Rajapaineventtiilin kytkentä
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Rajapaineventtiilin kytkentä
Tätä rajapaineventtiiliä porukat suosittelivat ton amali hässäkän tilalle. Ilmeisesti se on tommonen in-car turboruuvi ,jota esim autoracing myy.
Sen kytkentää en osaa kunnolla tehdä. Yksi letku turbon painepuolen liitäntää ,yksi kellolle. Mutta mihin se kolmas tulee.
En ole vielä säädintä ostanut ,kun en tiedä minkälainen kantsii hankkia.
Sen kytkentää en osaa kunnolla tehdä. Yksi letku turbon painepuolen liitäntää ,yksi kellolle. Mutta mihin se kolmas tulee.
En ole vielä säädintä ostanut ,kun en tiedä minkälainen kantsii hankkia.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Se Unimetin heppuko noin sanoi? Rajapaine venttiili (pressure relief valve) taitaa olla vanhimpia pneumatiikan komponentteja, mutta nykyään käytetään lähinnä solenoidiohjattuja. (Niinkuin Cossussakin Åmal alunperin).Skorppi kirjoitti: Ei taida noita rajapainevenoja kovin monella valmistajalla olla. Tommonen Wilkerson on mullakin, tosin 7bar malli, ku toi kuvassa oleva on 3,5bar. Turussa wilkersonin kamaa myy orikedolla Unimet oy ja venttiili maksaa noin 60e.
Tässä linkissä muutama valmistaja lisää.

Ja topicin aloittajalle, se kolmas lähtö (exhaust) laitetaan vaikka takaisin ilmanputsariin.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Mitä etua on sitten tommosella rajapainevenalla, turporuuviin verrattuna.
En mä sen päälle vieläkään mitään ymmärrä ,kun just vasta tulin jokipaatista. Koitan kyllä googlettaa unien jälkeen tietoa lisää ,thanks vaan vinkeistä.
Soittelin muuten proturpoon pirruuttani ja kyselin rajapaineventtiilistä(selitin homman mahdollisimman hyvin sille). Äijä siellä oli aivan hukassa ,ja sanoi : mitähän se asiakas oikein meinaa ,en ole tommosesta jutusta koskaan kuullutkaan ,vaikka on turbojen kanssa jonkun aikaa tullut touhuttua.
En mä sen päälle vieläkään mitään ymmärrä ,kun just vasta tulin jokipaatista. Koitan kyllä googlettaa unien jälkeen tietoa lisää ,thanks vaan vinkeistä.
Soittelin muuten proturpoon pirruuttani ja kyselin rajapaineventtiilistä(selitin homman mahdollisimman hyvin sille). Äijä siellä oli aivan hukassa ,ja sanoi : mitähän se asiakas oikein meinaa ,en ole tommosesta jutusta koskaan kuullutkaan ,vaikka on turbojen kanssa jonkun aikaa tullut touhuttua.

-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Normaali turboruuvi kusee kokoajan osan ilmaa ulos, mutta päästää myös kellolle painetta kokoajan -> kello olkaa avata porttia jo ennen kun haluttu ahtopaine on saavutettu. Rajapaineventtiili pysyy täysin suljettuna kunnes säädetty painearvo saavutetaan. Näin portti ei aukea ollenkaan ennen kuin haluttu ahtopaine on saavutettu (tietysti kellon jousen pitää olla riittävän jäykkä jotta pakopaine ei avaisi porttia.) ja ahdot nousevat nopeammin. Mitä isompi ahdin, niin vaikutus korostuu perinteiseen ruuviin verrattuna. Itse en enää edes kuvittelisi laittavani tavallista ruuvia. 

