bar ahdot vielä turvalliset? Niin monessa topicissa on ollu eri tietoja et ei tiiä oikein mihi uskoo.. Joissaki lukenu et ei oikeesta ylipäänsä uskalla ahtaa vakiomoottoria, toisissa lukenu et 0.7bar ois se raja..

Turbohan on joku IHI:n todella pieni, joten tuskin se paljoa painetta kehittääkään, juuri sopivasti että saa alhaalta vääntävän moottorin..
sul on vissiin IHI:n RHB05 (tai vastaavasti RHB06),suunnilleen saman kokoinen ahdin mikä mulla on himassa..laitappa sinne paksumpi kansipahvi tai esim. joku kupari levy (stokkaturbo sierrassa käytettiin muistaakseni 0.5mm kuparilevyä) niin saat puristukset alemmas..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 12. 19:53:45 2004

eli onko tämä antinkin ehdottama proppu nyt sit hyvä vai huono vaihtoehto?
Säästys niin monelta vaivalta jos ei tartteis ottaa sitä moottoria ylös sieltä ja tukata se reikä öljypohjaan.

edit: turbo tosiaankin on RHB5

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ma Heinäkuu 12. 20:10:39 2004

hawkki kirjoitti:eli onko tämä antinkin ehdottama proppu nyt sit hyvä vai huono vaihtoehto?
Säästys niin monelta vaivalta jos ei tartteis ottaa sitä moottoria ylös sieltä ja tukata se reikä öljypohjaan.

edit: turbo tosiaankin on RHB5
Ok..eli se ei hirveesti paineita tuota,suosittelen kuitenkin sitä paksumpaa pahvia tai sitä kupari levy viritystä ihan varmuuden vuoksi..mun mielestä toi proppu homma kuullostaa aika järkevältä vaihtoehdolta,viisaat saa kertoa että onko hyvä vai huono vaihtoehto..itse en oo miettiny niin pitkälle koska itellä on ollu toi prokkis jäissä intin takii,kohta puoliin pitäis alkaa rakentaa..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » Ma Heinäkuu 12. 20:10:41 2004

jjs kirjoitti:jatkeena: jos turbon paluuputki ei ole riittävän iso ja ehdottomasti mene paineettomaan tilaan, tuloksena on öljyä sylkevä turbo 99,9% varmuudella. Kannattaa unohtaa samantien kikkailut esim. öljyproppuun tai kanteen jne. Em. syystä myös kampikammion tuuletuksesta täytyy huolehtia hyvin.
eiks se nyt ole ihan sama laittaako sen siitä mistä äsken kirjotin
vai hitsaako öljypohjaan 2cm alemmas??? En vaan ymmärrä mitä
eroa siin olis

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 12. 20:12:53 2004

kai se ero on siinä et tommoseen 18mm pulttiin ei saa miten isoo reikää tahansa? Meneeköhän 10mm reikä siihen edes?

Antti
Viestit: 153
Liittynyt: To Lokakuu 31. 16:38:59 2002
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Antti » Ma Heinäkuu 12. 20:30:21 2004

hawkki kirjoitti:kai se ero on siinä et tommoseen 18mm pulttiin ei saa miten isoo reikää tahansa? Meneeköhän 10mm reikä siihen edes?
Miks siihen ei voi porata vaikka 16mm reikää? just turbotettiin kaverin
Is ja tein paluun juuri näin eikä ole mitään vikaa. Öljyn paluun tein 20mm
putkesta (joka on paljon suurempi kun cossun vakio paluu). Ja sitä
ei tosiaankaan ole vaikei hitsata siihen pultin kantaan kiinni.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ma Heinäkuu 12. 22:09:04 2004