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Tässä linkki aiheeseen.
http://www.autospeed.com/cms/A_0670/art ... larArticle
Kiitti vinkeistä ,venttiili lähti tilaukseen.
http://www.autospeed.com/cms/A_0670/art ... larArticle
Kiitti vinkeistä ,venttiili lähti tilaukseen.
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Mitäs vielä pistetään lisää ja mihin jos hukkaportissa( kellossa) voidaan laittaa painetta molemmille puolille kalvoa.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 618
- Liittynyt: Ma Joulukuu 17. 16:18:00 2001
- Paikkakunta: Satakunta
Kellon kalvon taakse tuodaan jatkuva ahtopaine, joka vastustaa voimaa jolla pakokaasun virtaus (pakopaine) yrittää porttia ennenaikojaan avata.siipicossu kirjoitti:Mitäs vielä pistetään lisää ja mihin jos hukkaportissa( kellossa) voidaan laittaa painetta molemmille puolille kalvoa.
Jos ohjaus tehdään mekaanisesti, niin tarvitaan yksi 3/2 pneumaattisesti ohjattu ja jousikuormitettu venttiili. Tuosta tulee jo pieni hässäkkä ja on tarkka säädön/venttiilin valinnan kannalta, koska ahtopaine ei ole kovin stabiili ohjaamaan venttiilin avautumista.
-
- Viestit: 660
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
- Viesti:
No tuo 2-toimisen kellon ohjaus on todella simppeli ja toimiva. Eli ahtopaine ohjataan t-liittimellä molemmille puolille kalvoa. Mutta kalvon päälle tulevaan letkuun laitetaan perus paineensäätöventtiili. Ja säädetään se siten, että se ei päästä kun halutun ahtopaineen verran verran painetta läpi. Täten portti pysyy kiinni niin kauan kun kalvon molemmilla puolilla on samat paineet. Säädetyn paineen jälkeen kalvon alle tulee enemmän painetta ja portti aukeaa. Toimii eri hyvin.SiipiCozzu kirjoitti:Kellon kalvon taakse tuodaan jatkuva ahtopaine, joka vastustaa voimaa jolla pakokaasun virtaus (pakopaine) yrittää porttia ennenaikojaan avata.siipicossu kirjoitti:Mitäs vielä pistetään lisää ja mihin jos hukkaportissa( kellossa) voidaan laittaa painetta molemmille puolille kalvoa.
Jos ohjaus tehdään mekaanisesti, niin tarvitaan yksi 3/2 pneumaattisesti ohjattu ja jousikuormitettu venttiili. Tuosta tulee jo pieni hässäkkä ja on tarkka säädön/venttiilin valinnan kannalta, koska ahtopaine ei ole kovin stabiili ohjaamaan venttiilin avautumista.
-
- Viestit: 470
- Liittynyt: Ke Elokuu 13. 22:31:04 2003
ite kokeilin tosa tekulla Lehtolan Arton uusia jenkeistä tuomia rajapaineventtiileitä ja hyvin pelasi! Ensin ajettii 1bar paineilla ilman venaa ja sit venan kanssa samoilla paineilla ja ero oli hämmästyttävät 30kw ja käyrä lähti jyrkemmin heti alustalähtien!
Mahtavasti muutenkin pelasi juuri tuo kyseinen venttiilimalli päätinpä nyt ostaa sen heti ensiviikolla h.70e. Sanovat että tosta venttiilistä on sitte sellanen kalliimpi ja ihan pro versio kisakaäyttöön josa rautakuulan siasta on sitte keraaminen kuula sisällä. Mukaan tulee pari erijäykkyyttä olevaa vieteriä kans.

-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Nyt on rajapaineventtiili paikalla ja kyllä se toimii. Alempaa rupeaa ahtamaan ja selvästi nopeammin kuin amalilla.
Mutta ahtojen säätö on hiukan ongelmallinen.
Johtuukohan ongelma löysästä vanhasta kellosta ,mutta nyt paine nousee aluksi 1.4-1.5bar piikin ja sitten tipahtaa about 0.7 kun kuorma tasaantuu ja siitä nousee takaisin 0.9-1.0 nelosella täysillä kiihdytettäessä.
Ja kun vaihtaa vitoselle ,ahdot nyykähtää aika alas ja nousevat hitaammin kuin ennen tohon 1bar tuntumaan.
Riittääköhän tollanen -31 kello ,vai vaatiikohan jäykempää.
Mutta ahtojen säätö on hiukan ongelmallinen.
Johtuukohan ongelma löysästä vanhasta kellosta ,mutta nyt paine nousee aluksi 1.4-1.5bar piikin ja sitten tipahtaa about 0.7 kun kuorma tasaantuu ja siitä nousee takaisin 0.9-1.0 nelosella täysillä kiihdytettäessä.
Ja kun vaihtaa vitoselle ,ahdot nyykähtää aika alas ja nousevat hitaammin kuin ennen tohon 1bar tuntumaan.
Riittääköhän tollanen -31 kello ,vai vaatiikohan jäykempää.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Sitten sulla on luultavasti joku muu tsydeemi ahtoja rajoittamassa ,mulla heitti ahdot equussin mittarin tappiin pelkällä rajapaine venalla ,varmaan 2baaria.Skorppi kirjoitti:No ei mulla ainakaan ole mitään muuta kun rajapaineventtiili ja hyvin toimii.KtK kirjoitti:Joopa,joo hain itsepoistavan paineensäätöventtiilin ja vasta sen kanssa homma toimii.
Eihän pelkällä rajapainevenalla mitään tee,vaikka joku niin kirjoittelikin.
Nyt paineensäätövena rajottaa paineet 1.3bar ja rajapainevena estää hukkaportin aukeamisen mahdollisimman lähelle paineensäätövenaan asetettua rajaa.
Ei ole åmåliin paluuta ,alavääntö on niinpaljon parempi että huh ,huh.
Ahtaminen alkaa oikeastaan heti ,kun kone joutuu kuormitukseen pienessäkin vauhdissa ja pienillä kierroksilla.
Suosittelen lämpimästi

-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
Rajapaineventtiili päästää kaiken venttiiliin tulevan paineen läpi ,kun asetettu raja saavutetaan ,mutta ei säädä sitä mitenkään. Eli jos tulee 2bar---->rajavenalle ,joka on säädetty aukeemaan 1bar ,menee kellolle 2bar.ckolli kirjoitti:Mitahan se rajapaineventtiili on.
Paine tulee ja paine menee.
Tossahan voi miettia minne ja miten ja oikein kun alkaa ajattelemaan voi olla etta et menee sormi hmmmmmm suuhunko. Mieti.
Myotapaivaan kiristyy, vastapaivaan aukee.
Siina pahkinaa..
Myötäpäivään kiristyy kaikki ruuvit ,missä ei ole ruattalaiset jengat.
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Edelleenkään mulla ei ole muutakun rajapaineventtiili ahtojen säädössä.
Kello on säädetty siten että pitää 0,7-0,8bar jos letku menee suoraan imusarjasta kelloon. Sitten tämä kys letku on katkaistu ja siinä valissä on rajapainevena josta voi säätä tästä 0,7-0,8 arvosta ylöspäin niin paljon kun haluaa, joka on tällähetkellä noin 1,5bar.
Eihän sitä kellolle menevää painetta tarvitse mitenkään rajoittaa. Tarkoitushan on juuri rajapaineen ylittämisen jälkeen johtaa ahtopaine sinne kellolle, jotta hukkis saadaan auki ettei ahdot karkaa. Kyllä sulla on siinä jotain muuta ongelmaa / joku on väärin jos ei rajapaineventtiilillä pelaa.

Kello on säädetty siten että pitää 0,7-0,8bar jos letku menee suoraan imusarjasta kelloon. Sitten tämä kys letku on katkaistu ja siinä valissä on rajapainevena josta voi säätä tästä 0,7-0,8 arvosta ylöspäin niin paljon kun haluaa, joka on tällähetkellä noin 1,5bar.
Eihän sitä kellolle menevää painetta tarvitse mitenkään rajoittaa. Tarkoitushan on juuri rajapaineen ylittämisen jälkeen johtaa ahtopaine sinne kellolle, jotta hukkis saadaan auki ettei ahdot karkaa. Kyllä sulla on siinä jotain muuta ongelmaa / joku on väärin jos ei rajapaineventtiilillä pelaa.

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 24. 16:21:15 2003
- Paikkakunta: Espoo
saakos tähän vielä kytkettyä jotenki tollasen venttiilin mikä rajottaa ilman menoo itensä läpi.. siis niin, että se sitten toimisi ahtopaineen säätönä sisältä käsin mutta kuitenki olis myös toi rajapaine venttiili auttamassa ahtojen nousuu alhaalta.. Vai sitäkö tässä just haettiin?
"Painekotelosta venttiilille ja siita hukkaporteille. Valissa saatopotikka.Siina se yksinkertaisimmillaan.
Avaa paineen vasta kun saadetty paine on saavutettu. Toimii."
Mut minkä takii siinä pitää olla toi säätöpotikka? vai onko se just siihen että saa ahdot säädettyy? mut jos on silleen et haluu joku 1,2 bar ahtoja, ni pitääkö siihen sitte hankkii 1,2 barin rajapaine venttiili? mut miten niitä ahtoja sitte saa laskettuu? ei millään.... Mut jos on 0,5 barin rajapaine vena ja sitte toi säätö potikka ni... ÖÖÖHAHAHA
Pää räjähtää... kertokaahan joku niin että jopa mä ymmärrän 
"Painekotelosta venttiilille ja siita hukkaporteille. Valissa saatopotikka.Siina se yksinkertaisimmillaan.
Avaa paineen vasta kun saadetty paine on saavutettu. Toimii."
Mut minkä takii siinä pitää olla toi säätöpotikka? vai onko se just siihen että saa ahdot säädettyy? mut jos on silleen et haluu joku 1,2 bar ahtoja, ni pitääkö siihen sitte hankkii 1,2 barin rajapaine venttiili? mut miten niitä ahtoja sitte saa laskettuu? ei millään.... Mut jos on 0,5 barin rajapaine vena ja sitte toi säätö potikka ni... ÖÖÖHAHAHA