Selvennetään nyt vähän tätä asiaa eli sen pultin kierteen paksuus on melkein sama kuin kannan koko ja muistaakseni se pultti on vielä ontto, joten ei toi 10mm sisähalk. pitäs tuottaa tiukkaa.
Paluuputken/letkun sisähalkaisijan ei tarvitse olla paljon ropun reikää isompi, koska siitä se sitten kuitenkin ahdistaa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Heinäkuu 12. 23:07:06 2004

eikö öljypohjaan äkkiä tee reijän ja hitsaa putken kiinni jos ei muuten saa öljyjä takaisin
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Heinäkuu 12. 23:08:56 2004

Hmmm... Tietääkö kukaan mikä on -öljyproppu-? Sijaitsee öljypohjan alimmassa kohdassa ja siitä lasketaan öljyt ulos... :wink:
Tuo lohkossa oleva tulppa on tarkoitettu alunperin juuri turbon paluuputken paikaksi (optio), mutta tehtaan toimesta sitä ei ole käytetty edes cossussa. Sopii mainiosti paluuputkelle.
Paluuputki ei koskaan saa mennä öljynpinnan alapuolelle (vaikka ainakin yhdessä tehdasturbossa meneekin), vaan kampikammioon kyllä mutta pinnan yläpuolelle.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Heinäkuu 12. 23:10:18 2004

kyllähän sen reiän tekis äkkiä mutta toi öljypohjahan oli kiinni koneessa ja kone oli paikalla :?
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 13. 1:02:51 2004

kaveri sano ainakin et sillä on ollu joka ikisessä turbo autossa turbon paluuputki hitsattu ölypohjaan ja hyvin on toiminu..en sit tiiä mut eiköhän kumpikin noista ratkaisuista oo ihan toimiva..

EDIT: siis tottaikai öljypinnan yläpuolelle..
Viimeksi muokannut Hesus, Ti Heinäkuu 13. 18:51:25 2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Heinäkuu 13. 2:52:54 2004

Voi laittaa öljyn palaamaan venttiilikoppaan, mutta Sierrassa joudut vetämään pakoputket läpi konepellistä ja turbon sinne kiikkumaan tai pumpun imemään öljyn turbosta ulos. IHIn speksien mukaan paluu ei saa olla yli 30 astetta pystylinjasta ja muistaakseni paluu pitäisi olla 1/2" sisä halk. putkea.
Lohkon alareunassa pakopuolella olevaa tulpattua reikää voi käyttää paluuputkelle, mutta sitä ei sitten suinkaan löydy kaikista lohkoista.
Jos siinä IHIssä ei ole pakopesässä merkintää R16 tai R20( kirjain saattoi olla myös P) niin 2.0 koneeseen viipperä on liian pieni.
Jos pakosarja on alkuperäinen valusarja johon pultataan valumutka ja jos turbo on siihen sopiva niin kyseessä lienee 1.3L koneen turbo, joka rupee ahtamaan 2.0 koneessa jo tyhjäkäynnin jälkeen. Aiheuttaa mahtavat vastapaineet ja pyörii liian lujaa yms. mitä nyt liian pieni turbo tapaa tehdä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Heinäkuu 13. 7:25:24 2004

jjs kirjoitti:Hmmm... Tietääkö kukaan mikä on -öljyproppu-? Sijaitsee öljypohjan alimmassa kohdassa ja siitä lasketaan öljyt ulos... :wink:
Tuo lohkossa oleva tulppa on tarkoitettu alunperin juuri turbon paluuputken paikaksi (optio), mutta tehtaan toimesta sitä ei ole käytetty edes cossussa. Sopii mainiosti paluuputkelle.
Paluuputki ei koskaan saa mennä öljynpinnan alapuolelle (vaikka ainakin yhdessä tehdasturbossa meneekin), vaan kampikammioon kyllä mutta pinnan yläpuolelle.
Siis tarkotin ropulla tota tulppaa tossa lohkon kyljessä, sori jos siis eka viestini oli epäselvä.

Ja tosta kanteen laitettavasta paluusta sen verran, että ei todennäkösesti toimisi vaikka turbo olisi katon korkeudella. Yksi OHC:n ongelma kovemmissa olosuhteissa on toi öljyn valuminen kannesta takaisin öljypohjaan, joten olen nähnyt vedettävän ylimääräisen letkun kannesta öljypohjaan ton valumisen parantamiseksi. Eli tässä tapauksessa pitäs taas irrottaa toi öljypohja ja lisätä toi letku tai muuten turbo pyöris hyvin äkkiä todennäköisesti kuivillaan :wink: :wink: .

Turbo_IS
Viestit: 1509
Liittynyt: To Joulukuu 20. 15:04:41 2001

Viesti Kirjoittaja Turbo_IS » Ti Heinäkuu 13. 9:37:54 2004

Jos paluun laittaa siitä propusta pakosarjan alta (jos sellainen siellä on), kannattaa varmistaa että öljy tosiaan pääsee valumaan sinne. Jos pakosarja on tehty vakiosta, saattaa olla että sinne ei saa tarpeeksi järjestettyä "alamäkeä". Lisäksi paluureikää on vaikea saada tarpeeksi isoksi. Ja se jjs:n mainitsema huohotus pitää todella kanssa laittaa kuntoon. Asiasta on omakohtaista kokemusta ahtimen rikkoontumisen muodossa.

Eli jos suinkin mahdollista, tee paluu öljypohjaan ahtimen paluureiän kohdalle tarpeeksi isolla putkella ja öljynpinnan yläpuolelle kuten tässä on moneen kertaan mainittu. Siinä on hiukan enemmän työtä, mutta kyllä harmittaa korjauttaa ahdinta mokien takia, varsinkin kun IHI ei tietääkseni ole kaiken halvimpia ahtimia korjauttaa.
#85
MB SLK 230 kompressor
Volvo V40 T4
Yamaha FZS 600 "Fazer"
Ford Transit Matkaaja "nakkikioski"

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Heinäkuu 13. 9:59:14 2004

En muista millainen paluu tuossa joskus omistamassani -88 1.6 stokka Sierrassa oli, mutta IHI ahdin alkoi kolmesti vuotaa öljyä imupuolelle n.15000 kilometrin matkalla. Kaksi kertaa siihen vaihdettiin sisuskalut, kolmannella vuotokerralla vaihdoin auton pois samasta liikkeestä josta sen aiemmin ostin. Tuo liian ahdas paluu saattoi olla syy noihin vuotoihin, en vain silloin älynnyt sitä epäillä. Jos öljy ei pääse palaamaan vapaasti niin ahdin täyttyy ja ihan varmasti alkaa jossakin vaiheessa työntämään öljyä imupuolelle.

Kattokaas joku jolla on itse modifioimaton stokka Sierra, miten paluu on järjestetty.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Walderama
Viestit: 423
Liittynyt: Ti Joulukuu 25. 0:35:12 2001

Viesti Kirjoittaja Walderama » Ti Heinäkuu 13. 10:00:27 2004

Nyt on ihan pakko kysyä,minkä kokoisia paluulinjoja olette laittaneet :shock: jos lohkon tulppaan ei saa riittävän isoa linjaa??
Heikosta lompakosta kärsii koko harrastus.
Mutta kohta rävähtää, se on vissi =)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Heinäkuu 13. 11:06:54 2004

Walderama kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä,minkä kokoisia paluulinjoja olette laittaneet :shock: jos lohkon tulppaan ei saa riittävän isoa linjaa??
1.3 ja 1.6 koneissa(Stokka) joita olen ropannut on ollut 15-16mm sisä halk. letku ja nippa öljypohjassa.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Heinäkuu 13. 11:28:20 2004

SLEI kirjoitti:
Walderama kirjoitti:Nyt on ihan pakko kysyä,minkä kokoisia paluulinjoja olette laittaneet :shock: jos lohkon tulppaan ei saa riittävän isoa linjaa??
1.3 ja 1.6 koneissa(Stokka) joita olen ropannut on ollut 15-16mm sisä halk. letku ja nippa öljypohjassa.
Cossussa on samaa kokoa
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Heinäkuu 13. 12:40:26 2004

Itsellä on muistaakseni 16mm putkea.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Heinäkuu 13. 12:51:42 2004

SLEI kirjoitti:Voi laittaa öljyn palaamaan venttiilikoppaan, mutta Sierrassa joudut vetämään pakoputket läpi konepellistä ja turbon sinne kiikkumaan tai pumpun imemään öljyn turbosta ulos. IHIn speksien mukaan paluu ei saa olla yli 30 astetta pystylinjasta ja muistaakseni paluu pitäisi olla 1/2" sisä halk. putkea.
Lohkon alareunassa pakopuolella olevaa tulpattua reikää voi käyttää paluuputkelle, mutta sitä ei sitten suinkaan löydy kaikista lohkoista.
Jos siinä IHIssä ei ole pakopesässä merkintää R16 tai R20( kirjain saattoi olla myös P) niin 2.0 koneeseen viipperä on liian pieni.
Jos pakosarja on alkuperäinen valusarja johon pultataan valumutka ja jos turbo on siihen sopiva niin kyseessä lienee 1.3L koneen turbo, joka rupee ahtamaan 2.0 koneessa jo tyhjäkäynnin jälkeen. Aiheuttaa mahtavat vastapaineet ja pyörii liian lujaa yms. mitä nyt liian pieni turbo tapaa tehdä.
Onko mua nyt sit kustu linssiin? Mainitsin kyllä että haluan pienen turbon joka ei paljon paineita kehitä, mutta herää aikaisin. Tyyppi joka turbon möi sanoi sen olleen kiinni 2litrasessa ohc:ssa joten oletin että se on semmoseen käypä. Siinä on siis pakopesässä ja tunnistelaatassa 15-R Eli onko tosiaan liian pieni?

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 13. 16:53:16 2004

hawkki kirjoitti:
SLEI kirjoitti:Voi laittaa öljyn palaamaan venttiilikoppaan, mutta Sierrassa joudut vetämään pakoputket läpi konepellistä ja turbon sinne kiikkumaan tai pumpun imemään öljyn turbosta ulos. IHIn speksien mukaan paluu ei saa olla yli 30 astetta pystylinjasta ja muistaakseni paluu pitäisi olla 1/2" sisä halk. putkea.
Lohkon alareunassa pakopuolella olevaa tulpattua reikää voi käyttää paluuputkelle, mutta sitä ei sitten suinkaan löydy kaikista lohkoista.
Jos siinä IHIssä ei ole pakopesässä merkintää R16 tai R20( kirjain saattoi olla myös P) niin 2.0 koneeseen viipperä on liian pieni.
Jos pakosarja on alkuperäinen valusarja johon pultataan valumutka ja jos turbo on siihen sopiva niin kyseessä lienee 1.3L koneen turbo, joka rupee ahtamaan 2.0 koneessa jo tyhjäkäynnin jälkeen. Aiheuttaa mahtavat vastapaineet ja pyörii liian lujaa yms. mitä nyt liian pieni turbo tapaa tehdä.
Onko mua nyt sit kustu linssiin? Mainitsin kyllä että haluan pienen turbon joka ei paljon paineita kehitä, mutta herää aikaisin. Tyyppi joka turbon möi sanoi sen olleen kiinni 2litrasessa ohc:ssa joten oletin että se on semmoseen käypä. Siinä on siis pakopesässä ja tunnistelaatassa 15-R Eli onko tosiaan liian pieni?
voi olla hyvinkin mahdollista tuo että se on liian pieni 2 litraseen..IHI:n RHB06:sta käytettiin 2.0 l stokkaturbo sierrassa ja se taas on hitusen isompi kun toi RHB05:nen..löytyy mulla tommonen pieni artikkeli stokkaturbo sierrasta (TM 20/1985).. jos jotakuta kiinnostaa.. :wink:
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Heinäkuu 13. 17:13:50 2004

uppaa ihmees nettiin tai pistä maililla tuleen! kiinnostaa! :D

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 13. 17:33:19 2004

hawkki kirjoitti:uppaa ihmees nettiin tai pistä maililla tuleen! kiinnostaa! :D
laitappa maili osote niin mailaan sen sulle.. :)
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Heinäkuu 13. 17:34:27 2004

hawkki@mbnet.fi

Hetki piti ettiä mutta löytyihän se viimein :lol:
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 13. 17:42:02 2004

ukormi kirjoitti:hawkki@mbnet.fi

Hetki piti ettiä mutta löytyihän se viimein :lol:
No jo on ripeetä toimintaa,kiitos! :D
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Heinäkuu 13. 17:43:19 2004

hawkki kirjoitti:uppaa ihmees nettiin tai pistä maililla tuleen! kiinnostaa! :D
mailattu..
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Heinäkuu 13. 20:55:59 2004

Ois pitäny muistaa laittaa se maili, mut tätänykyään se näkyy myös käyttäjäprofiilissa.

Oisko kellää tarkempaa tietoa et onko tosiaan tuo ko. turbo liian pieni?
Ei siis haittaa vaikka isommalla sais enemmä paineita, vaa et josko tolla toimii vai onko se pakko vaihtaa toiseks?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ti Heinäkuu 13. 22:17:58 2004

hawkki kirjoitti:Ois pitäny muistaa laittaa se maili, mut tätänykyään se näkyy myös käyttäjäprofiilissa.

Oisko kellää tarkempaa tietoa et onko tosiaan tuo ko. turbo liian pieni?
Ei siis haittaa vaikka isommalla sais enemmä paineita, vaa et josko tolla toimii vai onko se pakko vaihtaa toiseks?
Jos meinaat pitää sen koneen vakiona, tai vaikkapa stokka "tiivisteellä" niin et voi siinä pitää todellakaan kovia paineita ( luokkaa 0.3bar ). Mutta jos ahdin on liian pieni niin käy niinkuin aiemmin jo mainittiin.

Sitten kun teet oikean turbokoneen niin sitten vasta sitä isoa tuotteliasta turboa hankkimaan.

Mutta varoituksen sananen...Kun annat pahalle pikkusormen, se vie tilin tyhjäksi, yöunet, vapaa-ajan, tästä foorumista tulee asuinpaikkasi vähäisten vapaahetkien ajaksi uusien turboviritysohjeiden tiimoilta....jne :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ti Heinäkuu 13. 22:55:36 2004

niinhän se jo tässävaiheessa on melkee käynny ku tarkotus oli vaa päästä turbon makuun pienellä budjetilla :)

Mut vielä se kysymys: onko tuo turbo liian pieni 2litraselle ohc:lle ?? Ei viittis ees ruveta rakentaa kiinni jos se sit ei toimi/pyörii nii nopee et leikkaa kiinni :( Tuo yks mainitsi että 16-R ois vielä käypä, mutta 15-R ei ole kaukana numeroissa ainakaan, eli voisko sopia :) ?

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Heinäkuu 13. 23:52:45 2004

itelläni oli kiinni alussa tollanen pilleri ja kyllä se alhaalta heräs, ehkä jopa liian :D Tosissaan jos alle 0,5bar alle pysyt, nii sillon ihan sopiva.


Edit: tossa on kuva siitä pilleristä
http://groups.msn.com/VIRIVIRI/ytte.msn ... hotoID=146

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Heinäkuu 14. 1:06:28 2004

eihän se voi liian alhaalta herätä :)

Mut siis ei oo vaarana että turbo rikkoontuisi tai kone hyytyisi 4000rpm paikkeilla korkean vastapaineen johdosta?

potsi
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Maaliskuu 31. 6:29:45 2003

Viesti Kirjoittaja potsi » Ke Heinäkuu 14. 8:24:14 2004

Ei kun kiinni vaan kun sellainen kerran on.

Sitten lämpö/ painemittareita ripakopallinen ympäri moottoria kiinni, eikä mittareiden tarvitse olla mitään race merkkiä. Ainoa kalliimpi on seosmittari, mutta jos kolvi pysyy kädessä niin niidenkin tekoon löytyy ohjeita. Sitten esim. mittaat millaisia vastapaineita se tuottaa, milläkin ahtopaineella, pako, imu, ahtolämpötiloja, kierroslukua. Kokeilet sytkän, nokan ennakoita...käyt tekemässä lyhyitä vetoja. Ettei vedetä kavereiden kanssa, lappu lattiassa 100km pakolämmpöjen ollessa 1000 astetta, sitten tulla kysymään mikähän siitä hajosi. Lopuksi käyt jarrussa. Ihmettelet, hajotat, kysyt ja siitä ehkä opit. :)
Jäsen 488

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Heinäkuu 14. 11:24:15 2004

ford clubista lainattua:

---
Liian pieni, passeli 1.6:seen. Jos IHI pitää olla, niin sitten 6 jollain 18 pakopesällä. Herää sekin alhaalta.

Tolla vitosella tulee kyllä mahtivääntö alas, mutta kun täydet paineet tulee jossain 4000 korvilla niin kovin pitkää ikää sille ei voi ennustaa. Mulla semmonen oli joskus aikoinaan päivän kiinni, sitten vaihdoin TO4 Garrettiin.
---

Eli ton valossahan se hukkaportti ei rupeis päästään ohi ennen 4000rpm ?
Silloinhan se ei suinkaan ahista kun vasta sillon kun hukkaportin + ahtimen yhteisvirtaus on ylitetty ? Tai tietty ahistaa mut ei silleen ratkasevasti. Tietty jos rajaa max. paineen alemmas kuin mitä ahdin tuottaa maksimissa niin silloin hukkaportti rupee avautuu jo ennen 4000rpm.

Eihän autolla 4000rpm ole kuin hetkellisesti kiihdyttäessä, ja 200 vaudissa :twisted:

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 14. 11:37:07 2004

Tulppanahan se siinä on jos liian pieni turbo, nostaa imuilman lämpötilaa raakasti ja pyörii ominaisuuksinsa nähden aivan liian lujaa -> ei kestä kauaa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Heinäkuu 14. 13:14:21 2004

Vastapaine kyllä on melkonen jos esim käyttaa samanlaisia paineita ku minä, eli 0.5bar. Alavääntö oli mukava, mut toi pilleri tosissaan hyytyy 4000rpm:n kohdalla.

Kokeile ensin sitä pilleriä tosi pienillä ahdoilla ja tarkkaile konetta, vaihda sitten vaikka to3:n tilalle jos ei mielytä :)

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 14. 14:04:56 2004

ytte kirjoitti:itelläni oli kiinni alussa tollanen pilleri ja kyllä se alhaalta heräs, ehkä jopa liian :D Tosissaan jos alle 0,5bar alle pysyt, nii sillon ihan sopiva.


Edit: tossa on kuva siitä pilleristä
http://groups.msn.com/VIRIVIRI/ytte.msn ... hotoID=146
Viesti oli hävinnyt jonnekkin näistä pakopesien numeroista??

Muistin väärin ne pesän koot eli P16 oli RHB6 2.0L pakopesä. RHB52 ahtimet 393 kompuralla on Moposportin toimesta aikoinaan speksattu niin, että P12, P15 ja P20 toimisi 2.0L koneeseen asti. 353 ja P20 pitäisi kanssa toimi 2.0 asti. Kaikki noi turbot on aika pieniä, että jos ahtoa alhaalta ja maltillista paineita aiotaan käyttää niin pitäisi toimia.

Tossa kuvassa olevassa koneessa on 1.3 koneen pakosarja(ehkä myös varhainen 1.6) taitaa olla aika kovat vastapaineet ainakin 2.0L koneessa. Tiedän ainakin yhden tapauksen, jossa 1.3 Stokkan ahdin ja tuollainen pakosarja on pultattu 2.0 koneeseen, imusarjassa ei ollut alipainetta edes tyhjäkäynnillä.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Heinäkuu 14. 14:27:25 2004

Eli kun mun ahdin on RHB5 15-P pakopesällä ja 393 kompuralla niin se on sopiva 2litraseen ? Mites tämä rhb52 ja rhb5 eroo toisistaan?

ps. kuvia osista: http://hawkki.ydin.org/ford/projekti.htm

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 14. 14:57:15 2004

hawkki kirjoitti:Eli kun mun ahdin on RHB5 15-P pakopesällä ja 393 kompuralla niin se on sopiva 2litraseen ? Mites tämä rhb52 ja rhb5 eroo toisistaan?

ps. kuvia osista: http://hawkki.ydin.org/ford/projekti.htm
Sopii.

IHIn vitosia on ainakin 51 ja 52 sarjaa ja 51:t on sellaisia parin nyrkin kokoisia.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ke Heinäkuu 14. 15:23:20 2004

eli onko niitä 5, 51 ja 52 vai onko rhb5 = rhb51

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ke Heinäkuu 14. 16:19:30 2004

hawkki kirjoitti:eli onko niitä 5, 51 ja 52 vai onko rhb5 = rhb51
Eiköhän se ole RHB5=51 ja 52
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Ke Heinäkuu 14. 20:42:05 2004

ytte kirjoitti:itelläni oli kiinni alussa tollanen pilleri ja kyllä se alhaalta heräs, ehkä jopa liian :D Tosissaan jos alle 0,5bar alle pysyt, nii sillon ihan sopiva.


Edit: tossa on kuva siitä pilleristä
http://groups.msn.com/VIRIVIRI/ytte.msn ... hotoID=146
Joo ja mulla oli kans sama Ytten pilleri. Kivaa se aluks oli, mutta loppuu tuotto aika nopeasti. Eli ts. ei kulje paljoo mihinkään.

Myöskin vaarana on se, että ahdin ahdistaa oikeesti niin paljon kun on pieni, että pakolämmöt kasvaaaaaaaa....

Ihin RHB5:lla sain vakkarimäntään reiän, mutta vian aiheuttajana oli kuitenkin tod. rikkoutunut 1 pytyn suutin.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Heinäkuu 14. 21:20:31 2004

Käy laihalla jos pakolämmöt nousee.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » To Heinäkuu 15. 0:13:07 2004

Pakolämpöjen nousu johtuu yleensä liian pienestä pakopesästä/ liian suuresta ahtopaineesta pieneen pakopesään nähden.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

hawkki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja hawkki » Ma Heinäkuu 19. 14:29:33 2004

http://kotinetti.suomi.net/tepi/files/l ... 6015BB.jpg

kuvassa on -86 lohko, eli 205

onko tässä sitä puhumaanne pulttia johon vois tehdä öljypaluun? Jos on niin mikä noista pulteista se on?

edit: olen olettanut että tietysti minun autossa on 205 lohko kun kerta -89 vuosimallia se on. Kuitnekin ihan piruuttani ajattelin katsoa että lukeekos siinä se 205.. ja ei lukenut! Eli se kohta missä kuvassa on isolla 205 on ihan tyhjä minun lohkossa ?! Mitäs tämä nyt sit meinaa?

edit2: oli se sittenkin luultavasti 205. MEnny vaan niin huonoon kuntoon tuo pinta että se ei paljaalla silmällä erotu. Kuitenkin olen tuosta kuvasta erottavinani 205 numerot..
http://hawkki.ydin.org/pix/205.JPG
Viimeksi muokannut hawkki, Ma Heinäkuu 19. 15:03:52 2004. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Vastaa Viestiin