-
- Viestit: 81
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:34:05 2001
[quote="TuunaavaAmis"]saakos tähän vielä kytkettyä jotenki tollasen venttiilin mikä rajottaa ilman menoo itensä läpi.. siis niin, että se sitten toimisi ahtopaineen säätönä sisältä käsin mutta kuitenki olis myös toi rajapaine venttiili auttamassa ahtojen nousuu alhaalta.. Vai sitäkö tässä just haettiin?
"Painekotelosta venttiilille ja siita hukkaporteille. Valissa saatopotikka.Siina se yksinkertaisimmillaan.
Avaa paineen vasta kun saadetty paine on saavutettu. Toimii."
Mut minkä takii siinä pitää olla toi säätöpotikka?
vai onko se just siihen että saa ahdot säädettyy? juurikin noin..
mut jos on silleen et haluu joku 1,2 bar ahtoja, ni pitääkö siihen sitte hankkii 1,2 barin rajapaine venttiili? Ei tarvitse. Säätimet on tietyille alueille. Mun wilkerson on 0-3bar
"Painekotelosta venttiilille ja siita hukkaporteille. Valissa saatopotikka.Siina se yksinkertaisimmillaan.
Avaa paineen vasta kun saadetty paine on saavutettu. Toimii."
Mut minkä takii siinä pitää olla toi säätöpotikka?
vai onko se just siihen että saa ahdot säädettyy? juurikin noin..
mut jos on silleen et haluu joku 1,2 bar ahtoja, ni pitääkö siihen sitte hankkii 1,2 barin rajapaine venttiili? Ei tarvitse. Säätimet on tietyille alueille. Mun wilkerson on 0-3bar
-
- Ylläpitäjä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
No tässä on nyt ainakin infoa asiasta mukavasti ,mulla ei toimi pelkällä rajapainevenalla jostain syystä ,vaan tulee kenguruahdot. Ja lopulta ne karkaa käsistä, saattaa johtua kellosta.
Tein homman lopulta tämän: http://www.autospeed.com/cms/A_0670/art ... larArticle
artikkelin mukaiseksi ja nyt toimii hienosti.
eikös tää mene justiinsa niinkuin ckolli kirjoitti.
"Painekotelosta venttiilille ja siita hukkaporteille. Valissa saatopotikka.Siina se yksinkertaisimmillaan.
Avaa paineen vasta kun saadetty paine on saavutettu. Toimii."
toi säätöpotikkahan on just se toinen venttiili "pressure regulator" tossa artikkelissa rajapainevenan lisäksi.
Huh,huh hyvä että kestitte mun kyselyitä ,mutta nyt on toimivat systeemit paikalla ja toivottavasti tästä topicista on apua jollekkin ,kunnes tää häviää ja joku muu rupee kyselemään asiasta uudestaan
Tein homman lopulta tämän: http://www.autospeed.com/cms/A_0670/art ... larArticle
artikkelin mukaiseksi ja nyt toimii hienosti.
eikös tää mene justiinsa niinkuin ckolli kirjoitti.
"Painekotelosta venttiilille ja siita hukkaporteille. Valissa saatopotikka.Siina se yksinkertaisimmillaan.
Avaa paineen vasta kun saadetty paine on saavutettu. Toimii."
toi säätöpotikkahan on just se toinen venttiili "pressure regulator" tossa artikkelissa rajapainevenan lisäksi.
Huh,huh hyvä että kestitte mun kyselyitä ,mutta nyt on toimivat systeemit paikalla ja toivottavasti tästä topicista on apua jollekkin ,kunnes tää häviää ja joku muu rupee kyselemään asiasta uudestaan

-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
- Viesti:
-
- Viestit: 463
- Liittynyt: Ti Lokakuu 1. 23:58:53 2002
- Viesti: